10 tips för att få nya idéer till innehåll för sociala medier och blogg

Har du idétorka och behöver nya idéer på innehåll att skapa för din blogg eller sociala medier? Lugn, det finns hjälp att få! Eller åtminstone smarta knep du kan använda dig av för att aldrig behöva uppleva idétorka igen.

För många är det kanske inte ens bristen på idéer som gör det svårt att producera bra innehåll för sociala medier och blogg – utan snarare bristen på tid. Men det kan ändå komma stunder, för oss alla, då vi känner oss oinspirerade och tomma på idéer. Det går dock att förebygga.

Glödlampa för att illustrera nya idéer till innehåll för sociala medier och blogg
Foto: Pexels

Jag kan själv tycka att ju mer jag skriver och skapar, desto fler idéer får jag. Det är som om en idé föder en annan och medan jag sitter med ett inlägg kan jag mitt i allt påbörja ett annat. Att komma igång efter semestern eller om jag haft ett längre uppehåll – är alltså svårare.

Vad sjutton ska jag skriva om? Berätta? Förklara? Eller kanske tipsa om? Allt jag har att säga känns tråkigt, meningslöst och knappast något någon vill läsa.

Men jag har genom många år av innehållsskapande också blivit bättre på det här och upplever inte bloggtorka lika ofta. För sociala medier kan jag ibland känna ett större motstånd.

Mitt absolut bästa knep är att skriva ned en idé så fort den dyker upp. Om jag hinner kan jag också påbörja ett utkast direkt när känslan är som starkast och motivationen för just det temat finns där. Det här är vad som resulterat i att det finns 500 utkast sparade i den här bloggen. Oh well.

Och vad annat kan du göra för att locka fram kreativiteten när den inte finns där och se till att du får fler och bättre idéer när du behöver dem?

10 tips för att få nya idéer till innehåll för sociala medier och blogg

Här kommer tio tips som kan hjälpa dig så här i början av året när du funderar på vad du vill och borde publicera i dina sociala kanaler och på bloggen. Eller en lista att spara tills nästa gång du känner dig oinspirerad.

1. Skriv ner dina idéer på en och samma plats.

Var skriver du ner idéerna när du får dem? Du måste ha ett system för detta! Vissa dagar dyker superbra idéer upp, andra dagar står det helt stilla. Så ta tillvara på superidéerna och skriv ner dem på en plats du kan återvända till när du behöver inspiration.

Jag brukar skriva ner dem i anteckningar i mobilen, på en Trello-board, direkt som ett utkast i bloggen, eller som en händelse i kalendern. Det är dock ett lite rörigt system och ibland vet jag inte om jag har börjat på ett utkast och i så fall var? Det har hänt att jag skrivit om inlägg bara för att jag inte hittat dem… Så jag rekommenderar att hålla det till en och samma plats.

2. Analysera tidigare innehåll – gör en content audit!

Vad av det du tidigare publicerat har varit som mest lyckat? Genom att göra en content audit av din sajt, eller sociala medier, kan du få insikter som ger dig idéer till relaterat innehåll du borde skapa. Upptäcker du att det har gått jättebra för en reseguide för en svensk stad? Kanske bör du skriva en till för en annan plats! Det här är något jag gör i början av varje nytt år för att se tillbaka på förra året.

Tips! Nu på onsdag håller jag i en gratis workshop för dig som vill få chansen att göra en content audit tillsammans med mig. Du gör en content audit av din hemsida/blogg för 2020 och får idéer för vad du bör skapa 2021! Jag guidar dig genom Google Analytics och du får en struktur för hur du kan göra en content audit.

Läs mer och anmäl dig till workshoppen här, begränsat antal platser.

3. Tänk säsong!

Vad är aktuellt för just den här säsongen och hur kan du skapa innehåll runt det? Här ska du helst tänka steget före. Om du ska publicera en guide för hur du enklast gör en midsommarkrans, publicera den inte på midsommarafton utan gärna 3-4 dagar innan när midsommarfirarna är i förberedelsemode och håller på att planera inför festen. Och om du ska hinna förbereda ditt inlägg bör du planera in det i kalendern ännu tidigare.

Så just nu kan det vara bra att börja tänka inför våren, vad skulle vara passande för dig att prata om i mars–april?

Om du vill publicera något säsongs-relaterat på din hemsida och samtidigt sökoptimera det – då ska du läsa de här tipsen!

4. Förklara det som är självklart!

Det här handlar om back to basics. Allt det som är självklart för dig är sällan det för någon annan. Så ibland kan det kännas som att du beskriver det uppenbara, men det är ofta den typen av innehåll som är som mest uppskattat. Det behöver inte vara fancy, avancerat eller några väldiga hemligheter.

Ungefär som det här inlägget, till exempel tips nummer 1 – en så simpel liten sak som man kanske ändå behöver en påminnelse om.

Så vad känns självklart för dig, men kanske inte är det för den målgrupp du pratar till?

5. Vad hade du velat veta?

Lite relaterat till tidigare tips, innan du kunde det du kan idag, vad hade du själv velat hitta för innehåll som skulle hjälpt dig då? Alltså innan det som idag är självklart för dig, vad hade du uppskattat att få tips och kunskap om från andra?

Bland annat så har jag resonerat när jag skrivit inlägg som det här om att börja podda och hur startar man företag.

Foto: Getty Images Pro

6. Vilka frågor ställer din målgrupp?

Genom att lyssna till de frågor du får från andra kan du också få bra idéer på vad som är intressant för någon. Kanske ställer de frågor till dig direkt, eller på andra platser (i forum, Facebook-grupper etc.) Det är perfekta ämnen att skapa innehåll runt.

Det är också ett bra sätt att ta tillvara på och fånga upp de frågorna du får – istället för att tycka att det är tidskrävande att ge långa svar och samma förklaringar gång på gång, var smart och gör värdefullt innehåll av det!

7. Vad pratar och skriver andra om?

Egentligen behöver du inte kolla på direkta konkurrenter och vad de skriver om (och förstås inte kopiera något rakt av). Men det går faktiskt att inspireras från helt andra branscher.

Här är ett exempel från Veronica som driver Garnknuten, hon har gjort en snygg och transparent affärsrapport för 2020. Hur skulle du kunna göra något liknande med grafer inom det du gör?

Och den här regeln gäller alltid: det är schysst att nämna den du hämtat inspiration från.

8. Nyheter i din bransch?

Snappa upp nyheter och skriv mer om något ämne som är förhållandevis nytt och som många inte ännu har koll på. Ett sätt att få reda på nyheter kan vara att signa upp på någon mejllista som finns i branschen där du rör dig. Det kan också handla om saker som är aktuella just nu.

Elin som driver Teknifik har ett bra exempel på detta, hon skrev en guide om pokémon go när det kom, som fick hela hennes blogg att lyfta.

Det är även en ypperlig chans så här i början av året att göra spaningar inför vad 2021 kommer att innehålla eller innebära.

9. Kika på vad som händer internationellt.

Många som följer dig gillar kanske att konsumera innehåll på svenska. Det du kan göra är att hålla ett öga på vad till exempel engelskspråkiga källor skriver om. Kanske kan du få idéer här och skapa något innehåll på svenska? Det här kan också vara ett sätt att hålla koll på nyheter innan de når svenska marknaden.

Gör en Google-sökning, gå loss på Pinterest eller använd hashtags på Instagram (allt på engelska alltså) för att hämta inspiration till nya konton att följa.

10. Fråga din publik eller kunder.

Det här är också ett sätt att få idéer på innehåll om du känner att du har en bra dialog med din publik eller kunder och att de gärna kommunicerar med dig. Fråga dem helt enkelt! Vad vill de veta mer om? Eller få hjälp med?

Ta hjälp av till exempel instagramstories och undersök vad dina följare skulle vilja ta del av. Istället för att ställa en öppen fråga kan du underlätta genom till exempel flervalsfrågor eller antingen/eller-alternativ. Uppmuntra också dem att ställa frågor till dig!

Bonustips! Inspirationen då?!

Bra idéer kommer ju ofta när vi känner oss inspirerade. Men hur blir man egentligen inspirerad? Här tror jag att vi skiljer oss åt och därför skulle jag rekommendera dig att försöka identifiera de stunder när du brukar få som flest och bäst idéer.

Det klassiska knepet är att det ofta är när vi tar en paus från det vi håller på med och gör något annat. Jag får till exempel ofta idéer i duschen, då gäller det att vara snabb efteråt och skriva ner dem innan de hinner försvinner… Eller ropa på sin kille och berätta om idén för honom, haha.

Kanske får du idéer när du läser, ser något eller i diskussioner med andra?


De bästa idéerna är inte alltid de mest revolutionerande, de är ibland de små och simpla. Kom ihåg det!

Hoppas att det här inlägget kan hjälpa dig att producera bättre innehåll för din blogg och sociala medier – och göra dig lite mer motiverad på köpet!

Brukar du få idétorka? Och har du något annat riktigt bra tips för att få nya idéer på innehåll att skapa?

Följ:
Jennifer Sandström
Jennifer Sandström

Jag hjälper jag dig öka din trafik med SEO. I bloggen får du läsa om marknadsföring, företagande, foto, skrivande, böcker och resor. Gällivare är min hemstad/favoritplats, bor i Helsingfors pga kärleken.

10 Kommentarer

  1. 8 januari, 2021 / 10:51

    Superbra inlägg med många konkreta tips!! 👏

    • Jennifer Sandström
      Författare
      8 januari, 2021 / 12:04

      Vi får plocka fram den själva när idéerna tryter 😅😘

  2. 8 januari, 2021 / 12:29

    Jättebra inlägg och intressant för alla som skriver blogg eller annat. Tips nr 1 tillämpar jag redan. I min telefon eller på en papperslapp men jag flyttar alltid snabbt över idéer till bloggen som jag skriver i Word. Samlar idéer, info och länkar för inlägget inom samma ruta. Detta med analys har jag inte sysslat mycket med eftersom min blogg är liten, inte är temabunden eller har någon målgrupp utan mera är som ett brev till en vän. Tips 7 och 9 tillämpar jag också. Inte rakt av naturligtvis men min version kan bli riktigt intressant om det vill sig väl. Inspirationen kan komma när som helst (återknyter här till tips 1), därför har jag nästan alltid med mig min lilla bloggkamera för att fånga lämplig bild. Ett problem är när jag får idéer under skrivandet av ett inlägg och då försöker klämma in för mycket istället för att dela upp det på två eller fler inlägg. Ett litet tips jag kanske kan bidra med är att titta på bilder i fotoarkivet eller i ett vanligt fotoalbum och från en bild eller en händelse spinna vidare på ett inlägg.

    • Jennifer Sandström
      Författare
      9 januari, 2021 / 19:41

      Vad kul att höra hur du gör! Men, varför skriver du utkast i Word? Nyfiken bara 😀

      Åh och det är klokt att ha med kameran. Man vet ju ALDRIG när något fotolämpligt dyker upp. Och gillar tipset om att kolla bland bilder! Det brukar jag ju faktiskt göra, tex vad jag fotat den senaste månaden eller så bland mina mobilbilder. Tack för det PJ!

      • 9 januari, 2021 / 21:17

        Jag har råtexten kvar i datorn på ett enkelt sätt och samlar alla inläggen på ett ställe. Sedan kan jag mycket väl ändra texten i WordPress men grunden till inlägget finns på min dator. Sedan tycker jag det också är enklare och vilsammare att skriva i Word. Kanske en smaksak. Sist i dokumentet finns mina samlade idéer som kan ligga och gro ganska länge.

        När det gäller att kolla bilder så tycker jag Kiliaro är guld värd. Man får både överblick och snabb åtkomst till bilderna.

        • Jennifer Sandström
          Författare
          14 januari, 2021 / 18:24

          Okej! Spännande! Det är ju bra om man inte har internet också :) Åh använder du Kiliaro? Jag hade det ett tag men fastnade inte riktigt, tydligen. Hade helt glömt bort det.

  3. 9 januari, 2021 / 21:37

    Vilken stjärna du är! Det här var precis vad jag behövde läsa nu. 10 dagar in i januari och jag har inte fått till ett enda blogginlägg ännu. 🙈 Tidsbrist har visserligen varit ett större problem, men det handlar också om att jag sätter upp hinder för mig själv och tänker att innehållet måste vara större och viktigare än vad som är nödvändigt. Så tack för påminnelsen om att tänka lite mer back to basics.

    • Jennifer Sandström
      Författare
      14 januari, 2021 / 18:23

      Tack Mirjam! Jag har också lite tidsbrist här just nu, haha. Men bra att du fick en påminnelse om att det inte behöver vara supersvårt eller komplicerat. Kör! ❤️

  4. 14 januari, 2021 / 16:47

    Superbra tips! Mitt problem är att få igång fotograferandet. 🙈

    • Jennifer Sandström
      Författare
      14 januari, 2021 / 18:22

      Tack Emma! Är det fotograferandet för att kunna dela innehåll i blogg och sociala medier du tänker? ☺️ Jag tycker själv nov-feb är en ganska svår fototid beroende på ljus och väder.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Söker du efter något?