Från idé till verklighet – så skapar du din onlinekurs

Inlägget innehåller annonslänkar till verktyg som kan hjälpa dig skapa din onlinekurs

Du har en idé du vill ta vidare? Eller så har du inte ens en konkret idé men vill gärna skapa en webbkurs baserat på din kunskap? Oavsett vilket kan det vara knepigt att komma igång. Att bygga en onlinekurs är ett projekt av större sort och i vilken ände börjar man egentligen?

Jag står själv i ett läge där jag har påbörjat att skapa en helt ny produkt och upplever all den frustration som uppstår i början av processen. Det står en punkt i min kalender ”jobba med produkten”, som jag gång på gång skjuter framför mig. Orsaken? Det är ett för luddigt och diffust moln som jag inte vet hur jag ska närma mig. Jag börjar med lite research, men blir egentligen bara mer överväldigad. Jag vet inte riktigt hur den här produkten ska vara utformad – eller ens exakt vad den ska handla om. Inte konstigt att det är svårt att jobba vidare med.

Och när du väl har bestämt dig, vet vad du vill göra och har kommit igång – hur ska du då gå vidare?

I det här inlägget vill jag sammanställa alla de tips och lärdomar jag plockat med mig från när jag först skapade min SEO-kurs för ett år sen. Dels för att du som går i skapa kurs-tankar ska få inspiration – och dels för att jag ska påminna mig själv om vad jag behöver göra för att ta fram den här nya produkten som finns i mina tankar nu.

Här kan du läsa om processen bakom min SEO-kurs – hur idén uppstod och togs vidare.

Disclaimer: Det finns en mängd olika tillvägagångssätt för att skapa digitala produkter och onlinekurser. Det här är hur jag har gjort och inte någon universell sanning – låt dig inspireras och plocka russinen ur kakan!

Okej, let's do this!

Ta din kurs från idé till verklighet

Mina tips bygger på filosofin om att testa–utvärdera–förbättra–testa–utvärdera–förbättra. Istället för att skapa den perfekta kursen från början finns det en poäng i att skapa en onlinekurs som kan växa och utvecklas i takt med att du lär dig mer om vad som fungerar, hur målgruppen väl beter sig genom kursen och vilka resultat du får.

Anledningen till att jag förespråkar detta är också att de allra flesta misslyckas med att ta fram en onlinekurs överhuvudtaget – för att de gör det till ett gigantiskt, övermäktigt projekt som de aldrig orkar ro i hamn. Därför ska du plocka ner det i mindre bitar, göra det så enkelt som möjligt – så att det verkligen blir av! Sen kan du låta kursen växa med tiden.

Tugga i dig elefanten en bit i taget.

Här är tre generella tips på sådant du faktiskt inte måste göra, innan vi går vidare:

  • Du måste inte ha en dyr kursplattform.
  • Du måste inte spela in professionella videos till din kurs med kamera och mikrofon.
  • Du måste inte anlita en designer som tar fram en grafisk profil för din kurs.

Och du, jämför aldrig det du skapar för första gången med någon som gjort något liknande i flera år.


Två tips innan du börjar:

Håller din idé?

Om du läst inlägget om hur idén för min SEO-kurs uppstod så vet du att den växte fram under flera år – och som jag upplevde att det fanns en efterfrågan runt. Sökmotoroptimering är ett konkret tema och konkurrensen har mest bestått i byråer som erbjuder liknande kurser, men inte på det sätt som jag utformat min.

Konkurrens i sig är dock sällan problemet, det finns alltid olika målgrupper som vill ha kurser och tjänster från olika typer av företag. Så oroa dig inte om det redan finns någon som gör något liknande.

Men vad jag har lärt mig under det senaste året – och vad jag kunde ha insett redan från början (och alltså du har chans att göra nu), är att det är inte en kurs i SEO jag säljer. Det jag säljer är en marknadsföringsstrategi som kan jobba för dig, ett alternativ till sociala medier – och ett sätt att jobba smartare istället för hårdare. Det är vad kunden köper!

Så frågan är: vad är det du säljer, egentligen? Och kom ihåg, vi köper inte vad vi behöver, vi köper det vi vill ha. Formulera därför inte din produkt enligt ”det här är något folk behöver!” utan hellre ”det här är exakt vad folk VILL ha!”

Vem är kursen för?

Det här har du garanterat hört tidigare, och kanske avfärdat för att det känns tråkigt eller för att du inte orkar bry dig, men: vem är din målgrupp?

Och fan jag vet, det är svårt att definiera och framför allt är det läskigt att avgränsa sig. Dessutom, hur gör man ens? Det kan vi prata mer om en annan gång – men jag lovar dig, det kommer underlätta rejält om du har specificerat vem din optimala kund är och om du vågar bli mer specifik här istället för att vara bred. Gör du en kurs för alla så är det tyvärr en ganska värdelös produkt – som antagligen inte kommer sälja alls, mer än till dina närmast sörjande.

Okej, då är du redo att ta det här vidare.

OBS: du kan givetvis förfina din idé och formulera din målgrupp under kursskapandets gång. Du kan till och med göra det efter att du lanserat din kurs – MEN risken är stor att du ger upp om du gör det senare, eftersom det kommer vara mer utmanande att sälja kursen.


Skapa din onlinekurs i 10 steg

Här följer nu ett 10-stegsprogram enligt den process jag själv jobbat efter med min SEO-kurs. Kanske passar inte alla steg och ordning för hur du vill bygga din webbkurs, men förhoppningsvis kan du hitta ett par bra tips och en bunt inspiration.

1. Gör en övergripande plan och ett schema

Det första rimliga steget är att måla upp en plan med någon sorts schema där du kan spalta ner vad du behöver göra, hur du ska göra det och när du ska göra det.

Behöver du ta hjälp av någon (om du har budget för det) eller ska du göra allt själv?

Det finns också en lag som säger att du använder så mycket tid som har eller tillåter dig själv att använda. I och med det finns det alltså en risk att om du inte har någon deadline – kommer du aldrig bli klar, eftersom du kan fila och fila i all oändlighet på detaljer och allt som alltid kan bli lite bättre.

Låt det här bli ditt första ordentliga steg. Lägg ett par timmar, eller två sessioner på två timmar vardera, för att skapa en grundläggande plan – bli inte för detaljerad, utan i det här skedet kan du hålla det ganska övergripande.

Tips! Skissa upp din plan på papper först om du vill, men använd sen till exempel Evernote eller Trello för att spara planen digitalt och lätt kunna uppdatera längs vägens gång.

Bilden visar min kursplanering, som jag gjort i Trello.

2. Hur ska du nå ut och marknadsföra din kurs?

Precis som punkten vem är kursen för så behöver du fundera på marknadsföringen så tidigt som möjligt. För vem som helst kan skapa en onlinekurs – utmaningen är alltid hur du ska nå ut med den och få folk att köpa just din kurs!

Det smartaste är dessutom att påbörja marknadsföringen innan kursen är klar och lanserad. Och då menar jag inte faktisk reklam av kursen, utan marknadsföring inför. Du behöver prata om temat, visa att du är expert och få folks förtroende – så att när kursen väl finns, kommer de vilja haka på den!

Så, hur ska du nå din målgrupp?

Något jag insåg tidigt var att jag inte pang bomb poff kan släppa en kurs – jag måste börja bygga upp en målgrupp. Vad jag landade i var att jag behöver bygga en mejllista runt SEO – och för att göra det ska jag skapa en freebie.

Freebien och skelettet för kursen var det bästa som kom ut efter de två dygnen i stugan i skogen. Här beslutade jag mig också för att börja prata mer om SEO i min blogg, innan jag plötsligt lanserar en kurs på temat. Det kommer göra mig mer trovärdig när kursen väl kommer ut. Jag måste först visa att jag vet vad jag pratar om!

Hur kan du göra det här redan nu?

För att vara helt ärlig: det kan hända att du vid det här steget inser att du faktiskt behöver bygga upp din målgrupp innan du kan skapa en produkt som du ska sälja åt dem. Bygg upp din publik först, få deras förtroende och visa vem du är och vad du kan – fundera sen på hur du kan erbjuda dem en produkt de vill ha (obs: inte vad de behöver, utan vad de vill ha!)

Redan 2018 började jag dela min kunskap inom SEO, ett steg i ledet att visa att ”jag är expert” på just det här.

Sånt här innehåll delade jag på min Instagram under kurslanseringen.

3. Researcha och samla in information

Det här blir egentligen det första konkreta steget för att börja kursskapandet. Du har temat klart för dig och nu är det bara att börja samla på dig allt som du vill att kursen ska innehålla. Kanske behöver du kolla vad andra källor skriver om och tar upp på samma tema? På så vis kan du garantera att du täcker allt det nödvändigaste, samt funderar på vad som inte heller ska ingå i din kurs.

Denna research kan även vara nödvändig för att kolla hur konkurrensen ser ut och se till att du gör din kurs unik om det finns liknande kurser i din närhet, eller som din målgrupp kanske redan känner till. Du får dessutom en uppfattning om hur priserna ser ut och hur annat kursmaterial presenteras.

Jag började till exempel kolla om det fanns något liknande om SEO? Vad skriver engelska sajter? Vilka gratiskurser finns? Vad innehåller de? Och de betalkurser som finns, vilka ämnen innehåller de? Jag laddade också ner en hel del gratismaterial, checklistor och guider för att få en uppfattning om exakt vilka teman inom SEO som togs upp av andra.

OBS! Varning! Det här är ett känsligt steg och vissa skulle kanske mena att du inte ska börja titta på vad ANDRA gör. Men jag menar ändå att det är så pass viktigt för att få lite pejl på läget. Du kan dock, om du vill, göra det senare också. I så fall kan du till exempel göra steg 4, 5 och lite av 6 – och sen göra det här steget.

4. Håll det så enkelt som möjligt!

Du kommer kanske redan i steg 1 börja fundera på hur du ska leverera kursmaterialet till kunden och kanske att skaffa en kursplattform. Jag anser att det här är något du kan, och i många fall till och med bör, vänta med.

Bygg materialet först, åtminstone delar av det, eftersom det är en av de svåraste bitarna som kräver mest tid. Fundera SEN på hur du ska få ut materialet.

Jag vill också poängtera att i ett så här tidigt stadium finns det all anledning att hålla det så enkelt som möjligt. Det var min utgångspunkt. Jag behöver inte göra en jätteavancerad kurs. Jag insåg nämligen snabbt att om jag förstorar upp den här idén kommer den bli övermäktig och jag kommer inte ta mig någonstans.

När jag sett kurser eller guider som finns i Sverige och Finland på andra teman, har jag sett att det finns väldigt simpla saker där ute också. Någon som bara satt ihop en guide rakt upp och ner i ett Word-dokument med Times new roman. Just det gav mig lite motivation i att man inte måste lägga upp sin kurs i en fin kursportal som kostar någon tusenlapp (kronor) i månaden.

Kursmaterialet i min kurs består av 6 moduler i pdf-form. Eventuellt till hösten kommer jag flytta över allt till en kursplattform för den fjärde omgången av kursen.

5. Skapa ett skal

Okej! Sätt igång att utforma kursmaterialet. Skriv ner allt som ska ingå i kursen, övergripande. I det här läget behöver du egentligen inte fundera på hur lång kursen ska vara eller exakt i vilket format den ska göras (text, video, träffar, samtal, supportgrupp osv.) – allt sånt kan bestämmas senare. Jag funderade dock ändå lite över detta, men så här i efterhand kunde jag ha sparat det tills senare.

Med tanke på föregående punkt är det bra att inte fastna på detaljer här, utan försöka hålla upp ett högre tempo och bara mata på. Om du fastnar på saker, gör en anteckning om att det måste lösas/tas reda på – och gör det senare. Nu ska du ta fram skalet, det ska inte vara perfekt – det måste bara bli något du kan bygga vidare på så småningom, när du har en tydligare bild av vad kursen kommer vara.

Det är här du funderar på om du ska strukturera upp materialet enligt olika moduler/kapitel. Vilka moduler vill du jobba med? Vilket ämne passar in var? Det är kanske ett av de klurigaste men också roligaste stegen. Och kom ihåg att du alltid kan redigera detta senare, också efter att du kört kursen ett tag och kanske märker att det skulle finnas en bättre ordning.

Tips på program för att skapa kursmaterial:

  • Jag har använt Scrivener för att skriva allt kursmaterial. Ett program för att skriva manus och böcker, men funkar utmärkt även för detta ändamål. Smidigt att få en överblick och kategorisera på olika sätt.
  • Evernote funkar också bra och är gratis, då har du dessutom tillgång till allt i molnet och via både mobil och dator. Scrivener har jag bara använt på desktop.
  • Word eller Google docs går förstås också bra. Men det är svårare att få en bra övergripande bild eller snabbt hoppa mellan olika sektioner så som man kan göra både i Scrivener och Evernote.

Så här ser mitt skal ut i Scrivener.

6. Bygg på skalet med information, kunskap och övningar

När du tagit fram ditt skal kan det vara lättare att få en tydlig bild om hur allt material bör se ut. Till exempel hur du vill bygga upp varje enskild modul och var det bör finnas en video eller övningar.

Fundera också på om du behöver bolla din övergripande plan med någon innan du börjar fylla på. När du är redo är det sen dags att börja bygga på detta.

Jag vill också flagga för att du i det här skedet kommer komma in på sidospår, med risk för att vara på väg in i något som skulle urarta i en mastodont kurs. Mitt tips är därför att hålla dig till kärnan och så fort du kommer på idéer som går lite utanför detta – skriv ner dem, men på en annan plats. Jag har ett till exempel dokument med idéer för ”SEO-kurs 2.0”.

Spela in video, skärminspelningar och voice-over

Jag har faktiskt inte gjort det här själv, men det finns olika tillvägagångssätt.

  1. Du kan helt enkelt filma dig själv när du pratar in i kameran. Använd hörlurar med mikrofon eller om du har tillgång till ett proffsigare alternativ.
  2. Du kan spela in en skärminspelning av presentationsslides du bläddrar igenom med en voice over (antingen spela in ljudet samtidigt eller lägga på det senare).
  3. Mest avancerade och snyggaste alternativet: filma en presentation och dina slides eller en skärminspelning, samtidigt som du också syns i bild.

Tips på program för att göra presentationer med voice over eller video:

  • Alla tre steg ovan kan du göra med QuickTime och iMovie (för Mac). Rekommenderar dig att se den här videoguiden!
  • Adobe Premiere eller Adobe Premiere Rush
  • Final Cut Pro
  • Screenflow eller Camtasia, två exempel jag läst om som verkar vara specialiserade på just detta.

OBS! Fundera på om du framöver kommer behöva flytta runt dina moduler, eller eventuellt lägga till nya. Om du gör videopresentationer kan det vara smart att försöka hålla de så neutrala som möjligt och inte inleda med ”som du såg i förra videon” eller nämna att ”det här är modul 5” (eftersom det är svårare att redigera). Då håller du det flexibelt vid eventuella ändringar senare, så att du inte behöver göra om allt.

7. Testgrupp & feedbackläsare

Ett av de viktigaste stegen när du tar fram en produkt eller som i det här fallet, en kurs, är förstås att någon måste testa den! Du behöver verifiera att materialet fungerar – och att någon har korrekturläst det. Det smyger sig alltid in små fel och missar.

Det smarta med att ha en testgrupp och någon som går kursen eller läser materialet för att ge feedback, är förstås också att det blir en tydlig deadline för dig.

Anledningen till att det här steget kommer redan här är för att jag tror det är smart att involvera åtminstone en annan person ganska tidigt i processen för att kunna bolla av och an med.

Min sådan person var givetvis Kugge. Jag levererade ett ganska ofärdigt material till henne som jag fick snabb respons på och kunde jobba vidare med. Med hjälp av hennes kommenterar blev det tydligt att jag var inne på rätt spår och hade ett bra skelett, men behövde fylla på med betydligt mer fluff och exempel.

När jag sen jobbat igenom materialet lite mer involverade jag ytterligare någon i processen, som fick gå igenom kursen odesignad. Jag ville nämligen undvika att behöva göra stora ändringar när designen var spikad. Och när designen väl var på plats fick personerna även ta del av det materialet och komma med feedback mer specifikt på hur allt såg ut och fungerade.

Det finns alltså lite olika sätt att gå tillväga. Kanske har du någon som gärna ställer upp och testläser? Och som i utbyte är tacksam över att få ta del av materialet? Det kan dock också vara klokt att ha någon som känner till ämnet i fråga som går igenom kursen, hon eller han kan upptäcka eventuella missar eller ha input på något som kan behövas kompletteras.

Ett annat sätt är att helt sonika köra en första omgång av kursen som en testrunda. Erbjud kursen till ett ordentligt rabatterat i pris i utbyte mot att de ställer upp på att komma med respons och feedback.

Tips! Oavsett hur du lägger upp en feedbackrunda är det bra att ge tydliga ramar och deadlines till den som ska gå igenom kursen och bidra med respons. Kontakta personerna i god tid, meddela när de kommer få materialet och hur lång tid de har på sig att gå igenom det, samt hur du förväntar sig att de levererar feedbacken (t.ex. i text, genom ett formulär eller under ett samtal).

Kommentarer från Kugge, viktigt att någon korrar ens språk också 😉 Tänk på det när du väljer vem som ska få testköra ditt material, vilken input kan hen komma med? Vad är hens styrka?

8. Utveckla och ta beslut

Nu börjar det bli dags att fundera på vilket format du ska leverera kursen. Här kommer många frågor dyka upp, till exempel:

  • Var någonstans ska kursen ligga?
  • Hur är upplägget? Ska det vara en kurs som går under ett visst antal veckor?
  • Är det en handledd kurs eller något som deltagarna går igenom helt på egen hand? En mejlkurs eller som har digitala Zoom-träffar en gång i veckan?

En vanlig utmaning för onlinekurser är att få deltagarna att faktiskt slutföra kursen. Jag har en del i min omgivning som köpt diverse kurser som de kämpar med att ta sig igenom och hela tiden skjuter framför sig (och förstås, ibland kommer livet emellan).

Men en kurs som är helt fristående och inte har några lektioner eller träffar där man ses och diskuterar, är såklart svårare för deltagarna att ta sig igenom helt på egen hand. Därför kan ett diskussionsforum, eller några gemensamma träffar, vara en bra idé för att skapa ett större commitment från deltagarna.

Det här är något jag upptäckt med min SEO-kurs som från första omgången förra våren till tredje omgången nu i mars i år förändrats väldigt mycket. Jag har sett vad som funkat bra och sämre, och justerat kursupplägget därefter.

Tips! Du kan faktiskt använda Facebook-grupper och lägga upp ditt kursmaterial där. Välj social inlärning i inställningarna så får du en flik för ”vägledningar” där du kan lägga upp olika moduler.

Jag använde den här funktionen för första gången nu i vår då en nyhet för kursen var att varje modul också innehåller ett quiz man får göra för att testa sina kunskaper.

9. Designa kursmaterialet

Det kan finnas anledning att ta in designen redan i ett tidigare stadium, men risken finns att du fastnar och börjar ägna dig åt detaljer… Jag ser många göra det misstaget, att man lägger fokus på fel saker vid start och därför aldrig lyckas ta sig i mål. Mitt tips är att satsa på innehållet först och ta detaljerna sen. Det är lättare att ta ett projekt som har en ordentlig grund vidare, än att ta en snygg design utan innehåll vidare. Men du känner förhoppningsvis dig själv bäst och vet hur du borde lägga upp det för att det ska fungera.

Tips för att designa kursmaterialet:

  • Canva är ett givet tips. Här kan du enkelt slänga ihop en fin design! Jag rekommenderar Canva Pro (du kan testa 30 dagar gratis) – det har varit en prisvärd investering som underlättar enormt!
  • Skaffa en snygg (och prisvärd) mall/template från Creative Market som har mallar för Canva, Illustrator, Indesign och Photoshop. Sök bara t.ex. efter course template. Finns också gratis mallar att ladda ner varje vecka.
  • Apples program Pages. Det jag själv använt för att skapa mina olika moduler (text, bilder, grafer och övningar i pdf:er).
  • Keynote, Apples program för att skapa presentationer kan också fungera för att göra material.

Använd gärna ett program som du är bekant med, det är enklare än att lära sig något nytt.

Tips för att skapa en grafisk profil: som sagt, håll det simpelt och ta till exempel hjälp av färdiga mallar, men om du vill ta fram en färgskala att hålla dig till rekommenderar jag det enkla gratisverktyget Coolors.

Färgpaletten för min kurs som jag valt att jobba enligt.

10. Distribuera & sälja din onlinekurs

Det här sista steget tar dig vidare in på den stora resan som nu börjar. Hur ska du distribuera din kurs? Alltså hur ska du sälja den och/eller leverera materialet?

‣ Så här har jag gjort:

Jag har sålt min kurs här på min egna hemsida, en WordPress-sajt. Till den har jag kopplat Woocommerce (webbutik) och Stripe (betallösning, bland de billigaste alternativen). Då kan man till exempel välja att en fil laddas ner direkt någon slutfört ett köp. Första omgångarna hade jag som enda betalalternativ att betala med kort, men senaste omgången fick deltagarna betala via faktura (lite mer manuellt jobb för mig) och jag erbjöd delbetalning.

Sen har jag manuellt skickat allt material till deltagarna per e-post.

Om du vill ha en mer grundlig guide för att bygga en webbshop i WordPress, skriv en kommentar här nedan!

Hur produkten ser ut i min webbutik (Woocommerce).

Använder du Squarespace erbjuder de en egen butikslösning.

Det proffsigaste sättet är förstås att distribuera hela din kurs via en plattform – då säljer du också kursen där via. Det kräver dock alltid en viss investering och kan därför i början kännas dyrt och lite läskigt. Men här får du några tips om du vill kika vidare på dem.

Tips på kursplattformar med helhetslösningar:


Bonus! Mina 7 viktigaste lärdomar av att skapa en digital kurs

* Det tar tid, mycket mer tid än du tror.

* Du behöver en deadline – annars blir du faktiskt aldrig klar.

* Det måste inte vara perfekt från start (för då kommer du heller aldrig bli klar) – skapa med intentionen att förbättra och uppdatera allt eftersom du lär dig mer och får feedback från faktiska kursdeltagare.

* När din kurs är klar – det är då jobbet börjar. Alla kan skapa kurser, och fler och fler gör det idag. Den stora utmaningen är att få deltagare till din kurs. Här behöver du en ordentlig strategi för marknadsföring – och du behöver avsätta tid för det. Du har lagt flera hundra timmar på att ta fram kursen och vet att den är bra, men det räcker inte för att du ska kunna övertyga någon annan.

* Långsiktighet är a och o. Are you in it for the long run? Om svaret är nej så är en kurs inte för dig.

* Besluten är många. Hur ska kursen utformas? Var ska den ligga? Hur ska du ta betalt? Vilka investeringar behöver du göra? Vad ska priset var? Exakt vad ska ingå? Se till att du har ett bollplank som kan hjälpa dig när du kör fast, för det kommer du att göra.

* Ta hjälp om du kan – finns det någon i din närhet som kan hjälpa dig? Min kille ställde till exempel villigt upp och designade mitt kursmaterial i Pages. Det är jag evigt tacksam för även om vissa diskussioner uppstod när jag kritiserade den stolta designerns val.

Sist men inte minst… Gör det bara! Många snackar om kurser de vill skapa – få förverkligar idéerna och lyckas med sina kurser. Så om du är seriös med din idé – kör bara och få det gjort! Sluta snacka och börja agera.

Ditt nästa steg blir att planera en lysande lanseringsplan! Lycka till, bit ihop och ha kul längs vägen! Och kom för guds skull ihåg att fira dina framsteg också.

Lycka till – du fixar det! 🌻

Foto: Frida Lönnroos
Följ:
0
Jennifer Sandström
Jennifer Sandström

Jag hjälper jag dig öka din trafik med SEO. I bloggen får du läsa om marknadsföring, företagande, foto, skrivande, böcker och resor. Gällivare är min hemstad/favoritplats, bor i Helsingfors pga kärleken.

6 Kommentarer

  1. 21 april, 2021 / 15:33

    har hoppats SÅ att du ska göra ett sånt här inlägg, haha! inte för att jag är på gång att skapa något nu men för att jag alltid är intresserad av mekanismerna bakom sådana här grejer, och för att det absolut känns som något som hade kunnat vara aktuellt i något skede beroende på vilka trådar och idéer jag väljer att följa. SÅ intressant läsning!

    • Jennifer Sandström
      Författare
      21 april, 2021 / 15:41

      Ooooho vad glad jag blir Ulrika! Det är ju ganska matiga steg och en lång process, lite utmanande att sätta ihop i ett sånt här blogginlägg och försöka sammanfatta hela resan i att skapa en kurs. Men förhoppningsvis kan det vara till hjälp. Eller bara ge lite spännande ”behind the scenes” för någon som är nyfiken på hur man kan göra digitala kurser ☺️

  2. 21 april, 2021 / 17:16

    Så himla bra inlägg!!! As usual! Och haha, jag hade ju inte jättebra koll på SEO när jag testläste din kurs, MEN jag tror det var en fördel. För det har ju inte din målgrupp heller! Är så stolt över dig och hur målmedvetet du jobbat med detta!! ❤️

    • Jennifer Sandström
      Författare
      21 april, 2021 / 19:05

      Haha ja, det är också bra att ha någon som kan se på det med en kursdeltagares ögon 😉 Din hjälp var guld, hade antagligen inte blivit någon kurs utan dig. Jag är ju lite, ehm, lat. ❤️

  3. 23 april, 2021 / 18:39

    Tack Jennifer!! Behövde läsa det här!! Mkt bra och informativt. Kram!

    • Jennifer Sandström
      Författare
      24 april, 2021 / 08:22

      Vad fint Julia! Gör mig glad om det kommer till användning ☺️ Kram

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Söker du efter något?