Hur kan man tjäna pengar på att blogga?

Den här bloggen har dragit in pengar till mig regelbundet sen 2015 (det var då jag startade mitt företag). Eller rättare sagt, via den här bloggen har jag dragit in pengar sen 2015. En blogg är väl egentligen lite som vilken produkt/tjänst som helst i ett företag: det kräver både tid och kunskap för att kunna göra pengar på den. Det handlar t.ex. om att nätverka, sälja, marknadsföra och hela tiden vidareutveckla.

Jag vet att många som bloggar blir skrämda av bara tanken, ”hålla på med marknadsföring och sälj, nä folk får nog läsa om de vill och företag sponsra om de känner för det”. Och det är ju helt fine, precis som att man kan dansa, laga mat, måla eller något annat bara för att man tycker det är trevligt.

Men jag vet också att många vill tjäna pengar på sina bloggar och jobbar hårt för att göra det. Och det här inlägget är väl främst riktat till er. Till alla er som bloggar och vill göra pengar på bloggen – eller som har en dröm om att starta en blogg för att det också ska kunna bli en inkomstkälla i framtiden.

Det är också ett inlägg åt alla er som undrar: hur är det möjligt att tjäna pengar på en blogg? Jag får ständigt den frågan, ofta uttryckligen och ibland ser man det bara i blicken. Men att dra in pengar på en blogg är en sak, vad folk också brukar undra är om man verkligen kan leva på att blogga? Alltså kan man tjäna tillräckligt med pengar på att blogga för att göra det på heltid?

Svaret är förstås att ja, det kan man. I mitt företag är dock inte bloggen min enda inkomstkälla och så ser det ut för de flesta som gör pengar på sin blogg eller andra sociala medier. Även de större bloggarna som faktiskt skulle kunna leva enbart på sina bloggar tenderar att också pyssla med andra projekt. För mig handlar det både om att inte vilja satsa allt på bara en sak, och att jag gärna vill jobba med så mycket annat. Bloggen är liksom fortfarande min playground.

Hur tjänar man pengar på att blogga?

Så, låt oss gå in på ämnet.

Det finns för det första olika sätt du kan dra in pengar på. Dels är det sådant som händer på din blogg och dels sådant som händer utanför bloggen men som är möjligt just tack vare bloggen. Jag ska förklara.

* Bloggsamarbeten / sponsrade inlägg

Det som är kanske mest uppenbart för läsaren, när ett samarbetsinlägg publiceras och bloggaren rekommenderar, testar eller hyllar och rentav marknadsför ett specifikt företag och deras produkt eller tjänst.

Det märks alltid ut högst upp i inlägget (eller SKA åtminstone göras) som ”Annonssamarbete med X” eller ”Reklamsamarbete med X” eller ”I samarbete med X”, eller ”Sponsrat inlägg”.

Formuleringarna kan se lite olika ut och Konsumentverket har också gett riktlinjer för vad som enligt lagen är en tillräckligt bra markering. Det viktigaste är att man som läsare förstår att det här är något bloggaren får betalt för, alltså att det är marknadsföring som pågår. Att göra smygreklam räknas som olagligt.

Det finns också olika anledningar till att företag vill göra ett samarbete. Ibland handlar det om varumärkesbyggande, kanske presentera en nyhet eller att driva försäljning, men det kan också handla om att de bara vill ha en länk som en del i sitt SEO-arbete.

Att göra lyckade bloggsamarbeten är inte jättelätt varken för bloggare eller företag. Och det är något jag kan prata mer om.

Här kan du se den här bloggens samarbeten.

* Affiliatelänkar

Affiliatemarknadsföring fungerar enkelt förklarat så att du som bloggare (eller annan typ av sajt) hänvisar folk till en webbutik, och när någon som kom via dig gör ett köp får du en procent på köpet. Affiliatelänkar är även poppis hos t.ex. tidningssajter eller jämförelsesajter (bäst i test osv.) där du hänvisas vidare till andra sidor för att köpa någonting.

Precis som man kan få provision via en länk kan det också ske via rabattkoder. När en influencer uppmanar dig att använda hens rabattkod får de ofta en viss summa per genererat köp. Det händer också att företag gör denna typ av marknadsföring för andra företag. Till exempel har jag sett SJ tipsa om både Readly och Nextory, skulle gissa att de får provision på antalet kunder de genererar.

Genom affiliatelänkar kan du också få betalt per klick och Apprl är bland annat ett nätverk som gör mycket av den sortens affiliatemarknadsföring.

Vad som är viktigt är att affiliatelänkar alltid måste märkas ut i början av inlägget, till exempel med ”Inlägget innehåller annonslänkar”. Ser dock många som inte använder sig av detta och tycker det är ganska fult av dem. Du kan känna igen en affiliatelänk på att den antingen ser konstig ut (t.ex. börjar med clk.tradedoubler.com, för nätverket Tradedoubler) ELLER genom vad som finns i slutet av länken när du väl har klickat på den. T.ex. ?utm_source=adtraction&utm_medium=affiliate&utm_campaign=Jennifers+blogg (affiliatelänk genom nätverket Adtraction).

Det är en helt egen värld som det tar lite tid att sätta sig in i. Kanske det också kan bli ett uppföljande inlägg där vi går djupare in i just affiliate som inkomst för bloggare?

Här kan du se den här bloggens inlägg med annonslänkar.

* Annonser och reklam i form av banners

Banners på hemsidor, det är kanske den mest klassiska formen av annonsering? Vi ser det överallt och det finns väl samtidigt ingenting så störande? Adblockers är poppis av den anledningen. Men bevisligen fungerar det och sajter tjänar pengar på denna form. Samtidigt undrar jag vem f*n det är som klickar på alla banners? Den enda gången jag gör det, är det av misstag. Eller så är det bara exponeringen företagen vill åt, precis som en fysisk reklampelare?

Bannerannonser kan ha olika prissättningarna, antingen har du ett fast pris, pris för antal exponeringar eller pris per klick. Du kan komma överens med företag direkt men det vanligaste idag är att använda sig av Google Adsense. Med Adsense hämtas information om användaren och annonserna som visas beror på vem som besöker sajten och ska således vara med relevanta (och mer lönsamma).

Än så länge kan ni njuta av att den här bloggen inte består av fula reklamannonser mitt i inläggen eller runt om alltihop. :))

* Blogga för en portal/tidning

För att du ska få betalt (och bra betalt) av en bloggportal eller tidning så bör du ha ganska bra med trafik, eller befinna dig inom någon särskild nisch (OCH ändå antagligen ha en hel del läsare). Så för de flesta kommer det här aldrig vara ett alternativ.

Ibland kan jag tänka, skönt ändå att inte behöva ta ställning till en förfrågan från typ Elle (skulle nämligen ha svårt att byta till en plattform som plötsligt ändrar design, buggar och inte beter sig användarvänligt).

Och för att ge ett exempel hur det kan se ut på en tidning: Sandra Beijer är en av Sveriges största bloggar och hon berättade själv nyligen på sin blogg hur hennes upplägg med Elle ser ut:

”Jag har den senaste månaden haft över två miljoner sidvisningar, vilket är mer än många mindre tidningar har, som har flera anställda. […] Jag fakturerar en fast summa till Elle varje månad. De hostar alltså mig och jag driver trafik till deras sajt. De tar hand om all bannerannonsering och så vidare. Elles säljavdelning är också mina agenter och tar hand om mina samarbeten.”

* Bygg upp en business runt bloggen

Som jag sa i början är det få som har bloggen som enda inkomstkälla och det är smart att fördela sina ägg i flera korgar. Det här kan och är för de flesta dessutom nödvändigt för att överhuvudtaget kunna leva på sitt företag. Så med bloggen som utgångspunkt finns det en mängd saker du kan göra som inte innefattar att göra reklam för andra företag.

Exempel på saker du kan tjäna pengar på, med bloggen som utgångspunkt (och marknadsföringskanal):

  • Kurser och e-böcker. Onlinekurser boomar just nu av förklarliga skäl, men det har länge varit ett sätt för bloggare att skapa en intäkt.
  • Produkter och en egen shop. Antingen något du skapar själv eller är återförsäljare av, t.ex något som är vanligt hos fotografer är att sälja sina bilder som prints/posters.
  • Sälj tjänster, föreläs etc. Vad är du expert på? Och vem kan vilja ta in din expertis?
  • Sälj artiklar och bilder vidare. Det finns många otroliga kreatörer bland bloggarna och det kan gå att sälja sina texter eller bilder vidare till andra tidningar/företag.
  • Skapa ett community eller låt dina läsare/följare betala för innehållet, t.ex. via Patreon.
  • Bygg vidare på din expertis, kanske blir du tillfrågad att skriva en bok, medverka i TV, etc. Som i sin tur kan resultera i exempelvis betalande uppdrag på temat.

Och här sätter väl egentligen bara fantasin gränserna… :)

Det är inget hokuspokus kring hur man kan tjäna pengar på en blogg och det är inte heller någon affärshemlighet. Men det är inte enkelt. Det är inte bara att kontakta företag för samarbeten, slänga in affiliatelänkar i inlägg eller skapa en kurs och sälja den – nej det är ofta år eller åtminstone hundratals om inte tusentals timmar bakom en blogg som drar in pengar! Det finns mycket att lära sig, och att producera bra innehåll tar tid.

Läs mer om bloggande och branschen:

Följ:
Jennifer Sandström
Jennifer Sandström

En personlig blogg om resor, företagande, marknadsföring, skrivande, böcker, foto och annat som rör vardagen i Helsingfors (ibland i Gällivare och Göteborg) och på resande fot.

8 Kommentarer

  1. 24 april, 2020 / 13:30

    Tack för alla kloka råd och tips – din blogg är rolig att följa – och dina bilder är fantastiska! Fortsätter att kolla in dina tips och råd!

    • Jennifer Sandström
      Författare
      25 april, 2020 / 18:25

      Men tack Veronika, så fint sagt! 😍 och lycka till med bloggandet!

  2. 24 april, 2020 / 17:08

    Helt super inlägg <3

    • Jennifer Sandström
      Författare
      25 april, 2020 / 18:25

      Tack Emma!! Alltid så flitig att kommentera – det uppskattas ☺️

  3. 24 april, 2020 / 18:31

    Det enda som jag nog inte skulle kunna tänka mig om jag började försöka tjäna pengar på mitt bloggande är banners. Det finns inget mer störande när de är överallt och dessutom dyker upp som en stor ruta när du öppnar en sida. Ibland får jag fundera varifrån ljudet/musiken kommer när jag inte sett att det dykt upp en stor reklambanner när jag har öppet fler flikar samtidigt. Har länge haft i åtanke att försöka få till samarbeten med företag, på ett vettigt sätt. Men de förfrågningar jag hittills gjort har blivit nekad, tvyärr för liten! Märker att det är svårt att växa numera också, men jag kämpar på! :) Kanske om jag inte hade slutat blogga då för mer än 1,5 år sen så hade det varit annorlunda, iofs. blev ju inte pausen så värst lång. Men ändå.

    • Jennifer Sandström
      Författare
      25 april, 2020 / 18:28

      Haha ja de kan vara extremt störande. Tycker egentligen de är värst när de kommer mitt i inläggen hos vissa bloggar. Men underligt ändå hur ganska snabbt man lär sig att sålla bort annonserna med blicken..

      Ja bloggandet känns lite segt i förhållanden till andra sociala medier. Det krävs ju att läsaren själv aktivt går in på en blogg – och många verkar (tyvärr?) uppskatta det snabba/inte så djupa innehåll som typ instagram och TikTok erbjuder. Säger väl något om våra rastlöshet och sjukt korta attention span idag…. :)

  4. 24 april, 2020 / 20:39

    Vilket intressant inlägg med bra tips och råd! (Jag lät för övrigt min man svara på frågorna ”om jag vore…” – väldigt kul 😄). Ta hand om dig!

    • Jennifer Sandström
      Författare
      25 april, 2020 / 18:29

      Tusen tack!! Och hallå vilka briljanta svar din man levererade. 😄

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Söker du efter något?