Installera Google Analytics och Search Console – så gör du

Har du en hemsida? Bra. Vill du kunna se hemsidans trafik och analysera hur besökarna kommer till sajten och beter sig på den? Bra, då behöver du Google Analytics (GA) och Search Console (SC).

Har du inte installerat det redan och undrar hur du kan ansluta Google Analytics till din hemsida?

Jag vet att det kan vara frustrerande att behöva ta sig igenom tekniska saker när man helst bara vill fokusera på det man tycker är kul och som man är bra… Därför överlåter jag det gärna till min bror, men ibland måste jag göra saker på egen hand.

Så lugn, jag ska guida dig igenom detta på bästa möjliga vis!

Båda verktygen är Googles egna och har kommit att bli lite av en standard för att analysera data för hemsidor. Åtminstone på en hyfsat enkel nivå – och då är ”hyfsat enkel” tillräckligt avancerad för de flesta av oss som är bloggare, egenföretagare eller småföretagare.

I GA och SC kan du göra väldigt mycket – mer än du antagligen kommer behöva.

Att installera Google Analytics och aktivera Search Console är egentligen inte så svårt – men om du inte vet var du ska börja kan det vara nice att få lite guidning och tips på vägen. När du väl har det på plats behöver du inte tänka mer på det – förrän du vill analysera siffrorna förstås, men det är roligare och ett senare kapitel.

Kom ihåg att installera GA och SC så snart din sajt är uppe eller nu på en gång om din hemsida redan är live. Ingen data kan samlas in retroaktivt utan alla siffror börjar registreras när det är installerat!

Installera Google Analytics – så gör du

  1. Skaffa ett Google Analytics-konto (du kan logga in med ditt Google-konto om du har ett, annars får du skapa ett)
  2. I ditt Google Analytics-konto kan du nu lägga till en ny ”egendom” (se bilder nedan).
  3. Efter det skapar du en rapportvy. Det är något du kan ha flera av (men ha åtminstone en som är ofiltrerad och samlar in all data), om du är ett företag som finns i flera länder kan du till exempel ha olika vyer för olika länder/språk. En annan vanlig sak är att filtrera bort sin egen/anställdas besök på hemsidan genom att ställa in att en viss IP-adress inte ska tas med i rapporten. För att filtrera bort data behöver du sätta upp ett vyfilter.
  4. Nu måste du lägga in spårningskoden från Google Analytics på din hemsida. Det här är det som kan vara knepigast men också det viktigaste steget. Om koden inte är korrekt inlagd kan ingen data samlas in. För detta finns olika tillvägagångssätt.

Så här ser det ut när du har ett konto och vill skapa en ny egendom:

Så här ser det ut när du vill skapa en ny vy för din egendom:

Lägg in Google Analytics-spårningskod på din hemsida

Det här är inte så svårt som det var en gång i tiderna, utan de flesta hemsidesverktyg har gjort det enklare för oss att lägga in koden. Egentligen är du tvungen att lägga in spårningskoden i koden efter < head > på varje sida på din hemsida, men via plugin går det alltså smidigare.

1. Hitta din spårningskod / Google Analytics ID

  1. Gå in på Analytics och i nedre vänstra hörnet klicka på det lilla kugghjulet som tar dig till Administratör-sidan
  2. Under din egendom klicka på Spårningsinformation > Spårningskod. Här finns koden du behöver, ditt Spårnings-id, som ser ut enligt det här formatet: UA-000000-2.
  3. Nu ska vi ta reda på hur du lägger in den koden på din sajt.

2. Lägg in spårningskoden på hemsidan

För att lägga in spårningskoden på din hemsida finns det en mängd olika sätt om du har WordPress, har du Squarespace eller Wix finns bara ett sätt.

Instruktioner för:

  • WordPress
  • Squarespace
  • Wix

Så här gör du om du har WordPress:

  • Det enklaste sättet är att lägga in spårningskoden via ett plugin. Det finns olika plugin som gör detta och egentligen spelar det inte någon roll hur du gör det utan det viktigaste är att det fungerar. Om det funkar ser du det i GA direkt när du är klar.
  • Jag kan rekommendera Google Analytics by Fatcat Apps (på inrådan av min IT-expert) som är väldigt simpelt. Du lägger in koden och väljer till exempel att exkludera admin/editor (dig själv), då trackas inte din trafik när du är inloggad.
  • Det kan också hända att ditt tema har en plats där du kan skriva in din Google Analytics-spårningskod. Mitt tema har något som heter ”Theme hooks” som låter mig skriva in kod till head-taggen på ett enklare sätt. Men jag har alltså inte använt detta sätt utan pluginet ovan.
  • Du kan också använda Google Tag Manager men det är tekniskt lite svårare. Det är framför allt värdefullt om du kommer behöva lägga in fler spårningskoder (om du till exempel vill spåra trafik med andra verktyg). Jag rekommenderar det främst om du har bättre teknisk koll eller en IT-avdelning som kan hjälpa dig.

Så här gör du om du har Squarespace:

  1. Under hem-menyn, välj Settings > Advanced > External API Keys.
  2. I fältet för ”Google Analytics Account Number” lägger du sen in din spårningskod.

Så här gör du om du har Wix:

Notera att den här funktionen bara är tillgänglig om du har en betald premiumplan hos Wix.

  1. Gå till Marketing Integrations > Google Analytics och välj Connect.
  2. Uppe till höger klicka på Connect Google Analytics och skriva in din spårningskod.
  3. Wix själva rekommenderar också att välja ”IP Anonymization checkbox to ensure that Google does not save your site visitors’ IP addresses”. Det är en funktion som är möjlig att göra också om man inte har Wix, men då bör man ha den tekniska kunskap som krävs.

Om du ligger på en portal eller liknande måste du kolla med de IT-ansvariga där eller i deras hjälpcenter hur det fungerar.

3. Testa att din Google Analytics fungerar

För att kontrollera att det fungerar som det ska kan du nu gå tillbaka till GA där du hittade ditt spårnings-ID och klicka på knappen ”Skicka testtrafik”. Du ser sedan vad din sajts status är direkt här.

Installera Search Console – så gör du

  1. Öppna Search Console och logga in med kontot du använder för Google Analytics.
  2. Lägg till en ny egendom antingen direkt om den här rutan dyker upp (se bilden nedan) eller genom att klicka på Sökegendom till vänster och ”Lägg till egendom”.
  3. Skriv in din hemsidesadress i rutan för Webbadressprefix. Det går också att välja den högra rutan men det är mer komplicerat att aktivera, krävs dock om du har subdomäner som shop.exempel.com eller både exempel.com och exempel.se.

Obs: Search Console behandlar en www.exempel.com, exempel.com och https/http som olika adresser även om alla hänvisar till din sajt. Ett sätt för att få korrekt adress är att gå in på din hemsida och kopiera den länken.

4. Nu behöver du verifiera att du äger webbplatsen. Det här kan du göra på olika sätt men jag ska förklara de två enklaste. Enligt Google själva kan du dessutom verifiera på flera sätt: ”Genom att verifiera ägarskapet på mer än ett sätt blir det stabilare.”

  • Via HTML-tagg genom att kopiera den metatagg GA ger dig. I WordPress kan du använda Yoast, gå till SEO > Allmänt > Verktyg för webbansvariga. I rutan för Google verifieringskod klistrar du in ENDAST koden som kommer efter content=”. Om du försöker klistra in hela metataggen kommer det inte gå. Klicka på Spara ändringar och gå sen tillbaka till SC och klicka på verifiera.
  • Eller via Google Analytics direkt, det hade jag själv gjort sedan innan men har nu lagt till verifiering enligt ovan med Yoast också.
  • Läs här vad som gäller för Squarespace.
  • Läs här vad som gäller för Wix.

Lägg till Search Console i Google Analytics

Det är möjligt att se data från Search Console direkt inne i Google Analytics. Då kan du också få mer info om varje specifik sida och hur besökarna beter sig. Jag gillar dock personligen att kunna gå till Search Console och se vilka sökord som lett till vilken sida och vice versa. Men det är ändå bra att koppla ihop de två.

  1. Gå till Google Analytics > Förvärv > Search Console och välj t.ex. första alternativet Målsidor.
  2. Välj ”Ställ in Search Console för datadelning”, då bör du komma till adminsitratörssidan.
  3. ELLER gå direkt till Administratör (nedre vänstra hörnet) > Inställningar för egendom.
  4. Gå till Search Console och klicka på Anpassa Search Console och där kan du lägga till din hemsida.

Tada! Klar! Bra jobbat.


Nu är din hemsida redo för att börja samla in massor av spännande data som du senare kommer kunna utvärdera.

Läs mer om att analysera din hemsidas trafik i Google Analytics här.

Följ:
Jennifer Sandström
Jennifer Sandström

En personlig blogg om resor, företagande, marknadsföring, skrivande, böcker, foto och annat som rör vardagen i Helsingfors (ibland i Gällivare och Göteborg) och på resande fot.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Söker du efter något?