Vi hoppar in i bilen i Gällivare strax efter lunch och når Kolari i Finland två och en halv timme senare. 16.50 får vi lasta på bilen och 18.10 rullar tåget söderut.
15 timmar senare är vi framme i Helsingfors. En stunds jobb, middag, prat, en helt okej natts sömn och en frukost senare är vi framme i södra Finland. I en helt annan värld. Snön är ett minne blott och inga landskap har någonsin sett lika tråkiga ut som utkanterna av Helsingfors i februari. En gråhet som letar sig in och sprider sitt vemod i kroppens alla celler.
Och det är exakt det som tilldelar nattåget dess magiska egenskaper. För mitt i denna februarivärld av tunga moln, hård vind och bleka fasader kan du kliva in i en vagn, sova en natt och vakna upp på en plats som är något annat. Något vackert. Något som känns bra i själen.
Dessutom, kan du ta med dig bilen. Och det är nästan en förutsättning får att ta sig till många platser i Lappland, både på finska och svenska sidan. Du kan bila hela vägen (och övernatta någonstans på vägen), hyra bil när du kommer fram med tåget – eller ta med bilen på tåget!
Ta med bilen på tåget i Finland
Frihetskänslan når nya höjder när du inte behöver vara beroende av varken buss eller att någon hämtar upp dig när du når du destination med tåget. Istället kan du direkt köra iväg med din egna bil!
Inser nu att jag låter som en överdrivet entusiastisk tågreklam. Men min kärlek till tåget är genuin – och upplevelsen av biltåget var överraskande smidig!
Jag har länge varit nyfiken på biltåget här i Finland men det var inte förrän nu som jag fick chans att prova på det! Kugge kom nämligen upp till Gällivare för att hälsa på – och det smidigaste alternativet var att hon tog just biltåget upp till Kolari och körde till Gällivare. Det blev dessutom prisvärt eftersom vi var två personer som delade på hemresan.
Vi var båda nästan lite nervösa inför det här med att ta med sig bilen. HUR FUNGERAR DET EGENTLIGEN? Nu så här i efterhand visade det sig vara lika enkelt som att åka tåg utan bil – men det är ju alltid så innan man gjort något och vet exakt hur det fungerar.
Så det här inlägget är dels för dig som vill inspireras till att välja tåget och kanske uppleva Lappland, och dels för dig som ska ta biltåget, är lite nervös och undrar hur det egentligen går till och vad man ska tänka på!
Fördelarna med biltåg är att det är en lång och ganska tråkig väg att bila genom hela Finland, som du slipper köra. Samt att du sparar in kostnader för bensin och eventuell övernattning längs vägen!
Hur fungerar det?
Den största skillnaden mot att åka nattåg som vanligt är egentligen att du måste infinna dig lite tidigare på tågstationen för att köra på bilen. Och att du slipper kånka på allt bagage eftersom du kan låta det du inte behöver ligga kvar i bilen.
Köra på / lasta på bilen på tåget
När du bokar tågresan får du två alternativ:
- Köra på bilen på tåget själv
- Låta VR lasta på bilen
Om du själv ska med tåget (vilket jag tänker mig är det vanligaste alternativet) så kör du också på och av bilen själv. På stationen är det alltid samma plats var man lämnar och hämtar upp bilen.
Om du däremot vill skicka upp bilen i förväg är det också möjligt (om biltåget skulle råka vara fullbokat för din specifika resdag eller vad du nu kan ha för anledning). Då sköter VRs personal på- och avlastning av din bil.
Kör på bilen:
Det står på din biljett vilken tid som gäller för pålastningen av bilen. Se till att vara i tid för detta! Väl på plats kommer någon från VR att kolla din biljett, låta dig köra ombord och instruera var du ska ställa dig. De placerar också något framför däcken så att bilen inte ska börja rulla iväg (men du slår förstås också på parkeringsbromsen).
Här hittar du info om varje stations lastningsplats!
Tips: notera vilken vagn du kör på och parkerar bilen i, det brukar finnas två olika och båda har två våningar (den ena med öppet tak på övre våningen) – så du vet vart du ska gå in när du hämtar upp bilen.
Endast chauffören bör köra på bilen, övriga passagerare kan vänta utanför (detta antagligen för att undvika folkmassor inne i biltågen som är ganska trånga och har begränsat med utrymme).
Så här ser det ut i Kolari (en liten station i Lappland):
Här får man vänta på att personal kommer och kollar biljett innan man kör ombord. Vi är lite tidiga och passar på att spana in i tåget.
Lämna bagage i bilen – ta med det du behöver
Kom ihåg att du inte har tillgång till bilen under resan, och ditt bagage är tryggt förvarat inne i bilen under resan så du behöver bara ta med det du behöver för tågresan och natten.
Kör av bilen:
Om du behöver gå en bit till platsen där biltågen parkeras (de tas lös från resten av tåget och placeras vid en särskild avlastningsplats där det finns rampar att köra av på) finns det markerat med skyltar vart du ska gå.
I Kolari behövde Kugge exempelvis vänta en stund på att bilvagnarna kom, medan i Böle lämnar man av biltåget innan man kör vidare till Böle station där passagerna får gå av. Så när du promenerat de 400 metrarna till biltåget står bilarna redo att köras av direkt.
När du ska hämta ut bilen går du bara in i det tåg du lämnat bilen och kör ut själv. Du bör också genast gå från tåget för att hämta upp din bil så att ingen som står parkerad bakom dig behöver vänta.
Tips: vagnarna kan ha bytt ordning, så även om du kör på först är din vagn kanske inte längre först när ni ska köra av tåget.
Så här ser det ut i Helsingfors (Pasila station):
Här finns personal som kollar din biljett när du kör ombord och som du kan fråga om hjälp när du ska hämta din bil – t.ex. om du är osäker på vilken vagn din bil är i.
Så här ser det ut inuti det ena biltåget. Som du ser finns det inte mycket utrymme utan det är just så att man kommer förbi bilarna och kan kliva in/ur sin bil.
Egentligen tror jag att passagerarna bör vänta utanför också när man hämtar bilen, men det var så lugnt och lite folk när vi kom så då var det ganska chill och jag följde med. Om det är fullt kan det vara en god idé att endast chauffören går och hämtar bilen.
Tips: vet inte varför men det står på VRs hemsida “Bilnycklarna kan avhämtas på destinationens biljettförsäljning och i Böle på lastningsplatsen.” men om du själv kör på och av bilen på tåget behöver du inte lämna bilnycklarna.
Vad kostar det att åka biltåg?
Priserna varierar beroende på säsong (efterfrågan), resdag och om du är ute i god tid. Det är alltså en fördel om du är ute i god tid när du bokar din tågresa – VR släpper nämligen ett begränsat antal “sparbiljetter” när de första biljetterna släpps, som är billigare.
Observera: jag har märkt att biljetterna inte finns tillgängliga för en särskilt lång tid framöver. Till exempel så släpptes jul- och vinterresorna först den 15 oktober, och då för perioden 15.12.2019 – 29.4.2020. Det är väldigt sent om man jämför med SJ och de svenska tågen. Om man försöker boka en resa för ett datum längre fram får man bara upp en fel-sida och inte någon information om varför resan inte kan hittas (feedback till VR: den här användarupplevelsen kan förbättras!)
Prisexempel med bil – Helsingfors-Kolari tur och retur
Prisexempel 5 personer med en bil: 877 eur tur och retur = 175 eur/person.
Observera att VR har en ny look för sin bokningssida, det här är den gamla looken:
Prisexempel 2 personer med en bil: 606 eur. tur och retur, 303/per väg eller per person.
Billigare dagar kan biljettpriset ligga på 226 eur. enkelväg för två personer.
I priserna ingår sovkupé för 2 eller 3 personer per kupé. Priset kan också bli lite dyrare, t.ex. om du väljer en sovkupé på övre plan där det finns dusch, då kostar det ca. 10 eur. mer per väg.
Tips: sovkupéerna på övre våningen som är längst ut på varje kant har mer utrymme vid sängen i form av dessa små kuber som går in i väggen där du kan lägga in väskor/kläder.
Vilka sträckor kör biltågen?
De här sträckorna kan du åka med biltåget i Finland, tur och retur:
- Från Helsingfors, till Rovaniemi / Kolari / Uleåborg / Kemijärvi
- Från Tammerfors, till Kolari / Rovaniemi
- Från Åbo, till Rovaniemi
Obs: för Helsingfors gäller Böle station när du har bil med.
Bra att veta
- Nattåget får man ofta gå på redan 30 minuter innan avgång
- Kupéerna på övre våningen har wc och dusch
- Kupéerna längst ut på kanterna i varje vagn (åtminstone på övre våningen) har mer utrymme för väskor bredvid sängarna och dessutom spännen där du kan spänna fast skidor mot väggen (är osäker på om det finns i fler av kupéerna)
- Läs mer om att åka nattåg i Finland
- Här hittar du mer info och svar på funderingar hos VR
Bra med en liten info-folder i kupén. Det står gällande biltågen att “personalen ger vägledning på plats vid lossningen” men det var ärligt talat ganska dåligt med information när man hämtar bilen. På Böle station satt de bara innanför ett bås och gav inte det bästa eller mest servicevänliga intrycket.
Fler frågor om tåg, nattåg och biltåg i Finland?
Fråga på! Du kan lämna en kommentar under inlägget så ska jag försöka besvara så gott jag kan. Har åkt mycket tåg i både Sverige och Finland – och om man aldrig åkt nattåg innan kan jag förstå om man har många funderingar!
Tåg är ett fantastiskt sätt att resa på – och alltid träffar man någon spännande resenär! Under den här resan pratade vi kort med en finsk man som var född i Gällivare(!) och ett par från Tyskland.
Solnedgång över Kolari station igår kväll, som förresten doftar av nyskövlat trä då det ligger mängder av timmerhögar i långa rader här!
Ps. Biltåg har tidigare funnits i fler länder men är idag inte längre lika populärt. I Tyskland finns det dock ännu kvar!
14 svar
Så bra sammanfattning!!
Körde en Kugge och skrev inlägget DIREKT så att det blev av 😉😘
Hur jäkla amazing? Hur kan detta INTE finnas i fler länder?
Haha visst kan man inte låta bli att undra? Det verkar ha varit mer poppis förr, men kanske var det under den nedåtgående tågtrenden (när lågprisflyget tog över lite) som de avvecklades.
Vilket bra, informativt och inspirerande inlägg om tåg och i synnerhet om att ta biltåget från södra Finland till Lappland! Jag tycker faktiskt VR är skyldig dig en rejäl summa för detta inlägg som gör så bra reklam för deras resor. Översätt inlägget till finska, engelska och kanske ryska och erbjud VR att använda ditt inlägg på ett eller annat sätt. VR:s egen information i alla ära, den finns ju till och med på svenska, men ditt inlägg är personligt och med stora bilder. Sådant älskar folk att läsa om när de är i restagen.
Vi här i Österbotten får dock köra själva om vi skall till Lappland. Vi är ju nästan halvvägs.
Jag ser förresten att du inte har någon översättningsfunktion aktiverad på din blogg. Google har ju en widget som sköter detta ganska bra. Åtminstone mellan svenska och engelska.
TACK! Haha, ja ni i mitten kan tyvärr inte hoppa på biltåget i farten.
Tack också för idéerna kring VR och inlägget. Skulle vara kul att se att de gick i SJs fotspår vad beträffar sociala medier och att ta tillvara på resenärernas entusiasm! :) Där tycker jag nämligen att SJ blivit mycket bättre de senaste åren – vet inte om VR är lika bra på det, återstår att se.
Undrar förresten hur nödvändig en översättningsfunktion är, jag högerklickar alltid och väljer “translate to English” (på alla finska sajter jag tvingas besöka, hehe) men det kanske bara fungerar i chrome? Och kanske inte alla känner till??
Där ser man, och jag som trodde jag hade de flesta finesser för hemsidor klart för mig.
Jag har faktiskt inte tänkt på att högerklicka och välja “Översätt till svenska” på finska hemsidor. Det är ju en hyfsad översättning som bjuds och fullt förståelig.
Som jag har svurit över resesidor för charter som i Finland är enbart på finska. Så svåra att förstå sig på när man kan dåligt finska och inte minst det finstilta bör man begripa. Annars vet man kanske inte vad man beställer.
Nu blev det strax roligare att kolla på resor. Tack för tipset!
På MS Edge verkar dock denna tjänst inte finnas, vad jag kan se.
Helt superinlägg! Massa bra information! :)
Tack Emma!!
Kul att se lite snö för en gångs skull. Verkar vara en riktigt varga-vinter där uppe :)
Ja verkligen! Och ser fram emot att fira påsken där uppe!
Tack, för en mycket bra beskrivning av biltågen i Finland, som verkar gå året runt utan problem. När ska vi i Sverige, politiker, Trafikverket, näringsliv m.fl. lära oss av Finland och utveckla miljö- och hållbara transportsystem, som bättre binder ihop norr och söder?
Tack ska du ha Håkan! Ja Sverige har stora utmaningar med tågtrafiken. Är särskilt spännande att se VR ge sig in i matchen också i Sverige med de tågsträckor de tagit över nu, men gissar jag problemen kommer kvarstå eftersom det rör sig på mer central nivå, tyvärr…