Sex SEO-tips för författare

Idag höll jag och Kugge i ett webinar på temat SEO för författare – så når du ut med ditt skrivande. Ett drygt trettiotal skrivande människor dök upp och det var väldigt kul! Vill förstås passa på att dela med mig av vad vi gick igenom även här.


Att ge ut böcker är antagligen svårare än det någonsin har varit. Samtidigt finns det massvis av resurser för att få hjälp med sitt skrivande, bli bättre och se till att få klart ett manus som kan skickas in till förlag.

Men, konkurrensen är stenhård. Förlagen fullkomligt drunknar i manus – och inte bara halvbra manus, utan manus som är riktigt bra. Så idag krävs det inte bara att du kan skriva, har en bra idé, får ihop ett manus som håller och lyckas hitta rätt hos något förlag – det krävs mer än så. Du som redan på förhand har funderat på hur du kan marknadsföra dig själv som författare och kanske redan byggt upp en publik kan ha en fördel.

Så om du skriver – varesig du redan är utgiven och skriver på nya manus eller inte ännu gett ut din första bok – kan du ha nytta av att jobba med sökmotoroptimering. Med hjälp av SEO kan du bygga ditt varumärke i branschen, nå ut till just din målgrupp och fånga in en publik som kommer vilja köpa dina böcker när de kommer ut! Tänk om den här publiken också kan bidra till att du faktiskt blir utgiven?

För man måste komma ihåg att förlagen är företag som har ett mål: de vill ge ut böcker som folk vill läsa.

Frågan är alltså, hur kan du se till att det finns någon som vill läsa dina böcker?

SEO för författare – sex tips att ta hjälp av

Här följer nu sex stycken tips du som författare kan ta hjälp av, men låt oss börja från början.

Vad är SEO?

SEO är en förkortning av search engine optimisation som direkt översatt är sökmotoroptimering. Vanliga ord på svenska är även SEO eller sökoptimering.

Det handlar om att optimera innehållet du skapar på din sajt för att ha chans att synas i Google. I början när Google kom fanns inga algoritmer som styrde över vad som skulle synas först, men i takt med att innehållet på internet ökat har algoritmerna blivit en nödvändighet. När vi Googlar vill vi ha relevanta resultat – och när du jobbar med SEO vill du alltså dyka upp med ditt innehåll för en relevant publik.

I det här inlägget fokuserar jag på fördelen med SEO för dig som är eller vill bli författare – samt ger tips på hur du kan komma igång. Men mer specifikt för hur du går tillväga för att sökoptimera ditt innehåll och din sajt kommer vi inte gå igenom här. Om du vill lära dig hur du faktiskt gör rekommenderar jag att du tar en titt på SEO-kursen och skriver upp dig på väntlistan för nästa tillfälle.

Tre fördelar med SEO för författare

  1. Alla googlar
  2. SEO handlar (till stor del) om text
  3. Ett sätt att bygga upp din publik

1. Alla googlar

Faktum är att alla använder Google för att hitta information. Därför har du som skriver chans att nå ut till antingen sånna som är dina potentiella läsare av framtida böcker – men också eventuella journalister och andra som kan vara värdefulla för ditt skrivande. Poängen är att du vet aldrig vem som googlar – men om du sökoptimerat din hemsida har du chans att dyka upp när någon där ute söker efter just någon som dig.

2. SEO handlar (till stor del) om text

Fördelen du har som gillar att skriva, det är att Google gillar text. Inte bara för sakens skull utan för att längre texter ofta innehåller mer djupgående information som kan vara värdefull för den som googlar.

Om jag googlar på “hur skriver man en bok” så är jag kanske inte ut efter en kort punktlista som sammanfattar det viktigaste i några få ord. Nej, antagligen vill jag ha en rejäl guide som kan ge mig matnyttig och bra information. Du kan själv testa googla på den frasen och se vilka sidor som dyker upp. Verkar de bra? Eller tror du att du skulle kunna skriva ett bättre inlägg på temat – eller åtminstone från ditt perspektiv?

Det här är alltså något du som författare givetvis ska ta tillvara på. Så istället för att bara investera din tid i sociala medier bör du definitivt satsa på att skapa textinnehåll som kan dyka upp i Google. Precis som en fotograf kanske har en viss fördel när det kommer till Instagram och Pinterest har du alltså en fördel vad gäller SEO.

3. Ett sätt att bygga upp din publik

Den tredje fördelen är att det är ett bra sätt att bygga upp din publik. Eftersom sökoptimerat innehåll kan nå ut till din målgrupp, så är chansen stor att de kommer vara intresserad av det du skriver om och erbjuder – och kanske vill hänga kvar.

Så kommer du igång med sökmotoroptimering

  1. Du behöver en hemsida
  2. Fundera på vem du vill nå – och vad de söker på?
  3. Fånga upp besökaren!

Steg 1: Hemsida + blogg

Utnyttja din kärlek till det skrivna ordet och börja publicera inlägg på din egna hemsida eller blogg. Skriv, skriv, skriv och skapa bra innehåll!

Har du ingen hemsida eller blogg? Då ska du läsa de här två inläggen:

Steg 2: Vem vill du nå?

Många av oss som bloggat länge har upptäckt att något som går förvånansvärt bra är recept. Besökarna tickar in år efter år och inlägg från 2014 är fortfarande bland mina mest lästa. Men vad sjutton ska jag med bloggläsare som kommer hit bara för att läsa ett recept på havregrynsgröt med ägg i? Nej just det, ingenting. De lämnar lika snabbt som de kom och de har noll intresse av att läsa andra inlägg på den här bloggen, följa mig eller ta del av de tjänster jag erbjuder.

Din uppgift är alltså att fundera på VEM du vill nå och vad de kan tänkas söka på. Utifrån det kan du skapa ditt innehåll som attraherar rätt målgrupp.

Som författare kan det handla om att nå ut inom det ämne du skriver om, det kanske är en speciell genre eller ett tema som resor eller trädgård. Du kan antingen välja att bygga ditt varumärke som författare och skriva om själva skrivandet. Men du kan också satsa på att helhjärtat producera material som målgruppen för dina böcker kan vara intresserade av – vill du ge ut en bok inom trädgård? Ja då ska du förstås skapa innehåll på det temat!

Våga ta en expertroll inom det du gör – och dela med dig av din kunskap.

Ett annat tips är att det finns bra potential att dyka upp med boktips i googles sökresultat. Till och med jag rankar ganska bra med mina boktips!

Tänk om du kunde tipsa om passande böcker inför sommaren eller vintern och samtidigt få med din egna bok som ett tips?

Steg 3: Fånga upp besökaren!

Och när du lockar till dig rätt sorts personer har du också möjligheten att fånga upp dem! När vi skrollar runt på nätet är vi dock ganska lata, så det räcker kanske inte med att du har skrivit ett jättebra inlägg för att jag faktiskt ska hitta till din instagram och börja följa dig där – eller kanske skriva upp mig på din mejllista. (Mejllistor är ett väldigt bra sätt att bygga en publik på!)

Här kan du jobba med CTAs (call to action) och uppmaningar till läsaren. Eller varför inte koppla en snygg och vettig freebie till ditt innehåll? Läsaren kan ladda ner den genom att lämna sin mejl och vips så finns hen med på din mejllista och kan fortsätta hänga med dig framöver.

Här kan du se hur min freebie ser ut.

Vill du lära dig mer, se till att få din hemsida sökoptimerad och få fler besökare? Då är den här SEO-kursen för dig!


Och det där var just ett exempel på hur en passande CTA till det här inlägget ser ut. Ett annat exempel är att avsluta ett inlägg typ så här (fast det bästa är att bara använda en call to action och inte för många):

FÖLJ:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.