Så marknadsför du din blogg och får fler läsare

Hur gör man för att få fler läsare? Måste man marknadsföra sin blogg? Vilka knep kan man använda sig av för att nå ut till fler och öka sin bloggtrafik? 

Om du är först är det alltid lättare att slå igenom. När bloggar började bli stora var det några som var duktiga och växte snabbt – många av dem hänger fortfarande kvar och har en stabil läsarkrets. Fler exempel finns inom andra branscher. För att ge ett: det berömda klockmärket som var först med att gå ut stenhårt (och ganska oetiskt) i sociala medier – andra har dock inte gett upp och lämnat fältet åt dem utan flera konkurrenter har dykt upp och tar upp kampen om klockmarknaden.

Det är alltså inte försent att starta en blogg – men eftersom det redan finns så många bloggar där ute som slåss om vår uppmärksamhet skulle man kunna säga att kraven har höjts. Om du vill blogga professionellt, få folk att hitta till din blogg och öka antalet läsare – då krävs marknadsföring, på ett eller annat sätt. Få bloggar idag växer av sig själva eller genom word of mouth. 

Så låt oss prata om hur du kan marknadsföra din blogg och hur du konverterar en besökare till en återkommande läsare. Tänk på att olika strategier och verktyg fungerar olika bra beroende på nisch och ämne – du behöver inte göra allt utan använd dig av det som är relevant för dig och din blogg. 

7 tips för att marknadsföra din blogg


1. SEO – sökoptimera din blogg

Jag kommer aldrig sluta tjata om vikten av SEO. Än så länge har jag bara publicerat dessa SEO-tips på min blogg (och de var otroligt uppskattade) men om ni önskar skriver jag gärna mer om detta. Varför lägga ner tid, kärlek och energi på blogginlägg efter blogginlägg och sedan låta de försvinna ut i internet där ingen någonsin kommer hitta dem igen? Sökoptimering handlar om att göra det möjligt för fler att hitta relevant innehåll på din blogg. Om jag söker på svensk blogg utomlands – då vill jag att jag ska dyka upp, för det är relevant. Men för att jag ska dyka upp krävs det för det första att jag själv nämnt just dessa ord någonstans på min sajt.

Jag skriver också en del reseguider som tar lång tid och som är användbara för den som ska ut och resa och ska till det specifika resmålet. Såklart vill jag att dessa ska dyka upp när någon söker på guide + staden – eftersom det är relevant. Att inte tänka på SEO här är bortkastat arbete – det tar en stund att komma in i det, men du får snabbt det tillbaka.

2. Bloggportaler & nätverk

Att ingå i olika nätverk är värdefullt för att knyta bra kontakter och pusha varandra. Men det är också bra för att nå ut till nya och fler läsare – och för att du har möjlighet att få en ingående länk till din blogg (bra för att folk kan klicka sig in men också ur SEO-synpunkt). Till exempel finns Bloggportalen och i Finland Bloggtoppen – varav via den senare ungefär 50 besökare per månad klickar sig in till min blogg. Leta reda på relevanta blogg-portaler/nätverk för dig och gå med i några!

3. Var aktiv i bloggvärlden

→ Läs och kommentera andra bloggar! Om du jobbar heltid och driver din blogg på fritiden kan det vara svårt att hitta tiden till det här – jag vet. Men du behöver inte följa alla bloggar, och du behöver inte läsa bloggar varje dag. Men välj ut dina favoritbloggar och försök få in det på rutin att du emellanåt läser och kommentarer (genuint och om du har något vettigt att säga!).

→ Delta i diskussioner och tipsa! Du kan också vara aktiv genom att delta i diskussioner i diverse Facebook-grupper och dela ett blogginlägg när det är relevant (obs, endast om det tillför något till konversationen eller någon uttryckligen efterlyst tips).

→ Gästblogga! Du behöver inte göra detta jämt eller ofta, kanske räcker det med en gång med ett bra inlägg hos en relevant målgrupp för att några nya besökare ska få upp ögonen för dig. Jag har bland annat fått gästblogga hos Elaine Eksvärd (många av mina besökare hittade hit därifrån under 2012-2013) och även hos Resia.

4. Skaffa bloggkollegor

Lär känna andra bloggare närmare, träffas om ni kan eller prata online. Det är guldvärt att vara ett litet nätverk som kan pusha och stötta varandra – inte bara genom att diskutera men också genom att länka till varandra (när det är relevant, såklart). Jag länkar gärna och ofta till andra bloggar och särskilt inom Svenska resebloggar är vi duktiga på att länka till varandra. Visst finns det lite konkurrens, men vi har också insett det värdefulla i att jobba tillsammans istället för mot varandra. Tillsammans är vi mycket starkare! Sen kommer de alltid finnas de som bara vill ha och aldrig ge något själva – men lägg inte energin på dem!

5. Sprid dina inlägg

Det här är kanske något de flesta gör, kanske främst via Facebook? Eller Instagram? Och Twitter? Och kanske lite halvhjärtat? Det här är nämligen en utmaning. För när man väl lagt ner timmar på det där inlägget så är arbetet alltså inte klart? Nej, lägg lite tid och kärlek på att skriva en unik text när du delar inlägget med någon mening som lockar folk att klicka sig in. Jag delar främst mina blogginlägg på min Facebook-sida, ofta i olika grupper där det är tillåtet och ibland även på min privata Facebook.

Du kan också tipsa om dina blogginlägg via en bild på Instagram eller i stories. Testa dig fram och analysera vad som verkar fungera och vad som inte fungerar. ”Bloggen uppdaterad – in och läs!” kommer kanske inte fungera, medan ”7 smarta tips för hur du marknadsför din blogg – läs mitt senaste blogginlägg!” eventuellt fungerar bättre. Det kan också vara vissa ämnen eller typer av inlägg som fungerar bättre än andra.

Tänk på att inte spamma dina kanaler med ”läs mina blogginlägg” utan variera gärna med annat bra och relevant innehåll. 

6. Prata om din blogg IRL

I sammanhang där du träffar nytt folk, passa på att nämn att du bloggar och om du har med dig ett visitkort – ge över det. Om du inte har ett visitkort – skaffa det, man vet aldrig när det kan komma till hands och ge dig en ny bloggläsare (eller viktig kontakt). Jag är ärligt talat ganska dålig på detta – till och med nu senast på NBE var jag tacksam över att ha med mig min vän och kollega Bettina (Danish Adventurer), som pushade mig att lämna fram mitt kort. Mina föräldrar är också mina största fans och duktiga på att säga till alla de känner att jag har en blogg.

7. Analysera din trafik

Marknadsföring och SEO är bra, men om du inte analyserar dina resultat utnyttjar du inte dess fulla potentiella.

Kolla i Google Analytics, under Förvärv > Källa/medium – hur mycket trafik kommer in via Facebook / Instagram / Twitter / Pinterest? Efter ett tag kan du jämföra och se om ditt arbete med marknadsföring och sociala medier faktiskt har en påverkan. Ökar andelen besökare som kommer in via någon specifik kanal? Eller händer ingenting?

Jag analyserade nyligen mitt 2017 vs. 2016 och såg att jag ökat min trafik från Instagram med 500% och från Facebook med 50%. Det ger ett ganska tydligt tecken på att både Instagram och Facebook är väldigt viktiga marknadsföringskanaler för mig – och att det senaste årets arbete inte varit förgäves.

Det går också att hitta mer information under hänvisningar i Google Analytics. Till exempel vilka andra sajter som din trafik kommer ifrån. Bland mina referrals ligger ett par andra större bloggar där jag aktivt kommenterar, bland topp 10. Så du kan hitta värdefull information här som talar om vilka kanaler som är viktiga för dig – eller var du har potential!


Från marknadsföring till konvertering

Det här är minst lika viktigt som själva marknadsföringen. Det är inte bara en utmaning att få in läsarna till bloggen – utan det är också en utmaning att lyckas behålla de nya läsarna och konvertera dem till  återkommande besökare. Det handlar inte bara om att få folk att hitta till dig – det handlar om att få dem att stanna. Hur konverterar man en besökare till en trogen läsare?

* Producera bra innehåll

Producera bra innehåll. Något som kan tyckas självklart, men rannsaka dig själv! Hjälper ditt innehåll läsarna? Är det innehåll som får dem att vilja komma tillbaka? Kika igenom första sidan på din blogg, vad ger den för intryck hos någon som landar här för första gången?

* Vad vill läsarna ha?

Relaterat till ovan, om du vill producera bra innehåll måste du veta vad dina läsare vill ha. Hur vet man då vad de vill ha? Du kan förstås kika i Google Analytics och se vilka inlägg som presterar bäst, eller så kan du fråga – vad vill ni läsa mer om? Har ni några funderingar? Och kanske får du då och då mejl med frågor? Det är perfekt material att använda för ett blogginlägg – du svarar på något konkret din målgrupp undrar över, och fler kan ta del av det svaret. Om en undrar finns det förmodligen fler som undrar samma sak. Dessutom kommer dina läsare känna sig sedda och förstå att du tar till dig deras frågor och gärna utvecklar svaren i ett helt inlägg.

* Guida läsaren

Vi är lata och när vi klickar runt på nätet vill vi bli guidade! Så guida läsaren vidare på bloggen och använd dig av CTA (call to actions) – vad vill du att personen ska göra när den läst klart inlägget?

Det här kan göras på flera sätt. Men det är till exempel viktigt att du har en tydlig struktur med grundläggande saker som kategorier och en om-sida, dit en ny besökare kan klicka in sig för att läsa mer. Det kan också göras i specifika inlägg så som jag gjort i den här reseguiden till Costa Brava – där jag inte bara länkar till ”läs mer här” om tidigare inlägg jag publicerat på ämnet men också till andra bloggare där det är relevant. Att guida läsaren vidare inom din egna blogg är toppen, men det viktigaste är att det är relevant!

Det kan också räcka med att ha ett avsnitt ”du kanske också gillar…” med relaterade inlägg i slutet av varje inlägg, så som jag har här på min blogg.

* Skicka ut nyhetsbrev

Nyhetsbreven har funnits i evigheter – och kanske låter det sjukt boring och som en usel idé vid första anblick. För vem läser nyhetsbrev? Sanning är att om du utvecklar ett riktigt bra och värdefullt nyhetsbrev kan det vara guld – inte bara för att behålla bloggbesökarna utan också för dem och att de känner att nyhetsbrevet ger dem något. Så starta inte bara ett nyhetsbrev och tro att det kommer vara en succé, utan gör en strategi och fundera på vad det kan tillföra dina besökare och läsare!

Exempel på snyggt ”nyhetsbrev”:

Skrolla ner här på bloggen, längst ner, om du vill registrera dig för mitt nyhetsbrev, som samlar det bästa inläggen från månaden i en snygg sammanfattning – och kanske bjuder på ett par extra tips.


Läs mer om bloggande och marknadsföring: 

* Därför ska du ha en strategi för Instagram
* Hur börjar man blogga?
* Gå från hobby till att blogga professionellt
* 7 SEO-tips inför högtider

Marknadsför du din blogg och hur gör du det i så fall?

Jag vill höra dina tips om du som också bloggar har några fler idéer på hur man kan nå ut med sin blogg och hitta nya läsare! Lämna gärna en kommentar här nedan.


Håll utkik efter fler inlägg om bloggande, marknadsföring och SEO här på bloggen framöver och följ mig på Bloglovin eller Facebook om du vill inte vill missa några nya inlägg!



En blogg om resor, att bo utomlands, företagande, bloggande och vardagen - alltid ärligt, med glimten i ögat. Svensk som pga. kärleken idag bor i Helsingfors.


65 kommentarer
  1. Vilket himla bra och massivt inlägg.. :) Ska ta och dyka ner i det fler gånger och faktiskt fundera över de tips du ger. SEO använder jag mig så smått av och försöker också analysera Google Analytics med jämna mellanrum. :)

    1. Härligt att höra Christina – då är du på rätt spår! Och tusen tack! Är det något med Google Analytics du tycker är knepigt förresten? Passar på att fråga… :)

      1. Typ allt.. :D Haha, nämen svårast är att hitta sökorden som de använt för att hitta min blogg. Ser ju att jag har en del sökningar via google varje dag men ser inte vad det är.. :/

        1. För att se vilka sökord de använt behöver du Search Console, har du det ”installerat” också? Om inte så finns ett bra inlägg här hos InoS om hur man aktiverar det: https://influencersofsweden.se/google-search-console-blogg/

          Och jaaa, man kan absolut sökoptimera gamla inlägg på bloggen! Jag har skrivit lite om det här bland mina SEO-tips, just att uppdatera gamla inlägg: https://jennifersandstrom.se/2017/10/24/7-seo-tips-infor-julen-till-dig-som-bloggar/

      1. Och tack Corinne!! Jaa det svåra är nog också att hitta tiden för allt – eller hur? ;) Vi kanske borde ha en bloggdejt snart? <3

    1. Haha, tack Amanda <3 Det är inte så knepigt... ;) Eller man får inte göra det svårare än vad det är! Hör av dig om du behöver mer SEO-input gällande keywords och så.

  2. Hej Jennifer!
    Tack för lika värdefulla som välskrivna marknadsföringstips! Vi hoppas att vi en dag kommer att dela din passion för SEO. Marknadsföring är oerhört viktigt för att nå ut, men samtidigt kräver det precis som du säger ett ganska omfattande och träget arbete. För oss som är noviser på det mesta inom sociala medier, innebär inte minst Facebook en utmaning. Så vi tar tacksamt emot tips om var man kan läsa mer om hur man går tillväga.

    1. Tusen tack för kommentaren – kul att höra att ni uppskattar tipsen! Kanske behöver ni inte bli lika passionerade över SEO, men det är alltid bra att lära sig litegrann ;) En blogg jag gillar som en byrå driver, där de delar bra info om bland annat marknadsföring i sociala medier, är Mama Said, – spana in den: http://mamasaid.se/blogg/

  3. Du är bra på att sammanfatta alla tips kort och kärnfullt Jennifer! Vi försöker hela tiden jobba med detta som du säger, men det känns som att man alltid kan bli liiite bättre, haha. Ha det fint!

    1. Åh, vilken fin kommentar, det värmer verkligen att höra! Tack Helena! Och ja, ni är duktiga, så keep up the good work :)

    1. Åh tack för att du tipsar Daniela – riktig bra inlägg! Ser du om du får mycket google-trafik som hittar till det också? :D

  4. Ännu ett fint och upplysande inlägg om bloggars utveckling och metoder att få fler följare. Att få läsare som stannar kvar och inte bara göra ett första tillfälligt besök. Och naturligtvis SEO.

    Fotografering och bilder är en viktig del på många bloggar. I maj kommer nya regler om hur bilder tas och hanteras, GDPR. Frågan är hur detta påverkar bloggar. En bild lär ju vara personuppgift om personer kan identifieras och faller därmed under GDPR.

    Vid första påsyn verkar det bli väldigt byråkratiskt och restriktivt. Å andra sidan kan man hävda att ens verksamhet är journalistisk eller konstnärlig (vem bedömer det?) och då få rätt att utöva t.ex. Street photography eller ta bilder på människor utan till tillstånd på allmän plats. Med detta menar jag att folk råkar befinna sig just där. En annan sak är om man tar närbilder av främmande människor. Då tycker jag det hör till att be om lov. Är det skillnad på yrkesbloggar och hobbybloggar och diskuteras detta på de event och i de sammanhang du rör dig? Som det är nu så hittar jag lite info om bloggars möjlighet i framtiden att publicera bilder på människor som råkar finnas på allmän plats. Och i Svenskfinland nästan inget alls. Det verkar hänga väldigt mycket i luften. Kanske ett inlägg på kommande om detta?

    https://www.kamerabild.se/nyheter/lag-upphovsr-tt/gdpr-s-p-verkas-fotografer-av-den-nya-lagen

    1. Ja bilder är en stor del av bloggandet – det förhöjer läsupplevelsen… :) Lite som ett magasin, som är ganska platt och tråkigt utan det visuella.

      Åh jag får lite ångest av att tänka på GDPR, det har diskuterats litegrann absolut – men jag tror det löser sig och att vi inte behöver vara för oroliga…. :) Men det är såklart lite tröttsamt med dessa gråzoner om vad man klassas som om vad man får/inte får göra. Jag litar på att någon kommer skriva bra guider också om hur man ska förhålla sig till allt, lite som den artikeln du länkar till.

    1. Haha det har du rätt i Linda, man får inte begrava sig själv i grejer man tycker är tråkiga. Utan göra litegrann av det då och då… Eller outsourca det man kan! ;)

  5. Alltid bra med tips och funderingar.
    Och från en som lyckats är det extra relevant.
    Många bra tips som ska gås igenom så får spara inlägget och återkomma då och då.
    Tack.

  6. Vilka bra tips! Ska klicka runt lite på alla länkar du har med i inlägget också. Perfekt när man är hemma sjuk och just inte orkar mer än att ligga i soffan och pilla med datorn. :-)

    1. Nej men så passande – då får du passa på att djupdyka! Tack så mycket för din kommentar också – och krya på dig! :)

    1. Haha, vad söt du är!! Jag erbjuder gärna hjälp one-on-one. Vi kan höras om det ifall det är något du är intresserad av? :)

    1. Ni gör ett väldigt bra jobb så nämner er gärna! Och gästbloggandet är verkligen en win-win :) Tack för din kommentar!

  7. Superbra tips verkligen! Mycket nytt att ta med mig men även såklart en hel del ”gammalt” som faktiskt behöver användas mer i praktiken. Det är väl det som är det svåra med mycket, man vet hur man ska göra. Men att faktiskt göra det är en annan femma. Typ som att kommentera bra och regelbundet hos andra. :)

    1. Ja ibland behöver man en påminnelse om det där man hört om tidigare men kanske hunnit glömma bort ;) Och tack så mycket för din kommentar Anna-Maria!

  8. Tack för ett bra inlägg Jennifer! Det är så skönt att börja på ny kula nu med Northbound och jag gör mitt bästa för att strukturera upp bloggen riktigt bra från början så att få läsa sådana här inlägg är guld värt :D

    Det vore superkul att boka in konsultation med dig där man tillsammans kikar på blogg / insta / min marknadsföring och får konstruktiv kritik och konkreta tips av dig !!

    1. Tack Rania :*

      Sån lyx att få börja om från början och kunna göra alla rätt redan från start! Och vad kul att du skulle vilja göra det – det gör jag gärna med dig! Kanske lite SEO i det då också? ;)

  9. Velskrevet innlegg og svært mange gode tips å finne her! Jeg fikk mye større trafikk til bloggen etter at jeg begynte med søkemotoroptimalisering, så det funker så det suser. :D

    1. Kul att höra – det brukar kunna ge ganska bra resultat med SEO och när man väl upptäcker det och lär sig lite så är det ganska roligt att pyssla med också! ;) Och tack för din kommentar!

  10. Jag brukar lämna små lappar när jag är på hotell eller i gästböcker. För några veckor sedan skrev jag min blogg adress i snön på en väl promenerad bro är i stan. Fick lite nytt folk den dagen, däremot blir jag ofta väldigt obekväm när människor pratar om min blogg. När människor säger ”jag läser din blogg”, vet inte vad jag ska säga då utan blir nervös. Vet dock inte varför egentligen :).

    1. Gud vilka roliga och kreativa sätt att marknadsföra bloggen på! Jag måste testa något sådant ;)

      Och jaa, jag förstår vad du menar. Jag svarar nog bara ”vad kul!” Eftersom det ju faktiskt är det, hehe.

  11. Tack så mycket för ett välskrivet och läsvärt inlägg!
    Jag har en alldeles nystartad blogg och tar till mig det du skriver, många användbara tips.

    1. Vad kul att du startat upp en blogg – önskar dig massor med lycka till! Fråga gärna om det är något annat du undrar över som ny bloggare :) och tack för din kommentar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Lär sig hur dina kommentardata behandlas.