Jennifer sandström

Mina företagsmål för 2022

När jag bläddrade fram till sida 15 och läste första uppgiften under avsnittet “Mål för 2022” i Mitt Företagsår brast jag ut i skratt.

“Lista 20 mål som du vill uppnå i år”

På nästa sida kommer fortsättningen… “Välj nu ut ditt viktigaste mål och använd modellen för att göra upp en plan.”

Men jag insåg så fort jag läste “Lista 20 mål…” att vi möjligen varit lite väl kortfattade här. Idén bygger på att lista så många mål att du inte begränsar dig själv, MEN att sen välja ut de viktigaste – och låta de bli ditt absoluta fokus. Eller om man vill dra det så långt som Warren Buffett, välja ut 5 av 25 mål, och låta resten hamna på en helig “inte göra-lista”. Där snackar vi att hålla fokus.

För det låter faktiskt lite kaotiskt att ha 20 strikta mål för året. Det måste jag ju medge. Men det kan alltså vara nyttigt, som ett första steg.

Innan vi går in på mina mål för det här året tänkte jag dock att vi skulle titta på hur det gick med mina mål från förra året.

Hur gick det med målen för 2022?

De här målen gick som önskat:

  • ✰ Bygg en ny webb under hösten (allt är inte perfekt, jag lyckas hela tiden ha sönder något och kan EJ bestämma font – men den laddar snabbt HURRA)
  • ✰ LinkedIn – uppdatera en gång i veckan (inte varje, men tillräckligt ofta)
  • ✰ Instagram – öka till 2800 följare från 2300 (nu nästan 3000)
  • ✰ Mejllista – öka till 700 från 550 prenumeranter (nu 1000)
  • ✰ Tre webinars januari–februari med 20+ deltagare (men pjuh, var ganska svettigt)
  • ✰ Kapacitet och resurser för att ta hjälp av en assistent under hela året

De här målen gick inte som önskat:

  • ✖︎ 50 deltagare till SEO-kursen under hela året > Det blev 43
  • ✖︎ Bloggen – publicera två inlägg i veckan > Blev färre
  • ✖︎ Facebook-gruppen om SEO – öka till 380 deltagare > är 330
  • ✖︎ Jobba kontinuerligt med Pinterest och ta hjälp för det > tog hjälp, men gav upp sen pga. värdelösa resultat
  • ✖︎ Ta fram en SEO-produkt som finns tillgänglig utöver kursen
  • ✖︎ Skapa en funnel: freebie > mejlsekvens > konvertering

Allt detta känns dock väldigt okej. Varken sörjer eller skäms över de mål som inte gick som önskat. Det är snarare något att dra lärdom av. Varför gick det som det gick? Och hur säkrar jag upp att det går annorlunda i år? Eller bara gå vidare i livet, mot andra spännande mål.

Läs också: Företagsåret 2021 – en sammanfattning


Mina företagsmål för 2022

Jag gjorde som uppgiften löd, och listade 20 mål – det blev lite högt och lite lågt och lite som handlar mest om någon sorts prestige.

20 mål för mitt företagsår:

  1. Omsätta 70 000 euro under året (delmål: 35 000 sista juni)
  2. Sälja x antal SEO-kurser varje månad
  3. Sälja x antal SEO-analyser varje månad
  4. Landa ett löpande, större uppdrag (✔️)
  5. Bibehålla samma intäkter från affiliate
  6. Bibehålla samma intäkter från blogg
  7. SEO för en tidigare kund (✔️)
  8. Flow med Mitt Företagsår nästa årsskift = sälja 100 st. ENKELT
  9. Få säga nej lika ofta som ja
  10. *hemligt mål* (✔️)
  11. Utbilda företag i SEO (✔️)
  12. 5 fotouppdrag (2 st ✔️)
  13. Bli headhuntad (bara pga. nice, inte nödvändigtvis för att jag skulle tacka ja, haha)
  14. Bli tillfrågad att föreläsa (inte nödvändigtvis tacka ja för det heller 🥲)
  15. Radiointervju om mitt “yrke” (vad nu det är)
  16. Bli omnämnd hos någon större profil (följt av ett “But why”? 😂)
  17. Samarbete med *hemlig byrå*
  18. Work hard, play hard (ingen jättetydlig definition här, men vill jobba hårt och ta välförtjänta lediga dagar)
  19. Färre blogginlägg
  20. Mindre tid på sociala medier

En lista som kanske väcker en del frågetecken. X:en på punkt 2 och 3 exempelvis. Det är lite oklart vad mitt mål där är just nu. Jag har fått lägga marknadsföringen av kursen åt sidan en stund till förmån för betalande kunduppdrag (vilket jag personligen tycker är väldigt väldigt roligt).

Och vad fan, ett hemligt mål? Tänker du. Ja jo, men vissa saker måste man hålla för sig själv, för husfridens skull. Det är SÅ mycket jag skulle vilja prata om, men det får bli någon gång när allt är preskriberat. För husfridens skull.

Bocktecknen efter vissa av målen tyder helt enkelt på att de redan är helt eller delvis i mål. Se där, tjoff tjoff tjoff.

Flera av målen är inte heller direkt mätbara. Men det gör ingenting. Alla mål här är inte lika viktiga som du förstår.

De två mål jag valt ut som viktigaste:

  1. Omsätta 70 000 euro under året (35 000 sista juni)
  2. Landa ett löpande, större uppdrag (✔️)

Varav det andra faktiskt ordnat sig fram till sommaren i alla fall.

Det enda jag har som mål att öka i år är min omsättning och vinst. Inte följare. Inte antal blogginlägg (snarare minska dem). Eller något annat.

I år ska pengarna in. Och mitt mål att omsätta 70 000 euro.

Det är fan inte annat än rimligt. Intalar hon sig själv INTE ALLS NERVÖST.

En ökning på 50 % från förra året alltså. Hur ska det då gå till tänker du?

Jo men alltså, jag la så fruktansvärt mycket tid på marknadsföring förra året. Och det gav ju resultat. Men i år tänker jag omfördela tiden, till mer jobb. Så enkel är den ekvationen. Har flera trådar ute och tar hjälp av en säljcoach just nu för att bli bättre på säljet.

Genom att prioritera bra betalda uppdrag, minskar faktiskt min tid på sociala medier automatiskt. När man har jobb med deadlines, hinner man ju inte hänga på Instagram och LinkedIn hela dagarna 😌

Hur viktigt är det att sätta upp mål för sitt företag?

Det här är faktiskt något jag grubblat lite över. Jag har tydliga mål i mitt företag nu, men inte några direkta mål privat.

Och faktum är att det känns som om målen har störst betydelse när man vill uppnå någon form av förändring. När nuläget inte motsvarar ens önskan, typ. Det är därför det ekonomiska är fokus för mig i år (måste ju vara beredd om/när räntorna stiger *gulp*).

Om allting däremot rullar på ganska bra, man är mitt uppe i pågående projekt och har en tydlig plan om vad året kommer handla om. Eller har kanske trevliga rutiner som flyter på smärtfritt – då är kanske de där målen inte lika nödvändiga.

Jag tror också att det kan gå i perioder. Vissa år vill man jobba målmedvetet och fokuserat, andra år kanske man bara vill chilla lite och flyta med strömmen? Det är också okej.

Okej du då, vad är dina två viktigaste företagsmål i år?


Läs också7 orsaker till varför du misslyckas med dina företagsmål

FÖLJ:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.