Föreläsning i Jakobstad

Äntligen en vecka på hemmaplan, tänkte jag, trots att veckan på hemmaplan i det här fallet innebar en dag och en natt i Jakobstad. Men en natt borta för jobb är ganska smärtfritt, särskilt när det är ett extra kul jobb och man har sällskap på hela resan. Så på onsdag tog jag och Kugge tåget norrut och peppade för att göra vår andra föreläsning. Såhär gick den första vi gjorde i Vasa i november.

Kugge och jag.

Jakobstad ligger knappt 50 mil norrut och är en cirka 4 timmars resa med tåg + kort bussresa. Vad jag hade att vänta mig av samhället visste jag inte riktigt. Kanske skulle det inte skilja sig så mycket från Vasa? Men det visade sig vara ännu mer svenskspråkigt (♥) och ganska gulligt med sin storlek som kan jämföras med min hemort Gällivare.

Fun fact: Jakobstad omnämns i vardagligt tal som Jeppis.

Man blir ganska van att jobba överallt när man reser såhär, men tåg och flyg är lite av en utmaning då jag ofta blir trött eftersom man liksom vaggas till sömns. En annan utmaning är när wifi krånglar och allting tar lång tid för att man väntar på sidor som laddar och laddar. Brukar försöka göra mer lättsamma grejer som att till exempel redigera bilder, det är en perfekt syssla för tåg och flyg.

Föreläsning om frilansdrömmar & bloggbusiness

Eventet hölls på caféet FIIKA och jag kan tänka mig att det är här jag skulle hänga med min laptop om jag råkade bo i Jakobstad. (Jag skulle förresten inte ha något emot att råka bo här, tänkte jag sådär rent spontant igår kväll efter en öl på det lokala haket Friends.)

Ett tjugotal jeppisbor samlades och klockan 18 körde vi igång.

Kugge först ut med sin föreläsning om att vara sin egen chef. 

Och sen jag med prat om bloggande och business.

Fick också chans att säga hej och prata med flera riktigt duktiga bloggare som jag ser fram emot att följa – det är alltid lite roligare att följa någon online när man har träffats IRL. Bland annat Lina som träningsbloggar (som jag redan följt länge), Michelle som har fokus på modeEllen som verkar vara en sjukt skön typ och Maria som är duktig på foto.

Hur kändes det då, såhär andra gången? Det kändes mycket lugnare, nervositeten var inte alls lika påtaglig och jag var tryggare i min roll på scen (oh well, var ju inte riktigt en scen, but still). Och det kändes så himla himla roligt. Så nu längtar jag redan tills nästa gång.

Och vet ni vad? Jag skulle vilja fördjupa mig och dyka ner i något specifikt ämne och lära ut ännu mer om det. Sökoptimering är det jag känner absolut starkast för. Jag försöker också att emellanåt dela med mig här på bloggen om ämnen jag berör under min föreläsning, till exempel om att blogga professionelltmarknadsföringstips och nybörjartips, men också andra ämnen som är relaterade så som instagram-strategier.

Och den 8:e mars kommer vi till Åland och föreläser.

3 resmål att inspireras av: Marocko, Kuba & Svalbard

När man är omringad av skickliga resebloggar som sprider ut sig med sina resor världen över och samtidigt flitigt uppdaterar sociala medier och bloggar så känns det ibland som om alla reser hela tiden. Och att alla reser till de coolaste av platserna. Även om ressuget tenderar att dyka upp räcker det ibland med att drömma sig bort genom någon annans kameralins och berättelser, läsa om en plats, tänka att man kanske tar sig dit någon dag – men det behöver inte ske just nu.

När solen går ned över Stockholm. Ser du flygplanet?

Det finns tre resmål som jag kikat lite extra på den senaste tiden när jag fått följa med mina resevänner på deras äventyr. Och jag vill dela några av deras matiga inlägg med er, men med en varning om att det finns en stor risk för inspiration i överflöd och bilder som får en att tråna:

Marocko & Marrakech

* 5 favoriter i Marrakech – Cathinka / På vift, bjuder på sina favoriter från staden.

* Weekend-guide till Marrakech – Linda / Resa medvetet sammanfattar sin vistelse med en guide för en helg.

* 3 grejer du bör veta om Marocko – Malin delar med sig av tre lärdomar som du kan ha nytta av, men nämner också sevärdheterna du inte bör missa i Marrakech!

Foto: Malin Lundsten.

Kuba

* 9 saker du behöver veta inför resan till Kuba – Gunilla och Christofer med bloggen 4000 mil, har koll på vad som är bra att veta innan man ger sig iväg och delar också sina tips om var ska man bo i Havanna.

* 12 dagar på Kuba – Cathinka har inte bara delat med sig av favoriter från Marocko utan har också återberättat en 12 dagars resa på Kuba.

Jag var själv en vecka på Kuba under 2012, men jag skulle gärna göra om min resa där och uppleva mer av landet – utanför en all inclusive-resort.

Foto: Cathinka Ingman

Svalbard

Jacqueline var nyligen till Svalbard och det fick mig också att minnas tillbaka till Sofias / Fantasiresors underbara inlägg från sin resa dit för ett år sedan.

Foto: Sofia Zetterqvist.


Mer reseinspiration

En annan resa som fick mig att stanna till lite extra vid varje bild var Annikas / Resfredags resa till Madagaskar. Kolla och läs själva. Wow.

Det har också varit många tankar om att man inte behöver resa så mycket eller att man kanske inte måste resa bort så långt. Annika fokuserar (förutom att hänga på coola ställen) också på sina Svenska Pärlor, Katarina gör sig bra i nordiska landskap och har funderat på det här med att stanna på marken och Evelina har bestämt sig för att sluta flyga.

Det är nyttigt att våga se utanför sin bubbla. Jag pratade med min pappa efter inlägget om alla länder jag besökt och han sa att han räknat sina och kommit upp i 13. Då insåg jag att det är lätt att stirra sig blind och jämföra sig endast med människor innanför sin egna bubbla. 27 länder må vara få när jag jämför med många resenördar i min omgivning, men varför ens jämföra?

Och skönheten och det vackra, som vi till viss del söker när vi reser, finns inte bara utanför våra egna landsgränser – eller hur?

En bild jag tog på färjan i soluppgången över Stockholms skärgård.

Att fatta (svåra) beslut

I juni förra året berättade jag att jag bestämt mig för att följa min dröm. Jag har tidigare krivit om vikten av att drömma och jag är övertygad om att idén om en dröm vi har gör att vi tar små steg för att närma oss målet. Det är liksom inte av en slump att jag bott utomlands i flera länder och idag jobbar med marknadsföring och sociala medier, eller driver företag.

I believe we all exist for a reason, and every human has a dream, and if you don’t follow that dream, then what the hell are you doing?

Men sanningen är att det sällan är några enkla beslut. Sanningen är att jag insett att det jobbigaste med att bli vuxen är att man helt plötsligt tvingas ta det ena beslutet efter det andra. Ingen kommer göra det åt dig. Eller jo, det händer, men om du följer alla andras beslut hela tiden, finns det en risk att du kanske inte känner dig nöjd alls. Problemet är att det är jobbigt att behöva 1) komma fram till exakt vad man vill och 2) ta beslutet och 3) genomföra det.

För hur vet man exakt vad man vill? Jag skrev häromdagen att ”Jag vet vad jag vill” så detta kanske låter jätteförvirrande nu. Men min poäng är att jag kanske vet att jag vill driva eget företag, men jag vet inte riktigt om jag borde göra det nu och om jag verkligen ska säga upp mig? Och så den där eviga rädslan om att allt ju faktiskt kan gå åt helvete.

Vad livet också har lärt mig är att det inte alltid är svart eller vitt. Att man faktiskt inte alltid måste veta, och att det är okej. Beslut kan vänta – och ibland är det det bästa du kan göra. Lita på att det kommer lösa sig, ibland är det trygghet nog.

 

”Hard choices, easy life. Easy choices, hard life.” – Jerzy Gregorek

Enligt det här citatet finns det en teori om att det är de svåra besluten som driver oss och gör oss lyckliga, typ. Kanske ligger det något i det. Om du står inför ett tufft beslut och känner att något hindrar dig, då kan du också titta på detta TED Talk av Tim Ferriss. För ibland behöver du inte fokusera på ditt mål, utan istället fokusera vad det är som skrämmer dig och står i vägen för att du ska kunna ta det där klivet som krävs.


Jag påminner också mig själv om att jag förmodligen inte är ensam. Andra har känt såhär och kommer känna såhär. Vi är sällan särskilt unika i våra känslor och hur vi upplever världen.

Så marknadsför du din blogg och får fler läsare

Hur gör man för att få fler läsare? Måste man marknadsföra sin blogg? Vilka knep kan man använda sig av för att nå ut till fler och öka sin bloggtrafik? 

Om du är först är det alltid lättare att slå igenom. När bloggar började bli stora var det några som var duktiga och växte snabbt – många av dem hänger fortfarande kvar och har en stabil läsarkrets. Fler exempel finns inom andra branscher. För att ge ett: det berömda klockmärket som var först med att gå ut stenhårt (och ganska oetiskt) i sociala medier – andra har dock inte gett upp och lämnat fältet åt dem utan flera konkurrenter har dykt upp och tar upp kampen om klockmarknaden.

Det är alltså inte försent att starta en blogg – men eftersom det redan finns så många bloggar där ute som slåss om vår uppmärksamhet skulle man kunna säga att kraven har höjts. Om du vill blogga professionellt, få folk att hitta till din blogg och öka antalet läsare – då krävs marknadsföring, på ett eller annat sätt. Få bloggar idag växer av sig själva eller genom word of mouth. 

Så låt oss prata om hur du kan marknadsföra din blogg och hur du konverterar en besökare till en återkommande läsare. Tänk på att olika strategier och verktyg fungerar olika bra beroende på nisch och ämne – du behöver inte göra allt utan använd dig av det som är relevant för dig och din blogg. 

7 tips för att marknadsföra din blogg


1. SEO – sökoptimera din blogg

Jag kommer aldrig sluta tjata om vikten av SEO. Än så länge har jag bara publicerat dessa SEO-tips på min blogg (och de var otroligt uppskattade) men om ni önskar skriver jag gärna mer om detta. Varför lägga ner tid, kärlek och energi på blogginlägg efter blogginlägg och sedan låta de försvinna ut i internet där ingen någonsin kommer hitta dem igen? Sökoptimering handlar om att göra det möjligt för fler att hitta relevant innehåll på din blogg. Om jag söker på svensk blogg utomlands – då vill jag att jag ska dyka upp, för det är relevant. Men för att jag ska dyka upp krävs det för det första att jag själv nämnt just dessa ord någonstans på min sajt.

Jag skriver också en del reseguider som tar lång tid och som är användbara för den som ska ut och resa och ska till det specifika resmålet. Såklart vill jag att dessa ska dyka upp när någon söker på guide till Paris, att göra i Warszawa eller guide till Milano – eftersom det är relevant. Att inte tänka på SEO här är bortkastat arbete – det tar en stund att komma in i det, men du får snabbt det tillbaka.

2. Bloggportaler & nätverk

Att ingå i olika nätverk är värdefullt för att knyta bra kontakter och pusha varandra. Men det är också bra för att nå ut till nya och fler läsare – och för att du har möjlighet att få en ingående länk till din blogg (bra för att folk kan klicka sig in men också ur SEO-synpunkt). Till exempel finns Bloggportalen och i Finland Bloggtoppen – varav via den senare ungefär 50 besökare per månad klickar sig in till min blogg. Leta reda på relevanta blogg-portaler/nätverk för dig och gå med i några!

3. Var aktiv i bloggvärlden

→ Läs och kommentera andra bloggar! Om du jobbar heltid och driver din blogg på fritiden kan det vara svårt att hitta tiden till det här – jag vet. Men du behöver inte följa alla bloggar, och du behöver inte läsa bloggar varje dag. Men välj ut dina favoritbloggar och försök få in det på rutin att du emellanåt läser och kommentarer (genuint och om du har något vettigt att säga!).

→ Delta i diskussioner och tipsa! Du kan också vara aktiv genom att delta i diskussioner i diverse Facebook-grupper och dela ett blogginlägg när det är relevant (obs, endast om det tillför något till konversationen eller någon uttryckligen efterlyst tips).

→ Gästblogga! Du behöver inte göra detta jämt eller ofta, kanske räcker det med en gång med ett bra inlägg hos en relevant målgrupp för att några nya besökare ska få upp ögonen för dig. Jag har bland annat fått gästblogga hos Elaine Eksvärd (många av mina besökare hittade hit därifrån under 2012-2013) och även hos Resia.

4. Skaffa bloggkollegor

Lär känna andra bloggare närmare, träffas om ni kan eller prata online. Det är guldvärt att vara ett litet nätverk som kan pusha och stötta varandra – inte bara genom att diskutera men också genom att länka till varandra (när det är relevant, såklart). Jag länkar gärna och ofta till andra bloggar och särskilt inom Svenska resebloggar är vi duktiga på att länka till varandra. Visst finns det lite konkurrens, men vi har också insett det värdefulla i att jobba tillsammans istället för mot varandra. Tillsammans är vi mycket starkare! Sen kommer de alltid finnas de som bara vill ha och aldrig ge något själva – men lägg inte energin på dem!

5. Sprid dina inlägg

Det här är kanske något de flesta gör, kanske främst via Facebook? Eller Instagram? Och Twitter? Och kanske lite halvhjärtat? Det här är nämligen en utmaning. För när man väl lagt ner timmar på det där inlägget så är arbetet alltså inte klart? Nej, lägg lite tid och kärlek på att skriva en unik text när du delar inlägget med någon mening som lockar folk att klicka sig in. Jag delar främst mina blogginlägg på min Facebook-sida, ofta i olika grupper där det är tillåtet och ibland även på min privata Facebook.

Du kan också tipsa om dina blogginlägg via en bild på Instagram eller i stories. Testa dig fram och analysera vad som verkar fungera och vad som inte fungerar. ”Bloggen uppdaterad – in och läs!” kommer kanske inte fungera, medan ”7 smarta tips för hur du marknadsför din blogg – läs mitt senaste blogginlägg!” eventuellt fungerar bättre. Det kan också vara vissa ämnen eller typer av inlägg som fungerar bättre än andra.

Tänk på att inte spamma dina kanaler med ”läs mina blogginlägg” utan variera gärna med annat bra och relevant innehåll. 

6. Prata om din blogg IRL

I sammanhang där du träffar nytt folk, passa på att nämn att du bloggar och om du har med dig ett visitkort – ge över det. Om du inte har ett visitkort – skaffa det, man vet aldrig när det kan komma till hands och ge dig en ny bloggläsare (eller viktig kontakt). Jag är ärligt talat ganska dålig på detta – till och med nu senast på NBE var jag tacksam över att ha med mig min vän och kollega Bettina (Danish Adventurer), som pushade mig att lämna fram mitt kort. Mina föräldrar är också mina största fans och duktiga på att säga till alla de känner att jag har en blogg.

7. Analysera din trafik

Marknadsföring och SEO är bra, men om du inte analyserar dina resultat utnyttjar du inte dess fulla potentiella.

Kolla i Google Analytics, under Förvärv > Källa/medium – hur mycket trafik kommer in via Facebook / Instagram / Twitter / Pinterest? Efter ett tag kan du jämföra och se om ditt arbete med marknadsföring och sociala medier faktiskt har en påverkan. Ökar andelen besökare som kommer in via någon specifik kanal? Eller händer ingenting?

Jag analyserade nyligen mitt 2017 vs. 2016 och såg att jag ökat min trafik från Instagram med 500% och från Facebook med 50%. Det ger ett ganska tydligt tecken på att både Instagram och Facebook är väldigt viktiga marknadsföringskanaler för mig – och att det senaste årets arbete inte varit förgäves.

Det går också att hitta mer information under hänvisningar i Google Analytics. Till exempel vilka andra sajter som din trafik kommer ifrån. Bland mina referrals ligger ett par andra större bloggar där jag aktivt kommenterar, bland topp 10. Så du kan hitta värdefull information här som talar om vilka kanaler som är viktiga för dig – eller var du har potential!


Från marknadsföring till konvertering

Det här är minst lika viktigt som själva marknadsföringen. Det är inte bara en utmaning att få in läsarna till bloggen – utan det är också en utmaning att lyckas behålla de nya läsarna och konvertera dem till  återkommande besökare. Det handlar inte bara om att få folk att hitta till dig – det handlar om att få dem att stanna. Hur konverterar man en besökare till en trogen läsare?

* Producera bra innehåll

Producera bra innehåll. Något som kan tyckas självklart, men rannsaka dig själv! Hjälper ditt innehåll läsarna? Är det innehåll som får dem att vilja komma tillbaka? Kika igenom första sidan på din blogg, vad ger den för intryck hos någon som landar här för första gången?

* Vad vill läsarna ha?

Relaterat till ovan, om du vill producera bra innehåll måste du veta vad dina läsare vill ha. Hur vet man då vad de vill ha? Du kan förstås kika i Google Analytics och se vilka inlägg som presterar bäst, eller så kan du fråga – vad vill ni läsa mer om? Har ni några funderingar? Och kanske får du då och då mejl med frågor? Det är perfekt material att använda för ett blogginlägg – du svarar på något konkret din målgrupp undrar över, och fler kan ta del av det svaret. Om en undrar finns det förmodligen fler som undrar samma sak. Dessutom kommer dina läsare känna sig sedda och förstå att du tar till dig deras frågor och gärna utvecklar svaren i ett helt inlägg.

* Guida läsaren

Vi är lata och när vi klickar runt på nätet vill vi bli guidade! Så guida läsaren vidare på bloggen och använd dig av CTA (call to actions) – vad vill du att personen ska göra när den läst klart inlägget?

Det här kan göras på flera sätt. Men det är till exempel viktigt att du har en tydlig struktur med grundläggande saker som kategorier och en om-sida, dit en ny besökare kan klicka in sig för att läsa mer. Det kan också göras i specifika inlägg så som jag gjort i den här reseguiden till Costa Brava – där jag inte bara länkar till ”läs mer här” om tidigare inlägg jag publicerat på ämnet men också till andra bloggare där det är relevant. Att guida läsaren vidare inom din egna blogg är toppen, men det viktigaste är att det är relevant!

Det kan också räcka med att ha ett avsnitt ”du kanske också gillar…” med relaterade inlägg i slutet av varje inlägg, så som jag har här på min blogg.

* Skicka ut nyhetsbrev

Nyhetsbreven har funnits i evigheter – och kanske låter det sjukt boring och som en usel idé vid första anblick. För vem läser nyhetsbrev? Sanning är att om du utvecklar ett riktigt bra och värdefullt nyhetsbrev kan det vara guld – inte bara för att behålla bloggbesökarna utan också för dem och att de känner att nyhetsbrevet ger dem något. Så starta inte bara ett nyhetsbrev och tro att det kommer vara en succé, utan gör en strategi och fundera på vad det kan tillföra dina besökare och läsare!

Tre exempel på snygga ”nyhetsbrev”:

I slutet av den här sidan kan du registrera dig för mitt nyhetsbrev, som (än så länge) samlar det bästa inläggen från månaden i en snygg sammanfattning – och kanske bjuder på ett par extra tips.


Läs mer om bloggande och marknadsföring: 

* Därför ska du ha en strategi för Instagram
* Hur börjar man blogga?
* Gå från hobby till att blogga professionellt
* 7 SEO-tips inför högtider

Marknadsför du din blogg och hur gör du det i så fall?

Jag vill höra dina tips om du som också bloggar har några fler idéer på hur man kan nå ut med sin blogg och hitta nya läsare! Lämna gärna en kommentar här nedan.


Håll utkik efter fler inlägg om bloggande, marknadsföring och SEO här på bloggen framöver och följ mig på Bloglovin eller Facebook om du vill inte vill missa några nya inlägg!

Slumpen och drömmarna tog mig hit

Jag hade alltid vetat att jag skulle lämna min lilla hemstad uppe i norr, Gällivare. Men inte exakt hur. Så jag tog stegen som var enkla för att på något sätt komma närmare den där drömmen. Två utlandsterminer i olika länder till att nu vara inne på mitt 6:e år utomlands i ett land jag aldrig hade tänkt bosätta mig i. Finland. Landet där ”obekväm” tystnad inte existerar och man aldrig vet om det är läge att kramas eller inte.

Ta de där små stegen innan du tar det stora klivet. Men var alltid öppen för de chanser som passerar. Kanske blir du aldrig nöjd, det blir i alla fall inte jag, men det hade jag inte varit någon annanstans heller. Det är det som är livet för oss som vågar, vill och aldrig står stilla.

Och till dig som tänker att det låter och ser så enkelt ut. Det är aldrig enkelt. Och till dig som tycker det verkar närmare omöjligt, det är det såklart inte. Har någon annan gjort det så kan du också göra det. Det ligger många timmar och ofta mycket arbete under den resa någon annan har gjort. Det får man inte glömma.

Att jag skulle säga upp mig och bli egenföretagare var inte alltid självklart, men jag tänker att det inte finns så mycket att förlora. Vi har det här livet – och det är upp till oss själva hur vi vill leva det. Jag vill göra det jag älskar.

Foto: Rania Rönntoft.

Och det är mixen av slump och drömmar som kommer få fortsätta leda mig i livet. Jag vet vad jag vill men har ingen aning om hur vägen dit ser ut.


Delar från den här texten var med i en kort intervju som Kvinnliga äventyrare gjorde med mig i ett ambassadörsporträtt

Close