7 anledningar att besöka Åland
Första gången jag besökte Åland för 2.5 år sen var det tack vare ett jobbuppdrag. Stora fluffiga snöflingor föll från himlen och marken var alldeles
Som norrlänning uppvuxen i svenska Gällivare drömde jag om att ge mig ut i världen. På önskelistan stod New York City, och en dag skulle väl den drömmen bli sann?
Så jag gav mig iväg. Kanada. Nya Zeeland. Indien. Tyskland. Bam! Där i München snubblar jag över en finländare. Spola fram tills idag år senare… Jag är över 30, bor i min egna lägenhet i Esbo och tänker att bättre än så här kunde det väl inte bli?
Bredvid längtan om att se världen fanns en vilja om att skriva – och göra karriär. Av journalistik och ekonomi, valde jag det senare. Men där bland ekonomerna på högskolan i Jönköping insåg jag snabbt att jag var pippitröjan bland kavajerna.
Efter en kandidat följde två praktiker utomlands och som 25-åring startade jag eget. Fem år senare lämnar jag den världen för en ny utmaning – och det visar sig att livet som anställd känns förvånansvärt rätt.
Är i övrigt nyfiken på allt. På människor, platser och allt som inte är vardag och rutin. Innerst inne är jag en äkta small town girl som ändå trivs i utkanten av Finlands huvudstad.
‣ Efter ett år på marknadsföringsbyrå (vilket sägs motsvara tre år inhouse) gick jag över till en större konsultbyrå, Avaus. Med titeln Marketing Lead jobbar jag inte längre mot kund utan ansvarar för byråns egna marknadsföring.
Avaus är en ledande konsultbyrå i Norden, specialiserade på automatisering av marknadsföring, försäljning och service genom data och AI.
Min filosofi som marknadsförare hittar du längre ner. ⬇
‣ Här kan du hitta guider och användbara tips inom marknadsföring, SEO och företagande, men också hur livet som svensk i Finland är, vardagsäventyr och resor.
Det blir en del om skrivande, foto och sånt kreativt. Alltid ärligt och ofta med glimten i ögat.
Bläddra bland de senaste inläggen eller skrolla ner och välj din kategori!
‣ Om du är här för att du vill ta del av fördelarna med sökmotoroptimering så är kursen ditt nästa steg!
Ett 60-tal företagare och marknadsförare har redan lärt sig sökmotoroptimering genom den här SEO-kursen.
Du får åtta veckor fyllda med kunskap och smarta tips för att skapa bättre innehåll och nå ut till exakt rätt målgrupp.
Esbo, Helsingfors
Mig hittar du alltså i Helsingfors (mer korrekt Esbo) och ibland i Gällivare eller Göteborg.
Om du vill höra av dig eller ta del av andra tankar, tips och åsikter så kan du hitta mig på dessa kanaler där jag är mer aktiv:
‣ Lägg till mig på LinkedIn
‣ Följ mig på Instagram
Du kan också läsa mer om de tjänster jag erbjuder som företagare eller råkar du vara intresserad av ett bloggsamarbete?
I dagens digital era behöver inte marknadsföring betyda massiva budgetar, en flashig look eller andra tjusiga tricks. Det handlar om att nå ut med din berättelse. Och hur lyckas du med det? Genom att verkligen lära känna dina kunder. Du måste förstå deras problem och leverera lösningen på ett silverfat.
Detta är min främsta styrka; Jag är en kundcentrerad marknadsförare som vill lösa problem snarare än att sälja saker folk inte vill ha eller bryr sig om.
Jag har tidigare jobbat som projektledare på en B2B-specialiserad marknadsföringsbyrå, där jag ledde ett team bestående av en marknadsföringsspecialist (betald annonsering), en copywriter, en grafisk designer och en koordinator. Min tidigare erfarenhet kommer från flera år som digital entreprenör med fokus på SEO, samt marknadsföringsspecialist in-house på ett fintech-startup.
Just nu är jag Marketing Lead på en konsultbyrå och ser till att vi når ut till rätt företag med rätt budskap – för att generera kvalitativa leads som leder till affärer.
Så vad menar jag när jag säger att jag är en kundcentrerad marknadsförare? Jag gillar att kombinera service design-tänket med marknadsföring. Dessutom förstår jag inte poängen med att skilja på funnels för marknadsföring och försäljning. Allt handlar ju om kundresan.
Istället för att locka in målgruppen till en funnel där vi endast ser på dem som siffror utan ansikten, måste vi inse att det är människor vi interagerar med. Vårt jobb som marknadsförare är att stötta dem under deras resa – och skapa förtroende.
Min tid som projektledare lärde mig hur den digitala resa verkligen fungerar (inte minst inom B2B) – och hur effektfull kombinationen av betalda och organiska touchpoints är. Men det kanske viktigaste är att innehållet vi skickar ut ska inte bara handla om vad vi säljer, utan varför vi gör det, och därigenom tala till kundens behov.
Vill du lära dig mer? Läs guiderna som finns här – eller följ mig på LinkedIn!
Första gången jag besökte Åland för 2.5 år sen var det tack vare ett jobbuppdrag. Stora fluffiga snöflingor föll från himlen och marken var alldeles
Vi hoppar in i bilen i Gällivare strax efter lunch och når Kolari i Finland två och en halv timme senare. 16.50 får vi lasta
Resan var en pressresa med Österrikes och Wagrain-Kleinarls turistbyråer Det är hög tid att boka in vinterns och vårens skidresa (du har kanske redan gjort
Efter två Uppsalahelger har jag hunnit se och göra massor i denna stad. Många i min omgivning har fått upp ögonen för Uppsala som ett
Inlägget innehåller annonslänkar En känsla av Belgrad Oj, jag vet inte vad jag väntade mig men oavsett vad är Belgrad så mycket mer än man
Inlägget innehåller annonslänkar Brittiska män i bar överkropp, norska studenter på Starbucks uteservering med benen slängda över armstöden. En beachig känsla trots att här inte
Vill du ha tips och tankar från en strategisk och kreativ marknadsförare? Allt ifrån SEO och content till personliga åsikter och berättelser.
Gör som 1000+ andra och skriv upp dig på mejllistan: