När man är sjuk en hela vecka i sträck är det svårt att undgå känslan av att man missat en vecka av livet. Ungefär samma känsla som när en pandemi drar in och det inte bara handlar om en vecka utan tiden går och var det inte ett helt år vi blev bestulna på? Jag kommer på mig själv med att tänka jösses det var längesen vi sågs bara för att komma ihåg varför.
Känslorna är underliga. Mål efter mål uppnås, men det är något som fattas. Agneta Sjödin beskriver den sökande känslan så bra i sitt sommarprat. Hennes lösning lockar dock föga. Och jag undrar, om det är en större majoritet högkänsliga sensationssökare (googla det) som hittar sin tröst och trygghet hos någon sorts gud? Ibland känns det som en easy escape. Och ibland känns det som om de tittar på oss andra med en blick av jag vet något som inte du vet. Kanske tycker vi att de är hopplöst naiva? Och vad tycker de om oss?
Det spelar förstås ingen roll. Dessutom är Agneta Sjödin mysig att lyssna på oavsett. Det är ett alldeles utmärkt sällskap när man står och bakar pizzabullar en dag i september.
Hösten är igång, med det trevliga vemod som tillhör och på Spotify låter jag Winnerbäck rulla. Blir nostalgisk, kanske onödigt nostalgisk, men det är sån jag är. Tänker mig att han är det också, Winnerbäck. Det är så mycket av det vi känner som är nödvändigt för att skapa något vackert, visst är det så?

Men innan allt det här, inledde jag och min affärsvapendragare hösten på hotell. Skrollar man igenom mitt Instagram-flöde är chansen stor att man tror att Kugge är min partner in life. Men det är antagligen bara en av många förhastade slutsatser man kan dra. Och man får skrolla i en evighet för att komma till det som var livet, innan Instagram blev vad det är idag. Visst tjatar jag om det, men kan det egentligen upprepas tillräckligt? Jag hoppas att vi aldrig sörjer de timmarna vi la på all menlöshet. Jag hoppas att när vi sitter på ålderdomshemmen, skrattar åt det tokiga som var och säger tur att vi blev klokare med åren.
För klokheten visst kommer den, kommer den kanske mellan 40–50? Just nu känns att fylla trettio mest som om det måste få vara ett enda stort krisande. Vad gör jag, är det så här livet blev, är barn något annat än sjukt jobbiga varelser som kräver allt av en? Utan att ens gå inpå allt det andra som tynger de empatiska själarnas axlar.

Höstkickoff på Kämp – med fokus på Let me create
Egentligen kan alla mina och Kugges strapatser numera inledas med förra året… följt av hur vi gjorde exakt samma sak då men på ett lite annorlunda vis. Förra året kickade vi nämligen igång hösten i en stuga på Åland.
Då var Let me create alldeles nytt. Vi köpte en mall till Canva (annonslänk) för Produkten som lanserades i oktober och lyckades tillslut också välja ett WordPress-tema till vår hemsida.
Temat för höstkickofferna tycks bli just att fokusera på Let me create. För så blev det även i år.
Och det viktigaste vi landade i var att Produkten i år kommer få ett nytt namn. Vi har redan hintat lite om det så jag kan väl passa på att berätta. ISTÄLLET för det det avskräckande namnet årsrapport och årsplanering för de två arbetsböckerna, kommer de numera säljas som ett paket och under namnet Mitt Företagsår (kommer finnas senare i oktober).
Under dygnet här på hotellet la vi på ett ordentligt kol och tog oss igenom bägge arbetsböckerna för att stryka, omformulera och lägga till helt nytt material. Vi har finjusterat designen och förbättrat övningarna AVSEVÄRT, vågar jag lova. Man kan se det som om förra årets produkt var en prototyp, ett experiment, nu kommer the real deal.


Agenda för höstkickoffen
* Lunch på Restaurang Strindberg
* Incheckning och första jobbpasset i vårt rum, tillsammans med te och praliner
* Jobbpasset fortsätter i Kämps lounge där vi serveras kanapéer och cappuccino
* Paus för träning på gymmet (eller tupplur för mig som behövde vilan)
* En stund på spaet, med ångbastu och vanlig bastu
* Take away-middag på rummet, poké bowls!
* Ett kvällspass i Kämps bar med vin och härligt stim
* Långsam frukost och bollande av nya tankar och idéer
* Jobbpass ett par timmar innan sen utcheckning
Vi hade ett mål, att gå igenom båda arbetsböckerna – och det fixade vi! Dessutom fick vi listat en action-plan att ta med oss när vi gick härifrån med exakt vad vi behöver göra härnäst.

Varför Let me create? Varför Mitt Företagsår?
Vad mer alla dessa höstreflektioner resulterat i är att vi skiftat fokus för Let me create. Vi har smalnat av oss till att hemsidan främst ska fokusera just på egenföretagare och hur vi kan hjälpa dem med Mitt Företagsår.
Om det är något vi är bra på så är det att stanna upp och ifrågasätta varför vi gör vad vi gör. Vi (jag?) analyserar jämt det vi håller på och frågar är det här värt det? Är det här fortfarande roligt? Och fungerar det? Så när frågan kom upp insåg vi att om det är något vi verkligen VILL göra så är det den här produkten för egenföretagare – för att kunna reflektera över året som var och planera inför nästa. Alltså vi behöver den själva och enligt feedback från förra året så har den också varit så uppskattad att vi absolut inte vill släppa taget om den.
Svaret blev tydligt: det här är ett passionsprojekt vi vill fortsätta med!
Vad vi skulle fokusera mindre på blev samtidigt också uppenbart. Vi har nämligen haft ganska många tjänster listade på hemsidan, men i takt med att diverse förfrågningar trillat in och vi gång på gång tackat nej insåg vi att det var menlöst att ha alla dessa tjänster. Kugge gör översättningar, men behöver inte fler sådana uppdrag – bortplockat från hemsidan! Jag gör en del fotograferingar när tillfälle ges, men i minimal utsträckning och vill egentligen inte utöka – plocka bort.
Så här simpel ser vår tjänster-sida ut nu.
Och startsidan har skiftat fokus.
Let me create började som ett sätt för oss att stötta varandra och jobba tillsammans. Det är det fortfarande. Men bara under senaste året har massor hänt. Vi har nu våra egna projekt (kurser bl.a.) till den grad att vi inte är lika beroende av (eller ens har möjlighet) att ta för många kunduppdrag.
Det är fler saker vi tackar nej till och skickar vidare till flera av våra företagarkollegor, än vi tackar ja till.
Om det låter avundsvärt kan jag berätta att det givetvis har sina baksidor.


Kugge drack givetvis ingen cappuccino som den kafferatare hon är, tänk att jag tycker om henne ändå.

Att skapa och sälja produkter är ett helvetesjobb
Såsom jag ibland kan drömma om det ljuva, trygga och chilla livet som anställd (de stunder jag glömmer hur klaustrofobiskt och inrutat det också kan vara), kan jag numera längta efter att bara få göra ett kundjobb. Ett jobb där det är tydligt vad jag ska göra, hur länge det tar och vad jag får fakturera för det.
Att pyssla med egna produkter och kurser – är att slänga in timmar, tvingas genomlida den fruktansvärda perioden av att sälja något och inte ha en aning om hur det ska gå. För att vi fortfarande befinner oss i början av allting. För att vi inte betalat för en dyr kurs som ger oss någon sorts heltäckande quick fix. För att det är så jäkla mycket lära sig genom att göra (och misslyckas). För att vi fortfarande bygger upp en målgrupp – och funderar på hur sjutton den målgruppen ska konvertera.
Exakt hur det fungerar att skapa en digital produkt är förresten något jag kommer återkomma till. Likt den guide för att skapa en online-kurs som jag tidigare skrivit.
Ingenting säljer sig självt. Det kräver en långsiktighet, strategiskt tänkande och framför allt: tålamod.

Likt en höstkickoff som kräver sitt glas vin tillsammans med kvällsjobbet som fortsatte fram till läggdags.

Mitt egna fokus för hösten – hemsidan min baby love
Haha ler lite varje gång åt mitt vackra smeknamn för vad den här hemsidan är för mig. Men det är en tydlig påminnelse om att den förtjänar min tid och uppmärksamhet.
Och inte bara i bemärkelsen att jag ska uppdatera med nya inlägg, det är faktiskt inte alls särskilt viktigt (som du ser med tanke på när jag senast skrev här). Utan mer hemsidan som helhet. Det är dags att förvalta vad som finns här, snarare än att bara producera nytt!
Men för att något ska få det utrymme det förtjänar, behövs något annat plockas bort. Jag har en idé om vad det ska vara. Du kanske kan gissa. Om inte så märker du det senare.
Tillsammans med denna baby love så räknar jag dessutom in min mejllista. Jag har fått ovärderligt fin feedback på mina senaste mejl som går ut. Varannan torsdag skickar jag ut ett längre mejl som innehåller både högt och lågt på marknadsförings- och SEO-temat, tillsammans med små och stora tips.
Och mina tjänster…
Jag har också gjort det tydligt vilka fyra tjänster jag erbjuder just nu, presenterat så här tjusigt!
Kort och gott kan jag hjälpa dig med:
- SEO-analys & strategi – grundläggande och avancerad
- Privat SEO-konsultation (går att kombinera med analys)
- Marknadsföringskonsultation för företagare – vem når du ut till? I vilka kanaler? Varför och hur?
- Texter för marknadsföring – tydligt, pedagogiskt och sökoptimerat!

Det var det om vad som händer i den här företagarens vardag och huvud just nu.
Och om tre månader är det jul. Vilket leder in oss på nästa fundering… Var någonstans ska årets julkonferens och julfest hålla till?
2 svar
Åh vilket bra och intensivt dygn det var – och vi fick MASSOR gjort! 🥳 Jag är också mycket nyfiken på var julfesten/konferensen blir i år. Jag har en anteckning i Todoist för den 1 oktober som säger att jag får prata om saken med dig. 🥰
Det hann inte ens bli 1 oktober 😉😘