7 misstag jag gör inom SEO

När man skriver om sådant man gillar och har kunskap om, finns det en risk att man framstår som ett helgon eller någon sorts övermänniska. Dessa personer, inklusive jag själv, är väldigt sällan perfekta. Vi är alla människor, med brister. Vi lever inte alltid som vi lär. Jag lär dig gärna allt jag kan om sökoptimering – men jag följer inte allting slaviskt själv. Att göra något perfekt är inte alltid det bästa alternativet – done is better than perfect, om ni minns?

Så jag tänkte att jag skulle berätta om vilka misstag jag gör när det kommer till sökoptimering.

Här är 7 stycken SEO-misstag jag gör


1. Noll struktur bland taggar

Jag har för närvarande 2451 2115 taggar i min blogg. K-a-t-a-s-t-r-o-f. Och ja, när jag kollade upp detta var jag genast tvungen att rensa bort några hundra. Så det var först 2451, men nu efter en lite snabb rensning kom jag ner till 2115. Inte alls att rekommendera när man snackar sökoptimering, men jag hade bloggat ett par år med denna plattform innan jag lärde mig något om SEO, så taggarna lever kvar.

Och gissa om jag älskade att tagga loss back in the days? Här är ett bra exempel från 2012 (inte ens mitt värsta exempel), placerade inlägget i 4 kategorier och med 5 taggar (varav en var ”vin”?) – och inlägget hade inte ens någon text.

2. Dålig struktur bland kategorier

Och apropå föregående exempel, det här med kategorier. Det har jag inte heller byggt upp någon bra struktur kring utan det är work in progress. Har alltså inte sorterat in den här bloggens inlägg enligt de bästa och mest relevanta kategorierna. Men de jag använder mest idag är företagande, resor, Finland, film musik & böcker, och drömmar mål & framtiden. Resten är lite rörigt, men det är okej…

3. Inte optimerat mina tagg- och kategorisidor

Så dessa taggar och kategorier som jag faktiskt har koll på och försöker använda, jag har inte optimerat deras respektive sidor. Som man egentligen bör. Men det är kanske framför allt relevant om man har en väldigt utmärkande tagg eller kategori där man kan hitta bra info från flera inlägg – och alltså vill att den specifika undersidan ska dyka upp i googles sökresultat. Jag tror den enda jag gett lite kärlek är min tagg-sida för boktips och det syns mest i bakgrunden.

4. Skippar alt img-text

Jag är av min natur lite lat och därför ger jag väldigt sällan mina bilder någon alt img-text. Ibland går jag in och gör det i efterhand. Ibland kommer jag ihåg det. Men oftast tänker jag att äh, det är inte så viktigt.

5. Har för långa URL:er

Att man ska försöka ha kortare URL:er är något jag inte riktigt bryr mig om. Jag låter helt enkelt URL:en vara så lång som den titel jag gett inlägget är. Sen har jag sällan supermegajättelånga titlar så det är kanske därför det inte heller spelar så stor roll.

6. Gör ingen nyckelords-research

När jag skriver ett inlägg som jag sökoptimerar så undersöker jag inte alltid vilken som är den bästa sökfrasen att optimera för (eftersom jag, som sagt, är lat). Ibland får det bli vad det blir och jag tänker att google är tillräckligt smart för att förstå synonymer och kommer kunna visa mitt inlägg ändå.

Du kan kolla vilka sökord och fraser som är bra att optimera för med hjälp av googles sökordsplanerare. 

7. Har antagligen ”för många ut-länkar”

Jag försöker vara generös med att länka till andra och det är kanske inte det bästa att ge för många ut-länkar. Men det har jag inte riktigt orkat bry mig om.

Perfekt sökoptimerat? 

Som ni kanske förstår nu så tror jag inte på perfektion när det kommer till sökoptimering. Det här är inte en blogg vars främsta fokus är att livnära sig på google-trafik, och antagligen så är inte din blogg det heller? Då är det helt enkelt inte livsviktigt att man gör det helt perfekt. Jag brukar säga att SEO är lite som träning, den bästa SEO:n är den som blir av. Och det är inte hela världen om något blir lite fel, eller om man har tusentals menlösa taggar och inga alt img-texter.

Jag brukar också tänka att det för sajter på svenska inte är lika viktigt att vara supernoga med sin SEO, för det finns mindre innehåll att konkurrera med. Om man däremot skriver på engelska är konkurrensen högre och kanske behöver man pay a little more attention för att inte drunkna.

Slutligen ska man komma ihåg att det enda sökoptimering egentligen handlar om är att det ska vara användarvänligt för läsaren.

Bonus: SEO-tips

Om du som bloggar vill ha lite basic SEO-tips ska du spana in Influencers of Sweden instastories idag – tips! Det ligger ännu kvar som en ”highlight” under SEO med Elin.



En blogg om resor, att bo utomlands, företagande, bloggande och vardagen - alltid ärligt, med glimten i ögat. Svensk som pga. kärleken idag bor i Helsingfors.


24 kommentarer
  1. Det är hopplöst att vara perfekt inom SEO tror jag … och kanske blir inläggen tråkiga om man skulle vara perfekt? Eftersom jag jobbat med tillgänglighet tycker jag alt-taggen är lite viktig, utan den kan personer som är blinda inte veta vad bilden föreställer. Men nej, vi är inte heller perfekta när det gäller SEO. Långt ifrån ;)

    1. Det var ju iofs en bra poäng. Men bör alt-taggen vara så beskrivande som möjligt eller hur ska man tänka där i just det syftet? Typ bilderna i det här inlägget, skulle ”jobb vid laptop” och ”kaffe i sängen” räcka som alt-taggar? :)

  2. Kan också skriva under på det där missarna.
    Är väl minst dålig på bilders alt-texter men optimerar inte bilderna så ofta.

    Tar till mig listan och inspireras till att bli bättre.

  3. Eftersom jag jobbar med webb är jag nog lite yrkesskadad, men inte ens jag optimerar för fullt. Jag har vissa utvalda sökfraser jag vill bli funnen på och de sidorna/inläggen har jag jobbat på till 100%. Men de flesta inläggen är faktiskt inte optimerade.

    1. Jaa, brukar också säga att man inte behöver optimera allt – utan fokusera på det som har lång livstid och kan vara relevant för andra också om något år :)

  4. Tack för det här inlägget. Det gör att jag som sitter och vill förstå inte känner mig så väldans dålig. Tänker använda din lista som checklista för att försöka göra rätt. En dag ska jag ta in en expert som får SEO:a hela min sida.

    1. Glad att kunna hjälpa och ge både lite lugn och inspiration <3 Hör av dig när du vill få hela din sajt SEO:ad ;)

  5. Haha har haft min blogg sen 2015 och har 615 taggar. Vet inte ens om det är värt att ta tag i. Har du något inlägg om taggar och sånt så jag kanske kan få lite pepp? ;) Annars önskeinlägg!

    1. Du behöver kanske inte gå igenom alla gamla men kan fundera på hur du bygger upp taggarna framöver! Och tack för tipset – ska skriva mer om det i ett eget inlägg ;)

  6. Haha, gjorde samma misstag i början med taggarna. Taggade varenda ort och sevärdhet som nämndes i inlägget. Gjorde en ”drive” för ett tag sen och fick ner antalet taggar från över 1500 till 700. Och ska fortsätta. Vet du om det finns någon siffra på optimalt antal? Jag tänker att ca 100 kanske?

    1. Oh, bra jobbat där. Tack för inspirationen! ;)

      Ja jag vet inte direkt om det finns något optimalt antal, men jag tänker att man ska tagga det som man vet/tänker att man kommer skriva fler inlägg om. Om jag bara publicerar 1 inlägg om Milano kanske en tagg är överflödig. Men som t.ex. när jag publicerat 3 inlägg om Milano ( https://jennifersandstrom.se/tag/milano/ ) så fyller taggen lite mer funktion. Brukar också tänka att jag taggar det som jag vill kunna länka till, typ ”läs alla mina boktips här:” :)

  7. Intressant! Och jag tänker med sökmotoroptimering att det påverkas lite av vilket innehåll man skapar. Jag försöker sökmotoroptimera där jag kan (okej, absolut inte alltid, men jobbar med att bli bättre i alla fall) men samtidigt vill jag ju att värdet med just min blogg ska vara tonen, drivet i berättelserna och språket – och det blir ju något annat sak. mina texter hade dött av en nyckelfras som ska upprepas och mellanrubriker. Och inte är kanske heller min målgrupp någon som googlat, då söker man ju ofta information.
    så det tänker jag också är en grej – att även om man såklart vill att google ska kunna hitta en, kan man veta med sig att ens inflöde sannolikt inte ska komma därifrån. och då får man ligga i för att nå ut på andra vis!

    1. Jaaa, det gör det verkligen. Brukar säga att man ska optimera det som kan vara värdefullt för andra under en längre tid, och precis som du säger: den typ av texter som är mer infoliknande. Om jag skriver om hur min vecka varit finns det t.ex. ingen anledning att SEO:a :)
      Om ens texter inte vanligen är sådant som kan vara av nytta för någon som googlar så kan man se om man kan komplettera med innehåll som är mer googlevänligt, om man vill. T.ex. – vad är du bra på och vad skulle du kunna lära ut till andra?

    2. Och på det temat gav ju faktiskt Elin bra tips som svar på din kommentar på hennes inlägg! :D

    1. Du får ta det steg för steg – man behöver inte lära sig allt och absolut inte på en gång :)

    1. Bra fråga Paulina! Svarade här ovan att jag vet inte om det finns något optimalt antal, men tänker att man ska tagga det som man tänker att man kommer skriva fler inlägg om. Om jag bara publicerar 1 inlägg om Milano kanske en tagg är överflödig. Men som t.ex. när jag publicerat 3 inlägg om Milano så fyller taggen mer funktion. Brukar också tänka att jag taggar det som jag vill kunna länka till, typ ”läs alla mina boktips här:”

      Kommer nog ett uppföljningsinlägg på din fråga då ni är flera som undrar – stay tuned ;)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Lär sig hur dina kommentardata behandlas.