Du som bloggar, visst vet du att du kan gå in och sökoptimera inlägg i efterhand? Om du har några bra inlägg i arkivet som skrevs innan du började jobba medvetet med SEO kan det var värt att gå igenom och förbättra dessa.
I det här inlägget tänkte jag att vi skulle fokusera på hur du kan använda dig av Googles verktyg Search Console för att analysera och se vilka gamla inlägg som du kan göra ännu bättre och mer optimerade mot sökmotorerna.
Lär dig allt du behöver veta om SEO för att ta din hemsida till nästa nivå och få fler besökare och nya kunder framöver: läs mer om SEO-kursen.
Kanske tänker du att inlägg som redan får googletrafik, inte behöver de väl optimeras ännu mer?
Inte nödvändigtvis, men faktum är att det finns ett knep för att boosta de inlägg som redan får trafik för att de ska få ännu mer trafik. Det här knepet är också bra för att se till att de läsarna som hittar ditt inlägg också får relevant information och vad de faktiskt söker efter. Det är här verktyget Search Console kommer in i bilden. Den information du kan hämta härifrån kan nämligen hjälpa dig att förstå vad besökarna sökt på för att komma in på just ditt inlägg.
Har du installerat Search Console?
Se först till att du har Search Console aktiverat för din blogg.
Läs hur du installerar Search Console här.
Såhär använder du dig av datan i Search Console
Om du aktiverat Search Console inne i Google Analytics kan du via det verktyget också se information, men det går inte att navigera djupare så som du kan göra i Search Console. Så för att få den här informationen bör du ändå gå in där.
Använd Search Console för att sökoptimera gamla blogginlägg:
Gå in på Resultat i vänsterspalten. Välj tidsperiod, till exempel det senaste året eller tre senaste månaderna – beroende på vad du är intresserad av att analysera.
Kolla på de “frågor” som listas. Det här är ord/sökfraser som folk faktiskt sökt på för att komma in på dina olika inlägg. Av många sökfraser kan du säkert anta vilket inlägg det handlar om. Men om du inte vet exakt vilket inlägg det rör sig om kan du helt enkelt klicka på en av frågorna och sedan välja det andra alternativet från vänster precis ovanför: sidor. Då ser du vilka sidor som den frågan (sökfrasen) har lett in besökarna till.
Här är en fråga, sökfras, som dyker upp bland mina och som jag går in på:
Sedan väljer jag sidor och får upp detta:
Sökfrasen “att göra i Milano” leder alltså till inlägget med min Milano-guide.
Du kan också göra tvärtom, först välja sidor, gå in på ett specifikt inlägg i listan och sen välja frågor. Då ser du alla sökfraser som folk använder för att komma in på just det inlägget.
Det kan se ut till exempel såhär, för min Milano-guide:
Av infon du får här kan du förstås också få fler idéer på nya inlägg du borde skriva.
Hur kan du använda den här informationen?
Vad datan i Search Console många gånger avslöjar är att det inte kanske är det sökord eller den fras som du medvetet optimerat för som är den sökning som drar in mest trafik. Till exempel min Milano-guide, jag kanske inte ens har nämnt “att göra i Milano” (trots att det är just det inlägget handlar om) men det är ändå den sökfrasen som folk söker på och lyckas komma in på mitt inlägg (eftersom Google ibland är smartare). Då kan det vara klokt att gå igenom inlägget och lägga till de orden och alltså optimera för det som folk faktiskt söker på.
I det här fallet nämner jag frasen 3 gånger i inlägget, men inte i varken underrubriker eller metabeskrivning. Det finns alltså utrymme för mig att göra mitt inlägg ännu mer sökvänligt – trots att det redan får mycket trafik.
Ett annat exempel är ett receptet jag har på flammkuchen. Det får en del trafik, men vad jag såg i Search Console var att folk ofta söker på flammkuchen recept på svenska – eftersom det egentligen är ett tyskt ord. Då använde jag mig av den infon och inkluderar nu även de orden i mitt inlägg. Tidigare hade jag inte frasen “flammkuchen recept på svenska” i mitt inlägg men Google förstod ändå att mitt innehåll ju var på svenska. Men nu har jag gjort det ännu lättare och tydligare och på så sätt mer relevant för både läsaren och Google.
Ger ditt inlägg besökaren vad den vill ha?
För att ge ett exempel. Säg att du skrivit ett inlägg om “bästa Netflix-filmerna just nu” som får massor av googletrafik. Hurra tänker du! Men om du kollar i Search Console kanske det inte dyker upp att någon sökt på just “Netflix filmer” utan det kanske är en specifik filmtitel som du nämner i inlägget som är vad som driver in trafiken. Kanske för att det är en helt ny film och det är lättare för just ditt inlägg att ranka högt på Google när det inte finns så mycket annan information om den. I det här fallet kan det vara bra att kanske skriva mer utförligt om just den filmen ifall det är vad folk söker efter. På så sätt kan du alltså se till att ditt inlägg är relevant för de läsarna som hittar dit!
Det sista man vill är att driva in läsare från Google som inte får den informationen de vill ha. Sökoptimering handlar om att underlätta för Google att visa din inlägg mot en relevant målgrupp.
När jag väl börjar skriva om något sånt här känner jag bara att det kommer mer och mer jag skulle vilja skriva om och förklara. Så om det dyker upp några frågor på ovanstående, fråga på bland kommentarerna! Förhoppningsvis kan jag svara direkt eller till och med bygga vidare på ett nytt inlägg.
Lycka till med sökoptimeringen!
14 svar
Oj jaa, suveränt tips!
Härligt att höra – hoppas de kommer till användning! :))
Vilket superinlägg Jennifer❤️❤️ TACK😘
Allt för fellow bloggkollegor 😘😘😘
Men halleluja vilket bra inlägg!! Här lärde man sig massor nytt. Stort tack för det ❤️
Tack själv Corinne – hoppas du har glädje av tipsen 😘
Jag har helt släppt det där med SEO. Trots att jag jobbade mycket med det när jag jobbade med marknadsföring så har jag nästan glömt hur man gör, haha! Fast sedan har jag inte heller orkat driva min blogg till en professionell nivå. Just nu skriver jag mest för skojs skull, när jag känner för det. Men bra inlägg ändå! Jag ska spara det till den dagen jag faktiskt VILL skapa någonting mer av min sida :)
Jaaa, det är ingenting man måste göra. Och tycker man det känns jobbigt, tråkigt och tungt ska man absolut skippa det. Var sak har sin tid! :) Så, klokt av dig. Kram!
Wow vilket bra och informativt inlägg! Läser det här när jag precis vaknat haha, så ska sätta mig ner med en kaffe och ta till mig allt. Tack för att du delar med dig :)
Åh, så roligt att höra detta – hoppas du fick bra användning av tipsen!! :)
Åh, vilket bra inlägg! Jag håller på att optimera mitt arkiv och har gjort det ett bra tag nu. Är ca 1600 recept så det tar sin tid.. Men jag har en fundering. Jag har gått tillbaka på samtliga inlägg och ser till att lägga till fokusnyckelord samt metabeskrivning så det finns på alla. Men hur vet jag vilka jag borde lägga extra krut på? Hur ska jag prioritera vilka inlägg jag kanske ska gräva i lite djupare, fixa till rubrikerna och se till att nyckelord finns i texten? Är det bara min känsla eller har du några tips?
Kul att höra Sandra! Kanske kika i analytics vilka inlägg som får mest trafik, skulle du kunna boosta dem ännu mer eller toppar de redan googles sökresultat? Sen fundera på de som inte kanske får lika mycket – googla på liknande fraser och se om det finns andra inlägg som är “bättre och stjäl” trafiken, i så fall kan du fundera på hur du kan optimera dina inlägg som där hamnar i skymundan :)
Ja, det är sant. De tär ju bra att boosta de ännu mer :) Ja, får fundera ut vilka jag tycker förtjänar mer trafik. Så svårt med recept för alla inlägg borde ju optimeras men man kan ju inte lägga hur mycket tid som helst på det :) Tack för att du tog dig tid att svara!
Jaa jag vet, alltid ett evigt prioriterande ;) Om du har tid just nu så kan du fokusera på recept inför julen. Det är ju säsong så kan vara smart att passa på.