Jennifer sandström

Företagsåret 2021 – en sammanfattning

I sista minuten skrotar vi planerna om ett besök på Georgsgatans vackra, gamla simhall och drinkar på St George (vårt stammisställe för denna aktivitet) efter det. Det är jag som inte vill vistas bland folk just nu, av det uppenbara rådande läget.

Så istället checkar vi in på kontor Kugge. Strax efter lunch och med hela eftermiddagen och kvällen framför oss.

Ännu ett företagsår har passerat.

Kanske det bästa någonsin.

Med vilken känsla ser du tillbaka på företagsåret 2021?

Stolthet. Över att jag vågat investera i till exempel en assistent under hela året – och ta hjälp. Att jag lyckats växa på sociala medier, i och med att det var mitt mål för året. Att SEO-kursen haft 25 + 18 deltagare totalt. Att vi jämfört med förra året ökat försäljningen av Mitt Företagsår med 40 % i skrivande stund.

Det går om man vill. Och ja det kräver mod och att tacka nej till annat. Och kanske hade jag önskat att det skulle gått lite lättare. Men jag har fått lära mig att saker tar tid. Så även om jag velat nå en högre omsättning i år (särskilt med tanke på mina kostnader) är jag nöjd. Och stolt, över vad jag byggt upp det här året.

Ingen egenföretagarkonferens är komplett utan denna arbetsbok. Kugge och jag kände “wow, det här är faktiskt bra” när vi bläddrade igenom och fyllde i tillbakablicken.

Men vad mer finns det att berätta? I hopp om inspiration slängde jag ut frågan på Instagram, vad vill du veta om mitt företagsår? Och fick några frågor!

Vad gick bättre än väntat?

Hmm. Ja, vad blev egentligen bättre än väntat?

Kanske att jag lyckades knipa en löpande kund i början av året, ett litet uppdrag (översättningar) men som ändå följt med där som en trygghet.

Och att intäkterna till slut landade på en bra siffra. Under hösten tänkte jag ett tag att jag måste sänka min målsättning, men vi tog oss nästan till det där målet jag hade.

När jag satte upp massor av mål med hur jag ville växa på alla plattformar så tänkte jag nog inte heller att årets största lärdom skulle vara kopplad till motsatsen: att sluta fokusera på antalet följare. Det känns oerhört befriande och absolut som något som “gick bättre än väntat”. Det gick att växa med 600 följare på Instagram under ett år, utan att pyssla med reels eller extrema strategier, MEN – till vilken nytta?

Vad gick käpprätt åt…?

Pinterest.

Jag hade nästan helt glömt bort det, men när jag började fundera på vad som gått så dåligt att jag helt gett upp det, så slog det mig. PINTEREST.

Jag gjorde nämligen en ganska rejäl Pinterest-insats för ett år sen. Jag la ner min egna tid, köpte in hjälp (två olika personer) och tänkte nu jävlar! Pinterest sägs ju vara ungefär lika kraftfullt som Google och att jobba med SEO. Dessutom går de två lite hand i hand. Så detta borde ju inte bli en svår match?

Men de resultat som kom under den tid vi höll på, de var så fruktansvärt dåliga att det inte kändes värt att fortsätta.

För grejen är att jag har några pins som är flera år gamla som står för majoriteten av alla visningar och även klick vidare till min blogg.

Såklart undrar jag om vi gjorde något fel? Eller var det gick snett? Men ärligt talat har jag inte orkat gräva djupare i det. Nu ligger mina pins där ute, kanske får de trafik om några år? Haha. Tills dess fortsätter jag lägga mitt krut på de kanaler där jag får effekt. Och kanske Pinterest är bättre för dig som jobbar med inredning, mode, DIY och annat liknande.

Vad har gett mest skratt?

I november började den intensiva period av att marknadsföra Mitt Företagsår. Och det har emellanåt känts tungt, särskilt Instagram. Men vet du vad? Vi lyckades vända det här skeppet.

Vi bestämde oss för att follow the fun med Let me creates Instagram och ta till vara på humorn vi har i oss. Vi struntade faktiskt i om någon annan skulle tycka det var roligt, för om VI tycker det är roligt – har det åtminstone varit värt det. Och det verkar ha fungerat helt okej.

Exempel på humorinlägg:


Så det har gett mig mest skratt. På torsdag kommer vi publicera ett julkort – och herregud alltså. Det är väldigt roligt. Assistenten Alva har varit en stor bidragande faktor i den här humordelen också. Älskar att ha folk som kan bjuda på sig själva i min närhet.

Att tacka nej & att ta betalt

“Är det rimligt, är det ett hållbart företagande?”

Den här en frågan relaterade till att jag pratar om att jag egentligen vill minska min tid på Instagram och att jag kan rekommendera andra att fokusera helhjärtat på 1–3 kanaler.

För det handlar om vad som är hållbart. Att rusa snabbt, försöka hinna med allt, och en dag krascha för att man aldrig vågade stanna upp och välja bort – det är inte värt det.

Det går lite upp och ner för mig. Jag tycker ju att blogg, nyhetsbrev och sociala medier är väldigt kul. Problemet är när det är mycket annat att göra. Jag upplever att framför allt sociala medierna stjäl dyrbar tid, eftersom det är lätt att dras dit när en tråkig uppgift ligger framför oss. (Och för att jag har märkt vad som händer när man pausar en månad.)

Så för att kunna göra allt jag gjort med alla dessa kanaler i år, har jag behövt tacka nej till annat.

Jag har tackat nej till många uppdrag, för att kunna satsa på all marknadsföring och min egna kurs. Annars skulle det aldrig ha funkat. Min känsla är att jag byggt upp något i år, som jag kommer kunna förvalta under 2022 med lite mindre insats – och lite mer sälj.

Vad det här resulterat i är att jag bara gjort välbetalda uppdrag i år. Det finns alltså inget som går in under kategorin “tråkigt/roligt, inte bra betalt” (som är en riktigt bra övning vi har med i Mitt Företagsår) – förutom faktiskt hela projektet Let me create och just Mitt Företagsår. Där har vi precis gått jämnt ut = ingen direkt vinst.

Min omsättningar har ändå ökat med 18 %. Men utgifterna har ökat med 80 %. Haha, går den ekvationen ihop? Nja, kanske inte riktigt. Det här året har dock handlat om just investeringar, så det kommer inte som någon överraskning. Jag pratar mer om pengarna och timmar i början på januari (precis som förra året)!

Och det ekonomiska är ju också en förutsättning för det hållbara företagandet.

Men, jag tror verkligen att det finns tider för allt. Det finns en tid för att lära sig och ta in kunskap (för mig var det 2017–2019), en tid för att producera (2020), en tid för att växa (2021) och en tid för att förvalta (2022). Typ så. Sen pågår förstås alla parallellt också, men inte i lika stor utsträckning.


Det här har jag jobbat med i år:

All den tid jag faktiskt tjänat pengar då, vad har jag gjort då?

SEO – kurs, uppdrag och analyser

Utvecklingen jag gjort med min SEO-kurs har varit lyckad. Den omsatte 125 % MER i år jämfört med 2020 då jag lanserade den. Wow. Mitt mål var 50 deltagare under året, det landade på 43 och det känns ändå lyckat. Effekten av all marknadsföring av kursen är att jag landat många andra typer av SEO-uppdrag.

  • SEO-kursen, två omgångar
  • Privata SEO-konsultationer, ungefär 4–6 stycken
  • Flera SEO-analyser + strategi, som var en ny tjänst jag lanserade i år
  • Sökoptimerade texter (de kunde också kategoriseras under punkten nedan, men men)

18 % av min arbetstid har gått hit, och 50 % av intäkterna kommer härifrån.

Frilansuppdrag – texter och översättningar

Nästa block är då det här, som är alla andra typer av uppdrag jag tar som inte har med SEO att göra (fast ibland går de ändå in i varandra, många texter och översättningar för hemsidor till exempel).

  • Översättningar, från engelska till svenska (och även från norska till svenska)
    • Till exempel: översatt en hel hemsida om ett utbildningsverktyg, undertexter till produktvideo, en instruktionsbok, artiklar och kundberättelser.
  • Artiklar/blogginlägg (sökoptimerade)
  • Privat konsultation om egenföretagande och marknadsföring

Översättningar är skönt och samtidigt lite utmanade (jag gör det inte lika snabbt och effortless som min bror). Och jag gör det gärna när det ska finnas med ett marknadsförings- eller SEO-tänk (vill man ha en ordagrann översättning kan man gå till någon billigare, haha).

Planen för 2022 är att jobba med mer marknadsföring – och helheten (går igång på att analysera, hitta förbättringspotential och med små justeringar nå bra resultat), jag har saknat det efter det här året med väldigt mycket SEO-fokus.

14 % av min tid har gått till detta, och det har gett 37 % av intäkterna.

Bloggen – affiliate och samarbeten

Jag gör inte många samarbeten längre och tackar idag nej till de flesta. Men lite blir det, och framför allt affiliate är något jag är mer intresserad av.

Tiden jag lägger på bloggen tenderar också att minska för varje år.

Det här är i alla fall mina topp 3 bästa affiliate-inlägg i år (de som dragit in mest pengar):


16 % av mina timmar har gått till bloggen, och 10 % av intäkterna kommer härifrån (vilket utgör min längsta timpenning, förutom Let me create då haha, på cirka 22.5 euro/h).

Foto

Jag har gjort tre fotouppdrag i år där jag fotat porträtt. Två företagare (här är bilderna på en av dem!) och ett uppdrag för ett typ magasin.

Känns som en helt ok lagom mängd. Inga stora summor, MEN tycker det är så fruktansvärt kul att jag skrev det på mina topp 3 roligaste uppdrag i år: Tiden stannar när jag får vara kreativ på det sättet.

Det betyder inte nödvändigtvis att jag vill fota mer. Eller vill jag? Vem vet? Jag vet inte.


Oavsett vad du tänker när du läser det här så vill jag att du ska veta en sak:

Man får driva företag så här.

Man får vara exakt så här spretig. Man får göra många saker. Man får strunta fullständigt i den där röda tråden. Man får follow the fun.

Jag vet vad jag skulle kunna göra för att växa ännu mer och tjäna betydligt bättre ännu snabbare – men i företaget Jennifer Sandström är inte det vårt främsta mål. Är det målet i ditt företag? Då hjälper jag dig gärna.

Men mitt företag är lika mycket passion som det är jobb. Det är liksom det optimala lifehacket. Att älska det man jobbar med, och jobba med det man älskar. Det måste inte vara så, men för mig är det så.

Jag säger det till dig för att jag behöver säga det till mig själv. Det kommer alltid någon som vill ge smarta råd, och det är lätt att dras med i vad diverse experter tycker och tänker.

Så jag måste liksom maniskt upprepa det här mantrat för mig själv:

Jag gör vad jag vill, hur jag vill och när jag vill. Och det funkar, för mig så funkar det.


Läs tidigare årssummeringar:

* Företagsåret 2020 – en sammanfattning
* Företagsåret 2019 – en sammanfattning
* Yearly Business Review 2018

FÖLJ:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Vill du tips inom marknadsföring & SEO?

Varannan vecka delar jag med mig av nya spaningar, tips inom marknadsföring och SEO, samt tankar som företagare. Gör som 1000+ andra och prenumerera: