Det finns mycket man kan säga om att leda en kurs. Som saker jag lärt mig (tack vare kursen har jag själv utvecklats massor inom SEO, fullärd blir man ju faktiskt aldrig – och det är ett ämne i ständig förändring) och blivit bättre på (typ hålla i Zoom-möten, presentera och försöka “se” folk genom skärmen).
Dessutom är hela den här processen spännande. Först att skapa en kurs, sen att sälja den och tillslut att hålla den. Varje delmoment kommer med sina utmaningar – och det handlar ju inte bara om hur många som köper en kurs, utan ännu mer om hur många som faktiskt genomför den. Det händer alltid att livet kommer emellan för någon, men som kursledare är det min uppgift att ge dig de absolut bästa förutsättningarna att klara kursen – då känner jag att jag har lyckats.
Blev lite nyfiken på vilken statistik som finns runt hur många som faktiskt slutför kurserna de köper och hittade en intressant artikel, Why no one finishes an online course – and why it doesn't matter. Artikeln ger en påminnelse om att du inte alltid måste slutföra en kurs för att den ska vara värdefull. Kanske gav den dig något ändå, och tog dig närmare ditt mål.
De tar också upp det faktum att du som säljer en kurs inte säljer information, du säljer transformation. Alltså förändring. All information finns redan gratis på internet, en kurs är något mer – ett löfte om att du faktiskt kommer ta dig från A till B, inte bara bli matad med fakta.
I min SEO-kurs har jag lagt mycket fokus på att du själv ska göra saker, det är många övningar och du jobbar med din hemsida genom hela kursen. Men det som jag upplever är den egentligen största förändringen, det är att du lär dig tänka SEO. Och att tänka SEO handlar om att alltid sätta användaren eller kunden först. Det kan låta simpelt, men genom kursen blir det tydligt för dig exakt hur du ska göra och resultatet är ett helt nytt sätt att se på innehållet du skapar. Bonusen av SEO-kursen är alltså att du får ett mindset som du kan använda i alla dina kanaler – och som ger resultat.
Med det sagt är det dock dags för en förändring.
Så kursen 2022 blir något nytt. (Hör av dig om du är intresserad så kan jag berätta mer!)
Men tills dess kommer i alla fall en presentation av årets sista deltagare (och sista för det här upplägget).
Här är 11 av de 18 företagare, bloggare och marknadsförare som gick höstens kurs och som ville vara med i den här presentationen.
Jag är övertygad om att du kommer hitta åtminstone en härlig typ du fastnar för! Kika in på deras sajter, och bloggar som de flesta har.
Sara Rönne
Jag träffade Sara första gången under en workation i Åre för vad som känns som evigheter sen (och på många sätt också är evigheter sen). Sara är en erfaren och skicklig content creator, digital strateg och marknadschef med säljfokus – och hon har verkligen lyckats med sitt egna varumärke. Hon har alltså byggt upp sin sajt under många år och därför var det extra kul att få ha henne som kursdeltagare. Jag tycker alltid det är spännande med de som har större sajter med mycket innehåll, för de behöver oftast göra ganska små justeringar för att se stora effekter.
Några ord från Sara om kursen:
“Bra inspiration till att sätta igång med SEO-arbetet och att analysera min trafik – det här var precis vad jag behövde som en kickstart!”
Maja, Linköping Science Park
Maja gick kursen för att få bättre koll på Linköping Science Parks SEO – och jag är glad att hon var med och representerade en lite annan typ av organisation istället för bara egenföretagare. Men det var också kul att få lära känna Maja och ta del av de andra projekten hon gör också utanför sitt jobb.
Några ord från Maja om kursen:
“Jennifers kurs har varit pedagogiskt och enkel att följa och jag kände redan efter första modulen att min förståelse för SEO redan var mycket större. Jag har också uppskattat den personliga kontakten och möjligheten att ställa frågor om min webbsida under Zoom-träffarna och i Facebookgruppen.”
Besök Linköping Science Parks hemsida
Alva Götesson
Alva, även känd som personen som varit min fantastiska assistent ända sen i somras, ville också lära sig SEO. Kursen visade sig vara ett perfekt komplement till hennes utbildning till e-commerce manager, där de också får lära sig sökmotoroptimering. Och förutom att plugga driver Alva alltså eget företag där hon erbjuder en rad spännande grejer på temat e-handel.
Några ord från Alva om kursen:
“Det bästa med Jennifers SEO-kurs var att jag inte bara fick en tydlig grund och helhetsbild av SEO, utan även inspiration och en språngbräda till att fortsätta”
Sophie, Naturbarn
Sophie! Vilken mysig människa jag fått chans att träffa under den här kursen. Hon driver sajten Naturbarn som erbjuder inspirerande utbildningar för pedagoger, föreläsningar, naturguidningar och de här trevliga produkterna för barn och pedagoger.
Några ord från Sophie om kursen:
“Kursen har gett mig en större förståelse för hur SEO fungerar och väldigt mycket inspiration!”
Maja, Åkersberga Växtförsäljning
Maja representerar det här familjeföretaget som hon driver tillsammans med sina två syskon. Vad som började som en liten försäljning av växter på en parkeringsplats har vuxit till vad de idag beskriver som 14 000 kvadratmeter trädgård, mat och inspiration. Jag tycker varje företag är så intressant att få lära känna och höra om hur just de kan ta hjälp av SEO. I det här fallet finns en spännande webbutik med växter och tillbehör att jobba med.
Några ord från Maja om kursen:
“Jag kan varmt rekommendera Jennifers kurs. Jag har fått SÅ mycket inspiration till att förbättra och utveckla vår hemsida. Kursen har varit på en lagom nivå och lätt att ta till sig. Från att ha sett SEO som något svårt och tråkigt känner jag mig väldigt peppad till att fortsätta arbetet!”
Besök Åkersberga växtförsäljnings hemsida
Frida, Kreativa Knuten
Frida driver webbutiken Kreativa Knuten som ger dig massor av fint du kan tänkas behöva för handarbete med fokus på hållbarhet och skaparglädje. Till exempel garn, tråd, tillbehör och annat härligt för kreativt skapande i naturmaterial (såsom makramégarn och sashiko). Och det har varit kul att få har med en kreatör som Frida som driver en egen webbutik inom det här området – inspirerande!
Några ord från Frida om kursen:
“Med hjälp av Jennifers SEO-kurs har jag fått mycket kunskap och inspiration till hur jag kan utveckla min e-handel med kunden och SEO i åtanke. Jag har redan sett resultat på min söktrafik, trots att jag precis har påbörjat mitt SEO-arbete.”
Caroline, Vemdalen
Caroline är en underbar person som jag skulle vilja träffa och snacka mer med. Hon har ett enormt driv, inspirerar folk till att flytta till Vemdalen (dryga 12 mil söder om Östersund och Åre) och ja, jag gillar henne. Jag har också gillat att få hjälpa henne med sin hemsida eftersom hon också jobbar mycket med både Instagram och Facebook. Det är alltid trevligt när någon ser värdet i att investera i sin hemsida och blogg – där ligger ju guldet! Och hon har redan innan producerat bra innehåll i sin blogg, till exempel om hur du fångar norrsken på bild.
Några ord från Caroline om kursen:
“Kursen var pedagogiskt upplagd, Jennifer otroligt kunnig kurskompisarna intressanta och jag lärde mig massor! Jag har gått från noll kunnande inom SEO till att faktiskt veta vad jag håller på med. Jag är supernöjd och skulle rekommendera kursen alla dar i veckan! ”
Besök Carolines hemsida Livet i Vemdalen
Pia, Helgabad
Det är ju Pia som jag tidigare i år fick ta så fina porträttbilder av – då jag också presenterade henne närmare och berättade att hon är personen bakom Helgabad. Och vad gör då Helgabad? Jo, en supermysig och tjusig kaftan. Ett plagg som är perfekt för vinterns kalla bad såväl som sommarens stranddagar. Blev glad över att Pia valde att investera i den här kursen!
Några ord från Pia om kursen:
“Den här kursen är en väldigt bra början när man vill lära sig grunderna i SEO.”
Läs mer om storyn bakom Helgabad och kaftanen
Cornelia, Lite mera rosa
Vi är Instagram- och bloggvänner sen vad som känns som en lång tid tillbaka – och det är något speciellt med Cornelias positiva energi. Dessutom är det ju alltid trevligt med ett så pass bekant ämne som resor när vi snackar SEO. Mina reseguider är ju de inlägg som gått som bäst – ja fram till för ett par år sen…
Cornelias ord om kursen gör mig också SÅ glad:
“SEO var ett begrepp jag verkligen tyckte var ett nödvändigt ont, med betoning på ont. Det var svårt och obegripligt. Sedan kom Jennifer in i mitt liv. SEO har med hennes hjälp gått ifrån att vara svårt till riktigt kul och inspirerande. Det Jennifer gör är att hon förklarar på ett enkelt sätt vad som behöver göras men också vilken effekt det får för min hemsida. Jag rekommenderar verkligen Jennifers kurs.
Ola, fotograf
Vad är väl en kurs utan åtminstone en representativ man? Den här gången var det Ola som lyckades hitta till kursen, tack vare Caroline faktiskt. Ola gör flera saker, bor i Åre där han gärna åker skidor (utbildar och guidar också) och fotar, men är även med och utvecklar Campus Åre.
Några ord från Ola om kursen:
“Bra pedagogiskt upplägg med goda möjligheter att ställa individuella frågor!”
Linda, 2 Globetrotters
Och så till min glädje, ännu en resebloggare! Linda driver 2 Globetrotters tillsammans med Magnus, och deras två döttrar, som utgör den familj som ger sig ut på äventyr världen över.
Några ord från Linda om kursen:
“Det Jennifer inte vet om SEO är inte värt att veta. Jag har lärt mig många nya saker och fortsätter lära mig när jag jobbar vidare med häftena vi fick i kursen” Surprise me!”
Det var det! Fastnade du för någon av dessa spännande typer?
Jag är hur som helst tacksamma för alla dessa vackra ord – men framför allt över att jag har fått ta del av deras utveckling. Det har blivit extremt tydligt för mig att det personliga mötet är vad jag uppskattar med det här – och det verkar deltagarna också göra.
Och… blir det någon kurs i början av 2022? 🪄
Så precis som jag berättade i början av inlägget kommer inte kursen fortsätta exakt så här. Men något nytt kommer, så mycket kan jag säga. Efter 1.5 år, 4 kurser och 60 deltagare behövs någon form av uppdatering!
Jag kommer berätta mer här i januari.
Skriv upp dig på väntlistan så länge om du inte vill missa det.