Vi har gått igenom flera moment i den här steg-för-steg-guiden inom sökoptimering. Nu har vi kommit till det kanske svåraste steget, där du ska göra en så kallad sökordsanalys eller nyckelordsanalys
För att hitta rätt nyckelord att optimera för.
Varför jag anser att detta är det svåraste är i egentligen för att det inte finns någon gyllene formula. Sökmotoroptimering är inte svartvitt – det finns inte ett rätt svar. Därför kan det vara svårt att veta vilken fras eller vilket ord man ska optimera sin text eller hemsida för.
Så även om det blir lättare i takt med att du lär dig mer och jobbar kontinuerligt med sökoptimering, så kommer det vara en utmaning att veta exakt vilket sökord eller vilken fras du ska optimera för. Det är en utmaning även för mig.
Läs också: vad är nyckelord / sökfraser och hur används de?
Frågan: vilket sökord ska jag välja? eller vilken sökfras ska jag optimera för? är kanske den vanligaste frågan jag får och här behöver vi se på all information för att kunna komma fram till ett bra svar. Jag tänkte här försöka gå igenom vad som är viktigt att kolla på och tipsa om ett par verktyg som kan vara till hjälp.
Vad är en sökordsanalys?
I det här sammanhanget brukar man också prata om att göra en sökordsanalys för att ta reda på vilket sökord man bör optimera för. En sökordsanalys handlar om att göra en analys för att hitta de ord och fraser som du bör optimera ditt inlägg, eller din hemsida, för. Kort och gott vad man kollar på är, vad folk söker på – alltså vilka termer som är vanliga, och hur konkurrensen för dessa ser ut.
Det är nämligen värt att lägga ner lite tid på att kolla hur läget ser ut för just det ord du tänkt optimera för.
Gör en nyckelordsanalys och hitta rätt nyckelord att optimera för
1. Vem vill du nå och varför?
Det här är det första du ska fundera på. Om du sökoptimerar ditt blogginlägg, eller din hemsida, vem är den tänkta målgruppen? Vem ska nå inlägget eller hemsidan via Google? Och varför? Det är nämligen avgörande för vilka sökfraser du bör optimera för.
För den flesta typer av inlägg och innehåll är det en enkel fråga att svara på, till exempel ett recept, en reseguide eller kanske ett inlägg som listar de bästa vinterskorna. Däremot är det kanske svårare när du funderar vad för sökord som folk ska hitta till exempel hela din blogg eller hemsida på. Som bloggare vill du förstås bli hittad på ditt namn men kanske också vad som är din nisch, t.ex. resebloggare eller blogg om marknadsföring. Ett sätt kan vara att istället skriva ett inlägg där jag får med de nyckelord jag önskar bli hittad på och försöka dyka upp på Google via den vägen, som jag gjort här: 12 bloggar om företagande och marknadsföring.
Tips att tänka på:
Hur möter ditt inlägg behovet hos den som googlar? Någon som söker på ett recept och kommer till ditt recept, kommer de få vad de förväntar sig? Någon som är ute efter en reseguide, kommer de ha användning av din reseguide? Poängen här är alltså att det är ingen idé att försöka optimera för en sökfras som ditt inlägg inte besvarar – då blir googlebesökaren bara besviken och ditt inlägg blir ingen hit.
Vad är din CTA (call to action)? Alltså, vad vill du att personen ska göra när den läst ditt inlägg (eller besöker din hemsida)? Det bör också matcha den fras du optimerar för.
Om du har ett inlägg eller en hemsida som känns svår att sökoptimera – var kreativ! Olika reseupplevelser är ett bra exempel, jag skrev flera inlägg om vad vi gjorde i Costa Brava, men för att dessa enklare ska kunna hittas via Google gjorde jag också ett samlingsinlägg: Tips för Costa Brava – upplevelserna du inte får missa. Och ibland kan det vara tvärtom, du vill skriva ett mer övergripande inlägg men märker att det söks mycket på just en specifik del, då kan det vara en god idé att utveckla den i ett eget inlägg.
2. Vad söker folk på?
Det här är nästa fråga att ställa dig själv. Vad söker folk på för att hitta information om just detta? Till exempel, du skriver en reseguide till ett resmål, men söker folk faktiskt på termen “reseguide” eller finns det andra sökfraser som är mer vanliga?
Och hur ska man då veta det?
För att ta reda på vad folk faktiskt söker på rekommenderar jag följande:
- Fundera på vad du själv skulle söka på.
- Skriv in den sökningen i Google, när du börjar skriva kan det hända att det dyker upp förslag som andra sökt på
- När du gör en sökning så är resultatet du får upp ofta sådant som matchar populära sökningar och sidor som andra besökare varit nöjda med.
- Kolla längst ner under sökresultaten där det står “Sökningar relaterade till…”
- Använd Googles nyckelordsplanerare.
- Supertipset: skriv in ditt nyckelord i Answer the public.
Gör gärna detta redan innan du skriver ditt inlägg, då kan du få idéer och inspiration till vad du faktiskt kan skriva om. Du behöver alltså inte ha bestämt ämnet innan du börjar göra din research, men det går givetvis bra att försöka anpassa även i efterhand om du redan skrivit inlägget.
3. Hur populär är en sökning och hur ser konkurrensen ut?
Nu kanske du har identifierat flera vanliga sökningar genom din sökordsanalys. Då är det dags att kolla på hur populära de är och även hur konkurrensen ser ut.
Är det en sökning som är mer populär (har fler sökningar)?Hur ser konkurrensen ut (finns det redan mycket innehåll när vi söker på det ordet)?
Om det är något många söker på, finns det ofta också mycket innehåll publicerat om det. Jag skulle till exempel anta att det är fler svenskar som söker på en reseguide till London än en reseguide till München. Med tanke på att London är ett så pass populärt resmål kan vi också anta att det finns mer material publicerat för den sökfrasen också.
Det här är dock bara ett antagande, ska vi göra en snabb koll och se om det verkar stämma?
226 000 resultat för den första sökningen och 42 300 resultat för den andra. Det dyker alltså upp mer innehåll för vår London-sökning.
Men det här säger inte allt, för jag vill också veta hur många det är som söker på detta, och enligt keyword planner (sökordsplaneraren) är det faktiskt lika många för de båda sökningarna om vi kollar på de senaste 24 månaderna. När jag valde en tidsperiod ända från 2015 var det dock fler sökningarna på reseguide London.
En intressant punkt vi ser i sökordsplaneraren är dessutom vad konkurrensen för den här sökfrasen är. För London är konkurrensen medel. Och det betyder att det är svårare att synas med ditt innehåll för just den sökningen. Medan det inte listas någon särskild konkurrens för reseguide München. Vi kan alltså anta att det är för att det finns färre resultat för den här sökningen.
Ju mer innehåll som finns för en sökning, desto svårare att ranka högre i sökresultatet – men samtidigt finns där potential. Kolla på det sökresultat som finns, det kanske till och med börjar bli flera år gammalt så att du – och du skriver kickass innehåll, faktiskt skulle kunna slå många av dem?
Fast generellt rekommenderar man att satsa på sökord med många sökningar och låg konkurrens. Det är där har du störst chans att dels synas och dels få mycket trafik.
Kom ihåg att kolla vilka sökord som faktisk drar in den söktrafik du får. Det gör du via Search Console. Ibland är det nämligen inte det vi optimerat för som slutligen drar in mest trafik. Då kan det var klokt att i efterhand uppdatera inlägget för att bättre passa den specifika sökningen (ifall de skiljer sig åt). Läs mer om Search Console.
Vill du se till att din sajt blir sökoptimerad?
Om du verkligen vill komma igång och få ordning på din hemsidas SEO, då kan den här SEO-kursen vara något för dig.
Håll utkik efter nästa kurstillfälle och tills dess kan du använda materialet som finns tillgängligt här på bloggen för att lära dig lite mer.
Tips: skriv även upp dig på mejllistan och få tips inom SEO framöver
6 svar
Så schyst att dela med dig av all kunskap! Jag har såna blandade känslor för SEO, det är typ det bästa och värsta som finns i bloggvärlden. Är glad att jag bloggade ganska länge innan jag ens fattade att man KUNDE sökordsoptimera, lyckligt ovetande liksom. :)
Haha också ett sätt att se på det, lyckligt ovetande 🙈 Men du har ju koll och gör ett bra jobb med din SEO?? Vad är det som känns liksom så jobbigt? Att behöva bry sig öht? :)
Fantastiskt generöst av dig att dela med dig så här mycket. Du har alla förutsättningar att skapa en onlinekurs om SEO, gissar att det finns väldigt lite av det på svenska. Bara som tips 😊
Tack Carina – för din kommentar och peppen. En onlinekurs i sökoptimering vore ingen dum idé, jag har funderat på det. Men vi får se ;)
Detta var en av dom bästa sidor för mig. Min sida ligger på underhåll för att jag inte SEO anpassat den. Tacksam för din sida som har hjälp mig massor.
Therese ❤️ 😀
Hej Therese! Tack – så fint att höra. Hoppas du fått några bra SEO-tips för din blogg och vet hur du ska tänka för att hitta ett passande nyckelord ☺️