7 orsaker till varför du misslyckas med dina företagsmål

Mitt mål var aldrig att bo i New York City. Men min dröm var det. Grejen med drömmar är att de förändras, särskilt i takt med att vi blir äldre. Eller när vi snubblar över kärleken och kärleken kommer från Finland.

Drömmen om att starta företag – och driva det på heltid – har funnits där länge, kanske alltid. Jag visste bara inte hur jag skulle omvandla den till ett mål. Förrän en dag, när jag bara visste att nu måste jag göra det.

Och mitt mål från start var att jag skulle kunna leva på det, i förlängningen tjäna helt okej. Jag har nått det första, men inte riktigt det andra.

Som företagare har jag också en mängd idéer, tankar och planer om vad jag vill göra och jobba med. Därför har jag mål. För att jag vill något – för att jag inte vill låta omständigheterna och tillfälligheterna styra mitt företagande.

Varför ska du sätta upp mål för företaget?

Det argument jag själv använt, för att till exempel ordna en egenföretagarkonferens med mig själv som företagare, är att större företag gör det här. Riktiga företag.

Detsamma gäller företagsmål.

Let me create my business. Det är ord vi lever efter – särskilt i Let me create.

Alla företag har ett eller flera mål de jobbar mot. Det finns de småföretagare som driver sina företag för att de är kreativa själar som vill göra något de älskar, det finns de som driver sitt företag med ett affärstänk och så finns det en kombination av de två. Oavsett vem du är, kan ett företagsmål hjälpa dig i det du gör – ja också som kreativ och rörig själ som bara vill leva din dröm, det är väl ett utmärkt mål i sig?

Poängen är att knyta an sina företagsmål till den vision man har av sig själv som företagare. Handlar det om att jobba mindre? Eller bygga något stort? Vill du vara fri? Eller är din största dröm att kunna anställa? Det finns inga rätt eller fel – det är du som bestämmer.

Formulera dina mål så att de matchar den du är, vad du gör och vart du vill.

För visst är det så att när vi har uttalade mål, är det enklare att se till att vi hamnar där. Magi, if you will, sker när vi funderar steget längre på något och dessutom skriver ner det.

Bara en sån sak som att sätta mål, kanske upptäcker du att dina mål inte är realistiska? Att de är helt fel, du vill ju vara fri inte skapa ett enormt företag med allt ansvar det kommer? Eller att du har alldeles för många mål – vad är ditt fokus egentligen?

Vad jag har lärt mig genom åren är att det inte bara är värdefullt att ha mål, utan också en lista med saker jag inte får göra. Det är så lätt att dras med i plötsliga idéer och följa ett infall som inte tjänar en i längden. Starta upp en podcast är en sån sak för mig. Jag har gjort det två gånger – jag gör inte om det (missförstå mig rätt, jag ångrar det inte, det har sina fina stunder, men det är massvis med jobb och kräver kontinuitet).


Sju orsaker till varför du misslyckas med dina företagsmål

Att sätta mål och skriva ner dem är enkelt. Men lika enkelt är det att misslyckas. Och herregud misslyckanden är inte hela världen. Jag försöker fira mina misslyckanden – för att det kan vara ett bevis på att jag vågat, försökt, hoppats och kanske inte lyckats. Och det är okej. Jag tycker inte vi ska vara rädda för det.

Men om du vill ta dig någonstans, uppnå en ny situation i ditt företagande, då vill du kanske öka chanserna att nå dina mål?

Så, här följer sju orsaker till varför du ofta misslyckas med de mål du sätter upp – och vad du ska göra istället. Som exempel tar jag ett omsättningsmål på 50 000 euro. Så här såg min omsättning ut förra året och 50 000 är en nivå jag vill ligga på.

  1. Det är en dröm – inte ett mål
    Det här är egentligen lite knepigt men det handlar om vad du faktiskt har makten att påverka. Om mitt mål är att omsätta 50 000 euro under ett år kan det vara ett mål – om jag vet exakt hur jag ska ta mig dit och om det känns rimligt under nuvarande omständigheter. Om det däremot känns som ett mål som kanske kräver att något bortom min kontroll sker, så är det kanske en dröm istället. Och det är okej att ha drömmar – men blanda inte ihop dem med dina mål. Eller bryt ner drömmen i konkreta mål.

  2. Du har ingen plan för hur du ska nå målet
    Ja men det vore nice att omsätta 50 000 euro – det vill jag uppnå! Men viktigare än det faktiska målet är ju vägen dit. Hur ska jag nå mitt omsättningsmål? Varifrån ska pengarna komma in? Och om det innebär fler/större/nya uppdrag, hur ska jag se till att lyckas med det? När jag funderar närmare på det här inser jag att jag behöver delmål, till exempel lägg X tid på marknadsföring genom sociala medier, leta upp x företag och kontakta direkt, eller kanske uppdatera min företagshemsida.

  3. Det är egentligen inte vad du vill
    Vänta lite nu, varför vill jag omsätta mer? Om det dessutom innebär mer jobb för mig och kanske gör att jag måste fokusera på andra, mer lönsamma uppdrag, är det då verkligen vad jag vill? Eller har jag låtit mig dras med i hetsen om att vi alltid borde vilja tjäna lite mer? Fundera på anledningen till varför just det här målet förtjänar en plats bland dina väl valda företagsmål.

  4. Målet är luddigt formulerat och svårt att mäta
    Kanske hade jag istället för den specifika summan bara satt ett mål om att jag vill omsätta mer. Men hur mycket? Ett mål som bara innefattar ”mer” är inget bra mål. Och även om jag sätter ett mål om att omsätta 50 000 på ett år kan det vara bra att bryta ner det till vad det innebär per månad (och räkna bort semestern) för att kunna se om jag ens är i närheten av mitt mål på månadsbasis. Dessutom bör jag kanske fundera på vad jag vill tjäna och inte bara omsätta (och ta hänsyn till eventuella ökade kostnader. Ditt mål ska vara tydligt och enkelt att mäta!

  5. Det är inte förankrat i vad ditt fokus faktiskt är
    Ja men jag kanske drömmer om att ha en stabil omsättning där jag kan ta ut en bra lön. Men är det verkligen NU det ska ske? Vad är det jag vill göra i år – och fokusera på? Och hur påverkar pandemin? Känner jag att ett omsättningsmål kanske är lite bortom min kontroll i år – borde jag istället bara fokusera på förenkla och förstärka som är mina ledord för året – och låta omsättningen komma senare?

  6. Du sätter för många mål
    Det här hänger egentligen lite ihop med föregående punkt. Med för många mål kan det bli svårt att hålla fokus och risken för att misslyckas är stor. Att till exempel vilja satsa på och växa i alla sociala kanaler är ett ganska stort mål, vore det bättre att satsa på en eller två kanaler? Lika så att till exempel vilja göra både text, bild och video – är det rimligt?

  7. Du glömmer förbereda dig för eventuella distraktioner
    Mina månader ser ganska ofta ut som så att de två första veckorna fungerar helt enligt plan – sen fallerar allt. Och rutiner jag byggt upp kan helt vara som bortblåsta efter en resa eller förkylning, eller när något annat extraordinärt uppstår. Så vad är din beredskapsplan? När du blir sjuk, reser iväg, får för mycket jobb eller något annat oväntat sker? Hur löser du det? Att bara ha funderat på det här – och kanske tänkt ut att ”det är okej att misslyckas en dag eller en vecka, men sen tar jag tag i det igen” – kan hjälpa.

Bonus: skapa en inte göra-lista

Ännu ett knep för att se till att du håller fokus och tar dig dit du vill är att ta fram en inte göra-lista. Idén kommer ursprungligen från Warren Buffets teori för att sätta mål: Lista 25 mål, välj ut de 5 viktigaste – placera resten på en inte göra-lista. Det är så du behåller fokus och lyckas med det du verkligen vill!

Vill du få ytterligare bra verktyg för att planera ditt företagsår? Då ska du läsa mer om Årsplaneringen som hjälper dig med just detta!

Förslag på utmanande och bra företagsmål

Som bonus får du här några förslag som du kan ta hjälp av när du själv funderar på vad du vill sätta upp för företagsmål i år. Jag har inte färdigställt mina men lovar att återkomma med en rapport om mina mål lite längre fram. Året har ju bara börjat. Februari är det nya januari har jag hört.

Här är sju exempel:

  • Omsätta X euro/kronor
  • Fokus på en kanal, t.ex. öka med X antal följare eller publicera X antal artiklar/inlägg
  • Lära sig något nytt/gå en kurs i X
  • Bygga/lansera en produkt, kurs eller något nytt koncept
  • Göra klart sin hemsida
  • Jobba mindre / ha tid för X (t.ex. vara ledig en dag i veckan, eller en stund mitt på dagen)
  • Anlita/ta hjälp av X (utmaning: ha råd + hitta bra typ)

Äh jag vet inte, är de utmanande och bra? Jag skulle själv behöva något som inspirerade mig till vilka mål jag vill sätta på pränt för det här året.

Kan du inte dela med dig av ett mål du antingen hade förra året eller som du har satt för i år för ditt företag?

Läs också Kugges inspirerande tips om målsättningar som hjälper dig nå dina företagsmål.


Connecta gärna med mig här:

📸 Instagram
💭 LinkedIn
✏️ Facebook

💌 Och skriv upp dig på min mejllista!

Följ:
0
Jennifer Sandström
Jennifer Sandström

Jag hjälper jag dig öka din trafik med SEO. I bloggen får du läsa om marknadsföring, företagande, foto, skrivande, böcker och resor. Gällivare är min hemstad/favoritplats, bor i Helsingfors pga kärleken.

Dela

6 Kommentarer

  1. 15 januari, 2021 / 17:36

    Februari är definitivt det nya januari 😅😁 och med den här farten misstänker jag att det nya året börjar i mars…åtminstone för mig 😊
    Har väldigt svårt att hålla mig till en dröm eller ett mål, det brukar spreta ut något rysligt. Hm, kanske jag ska våga mig på den där 25 listan, och sedan faktiskt skriva 20 saker att inte göra…

    • Jennifer Sandström
      Författare
      20 januari, 2021 / 07:18

      Ja visst går det särskilt långsamt i år? Underligt. Eller kanske inte så underligt med tanke på, allt.

      Menar du att du har många drömmar och mål samtidigt? ☺️ Kanske behöver man det också ibland.

      • 24 januari, 2021 / 13:14

        Jo, hör nog till dem som vill lite väl mycket :-) Det låter ju inte så tokigt men är rätt jobbigt egentligen. Skulle behöva kattens nio liv om jag skulle våga mig på att göra ens en dela av mina drömmar. Sedan är ju inte alla drömmar tänkta att genomföras, vilket kan vara en bra påminnelse.

        • Jennifer Sandström
          Författare
          25 januari, 2021 / 05:58

          Har också börjat bli bättre på att landa i att det är fint att drömma om saker som inte måste bli verklighet ja ☺️

  2. 18 januari, 2021 / 09:56

    Februari är verkligen det nya januari, även för mig :)

    Jag har satt upp tre mål för 2021:
    1. Utveckla och lansera en egen utbildning inom UX-writing.
    2. Gå en kurs och bli diplomerad beteendedesigner.
    3. Läsa tolv böcker som gör mig bättre på mitt jobb.

    Jag ska försöka hålla det så här och inte lägga till några fler mål, även om det är lockande.

    • Jennifer Sandström
      Författare
      20 januari, 2021 / 07:20

      Kul att läsa dina mål Pernilla! Och ja det låter som alldeles tillräckligt med mål! ☺️ Men du får ta en avstämning efter ett halvår och se om påfyllning behövs!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Söker du efter något?