• SEO steg 5: Sökoptimera startsidan, undersidor och inlägg

    Det här är en guide i sökoptimering för dig som bloggar eller har en hemsida och vill få fler relevanta besökare, nya bloggläsare och potentiella kunder att hitta till dig!

    Vi har nu gått igenom följande steg för att komma igång med sökoptimering:

    1. Börja med att analysera nuläget
    2. Tänk främst på relevans & användarvänlighet
    3. Vad är nyckelord, sökord och sökfraser – och hur använder man dem?
    4. Så hittar du rätt nyckelord att optimera för

    Där det senaste handlade om hur du tar reda på vilka ord och fraser som du bör optimera din hemsida eller specifika blogginlägg för. Så nu är det dags att gå in på hur du faktiskt går tillväga när du ska optimera din sajt, både hemsidan som helhet men också mer specifikt olika undersidor och enskilda blogginlägg.

    sökoptimering steg 5 optimera hemsida undersidor

    Sökoptimera en hemsida eller en blogg som helhet

    När du funderar på vad du ska optimera för beror det på om du tänker på din sajt som helhet eller de olika undersidorna. Om du bloggar kanske det är en ”blogg om XX” som är den fras du bör optimera hela din blogg för. Medan de olika undersidorna kan vara någonting annat. Helheten är förstås enklare om du har en väldigt nischad blogg, för mig som skriver om både resor och företagande är det till exempel lite svårare.

    Men för att ge några exempel har jag en sida optimerad för swedish travel blogger på engelska (flera resebloggare har detta för att kunna bli hittad av eventuella utländska partners). Jag har också en specifik sida med information om bloggsamarbeten, medan mina andra om mig och jobba med mig egentligen inte är optimerade för något särskilt. För att bli hittad på andra relevanta ämnen har jag t.ex. som jag nämnde tidigare ett inlägg med bloggar om företagande (ett sätt att bli hittad på samtidigt som det är relevant och bra info även för andra).

    Checklista för blogg som helhet

    Det kanske viktigaste när du tänker på din hemsida eller blogg som helhet är förstås att du blir hittad på ditt namn eller varumärke. Googlar man på Jennifer Sandström är det för mig relevant om min blogg är det första sökresultatet.

    Vad dyker upp om man googlar ditt namn? Eller ditt företag? Är det din hemsida? Kom ihåg att googla i inkognito. Om du inte dyker upp så har du kanske lite att jobba på och här kommer en checklista för att underlätta detta:

    Ha med huvudsakligt nyckelord i:

    * Hemsidans titel

    * …och metabeskrivning (meta description). Varje undersida på en hemsida eller blogg har en titel och metabeskrivning och om det är en viktig sida bör du ha specificerat en bra titel och beskrivning.

    Min titel för min startsida är t.ex. just nu ”Jennifer Sandström – Forever Abroad: blogg om resor, företagande, marknadsföring & mer”. Den och min metabeskrivning syns så här när man googlar på mitt namn och får upp min blogg i sökresultatet:

    Du ser också din titel högst upp i webbläsaren, den text som står på fliken när du har flera flikar öppna. Eller om du är osäker på vad din titel är kan du gå in på din hemsida > högerklicka > view page source (visa sidkälla på svenska, tror jag) > sök efter ”title”.

    I WordPress redigerar du den i verktyget Yoast (ett plugin jag rekommenderar för sökoptimering) under Sökutseende > SEO-rubrik.

    I Squarespace ska det finnas under SETTINGS > SEO.

    * Din ”about”/om-sida. Väv in dina nyckelord här och tänk på eventuellt synonymer som du kan få in om det funkar. Om det är en blogg är det till exempel bra att ha med ditt namn och att det är en ”blogg om…”. Fast det behöver inte vara så ordagrant. Se bara till att du får med de ämnen du skriver om! Har du en liten om-ruta på startsidan är det givetvis bra att få med något nyckelord här.

    * Tips: googla på olika saker, till exempel ”blogg om träning” eller något relaterat till ditt företag, kolla de resultat som dyker upp. Varför tror du just de hamnar högt upp? Kolla hur deras sidor ser ut och se om du kan hämta inspiration.

    Tänk på: om det är hög konkurrens för den fras du vill optimera för kan det vara svårt att dyka upp även om du ”gör alla rätt”.

    Sökoptimera undersidor och blogginlägg

    Kom ihåg att varenda sida kan optimeras. Det gäller alltså inte bara startsida och blogginlägg utan också kategorisidor och taggsidor.

    Jag har få tagg-sidor som får trafik och som jag optimerat, men ett är om mina boktips som inför nästa år istället för att bara heta ”Boktips” kommer få heta Boktips 2020 för att vara så relevant som möjligt (förutsatt att jag uppdaterat med nya inlägg om tips på böcker). Det syns inte när man går in på sidan att den är optimerad, men du ser t.ex. uppe i fliken att namnet är längre än bara boktips, och så finns det text i bakgrunden (som i vissa teman syns men för mitt tema är dolt).

    Och varför har jag inte optimerat fler tagg- eller kategorisidor kanske du undrar? Har inte prioriterat det, precis som du har jag massor saker jag kanske ”borde” göra men inte anser vara superviktiga.

    Det är ett allmänt bonustips när det kommer till sökoptimering – prioritera det viktigaste!

    Men, nu en checklista för hur du optimerar alla dessa undersidor!

    Checklista för undersidor/blogginlägg:

    * Välj ett sökord/en fras du vill optimera för och fundera på vad för rubrik som gör det mer googlingsbart, till exempel om du skriver ett inlägg om morotskaka kan det vara genom att lägga till ordet ”recept”. Eller till och med som jag har gjort och döpa det till: bästa receptet på morotskaka.

    * Ditt nyckelord/fras ska sedan som en riktlinje finnas med i:

    • Rubrik (tänk på att det också ska vara beskrivande och locka läsaren från google) kolla längd här: https://moz.com/learn/seo/title-tag (när du skriver in titeln i Yoast-rutan ser du också hur lång den får vara)
    • I början av texten, gärna första stycket
    • Metabeskrivningen (fyll i i Yoast-rutan)
    • Url:en (som kan vara kortare än titeln ifall titeln blir väldigt lång)
    • Alt image text, lägg till när du laddar upp eller genom att redigera bilden under Alternerande text
    • Underrubrik med nyckelordet är också bra (även användarvänligt, lättare att få översikt)
    • På flera ställen utspritt i inlägget, där det är relevant
    • Synonymer är också bra, Google förstår ännu mer vad inlägget handlar om genom att använda relaterade termer (också bra för att fånga upp alternativa sökningar)

    * Tänk på längden, utnyttja hela rubriken – men inte för lång. Och samma med metabeskrivning. Yoast talar om vad som är en bra längd (när det blir grönt).

    * Ett unikt nyckelord, om du vill skriva flera inlägg om liknande saker, försök hitta en unik vinkel. Att skriva 5 blogginlägg som alla heter tips till Belgrad är inte användarvänligt varken för läsaren eller Google.

    * Också bra att länka internt till andra inlägg som är relevanta i din blogg, det ger Google en hint om att det är inlägg som fortfarande är relevant och det ger också mervärde för läsaren. Till exempel för det här inlägget kan det vara relevant att rekommendera dessa tips för att marknadsföra din blogg.

    * På samma sätt är det också bra att länka till andra externa sidor som handlar om något relaterat. Till exempel den här listan från en engelsk blogg med de bästa gratis-verktygen för SEO.

    Hur många gånger måste man upprepa sin sökfras och hur långt måste ett inlägg vara?

    Jag vill verkligen pusha för att du ska tänka ANVÄNDARVÄNLIGHET hellre än antal sökord och längd på inlägg. Ett blogginlägg med bara en mening är förmodligen inte så läsvärt (eller det kan det vara, men i de flesta fall antagligen inte) och att ha underrubriker där nyckelorden är inkluderade gör det enklare för läsaren att läsa och hänga med i texten – det är därför Google gillar det, kom ihåg det. Google gillar det som är tänkt och anpassat för besökaren!

    Ett sista kom ihåg när du sökoptimerar dina undersidor och blogginlägg:

    Allt behöver inte sökoptimeras, sökoptimera det som är 1. viktigt eller bra information 2. du lägger ner mycket tid på och som 3. kan vara aktuellt under en längre tid. Fråga dig själv, är det här information någon skulle göra en sökning på Google för att hitta?

    Några frågor och funderingar som dyker upp nu? :)

    Prenumerera på bloggen via Feedly, Bloglovin’ eller Facebook och håll utkik efter fler tips inom marknadsföring och sökoptimering!

    Följ:
    Jennifer Sandström
    Jennifer Sandström

    En personlig blogg om resor, företagande, marknadsföring, skrivande, böcker, foto och annat som rör vardagen i Helsingfors (ibland i Gällivare och Göteborg) och på resande fot.

    4 Kommentarer

    1. 2 november, 2019 / 21:16

      Dessa inlägg är alltid lika bra och matnyttiga! Synd bara att det är jag själv som måste ta tag i det och göra jobbet ;)
      Vi den här årstiden har jag redan börjat fokusera på andra saker, som vilken almanacka ska jag ha nästa år? Och då såg jag att din verkade man delvis kunna fylla själv? Orkar du berätta vad det är för almanacka du använder?
      Jo just det, himla härlig inlägg om vad man kan se och upptäcka i Göteborg. 20 år bodde jag i Göteborg, jag satt här med skämskudde och läste, men tänkte också bra, långweekend till Göteborg får det bli!

      • Jennifer Sandström
        Författare
        4 november, 2019 / 10:21

        Haha, typiskt va? Har man budget så kan man förstås ta hjälp, men på sikt (för nya inlägg osv.) är det ju bra att kunna göra på egen hand! :)

        Du, jag sitter också och funderar på kalender. Trodde nämligen att den jag har inte längre säljs i samma format, men ser nu att det verkar ha kommit en uppdaterad version som har samma uppbyggnad. Det är denna från Sporrong form: https://www.sporrongform.se/planera-for-dina-drommar Har älskat den! Aldrig lyckats använda en kalender ett helt år, förrän nu.

        Och tack så mycket <3 Känner igen det där med skämskudde över allt man inte upptäckt på platsen där man bott, kanske ett vanligt fenomen ;) Man får, som du säger, ta igen det senare helt enkelt!

    2. 5 november, 2019 / 12:32

      Var har du köpt kalendern? Stilren och precis vad jag behöver!

      • Jennifer Sandström
        Författare
        5 november, 2019 / 16:13

        Sporrong form är designern, säljs på lite olika ställen och finns med ett par olika teman. Men den uppdaterade versionen av denna heter ”planera för dina drömmar” :)

    Lämna ett svar

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


    Söker du efter något?