Hur gör man en egen hemsida i WordPress?

Annonssamarbete med Simply.com – innehåller annonslänkar

Att bygga en egen hemsida med WordPress. Det var inte förrän jag blev ”tvungen” att göra det under det här året som jag insåg hur knepigt det kan vara. Hur mycket man måste ta reda på och hur lätt det är att gå vilse.

Men också att det är fullt möjligt utan att kunna koda eller ha särskilt mycket teknisk kunskap. Utveckling har gått framåt om vi säger så. Förr krävdes riktiga tech-skills för att bygga en egen hemsida i WordPress. Idag kan i princip vem som helst göra det.

Allt du behöver är lite av din tid – och så en hjälpsam guide!

När vi gav oss på hemsidesbygget trodde jag att det skulle vara ganska enkelt, men gång på gång stötte vi på nya utmaningar. Ja och jag säger vi, för jag var inte ens ensam i mitt WordPress-byggande utan hade min företagarkollega Kugge med mig.

Så här ser alltså den hemsida vi byggt i WordPress ut, och vi har gjort det själva helt från grunden utan att ha gjort det innan:

Hur bygger man en egen hemsida i WordPress? Så här ser min ut.
letmecreate.fi

Därför vill jag med det här inlägget pedagogiskt och strukturerat förklara hur du kan sätta upp en egen hemsida med hjälp av WordPress. För att det ska vara lite enklare för dig helt enkelt. För ingenting är ju svårt när man väl får det förklarat för sig och VET vad man ska göra – och i vilken ordning.

Problemet är att inte veta, och inte heller veta exakt vad man ska googla på för att sätta upp sin egna hemsida?

Jag har själv jobbat med WordPress sedan 2012, men då fick jag hjälp att sätta upp bloggen av min storebror Jesper. Dessutom är ett bloggtema ofta något enklare att bygga, än att göra en hemsida som innehåller fler olika typer av undersidor. Först byggde Jesper bloggen åt mig, men sen för ett par år sedan köpte jag faktiskt ett tema som jag nu tar hand om själv.

Det är förresten det vanligaste, att man köper ett tema – och jag tycker det är värt pengarna. Men det där med att välja tema som du hittar i punkt 4, är förresten ett helt eget kapitel som jag ska utveckla ännu mer i ett skilt inlägg. Det finns nämligen lite att tänka på även där.

Nu ska vi dock först fokusera på steg ett: att skaffa webbhotell och hur du installerar det med WordPress och kommer igång med din webbplats!

Så var börjar man?

1. Välja webbhotell

I det här inlägget kommer jag fokusera på det prisvärda och enkla webbhotellet Simply.com och förklara hur du går tillväga för att sätta upp webbhotellet hos dem.

Simply.com är en uppstickare på den svenska marknaden som jag ärligt kan rekommendera. Det är ett billigt men bra alternativ för dig som snabbt vill komma igång och sätta upp din egna hemsida!

Vad ska man tänka på när man väljer webbhotell?

Det ska vara pålitligt, inte ha för mycket neretid (då sajterna ligger nere), automatisk backup och erbjuda kundservice (bästa är om du inte behöver kontakta dem alls, men ibland är det nödvändigt).

Det finns webbhotell som inte håller vad de lovar och innebär bekymmer. Därför har jag alltid vänt mig till en tekniskt kunnig person för att verifiera om ett webbhotell är bra.

Varför Simply.com är ett bra alternativ

När Simply.com, med det tidigare namnet Unoeuro, tog sig in i Sverige från Danmark så bad jag min storebror Jesper kolla upp dem. Han kunde inte hitta något att klaga på – de verkade överraskande bra! Sen har jag fått chans att testa dem tillsammans med honom och hemsidor han byggt, och det visade sig att de ÄR så bra som de verkar.

Simply.com har dessutom funnits sedan 2004 och har idag utmärkt sig med toppbetyg hos TrustPilot. Där de får 4.8/5 stjärnor av närmare 5000 omdömen.

Vad gäller deras support har de också en live-uppdatering om hur lång svarstiden är just nu som ser ut så här, ganska imponerande:

Webbhotell Simply.com – imponerande kundtjänst

Det är typiskt information man bara delar med sig av ifall det är något att skryta med, och det tycker jag att det här är! Jag testade kontakta dem för att få svar på en fråga och det tog bara fyra minuter att få svar.

Det här är alltså ett bra val för dig som vill sätta upp en hemsida med egen domän och eget webbhotell!

Bra att veta om webbhotell allmänt

  • Webbhotellet förnyas årligen. Det är alltså en kostnad du betalar på årsbasis. Det här sker antingen automatiskt via betalkortet du registrerat eller genom att en faktura skickas ut. I Simply.com så sker förnyelsen automatiskt. Om du av någon anledning skulle lägga ner din sajt får du alltså säga upp ditt avtal.
  • Alla webbhotell upplever problem, till och med de största, dyraste och mest stabila – det är alltså oundvikligt. Men det kan vara bra att kolla på hur mycket neretid det rör sig om. För Simply.com är målet att ge en garanterad upptid på 99.9% på årsbasis. Det är väldigt bra! Det finns även en sida för driftsstatus där man kan gå in och kolla vad som händer ifall ens sajt plötsligt ligger nere.
  • Man kan ha flera hemsidor på ett och samma webbhotell. Så vill du sätta upp en till webbsida senare är det alltså möjligt.

2. Installera webbhotell och egen domän – steg för steg-guide

Nu är det dags att köpa ditt webbhotell och installera det! Så hur vet du vilket paket du behöver och hur går du tillväga?

De här fem stegen kommer vi gå igenom här:

  1. Välj ditt paket
  2. Gå vidare för att beställa
  3. Skriv in din domän/webbadress
  4. Skapa ditt konto
  5. Betala

Det bästa med ett webbhotell som Simply.com är att du kan börja med det mest grundläggande paketet. Senare kan du vid behov uppgradera till ett större paket.

Det här är tre av de fyra paket som Simply.com erbjuder:

eget webbhotell hos Simply.com – de olika paketen

Jag skulle rekommendera dig som vill sätta upp en enkel hemsida att börja med paketet Basic Suite.

Det kommer med 10 GB lagring och vid behov kan du uppgradera till 20 GB lagring (jag som bloggat sedan 2012 och har två sajter på mitt webbhotell, min blogg och min företagssida, använder idag 34 GB lagring).

Medan det billigaste paketet är bra för dig som vill ha en enkel hemsida så är de dyrare paketen lämpade för dig som till exempel driver e-handel och har en större eller tyngre hemsida med mer trafik och innehåll.

▷ Klicka på Beställ webbhotell för att gå vidare.

Nu får du skriva in din önskade domän. Om du redan har köpt en domän kan du skriva in den och sen välja alternativet ”Flytta domänen till Simply.com”. Annars så genomförs köpet av domänen i samma veva som du beställer webbhotellet.

Du kan också gå in här för att se om ditt domännamn är ledigt.

beställ webbhotell – basic suite paket

Nu går du vidare och skapar ett konto hos Simply.com.

skaffa bra och billigt webbhotell
Här angav jag domänen jennifertest.se eftersom den var ledig.

Välj PHP, det är det programmeringsspråk som används för de flesta grundläggande hemsidor. ASP är för den som skapar mer komplicerade hemsidor och applikationer.

Du kan också specificera hur ofta du vill betala och om du vill att betalningen ska förnyas automatiskt.

webbhotell – välja php eller asp

I nästa steg får du fylla i dina betalningsuppgifter.

3. Koppla webbhotellet till WordPress.org – 1-klicksinstallation

Det är idag enklare än det någonsin varit att själva sätta upp en egen domän med tillhörande webbhotell. Detta tack vare att webbhotellen gjort det enkelt med hjälp av en så kallad ”one click WordPress-installation”.

Så när du skapat ditt konto hos Simply.com går du helt enkelt vidare för att göra din WordPress 1-click installation.

Om du registrerar en domän så tar det upp till 24 timmar innan den är fullt aktiv. Du kan gå vidare med att installera WordPress direkt, dock så kan det vara bra att vänta tills det gått 24 timmar innan man fortsätter med själva hemsidan.

Så här ser WordPress 1-klicksinstallation hos Simply.com ut:

enkelt webbhotell med one click wordpress installation

Notera: du behöver inte editera databasfältet, utan det väljs automatiskt en databas till dig. Det är bara om du inte vill använda din primära databas som du kan skapa en ny och välja den, men det är en avancerad funktion.

När du gör detta skapas en lokal WordPress-användare, som du senare använder för att logga in på WordPress genom att gå till dindomän.se/wp-admin.

Observera även att det här är ett wordpress.org-konto du skapar. Det krävs när man sätter upp sitt egna webbhotell. Och det är också vad jag skulle rekommendera framför wordpress.com.

Och så var det klart! Nu kan du gå till dindomän.se/wp-admin och logga in med de användaruppgifter och lösenord du valt.

4. Välj ett tema till WordPress

Då kommer vi till nästa steg! Som kan vara knepigare men också roligare än att välja webbhotell.

Och nu börjar det roliga! Eller jobbiga, beroende på vem du frågar. Det här är nämligen en enorm djungel när det kommer till att bygga sin egna hemsida. Det finns idag hundratusentals WordPress-teman att välja bland. Och hur sjutton ska man veta vilket tema som är bra? Lätt att bygga? Enkelt att använda? Och som ser ut exakt så som du vill?

▷ Mitt tips är att leta fram ett WordPress-tema hos Themeforest.

Där kan du enkelt filtrera enligt dina behov och få en översikt av massvis av teman och välja ut de som estetiskt tilltalar dig mest.

välja tema till WordPress hos Themeforest
Här kan du bläddra bland olika kategorier och hitta ett WordPress-tema du gillar!

Tips för att välja tema:

  • Lägg lite tid på att gå igenom olika teman, det kommer vara värt det sen att du jämfört olika teman mot varandra och vet vad du vill ha och behöver.
  • Det ska stöda uppdateringar, så att inte temat blir föråldrat och plötsligt inte fungerar med nya versioner av WordPress och plugins.
  • Gärna vara anpassat för SEO, förstås!
  • Kolla betygen, det säger en del om tidigare kunders upplevelse av temat.
  • Det kan vara en fördel om det finns support att kontakta under t.ex. första året, för att få hjälp med temat och att skapa din design.
  • Välj ett tema som är så likt som möjligt den hemsida du vill ha, ju fler anpassningar du vill göra, desto mer tid kommer du behöva lägga.

▷ Det finns olika temabyggare inne i WordPress. Bland de mest populära är dessa tre: Divi, Elementor och WP Bakery (det står alltid vilket ifall ett tema är kopplat till någon av dem).

För letmecreate.fi använder vi WP Bakery. Jag har även testat Divi, och hört mycket gott om Elementor. Alla är dock hyfsat lätthanterliga och kan i princip användas av någon som inte kan något om webbdesign. Även om det kräver sin tid.

Den här bloggen använder temat Blossom från pipdig.co.

▷ Om du vill se vilket tema en sajt har högerklickar du och väljer ”visa sidkälla”, sök sen efter ”theme”. Gäller förstås om sajten är en WordPress-sajt. Det ser du också i den koden. Annars står det till exempel Squarespace någonstans i koden om det är en Squarespace-sajt.

Så ser du vilket tema en hemsida har

Så här ser det ut för min hemsida, där kan vi se Pipdig Blossom nämnas.

5. Installera temat och designa hemsidan

När du bestämt dig för ett tema, köpt det och laddat ner det så går du in på ditt WordPress-konto för att installera det.

Gå in här:

installera tema till WordPress

Klicka på ”Lägg till nytt” högst upp och sen ”Ladda upp” och välj zip-filen du fått när du köpte temat.

Det vanliga är att du både har ”huvudtemat” och sen ett så kallat ”child theme” som är det du faktiskt redigerar (för att inte redigera något i den råa temafilen).

Nu är det bara för dig att lära känna ditt tema och gå loss bland alla funktioner. Många teman har bra guider och kan tipsa om hur du ska göra saker.

Bloggteman som mitt från Pipdig är ofta lättare att designa än det temat vi använt för Let me create.

Coming soon eller maintenance-mode

Vissa teman har även så att du kan ställa in en ”coming soon” eller underhålls-läge. Det finns även plugin för det. Så att du snabbt kan lägga upp en kort text som berättar att din hemsida snart är på g och att besökaren till exempel kan skriva upp sig på din mejllista tills vidare. Vi använde pluginet Minimal Coming Soon & Maintenance Mode – som fungerade bra och gick att koppla med Mailchimp!


Bonus: Hur lång tid tar det att göra en egen hemsida i WordPress?

Det här är en högst relevant fråga – som dock är omöjlig att svara på. Men jag tänkte ge det ett försök. Det är förstås en mängd olika faktorer som spelar in här, till exempel om du redan har allt text- och bildmaterial till sidan eller om du dessutom ska lägga tid på att skriva och fixa med det.

När vi byggde letmecreate.fi så la jag totalt 35 timmar – och Kugge la lika mycket. Men då har vi också en tillhörande webbshop och allt textinnehåll är i princip nytt och behövde skrivas.

Vad är det då som tar mest tid? Ungefär så här skulle jag beskriva det:

  • Välja och installera webbhotell med WordPress – 5%
  • Välja tema – 10%
  • Designa och bygga hemsidan – 85%

Det sista steget kommer alltså ta mer tid eller gå snabbare beroende på hur många undersidor du bygger och hur mycket du vill anpassa under dem. För Let me create har vi många undersidor som dessutom ser olika ut. Om vi hade utgått från samma bas för alla hade det gått snabbare – men inte blivit riktigt lika snyggt.

Om det känns övermäktigt kan du satsa på att få upp en första version av hemsidan ganska snabbt – och sen designa allt lite eftersom.

Är det något mer gällande webbhotell och att bygga hemsida i WordPress du vill veta?

Till exempel hur man sätter upp en mejladress med sin egna domän, så som jenn@jennifersandstrom.se? Hur WordPress och Squarespace skiljer sig åt? Eller har du WordPress.com men skulle vilja gå över till .org och undrar vad skillnaden är?

Säg till om det är något sådant du skulle vilja läsa mer om så ska vi se vad jag kan ordna! :)

Lycka till med att bygga din hemsida!

Följ:
Jennifer Sandström
Jennifer Sandström

Jag hjälper jag dig öka din trafik med SEO. I bloggen får du läsa om marknadsföring, företagande, foto, skrivande, böcker och resor. Gällivare är min hemstad/favoritplats, bor i Helsingfors pga kärleken.

11 Kommentarer

  1. 10 november, 2020 / 13:49

    HURRA! ett dröminlägg <3 <3 <3 <3 <3 <3 !!!!!!!!!!!!!

    • Jennifer Sandström
      Författare
      10 november, 2020 / 20:03

      Hehe varsågod ❤️ Men vänta nu, är det WordPress.com du har??

      • 10 november, 2020 / 20:59

        Haha nej, jag har wordpress.org och jag satt ju och slet när jag bytte till egen domän 2018. Men är LIVRÄDD för att typ, mitt tema ska sluta uppdateras eller att det kanske är suboptimalt på något annat sätt jag inte fattar, det var liksom en kamp att få ihop det då. eller ja, livrädd är väl kanske en överdrift men är ju lite perfektionistiskt lagd så jag är van att ha stenkoll på det jag har, och med hemsidan känner jag att ja, det funkar just nu, men skiter det sig så vet jag liksom inte vad som är mina komponenter att nysta i. har även haft lite tankar kring annat jag skulle vilja bygga (allt får ju gå i mikrotakt pga att man inte har obegränsat med timmar på ett dygn) och småfunktioner jag skulle vilja fixa till, men är liksom lost i vad som är mina basgrejer att börja med. så skönt att ha det uppspaltat och sammanfattat!

        • Jennifer Sandström
          Författare
          11 november, 2020 / 07:53

          Aaaa haha! Jag förstår! Du kanske vill ha en fördjupning i att välja tema och designa också? 😉

  2. 10 november, 2020 / 21:01

    (och är väl överlag väääldigt benägen att tro att jag inte kan något om jag inte har läst en ordentlig guide eller checklista till det flera gånger, så nu kan jag läsa det här och känna att jag har koll på läget :) )

  3. 13 november, 2020 / 10:41

    Herrejess, du fick mig nästan att bli en WordPress fan igen :-) Men har inte helt övergett tanken att jag ska klara av att skapa en webbsida i Sqarespace. Jag har liksom en massa grandiosa idéer men orkar sedan inte börja göra något åt dem…

    • Jennifer Sandström
      Författare
      14 november, 2020 / 15:23

      Hahaha FÖRLÅT! WordPress är ett litet helvete kanske jag också skulle ha nämnt 😉 Squarespace är en dröm – OM man klarar sig med begränsningarna det innebär, hehe.
      Men det ska du nog fixa ☝️ Heja!

  4. 14 november, 2020 / 19:30

    Tack för uppmuntran, den behövs! 😁
    Tro det eller inte men 2012 höll jag peppande wordpress kortkurser för kolleger, men det var på den tiden när det fanns typ två teman och tre plugins 😜🤣

    • Jennifer Sandström
      Författare
      19 november, 2020 / 08:08

      Haha, åh, det måste varit lite lättare då. På den tiden brydde jag mig inte särskilt mycket om det heller, varken teman eller plugins. Men det var kanske för att det inte fanns så mycket att välja bland?! Bloggade dessutom i princip uteslutande från mobilen! 😅

  5. 15 november, 2020 / 16:39

    Intressant ämne och jag ser fram emot inlägg med att välja tema. Det finns ju massor att välja på som är gratis men samtidigt vill jag veta varför man skall betala för ett tema. Vad man får för pengarna?
    Jag gick faktiskt en kurs i webteknik och grafik på Svenska Yrkeshögskolans fortbildning för snart 20 år sedan och var ett tag ganska flitig med webbdesign från grunden men de senaste tio åren har jag mest koncenterarat mig på innehållet i bloggen. Text och bild.

    Det tema jag nu har är jag ganska nöjd med men har funderat på att få större bildyta medan texten kunde vara samma bredd som nu. Kanske dags att hitta ett tema med den funktionen.

    • Jennifer Sandström
      Författare
      19 november, 2020 / 08:07

      Ja men exakt den funderingen hade jag också innan! Men det beror förstås på vilka behov man har :) Så som du säger är det temat du har säkert alldeles tillräckligt :)
      För Let me create är det flertalet funktioner som jag inte vet hur man skulle ha gjort annars, t.ex. vår portfolio: https://letmecreate.fi/portfolio/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Söker du efter något?