• Drömmar, mål & framtiden Visa inlägg
  • Bloggarna lever ännu – men ökar eller minskar bloggläsandet?

    ”Bloggar är fantastiskt och bloggläsandet ökar! Hurra!”

    Läser jag och tänker, vänta lite nu, stämmer det verkligen? För känsla är en sak, att många säger sig vara trötta på instagram, inte använder facebook längre osv. Men vad säger den större massan och data som finns? De faktiska siffrorna?

    Ökar eller minskar bloggläsandet?

    Jag har läst i några bloggar under hösten om hur starkt bloggandet är och anser själv också att bloggandet ÄR och fortsätter vara underbart. Dels att skriva (surprise) och dels att konsumera som innehåll. Men med det sagt, visar statistiken på att bloggläsandet minskar.

    Enligt rapporten Svenskarna och internet 2019 har bloggläsandet från 2018 till 2019 gått ner från 53 till 49 procent. Jämför man med de senaste tre åren ser det egentligen ut som om det ligger ganska stabilt. Men siffror och statistik är knepigt. För kollar man på den ökning som skedde från 2016 till 2017 då bloggläsandet ökade från 40 till 51(!) procent så måste man gräva lite djupare för att förstå vad som hände.

    Breakit tar upp problemet i artikeln det är något som inte stämmer från 2017. Vad den stora ökningen kan bero på är nämligen att det skett en ändring i hur de samlar in data. Och det ger oss en viss insyn i att år 2010-2016 faktiskt inte är helt jämförbart med 2017-2019.

    Men oavsett så har bloggläsandet legat på en nivå ”runt 50%” de tre senaste åren och det är kanske trots minskningen ändå en nivå som visar på att bloggarna ännu lever.

    Ping Festival i Helsingfors 2018 – där både Malin till vänster, Rania på bilden ovan och Linda var med. Alla bloggar ännu flitigt och levererar bra innehåll!

    Men hur många bloggar läser vi?

    Vad jag dock kan tänka mig att ifrågasätta, eller åtminstone lyfta som en liten fundering, är detta: hur ser bloggläsandet ut? Läser folk lika många bloggar som de gjort tidigare? Läser folk ännu fler? Eller läser folk färre bloggar?

    Ponera att jag år 2015 läste 10 olika bloggar dagligen, men att jag nu läser endast 2 bloggar dagligen. Då har ju bloggläsandet per se inte minskat, för jag läser fortfarande bloggar dagligen, men mängden sett i antalet bloggar, har däremot minskat – något som rapporten Svenskarna och internet inte talar om för oss.

    Så jag gjorde en liten undersökning i en större Facebook-grupp (med en bloggläsande målgrupp) där nästan 30 personer svarade, bara två uppgav att de läste fler bloggar och två andra att de läste ungefär lika många. Men resten och majoriteten sa alltså att de läste betydligt färre bloggar nu än för typ 5 år sen. Och även om det här inte skulle godkännas som en alls giltig vetenskaplig studie, så tycker jag att det ger en intressant inblick.

    Det är alltså detta som också är min teori, vi läser inte alls lika många bloggar idag även om vi läser bloggar ungefär lika ofta.

    Flera menade dock att det också var pga. att de bloggar de tidigare följt hade slutat/gått över till instagram. Och samtidigt tror jag att antalet som landar på en blogg utan att tänka på det är allt fler. Som helt enkelt googlar och kommer in på bloggar för att det finns bra och relevant information att hämta.

    Och hur framtiden för bloggarna ser ut är förstås svårt att säga.

    Högre krav på bloggarna?

    I Svenskarna och internet 2019 har man också undersökt hur meningsfull tiden vi spenderar på internet upplevs och här kommer vi kanske börja ställa allt högre krav.

    Så som bloggare, om man vill ha läsare, kan man fråga sig själv – varför ska någon läsa min blogg? Alltså, bidrar jag till att någon känner att deras tid på nätet är meningsfull? Och hur skiljer sig bloggen från andra bloggare, eller från andra typer av innehåll (instagram, tidningar, whatever)?

    Att börja blogga och att orka blogga under en längre tid är tidskrävande och tar energi (att få nej på samarbetsförfrågningar, emellanåt ha ett kommentarsfält som ekar tomt osv.), precis som jag nyligen skrev om att börja podda som också kräver mycket. Så jag tror att de bloggare som inser detta, men ändå orkar och fortsätter investerar i sina bloggar och hela tiden utvecklas – också är de som kommer överleva.

    Kanske handlar det i slutändan inte så mycket om det specifika mediet, utan snarare om innehållet och vad det ger oss.

    Och en liten påminnelse: Googlandet minskar inte. Så det finns all anledning att fokusera på sökoptimerat innehåll!

    Följ:
    Jennifer Sandström
    Jennifer Sandström

    En personlig blogg om resor, företagande, marknadsföring, skrivande, böcker, foto och annat som rör vardagen i Helsingfors (ibland i Gällivare och Göteborg) och på resande fot.

    14 Kommentarer

    1. 9 december, 2019 / 21:52

      Intressanta funderingar och tankar.
      Och vad räknas som en blogg?
      Långa inlägg i sociala medier?

      Kul det där med att leverera läsvärt innehåll som helst ska hittas av sökmotorer också.

      En blogg är ju också ett sätt att hålla en websida fräsch och intressanr för både läsare och sökmotorer så jag tror definitivt de kommer leva lycliga länge.

      • Jennifer Sandström
        Författare
        10 december, 2019 / 18:05

        Tack Palle! :)

        Ja det är också en intressant fråga, vad som räknas som en blogg. Sen tänker jag att det också är skillnad om man bloggar mest för sin egna skull eller för att kunna tjäna pengar/göra business på det.

    2. 10 december, 2019 / 07:30

      Intressant! Jag har märkt en ökning i nya besökare och minskning i återkommande vilket könns tråkigt, månadssiffrorna har fördubblats sedan förra året…men det är ju tråkigt att de som kommer inte stannar kvar. Jag undrar om det har att göra med minskad användning av tex portaler som bloglovin. De nya användarna kommer från Facebook och google.

      • Jennifer Sandström
        Författare
        10 december, 2019 / 18:07

        Det kan förstås också vara ett tecken på den nedåtgående trenden. Men bero på massor av orsaker – och det är kanske där man måste hitta ett sätt som fungerar för en själv och bloggen. Var marknadsför man bloggen och hur, tex ☺️ återkommande läsare är trevligt, men måste det vara det ultimata målet? Och varför i så fall? Också en intressant fundering.

    3. 10 december, 2019 / 16:08

      Så himla intressant att fundera kring. Som bloggläsare är jag petig, läser regelbundet ca 10-12 bloggar. Å de läser jag för att de levererar bra innehåll. Bloggläsande är min egentid och jag läser dem på samma vis som ja tidigare köpte olika tidningar.

      Som bloggare har jag insett att det löns att satsa på innehållet. Några mer kvalitativa inlägg per vecka. Bloggen överlag har ändrat fokus, det märks.

      • Jennifer Sandström
        Författare
        10 december, 2019 / 18:10

        Ja, precis! Jag har också alltid tänkt att vissa människor i naturen är intressanta eller har en aura som andra vill följa, de som håller intresset uppe lite oavsett vad de skriver. Kanske beroende på hur de skriver, vad de gör/upplever/tänker och hur de lever. Och sen finns det de som levererar good stuff som man helt enkelt inte vill missa av den anledningen.

    4. 10 december, 2019 / 19:12

      Hör till dem som älskar bloggar och brukar försöka vara aktiv med kommenterandet. Dels för att jag ju tycker det är roligt helt enkelt. Gillar att skriva, gillar att läsa.
      Tänker att bloggandets ned eller uppgång, var eller icke vara är lite som med böckerna. Visst kunde vi ju läsa om hur folk gjorde sig av med alla sina böcker och bara läste på plattor. Bokhandlarna försvann en efter en och allt skulle bli bara digitalt.
      Well, folk läser fortfarande massor av pappersböcker – de försvann inte alls… och det kommer t o m ny bokhandlar. Mer specialiserade kanske.

      Tänker här också att det finns så många luftslott, så många influencers, så många som bara drivs av någonslags egoistiskt jag-vet inte vad. Och att vi är många som är rätt trötta på det och därför finns det alltid plats för dem som är äkta och ärliga – som du Jennifer! Jag är åtminstone totalt utled på alla glansiga bilder från Bali och på Löwengripska manipulerande sociala media fenomen.

      Är en evig optimist som älskar papper, och tror både på böcker och på bloggar och som tror att det äkta och hjärtliga vinner i längden <3

      • Jennifer Sandström
        Författare
        12 december, 2019 / 10:20

        Det är väldigt fint att få återkommande kommentarer! Det känns som att man får en helt annan relation och ju faktiskt lära känna varandra åtminstone lite bättre.

        Spännande jämförelse med böckerna!

        Och tack så mycket – det är exakt sånt man behöver få höra ibland <3

    5. 11 december, 2019 / 00:30

      Väldigt intressant! Jag har märkt (främst i jobbet) att intresset att läsa bloggar inte har dalat så mycket som alla påstod att det gjorde för typ ett år sedan, tvärtom har det hållits på en stabil nivå som du säger. Men då är målgruppen mest finlandssvenskar och inte svenskar, finns säkert en skillnad :)
      I USA finns det de riktigt, stora proffsbloggarna som lanserar merch, böcker och poddar runtom sig. Jag tycker det är vitkigt att både finnas på Instagram och i bloggvärlden – iom att sociala medier hela tiden ändras. Bättre att ha lite här och lite där.
      Däremot är det nog kvalitet före kvantitet som gäller, och dessutom ser dagens bloggar ut som vilken hemsida som helst. Ibland om jag till exempel googlar efter ett recept, klickar jag mig in på en blogg utan att ens inse att det är en blogg jag faktist läser!
      Jättebra inlägg!

      • Jennifer Sandström
        Författare
        12 december, 2019 / 10:16

        Tack Julia!

        Intressant med finlanddsvenska världen! Och du menar att det enligt statistiken inte dalat? Vore kul att veta hur det ser ut med direkttrafik vs trafik från sociala medier, sök etc. Överlag bland bloggare är det data som skulle vara spännande att se ur ett större perspektiv!

    6. 11 december, 2019 / 19:09

      Mycket intressant. Jag läser bloggar betydligt mindre än för 5 år sedan. Både avseende antal bloggar och i total tid. Följer ingen blogg men läser enskilda inlägg som jag ”lockas till” (när de dyker upp i mitt flöde, likt detta inlägg på min FB). Så därför behöver alltså innehållet tilltala mig, mer än vem det är som skriver (även om det såklart också spelar roll). Jag kan t ex se ett blogginlägg från en bloggare jag gillar, men om temat inte lockar mig (det kan vara ett nog så lockande resmål, utflykt, händelse) så klickar jag inte in, trots att gillar avsändaren. Sen kan det nog vara så – om jag ska vara ärlig … – att en ”känd person” som man (jag) är i allmänhet nyfiken på, klickar in varje gång den ”infar” om ett inlägg …
      Hos dig hittar jag ofta mycket läsvärt, du gör ett suveränt jobb Jennifer!! En av mycket få bloggar jag läser om än inte jätteofta ändå frekvent och regelbundet.
      Kram R

      • Jennifer Sandström
        Författare
        12 december, 2019 / 10:18

        Tack Rosita – vad kul att höra! <3

        Håller med dig i att jag inte heller är intresserade av exakt alla inlägg utan är mer selektiv. Lätt att vara när man använder t.ex. Feedly också. Då gäller det att rubriken är tillräckligt lockande... :)

        Och det där med "kända" personer, och de som redan byggt upp en stabil följarskara och blivit kändisar, de behöver kanske inte kämpa lika hårt alla gånger.

    7. Jasmine N
      11 december, 2019 / 20:28

      Jag hittar alltid till dina nya blogginlägg via facebook, men det är nog sant att jag läser mindre bloggar än tidigare. Den enda som jag återkommer till ständigt, alltså faktiskt går direkt in på hemsidan är UnderbaraClaras blogg, och Jonna Jinton har jag nästan övergått faktiskt att se på youtube, och det trodde jag nog inte skulle hända.

      Vem vet, kanske youtube blir bara större och större också?

      • Jennifer Sandström
        Författare
        12 december, 2019 / 08:16

        Ja, där kan Facebook vara effektfullt, om man lyckas nå ut igenom bruset ☺️ Jag har själv inte fastnat för youbtube, men spännande att se vad som sker!

    Lämna ett svar

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


    Söker du efter något?