Varför ska man bry sig om SEO?

Du måste inte bry dig om SEO eller sökoptimera din hemsida, blogg eller alla enskilda inlägg. Men SEO kan vara otroligt effektfullt och därför vill jag berätta varför det faktiskt kan vara bra att bry sig om. Här tänker jag alltså göra ett försök i att förklara varför det kan vara värt att lära sig litegrann om sökoptimering och ägna åtminstone lite tid åt att se över sin hemsida och det innehåll man publicerar. Kan Googla hitta dig? Och vad ska det nu vara bra för?

Vad betyder egentligen SEO?

SEO är en förkortning av search engine optimisation från engelskan som direkt översatt blir sökmotoroptimering. Vanliga ord att använda i svenskan är SEO eller sökoptimering.

Det handlar alltså om att optimera en hemsida (göra den så bra som möjligt) för sökmotorerna. Google är den vanligaste och den de flesta använder, men det finns också till exempel Yahoo och Bing. Eftersom Google är den största pratar vi ofta om hur just Google fungerar – och vi sökoptimerar med den här sökmotorn i åtanke.

Och anledningen till att optimera för Google är förstås för att människor finns på Google, alla som finns på internet finns på Google.

Varför ska man bry sig om sökoptimering?

Det är ett sätt att nå ut till folk som kan vara intresserade av ditt innehåll. Till exempel kunder, potentiella bloggläsare eller också media.

Till exempel: jag vill hitta en blogg som handlar om att bo utomlands och söker kanske påsvensk utomlands blogg”. Men för att Google ska förstå att en blogg är just en svensk utomlands krävs det att dessa ord faktiskt står någonstans i bloggen. Det är sökoptimering i ett nötskal.

Sökoptimering handlar om att relevant innehåll visas åt en publik som söker den typen av innehåll.

Sökoptimering handlar om att underlätta för Google och med små knep förklara vad innehållet på din hemsida eller i dina blogginlägg faktiskt handlar om.

Jag kan skriva en grym reseguide till Paris, men om jag väljer att ha ett tjusigt franskt citat som titel till guiden är det inte många besökare som kommer att hitta till inlägget via Google. Och jag går miste om relevant trafik och besökare som flera år senare skulle kunna ha glädje av min Paris-guide.

Sökoptimering är den billigaste och mest hållbara marknadsföringen man kan ägna sig åt. När du en gång sökoptimerat är det sedan gratis marknadsföring, år efter år.

Jag lärde mig om sökoptimering 2014 och har inlägg från då som fortfarande får trafik, till exempel det här bifteki-receptet. Såhär ser trafiken ut, under fyra års tid. ↓

Inte direkt relevant för vad min blogg är idag, men det här händer även med mina reseguider. Till exempel den här guiden till Milano som jag publicerade i juli förra året. ↓

Så därför ska du sökoptimera:

Om du vill att fler ska hitta till det du skriver om, då ska du sökoptimera ditt innehåll.

  • Det är ett sätt att få ditt innehåll att leva vidare och finnas kvar flera år framöver. Istället för att bara skriva för din nuvarande publik kan du också skriva för en publik som aktivt själva söker efter just den infon eller om det ämnet.
  • Det kan vara personer som vill läsa mer om det du skrivit och alltså blir intresserade av fler av dina inlägg eller din blogg i stort.
  • Eller så kan det vara journalister som googlar i research-syfte och kanske kontaktar dig för en intervju.
  • Och om du driver ett företag? Dina potentiella kunder finns på Google.

Några frågor som dyker upp? Fråga gärna här nedan i en kommentar eller hör av dig.

Min tanke är att skriva fler sånna här inlägg och från grunden gå igenom vad sökoptimering handlar om, hur det funkar och hur du kan jobba med det för just din hemsida eller blogg. Följ mig på Facebook för att hålla diguppdaterad. 

Här kan du läsa fler inlägg om marknadsföring.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Söker du efter något?