Allting började med en idé. Eller det började egentligen två år tidigare, med ett LinkedIn-inlägg av min exkollega från startupföretaget där vi jobbat i samma team av unga, drivna marknadsförare. Tanja Törnroos upplyste mig om att vi inte bara måste skapa content, vi måste analysera det (och ja det visste jag ju egentligen, jag hade bara inte riktigt gjort det ordentligt tidigare).
Strax därefter hade jag alltså gjort min första content audit för den här bloggen. Året efter gjorde jag förstås ännu en. Och det här året när jag skulle göra min tredje, det var då idén kom. Gör mina bloggkollegor sånt här? Så jag bestämde mig för att bjuda in till en workshop.
34 företagare och bloggare dök upp. En och en halvtimma senare hade de lite bättre koll på Google Analytics – och visste exakt vad för innehåll som fungerat under 2020 och varifrån alla besökare kom.
Med den vetskapen kliver de nu in i ett år med nya idéer, insikter och kunskap som baserar sig på data. Och nästa år när de gör sin årliga content audit, så kommer trafiken ha ökat.
För det är vad som sker när man analyserar och tar beslut baserat på vad som faktiskt har hänt – istället för att gissa sig fram.
Vad är en content audit?
Det handlar om att skaffa sig en helhetsbild över innehållets på ens hemsida (eller i sociala medier) för att göra en analys.
En content audit kan göras och se ut på en mängd olika sätt. För ett stort bolag inom e-handel som säljer hundratals produkter kan det krävas komplicerade system och uträkningar för att analysera vad som fungerar och inte. Och beroende på hur din hemsida ser ut, vad du säljer och i vilka kanaler du rör dig skulle alltså en content audit kunna vara mer eller mindre avancerad.
Den content audit jag gör för min blogg är mycket simpel. Allt jag vill är att ta reda på två saker:
- Vilka är de mest besökta sidorna?
- Varifrån kommer besökarna?
Med hjälp av den här informationen kategoriserar jag sen innehållet i fyra–fem teman. Utifrån detta, samt informationen om vilka kanaler som drivit trafik till min sajt, planerar jag mitt innehåll framåt. Inte till punkt och pricka, långt ifrån, men jag tar alltid med mig ett par idéer och framför allt övergripande teman jag vill fortsätta jobba med.
Varför gör jag det här? För att jag vill skapa innehåll som fungerar. Jag älskar att se resultaten av ett inlägg som går riktigt bra. Ibland handlar det om något som får massor med söktrafik och ibland om ett inlägg som visade sig vara värd alla timmars jobb när en av Sveriges största bloggare plockar upp det.
Så, let's get to it.
Gör en content audit – steg för steg-guide
1. Kolla dina topp 50 mest besöka sidor
Notera: Om du inte har en blogg har du kanske inte så många som 50 sidor på din hemsida. Den här content auditen lämpar sig bäst för dig som har en blogg och producerat innehåll under en tid.
Ta fram de mest besökta sidorna i Google Analytics:
- Öppna Google Analytics
- I vänsterspalten gå in under Beteende > Webbplatsinnehåll > Alla sidor
- Välj tidsperiod i övre högra hörnet, till exempel hela förra året
- Skrolla ner och välj “Visa rader: 50”
- Klicka på “Unika sidvisningar”-kolumnen om du vill sortera resultatet enligt det istället för alla sidvisningar
Se varifrån besökarna kommer:
Jag tycker det inte bara är intressant att se vilka sidor som fått flest besök, utan vill också se varifrån besökarna kommit till varje enskild sida.
- Gå in under Sekundär dimension > Förvärv > Källa/medium.
Bonustips: om du av någon anledning inte vill ha med en viss trafikkälla i den här listan kan du välja Avancerat (till höger, se bild nedan) > Uteslut > Källa/medium > och skriv in den du inte vill ha med.
Här kan du också utesluta specifika sidor om du vill.
Exportera ditt resultat:
- Skrolla upp till menyn ovanför tidsperioden och välj “Exportera > Google Kalkylark”
- Nu har du all data samlat i ett Excel-ark. Här kan du radera de översta raderna så kolumnrubrikerna hamnar högst upp. Så här:
Du kan också jämföra det här resultatet med föregående år för att se om det är något inlägg/sida som ökat eller minskat i antal besökare.
2. Kategorisera ditt innehåll enligt 3–5 teman
Jag har valt att gruppera min mest besökta sidor för att få en uppfattning om vilka teman som är som mest populära. Beroende på din inriktning och nisch kan de här kategorierna se väldigt olika ut – du bestämmer!
- Så titta nu på de 50 mest besökta sidorna. Vilka teman kan du identifiera utifrån detta? Jag har kategoriserat mina sidor enligt följande fem teman: bloggande/företagande, resor, övrigt, recept och jul.
- Välj en färg för varje kategori och börja sen gå igenom och färglägg varje rad enligt var den sidan/inlägget hör hemma.
Så här:
Nu vill vi gruppera alla sidor under samma kategori för att få en bättre översikt.
- Klicka i övre vänstra hörnet av din kalkyl (i den tomma rutan precis ovanför siffran 1) för att markera hela.
- Välj sen knappen “Skapa ett filter” som ser ut som en tratt (om den inte syns måste du bredda ditt fönster):
- Nu kan du sortera allting enligt färg ordning:
- Klicka på de tre gröna strecken till höger i rutan där det står “Sida” (översta raden).
- Välj “Sortera efter färg” > “Fyllningsfärg” och välj en av färgerna.
- Upprepa sen steget tills du har klickat på varje färg. Då kommer alla sidor ha sorterats enligt kategorierna. Och det ser ut så här:
Bonustips: om du vill räkna ut hur många unika sidvisningar varje “kategori” har tillsammans kan du infoga en ny rad under den sista raden för en kategori. Ta bort antalet procent som står efter varje antal unika sidvisningar, samt om mellanrum finns mellan siffrorna. Summera sen alla sidvisningar i den nya tomma raden (använd =SUM(D2:D10) – där du byter ut D2 och D10 till den aktuella kolumnen och raden.
3. Kolla dina topp 10 trafikkällor
Eftersom vi redan tidigare inkluderade den sekundära dimensionen med källa/medium har du kanske redan lite koll på vilka källor som drivit trafik. Men det kan ändå vara intressant att kolla på vilka som är dina topp 10 trafikkällor. I mitt fall är det intressant eftersom den organiska söktrafiken ligger i toppen så att jag för mina topp 50 mest besökta sidor knappt har någon annan trafikkälla.
- Gå in i vänsterspalten under Förvärv > All trafik > Källa/medium.
- Nu har du dina topp 10 källor till trafik.
- Om du vill kan du lägga in dem längst ner i ditt Excel-ark för att spara dem tills senare och ha allt på samma plats.
- Bonus: här är det också intressant att jämföra med tidigare år. Gå till tidsintervallen i övre högra hörnet, klicka i “Jämför med” och välj “Föregående år”. Om du ser att någon kanal har ökat mycket finns det kanske ännu mer potential just där.
4. Analysera och utvärdera
Vilken överraskningar, insikter och slutsatser uppenbarar sig när du kikar igenom allt det här? Vilken typ av innehåll är det som fungerar? Vilka kanaler har varit särskilt effektiva – och vad tror du det beror på?
Med allt du lär dig genom din content audit kan du sen enklare planera för vilket innehåll du vill puskapa och punblicera framöver.
Gör en content plan och planera ditt innehåll
Nu när du gjort en content audit är du alltså redo att gör en content plan. Använd det du lärt dig och planera för de kommande månaderna med hjälp av den data du har fått fram och alla nya insikter.
Brainstorma idéer!
- Studera de inlägg som det gått som bäst för, får du några idéer på liknande eller relaterade inlägg du borde jobba vidare? Något särskilt tema det gått extra bra för?
- Brainstorma med dig själv! Här har du några tips att ta hjläp av när du funderar på vad du vill (och borde!) skapa framöver:
- Kolla tidigare idéer och utkast du sparat
- Förklara dina självklarheter
- Tänk säsong, vad är relevant när?
- Finns det några nyheter du borde ta upp?
- Vilka återkommande frågor får du?
- Innan du kunde det du kan idag, vad hade du velat lära dig?
- Här hittar du fler tips på hur du får idéer på innehåll
- Skriv ner idéerna under respektive kategori som du definierade tidigare under din content audit. Till exempel 2–3 idéer per kategori.
Planera in!
Okej nu har du en lista med ett gäng idéer. Känns det överväldigande? Ja kanske. Nyckeln är att planera in inläggen utspritt under en längre tid så att du faktiskt orkar och hinner ta tag i dem. Idéerna jag får efter min content audit är nämligen alltid bland de mest matiga inläggen som också tar längst tid att skriva.
Så planera in dina idéer en per månad, varannan vecka eller vad som passar din uppdateringsfrekvens!
Bonus: hur ska du nå ut med ditt innehåll?
Om du är så här pass strategisk och strukturerad att du gör en content audit – då vill du antagligen också nå ut med ditt innehåll. Så frågan är, hur ska du göra det? Och om du har som målsättning att få fler besökare och läsare, hur ska du se till att det sker?
Jag tycker det är minst lika viktigt att lägga tid på att “marknadsföra” ditt innehåll som att producera själva innehållet. Om du skapar riktigt bra grejer är det oftast värt att lägga lite krut på att nå ut med det.
Vilken kanal vill du jobba mer med?
Fundera på det här:
- Vilken kanal har ökat mest/minst? Kolla under punkt tre där du kollade på vilka källor som drivit trafik till din sajt och jämförde det med året innan. Är det någon av dem du borde satsa mer på?
- Vilken kanal tycker du det är roligast att jobba med?
- Bestäm dig för en kanal du vill satsa på under kommande år! Det kan kännas lockande att vilja jobba med flera, men kom ihåg att varje kanal kräver sitt jobb och det tar mycket tid att jobba med flera parallellt, är du (och din kalender) redo för det?
Mina två tips för att nå ut med ditt innehåll
1. Använd det du skapar till bloggen och gör anpassat material för olika kanaler – det fungerar bättre än att försöka få klick direkt till inlägget!
Att försöka dela dina blogginlägg eller din hemsida för att folk ska klicka sig in från andra sociala medier fungerar idag ofta extremt dåligt. Plattformarna vill inte skicka vidare användaren till en annan plattform utan föredrar innehåll som är skapat direkt där.
2. Sökmotoroptimering! Om du vill få besökare till din sajt, då ska du jobba med SEO. Så enkelt är det. Ta hjälp av min SEO-kurs och kom igång på riktigt!
12 svar
Stort tack för att du så generöst delar med dig av din kunskap!! Det var verkligen överraskande information som jag fick till mig i mina analyser :)
Så roligt ju! Tack Cilla! ☺️
Så bra tips! Ska bli kul hur resultatet blir för mitt innehåll senare! :)
Tack Emma! Har du en plan för blogginlägg eller hur jobbar du där? :)
Just nu har jag ingen direkt plan, jag har dock specat upp ämnen jag vill prata om men jag vill samtidigt dela med mig av mindre “tunga” inlägg så vi får se hur jag gör för att skapa en bra harmoni haha. :)
Ah, spännande! ☺️ Alltid bra att testa sig fram lite.
Men åh så roligt och inspirerande inlägg! :D
Tack Amanda! 😀 Glad att du uppskattar!
Wow, vilket bra inlägg! Tack!
Fast Google Analytics vill inte samarbeta med mig… Nå, jag får göra ett nytt försök.
Åh tack Yvonne!! :)
Men uuuuuuusch för tekniskstrul. Hoppas verkligen du fick ordning på det, eller har någon som kan hjälpa dig. Vet hur frustrerande det är.
Bra guide och kände att jag hade bra koll på vilken trafik jag drar och hur den landar på min blogg. Men. Ska ta det ett steg längre tack vare den här guiden! Tack! :)
Oho, tack Daniel! Ny blev jag nyfiken, vad innebär det – vad är ditt steg? 😀