Du måste inte bry dig om SEO eller sökoptimera din hemsida, blogg eller alla enskilda inlägg. Men SEO kan vara otroligt effektfullt och därför vill jag berätta varför det faktiskt kan vara bra att bry sig om. Här tänker jag alltså göra ett försök i att förklara varför det kan vara värt att lära sig litegrann om sökmotoroptimering och ägna åtminstone lite tid åt att se över sin hemsida och det innehåll man publicerar. Kan Googla hitta dig? Och vad ska det nu vara bra för?
» Läs också: vad är sökoptimering?
Tips, om du har en hemsida men inte någon blogg kan det vara en bra idé att börja blogga, läs mer om att starta en blogg.
Varför ska du jobba med sökoptimering kontinuerligt?
Att hela tiden arbeta med SEO är ett sätt att nå ut till folk som kan vara intresserade av ditt innehåll. Till exempel kunder, potentiella bloggläsare eller också media.
Till exempel: jag vill hitta en blogg som handlar om att bo utomlands och söker kanske på “svensk utomlands blogg”. Men för att Google ska förstå att en blogg är just en svensk utomlands krävs det att dessa ord faktiskt står någonstans i bloggen. Det är sökoptimering i ett nötskal.
→ Sökoptimering handlar om att relevant innehåll visas åt en publik som söker den typen av innehåll.
→ Sökoptimering handlar om att underlätta för Google och med små knep förklara vad innehållet på din hemsida eller i dina blogginlägg faktiskt handlar om.
Jag kan skriva en grym reseguide till Paris, men om jag väljer att ha ett tjusigt franskt citat som titel till guiden är det inte många besökare som kommer att hitta till inlägget via Google. Och jag går miste om relevant trafik och besökare som flera år senare skulle kunna ha glädje av min Paris-guide.
→ Sökoptimering är den billigaste och mest hållbara marknadsföringen man kan ägna sig åt. När du en gång sökoptimerat är det sedan gratis marknadsföring, år efter år.
Jag lärde mig om sökoptimering 2014 och har inlägg från då som fortfarande får trafik, till exempel det här bifteki-receptet. Såhär ser trafiken ut, under fyra års tid. ↓
Inte direkt relevant för vad min blogg är idag, men det här händer även med mina reseguider. Till exempel den här guiden till Milano som jag publicerade i juli förra året. ↓
Så därför ska du jobba med sökoptimering:
Om du vill att fler ska hitta till det du skriver om, då ska du sökoptimera ditt innehåll.
- Det är ett sätt att få ditt innehåll att leva vidare och finnas kvar flera år framöver. Istället för att bara skriva för din nuvarande publik kan du också skriva för en publik som aktivt själva söker efter just den infon eller om det ämnet.
- Det kan vara personer som vill läsa mer om det du skrivit och alltså blir intresserade av fler av dina inlägg eller din blogg i stort.
- Eller så kan det vara journalister som googlar i research-syfte och kanske kontaktar dig för en intervju.
- Och om du driver ett företag? Dina potentiella kunder finns på Google.
Jag skriver återkommande om SEO och går igenom vad sökoptimering handlar om från grunden, hur det funkar och hur du kan jobba med SEO för just din hemsida eller blogg. Skriv upp dig på mejllistan för att få fler tips inom sökoptimering!
Vill du lära dig och jobba mer med sökoptimering?
- Här får du 3 tips för att lyckas med din SEO
- Dags att komma igång?? Läs steg för steg-guiden i SEO!