SEO steg 6: Off-page sökoptimering och varför länkar är viktigt

Det här är en steg för steg-guide i sökoptimering för dig som bloggar eller har en hemsida, vill producera bättre innehåll och få fler relevanta besökare, nya bloggläsare och potentiella kunder att hitta till dig!

Nu har vi kommit till det kanske svåraste steget i sökoptimering, det som du inte har lika mycket kontroll över: så kallad off-page sökoptimering.

» Läs också: vad är sökoptimering?

Vad är off-page SEO?

Man kan prata om två begrepp inom sökoptimering: on-page och off-page. Det första handlar om allt som händer på din sajt och som du har chans att påverka och styra över (allt det vi pratat om hittills). Till exempel hur din sajt är uppbyggd, om den laddar snabbt och allt innehåll som finns här. Det senare, off-page, handlar om allt som händer utanför din sajt – och kort kan man säga att det främst handlar om att andra sajter länkar till dig.

Off-page handlar visserligen om mer än så, men länkar är det viktigaste – läs mer här ifall du vill fördjupa dig ytterligare!

Off-page SEO = länkar från andra sajter till din sajt

Googles algoritmer gör allt vad de kan för att ta reda på om en sajt är trovärdig och ett av de bästa tecken på att en sajt går att lita på, har bra information och är populär – är om det finns många länkar till sajten. Ju fler länkar desto bättre, och ju ”starkare” sajt länken kommer från, desto bättre. (Här pratar jag mer om vad som gör en sajt ”stark”.)

Med det sagt kan dock en länk från en dålig/spammig sida ha negativ effekt och helst vill man ha länkar från sidor/inlägg som är relevanta och relaterade till det man själv skriver om, snarare än från vilken sajt som helst.

Företag som jobbar med off-page SEO och köper länkar

Att få länkar till sig kan vara svårt, särskilt om man är ett företag. Och eftersom länkarna väger så pass tungt är många företag är beredda att betala flera tusen kronor för en enda länk (och ju mer shady business, desto mer är de villiga att betala, t.ex. sajter som rör spel, lån och kreditkort).

Det här är anledningen till varför många bloggare blir kontaktade av random företag som vill samarbeta. De bryr sig inte så mycket om vad som står i ditt inlägg eller ens om någon läser inlägget (eller klickar sig vidare). De vill bara åt din så kallade länkkraft.

Att köpa länkar är dock förbjudet enligt Googles regler och just därför vill företagen ibland att du inte ska markera ut att inlägget är sponsrat/köpt/ett samarbete. Och allt det här är lite av en gråzon.

Vad är follow och nofollow-länkar?

Det finns två olika länkar man kan använda sig av där follow (eller dofollow) är de vanligaste. Det är helt enkelt en ”vanlig” länk som också skickar vidare så kallad link juice (ogillar det ordet, haha, men typ ”länkkraft” på svenska). Och det är de länkarna du vill åt, för det är de som främst stärker din sajt.

Nofollow-länkar är länkar som inte skickar någon länkkraft och därför inte har samma effekt. Nofollow-länkar är vanligt till exempel om du kommenterar på en blogg och du fyller i din webbplatsadress. Ofta kan man klicka sig vidare till din sajt via denna länk, men det brukar vara en så kallad ”nofollow” och är alltså inte lika ”bra” som en vanlig (dofollow) länk. Men nofollow-länkarnas betydelse är lite omdebatterad och oavsett så har de sina fördelar. Tidningar eller större sajter (typ Wikipedia) använder också ofta nofollow när de länkar till andra sajter i sina texter.

Hur skiljer man på en follow och en nofollow länk då? Det syns egentligen i koden, eller så kan man installera olika plugins i sin webbläsare för att snabbt se om länkarna på en sajt är follow eller nofollow. Om du själv vill göra en länk till nofollow gör du det i html-koden.

Här är en bild över hur det ser ut i koden:

vad är nofollow länk

Du lägger helt enkelt in rel=”nofollow”.

Jag tror att det för vissa bloggportaler dock inte går att bestämma det här själv utan länkarna är by default t.ex. follow eller nofollow. Vet att t.ex. blogg.se haft att alla utgående länkar är nofollow.

För att återkoppla till de företag som vill ”köpa en länk” från bloggare, så efterfrågar de ofta en länk som är follow. Men det finns också tillfällen då de vill ha en nofollow-länk för att eftersträva en så ”naturlig länkprofil” som möjligt. Alltså för att Google skulle anse det vara onaturligt att bara ha massa follow-länkar till sin sajt och därför vill man få in några som inte är det också.

Om du som bloggare reklammärker inlägget som ett annonssamarbete (eller använder affiliate/annonslänkar) är rekommendation att använda nofollow-länkar för att länken inte ska kunna räknas som köpt, eller till och med lägga in attributet rel=”sponsored”.

Men det här är ärligt talat lite av en djungel.

Sammanfattatning: det viktigaste att veta om länkar

Det viktigaste du ska ta med dig är att länkar till din sajt är bra – och de kommer ofta (och på sikt) naturligt när du skapar bra innehåll. Ett par sätt att få in länkar till en början kan vara att finnas med i olika bloggkataloger. Och sen får du vänta på länkar från andra bloggar som skriver om dig och tipsar om något du skrivit om. Om du blir erbjuden att gästblogga någonstans eller blir intervjuad kan du alltid försöka få en länk från den sajten!

» Läs också: så marknadsför du din blogg

Det finns alltså all anledning att vara generös som bloggare och länka vidare till andra bloggar. Men när ett företag undrar om ”du lite snabbt kan slänga in en länk” – då ska du vara medveten om hur värdefull den länken är för dem.

Skriv upp dig här för att få mejl med tips och info om sökoptimering!


De tidigare stegen jag gått igenom:

  1. Analysera nuläget – var befinner du dig just nu?
  2. Är du relevant och användarvänlig?
  3. Vad är nyckelord, sökord och sökfraser – och hur använder du dem?
  4. Så hittar du rätt nyckelord att optimera för
  5. Sökoptimera startsidan, undersidor och inlägg
Följ:
Jennifer Sandström
Jennifer Sandström

En personlig blogg om resor, företagande, marknadsföring, skrivande, böcker, foto och annat som rör vardagen i Helsingfors (ibland i Gällivare och Göteborg) och på resande fot.

2 Kommentarer

  1. 28 mars, 2020 / 14:19

    Hej,
    Tack för en bra artikel! Finns det något specifikt plugin du kan tipsa om som visar om länkar är nofollow eller inte? Jag använder chrome som webbläsare om det spelar in.
    Hur gör du själv på din sajt? Jag har funderat på att slå av nofollow i kommentars fältet och förhoppningsvis öka interatktionerna lite.

    • Jennifer Sandström
      Författare
      29 mars, 2020 / 16:58

      Hej Melker, tack för din kommentar. Har också chrome och det jag använder heter kort och gott ”NoFollow” av: igorware.com. :)
      Intressant tanke om att ha follow-länkar i kommentarsfältet, det finns förstås en risk att man får en del spam-kommentarer då. Ingenting jag övervägt själv. Men kunde ju vara ett spännande experiment. Lycka till!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Söker du efter något?