Vårens SEO-kurs: anmälan har öppnat

Anmälan till nästa SEO-kurs har öppnat – läs mer!

2020 var inget rekordår vad gäller min Google-trafik här på bloggen. Den siffran sjönk med elva procent. Varför? Jo för att jag har ett gäng reseguider som alltid drivit mycket trafik.

Det här är dock det perfekta exemplet på att det kanske inte är särskilt värdefullt att stirra sig blind på siffror. I alla fall om man inte tittar på alla siffror, eller rätt siffror.

160 000 unika besökare hittade ändå till min blogg via sök under året, inte någon dålig siffra. Men hur såg andra siffror ut? Sådant som skulle kunna ses som betydligt viktigare KPIs (key performance indicator, eller “nyckeltal” på svenska).

Att mäta rätt siffror

Vad som är mer intressant än hur många besökare jag har, är kanske VILKA sidor som blir besökta – och vad det resulterar i.

Även om reseguiderna genererar både direkta inkomster och framtida uppdrag – är det ju inte där jag har lagt mitt krut det senaste året. Jag har snarare satsat på att få jobba mer med mina egna produkter – och frågan är, hur kan söktrafiken hjälpa mig där? När det inte handlar om att nå ut till så många som möjligt, utan snarare till rätt publik?

Under året växte min mejllista med 350 prenumeranter (tema: sökoptimering och marknadsföring). Majoriteten har hittat till den via den popup jag har här på bloggen, där jag bara kan gissa att många sett den när de landat här via en Google-sökning.

Tack vare SEO alltså.

Kanske har de fyllt i sin mejladress när de läst inlägget om hur man startar en blogg, hur man börjar podda eller tjäna pengar på att blogga. Tre inlägg som legat bland de mest besökta under året och som når en målgrupp jag vill nå ut till!

Som företagare handlar inte SEO om att nå så många som möjligt – det handlar om att nå just de där personerna som är som mest värdefulla. Hellre en potentiell kund än tio som inte är intressanta.

Kan också berätta att jag fått en och annan spännande förfrågan på mejlen, bara för att jag syns när man googlar. Och det, känns alltid lika häftigt.


Innan jul fick jag det här meddelandet från en bloggkollega:

“Tack för allt du lärt mig om SEO!! Idag har jag sålt 65 produkter till ett företag som ska ge dem i julklapp till anställda.”

Och det är just det sökmotoroptimering handlar om! Att finnas där – när någon söker efter det du redan erbjuder.

SEO för företagare – den stora fördelen

Tjusningen med sökoptimering är att det ger dig en konkurrensfördel. Som företagare finns det enorm potential att synas ganska högt upp i många branscher där andra företag inte valt att satsa på SEO ännu.

Det finns områden där det är svårare att dyka upp, till exempel på temat självt. Att synas med innehåll som handlar om SEO är svårt eftersom alla som producerar den sortens innehåll är experter på just det.

Men det kan hända att du, inom det du gör, har en gyllene chans att vara den som ganska enkelt hamnar högt upp i sökresultatet för din nisch.

Och det här har jag fått se under förra året med alla kursdeltagare som experimenterat med nytt (och bättre!) innehåll – som i flera fall genast gett resultat.

SEO handlar om att identifiera målgruppen, förstå vilka problem de tampas med och leverera lösningar till dem (som de hittar via en Google-sökning). En strategi som låter dig nå ut till en helt ny publik inom din målgrupp, utan att betala för annonser och synlighet – och som håller i flera år!

Eftersom jag redan får en hel del Google-trafik har jag länge tänkt att nästa steg för mig vore att satsa på Pinterest – för precis som med SEO finns även där mycket oupptäckt potential. Pinterest är förresten ett perfekt nästa steg när du väl har bra och sökoptimerat innehåll på plats!

Så… är 2021 året du väljer att satsa på sökmotoroptimering?

Vårens SEO-kurs: anmälan har öppnat!

✎ Önskar du att kunderna eller läsarna ska hitta till dig?

✎ Behöver du konkreta verktyg för att skapa bättre innehåll som når just din målgrupp?

✎ Vill du sälja mer – på ett smartare sätt?

Under åtta veckor lär du dig de viktigaste SEO-knepen och kommer en bra bit på vägen i ditt arbete för att öka och driva relevant trafik till din webb.

Och ja du läste rätt, vårens(!) SEO-kurs. När den drar igång 1 mars är det faktiskt vår (eller vårvinter i norrländska mått mätt).

Här hittar du alla detaljer och info om SEO-kursen!


Jag ser väldigt mycket fram emot det här! Och jag ska också berätta mer om hela processen bakom kursen – från idén för många år sen, till slutförandet under förra våren. Just nu är jag dock trött. Det är alltid en del att förbereda, skriva, planera och ordna – trots att det nu är tredje omgången kursen går.

Har du någon fråga om SEO eller kursen? Hör gärna av dig! Här i en kommentar, på mejl eller instagram @jennsandstrom.

FÖLJ:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.