Vad är nyckelord, sökord och sökfraser – och hur används de?

Jag har nu publicerat flera inlägg på temat sökoptimering som innehåller grundläggande kunskap och en introduktion till vad sökmotoroptimering handlar om. Här är de tidigare inläggen:

Det första steget var alltså att analysera nuläget, det andra steget att förstå vad det handlar om och nu ska vi gå in på tredje steget: nyckelord, sökord och sökfraser (de är egentligen bara synonymer till varandra).

Tips: glöm inte att läsa mer om den SEO-kurs jag håller i.

Vad är nyckelord och sökfraser?

Definition: Nyckelord eller sökord och ibland används engelskans keyword.  Detta är det ord som beskriver en sajt (den här bloggen skulle kunna beskrivas med ordet ”reseblogg” till exempel) eller ett inlägg, liksom temat. Men det är också det man “vill synas på” och alltså optimera sin text för. Det är inte alltid bara ett ord utan ibland en fras. Exempel: för ett inlägg kanske jag väljer sökordet “boktips” och en sökfras kan då vara “tips på böcker”. När jag optimerar för det här nyckelordet, eller sökfrasen, vill jag alltså att mitt inlägg ska dyka upp när någon googlar de orden.

Men nyckelord och sökord är inte svart eller vitt. Även om du försöker optimera för en viss fras kan det hända att folk som googlar på en helt annan fras, till exempel en synonym (i exemplet skulle det kunna vara lästips) eller något annat du nämner i din text, och ändå kommer in till dig via Google.

Var skriver man in nyckelordet?

När man sökoptimerar en sajt eller ett inlägg finns det några platser man kan försöka få med nyckelordet på, dels för att det ska vara relevant för besökaren så att den förstår vad innehållet handlar om, och dels för att Google ska förstå det. Tänk dock på att det ska vara relevant för läsaren – och antagligen kommer ditt valda sökord att dyka upp lite här och där i ditt inlägg naturligt. Men det är bra att göra det mer medvetet när man försöker sökoptimera så bra som möjligt.

Försök få med nyckelordet eller sökfrasen på följande platser: 

  • Rubrik (och url)
  • Tidigt i inlägget, gärna första stycket
  • Underrubrik
  • Metabeskrivning
  • I den löpande texten några gånger

Kom ihåg! I Yoast, det verktyg som hjälper dig med detta i WordPress, kan du lägga in ditt sökord under fokusnyckelordsfras. Men problemet är att Yoast bara ser när du använder exakta sökfrasen och tar inte hänsyn till varianter på din fokusnyckelordfras. Google är dock smartare än så och förstår till exempel singular- och pluralformer. Du kan alltså använda dig av varianter på ordet på sidan och det är dessutom bra att använda sig av synonymer.

För att göra sökoptimering i WordPress är Yoast ändå till bra hjälp och fungerar som en checklista du kan stämma av för att inte missa något.

Är taggar (som finns t.ex. i WordPress) de sökord man vill synas på?

Nej, det här är en vanlig missuppfattning idag. Jag tror att det var så förr, eller att man trodde att det fungerade så. Men taggarna finns till för att strukturera din sajt, och en taggsida där alla inlägg finns samlade är också en sida som kan sökoptimeras för att kunna ranka i sökresultaten.

Exempel på detta för min blogg är att jag taggar alla mina inlägg om böcker och läsning med just boktips, det här är också en av de få taggsidor jag har som får trafik från Google.

Du ska alltså inte lägga in flera taggar till ett inlägg bara för att det är sökord du vill synas på, det kommer inte hjälpa.

Kan man se vilka sökord besökarna använt?

Ja, du kan se vad folk faktiskt googlat på för att komma till din sajt eller olika inlägg. Informationen finns i Search Console. Där kan du se vilka sökord som använts för vilka inlägg. Så använder du Search Console.


Lär dig mer och få koll på SEO:n för din sajt: kolla när nästa SEO-kurs går!

Följ:
Jennifer Sandström
Jennifer Sandström

En personlig blogg om resor, företagande, marknadsföring, skrivande, böcker, foto och annat som rör vardagen i Helsingfors (ibland i Gällivare och Göteborg) och på resande fot.

2 Kommentarer

  1. 11 januari, 2019 / 10:06

    Tack för ett välkommet inlägg om SEO och sökord! Jag tror att vi tidigare avhandlat detta i en kommentar men här kommer det utförligare. För mig blev det ett aha vad gäller taggars funktion och skillnaden till sökord. Ett problem för mig är att jag ofta vill vara lite kryptiska och finurlig i min rubriksättning vilket alltså inte främjar SEO. Man läser rubriken och sedan kommer förklaringen längre fram i texten. Ett aha, men så uppfattar inte Google saken. Där får jag tänka om ifall jag vill synas bättre.

    • Jennifer Sandström
      Författare
      12 januari, 2019 / 08:34

      Kul att höra att du lärt dig något nytt! Du får försöka både vara finurlig och SEO-smart ;) Nä men jag vet att det är något många stör sig på. Då får man komma ihåg att inte alla inlägg behöver optimeras, och för de som kan kanske se om det kan vara värt att ha en tråkigare rubrik :)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Söker du efter något?