Sökoptimering steg 2: relevans & användarvänlighet

Det första steget i din sökoptimering var att göra en analys av nuläget. I det andra steget vill jag ta upp en viktig sak innan vi går vidare in på nyckelord, att optimera hemsidor, enskilda inlägg och hur man rent konkret jobbar med SEO. Det finns nämligen en vanlig missuppfattning om att sökoptimering är något onaturligt som man gör för att lura Google.

Men det enda sökoptimering faktiskt handlar om är relevans och användarvänlighet. Sökmotorerna vill visa så relevant innehåll som möjligt, och när vi söker efter något vill vi såklart hitta resultat som motsvarar våra förväntningar och ha en så bra upplevelse som möjligt.

I och med att det finns så otroligt mycket innehåll ute på internet har Google därför behövt skapa komplicerade system för att avgöra vad som faktiskt är relevant för vilka sökningar.

Läs också: varför ska man bry sig om SEO?

SEO steg 2

Varför ska Google välja just dig?

Så om du publicerar ett recept på rabarberpaj, hur ska då Google veta att ditt innehåll är relevant och välja att visa just det i sökresultaten istället för alla andra sajter som också publicerat recept på rabarberpajer?

Google visar gärna innehåll från ”starka” och trovärdiga sajter – du måste helt enkelt gå att lita på (till exempel magasin och tidningar rankar lätt med sitt innehåll då de är så pass starka sidor som har mycket innehåll, uppdateras ofta, har mycket trafik och många inlänkar till sig). Men Google kollar också på hur snabbt en sida laddar, om den är mobilanpassad och om besökarna verkar gilla innehållet (om de som kommer in från Google spenderar mycket tid på din sajt är det bra).

Hur skapar man relevant innehåll?

Det handlar egentligen om att du ska synas med ditt innehåll för rätt typ av sökningar. Så till dig som bloggar innebär detta antagligen att inte alla dina inlägg behöver sökoptimeras – allt är helt enkelt inte relevant för att dyka upp i sökresultat. Nyckeln är att hitta vilken typ av innehåll som passar för att sökoptimera.

För dig som har en företagsblogg kan det handla om att hitta olika frågeställningar och problem som du kan besvara och på så sätt få in potentiella leads till din sajt.

Ett annat exempel på hur innehåll kan vara relevant. Om jag googlar på tips på Netflix-filmer, vill jag inte hitta förslag för HBO eller Viaplay. Men jag vill antagligen också ha tips på flera olika så att jag kan välja bland några stycken och dessutom måste tipsen finnas på Netflix just nu. Ett inlägg från 2015 är kanske inte längre relevant – och för dig som skapat det inlägget kan det vara värt att fundera på om du kan gå in och uppdatera i efterhand. Så har jag försökt göra med det här exemplet ifråga. Det kan också vara värt att göra sitt inlägg ännu mer specifikt, till exempel lista komedier på Netflix. På så sätt kan du möta en ännu mer specifik sökterm och blir mer relevant.

Så hur skapar man relevant innehåll? Sätt in dig i besökarens situation och fundera på vad du tror att hen är ute efter och hur kan du möta det behovet! Samt, analysera vad folk sökt på för att hamna på din sajt och olika undersidor för att avgöra om ditt innehåll motsvarar sökningarna.

Användarvänlighet – vad innebär det?

Din sajt ska vara så smidig och användarvänlig som möjligt för besökaren, för annars kan hen hellre gå in på en annan sida och läsa sitt rabarberpajsrecept.

En del av sökoptimeringen handlar därför om att bygga upp en stark sida och uppfylla Googles krav. Det här är viktigare ju högre konkurrens som finns. Om det inte finns så mycket innehåll på ett specifikt tema, då är det enklare för dig att synas. Så, ju mer som finns skrivet om det du vill synas på i Googles sökresultat, desto viktigare att du gör alla rätt. Men om det du skriver är desto mer unikt, då behöver du inte vara lika noggrann. Innehåll på t.ex. svenska eller finska är by default mer unikt än innehåll på engelska.

Faktorer som gör en sajt användarvänlig:

  • Den laddar snabbt.
  • Innehållet ska möta besökarens förväntningar och vara av värde.
  • Det ska vara enkelt och lättöverskådligt att läsa texten, därför behövs till exempel underrubriker. Och ljusgrå text eller för brett textfält är sällan en god idé.
  • Google gillar text och det är ofta för att ju mer text som finns, desto bättre för användaren eftersom det betyder att det finns mer info att ta del av. Men det gäller såklart inte alltid och det finns ju en gräns, det måste fortfarande gå att enkelt konsumera innehållet.
  • Guida läsaren vidare! Har du skrivit mer om liknande saker? Länka vidare till de inläggen. Finns det andra sidor på internet som kan vara relevanta för läsaren? Länka även vidare till dessa, det innebär att ditt inlägg blir ännu mer av värde för besökaren.
  • Det finns inga brutna länkar.

Trovärdighet – hur får man det?

En trovärdig sajt då, hur få man det? Det är något som byggs upp över tid och det är därför man måste ha tålamod med sin sökoptimering. Särskilt viktigt att ha i åtanke om din sajt är helt nystartad. Om du publicerat innehåll under flera år har du redan byggt upp en viss trovärdighet.

Faktorer som gör en sajt trovärdig:

  • Besökarna som kommer in på sajten från Google verkar nöjda.
  • Det är en sajt som uppdateras med nytt innehåll regelbundet.
  • Du har länkar in från andra trovärdiga sajter och länkar själv till andra trovärdiga sajter (likväl som att ha länkar in från spammiga sajter kan skada din trovärdighet).

> Fortsätt med steg 3: Nyckelord, sökord och sökfraser


Känns det logiskt? Förvirrande? Berätta gärna vad du tänker och känner om alltihop efter att ha läst det här inlägget. Och fråga om det dyker upp någon fundering!

» Här hittar du alla SEO-inlägg

6 Kommentarer

  1. 14 december, 2018 / 08:51

    mmm tänker SÅ mycket på relevansaspekten! som jag snackat om tidigare – majoriteten av mitt innehåll, eller mitt kärninnehåll, ska inte sökmotoroptimeras. mina berättande inlägg är ju liksom historier man ska vilja uppleva, de blir inte svaret på ”orkar man ha tre barn” eller ”vilket väder är det på Åland i december” och sökmotoroptimeras de efter sådant de innehåller blir nog både google och googlaren besviken. Vilket gör att jag måste lägga mkt krut på att exponera mig på andra relevanta sätt där jag tror att de som kommer in på sidan kan vara intresserade av vad som står där.
    Tycker däremot att SEO-inläggen är superintressanta eftersom en del jag gör kan behöva SEO:as (planerade skrivguider, texter som är mer riktade till folk som vill köpa skrivjobb av mig osv osv).

    Tror ”brutna länkar” kanske inte är en känd term för alla så den kan vara bra att förklara?

    Och det jag egentligen gick in här för att fråga – har du skrivit något inlägg om vad du valt för back-up-lösning för bloggen?

    fortsätt med ditt grymma jobb, har hängt SÅ mycket här sista tiden och rotat bland alla dina bra inlägg. tack!

    • Jennifer Sandström
      Författare
      14 december, 2018 / 17:14

      Tack för din kommentar Ulrika!! :) Tycker du resonerar bra.

      Och ja, brutna länkar – väntade lite på den frågan, hehe. Men du är med på vad det innebär? Att man länkar till en sida som inte längre finns helt enkelt, antingen på sin egna sajt internt, eller till en extern sajt.

      Hm, tror mitt webbhotell backupar, eller är säker på att de gör det. Tänkte du på någon annan extern lösning?

      Kram!

      • 14 december, 2018 / 17:23

        Haha alltså jag antar att jag tänkte på ngn annan extern lösning, jag hittade ngn checklista i allt mitt googlande för vad man skulle tänka på med sin hemsida och de bara DU MÅSTE HA EN BACK-UP-PLAN SÅ INTE ALLT DIT MATERIAL FÖRSVINNEEEEEEEER och jag fick lite panik. men använder unoeuro (enligt din rekommandation!!) och kollade nu att de garanterar ju faktiskt att de back-upar typ hela tiden.

        tycker allt det här tekniksa har varit så sjuukt intressant, återigen tack för hjälpen att få fler ingångar till att lära mig. så jäkla kul! älskar också att för en gångs skull få hålla på med något där jag kan tänka ”äh hur illa kan det gå, ingen kan ju dö om jag gör ett misstag” och det är sant… (finns stressmässiga nackdelar med att va läkare…)

        • Jennifer Sandström
          Författare
          17 december, 2018 / 11:50

          Haha åh jag förstår. Vad kul att du valde Unoeuro och hoppas du blir nöjd med dem. Jag har fått bra intryck av dem och de känns sjukt prisvärda! :) Gillar det där om att det inte kan gå så illa om det går fel heller, det är ju väldigt sant. Perspektiv osv ;)

          Och HURRA för din nya hemsida – grattis <3 Den är så fin!

  2. 14 december, 2018 / 17:15

    Jag älskar dom här inläggen! Blir så glad när jag ser att det kommit en ny del i seo-skolan :)

    • Jennifer Sandström
      Författare
      17 december, 2018 / 11:45

      Yay, tack Jeanette! Gör mig glad!! <3

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Söker du efter något?