Jennifer sandström

Sök
Stäng denna sökruta.

Företagets kvartalsrapport Q1

Alltså gud vet ni vad, jag har inte pratat om “Q1” sen jag jobbade på mitt förra jobb för snart 4 år sen. Då slängde vi oss med kvartal hit och dit. Som egen har det inte varit lika en lika central term direkt. Som företagare gör man ju lite som man vill. Men om man verkligen ska se till att uppnå det där man faktiskt vill, finns det orsak att ge en viss uppmärksamhet åt sin årsplanering – och att följa upp den under året.

Och ska jag erkänna något? Jag har inte ens fyllt i min årsplanering helt och hållet för företagsåret. Det har under tre månaders tid funnits en fin liten påminnelse i min kalender som vecka efter vecka skjutits framåt: “Boka in tid för att fylla i årsplaneringen klart“.

Men mitt huvudfokus och mål för året är spikat och nu är tiden kommen för att följa upp dessa. Det är egentligen bara några sidor på slutet i årsplaneringen jag skulle behöva gå igenom och fylla i klart… Någon dag.

Att göra en kvartalsrapport känns också som viktigast just nu, årets första kvartal. Sen blir det ju en halvårsavstämning, sommar och till hösten är det ju som ännu ett nytt nyår så allt reflekterande och planerande kommer liksom mer naturligt då. Det var också särskilt kul att se att en av våra kunder, Dallas, som gjort årsplaneringen också har gjort och bloggat om sin kvartalsrapport.

Men nu, vi är mitt uppe i stressiga perioder (många av oss) och egentligen finns inte tiden till att vare sig följa upp eller planera framåt. Personligen har privata projekt “kommit i vägen” och jag känner att mitt jobbfokus är ute på landsvägarna och sladdar fritt. Som tur är har jag och Kugge lovat varandra att göra den här avstämningen, så here we go!

Hur blev det här företagskvartalet då?

Mål och planer för 2021 – uppföljning

När jag ser igenom de idéer och förhoppningar jag formulerade i januari så ser jag ut att vara på rätt spår. Förenkla för att förstärka som varit årets ledord tycker jag genomsyrar mycket av det jag gör, samtidigt som jag känner att jag sakta tar mig framåt mot mina små och stora mål. Året har faktiskt börjat bra, förvånansvärt bra – låt oss ta en närmare titt på vad det är jag sysslat med egentligen.


Jobb & uppdrag

Så här ser fördelningen av min arbetstid ut för kvartalet.

Tog bara med de sex punkter som låg i toppen, och sen räknade jag in alla frilansuppdrag som jag kategoriserat under olika namn in i punkten “frilans”, så den hör hemma på plats två som pilen illustrerar.

LMC står för Let me create, det jag och Kugge gör tillsammans, t.ex. olika kunduppdrag och vårt instagramkonto.

* Egen marknadsföring

Ja herranjestas det här är den punkt i Toggl som seglat upp till toppen för Q1. “Marknadsföring” utgörs främst av sociala medier (34 timmar) och de webinar/workshops jag gjorde under januari–februari.

Och vet ni vad? Det här är lika mycket tid för marknadsföring som jag under 2020 la TOTALT under hela året. Jag ville testa vad som hände, och faktum är att det gav resultat.

Dels så fyllde jag SEO-kursen och dels så har kundförfrågningarna faktiskt rasslat in under kvartalet (har inte ens kunnat tacka ja till allt #fullbokad).

* Kunduppdrag i form av texter och översättningar

Texter jobbar jag med löpande på olika sätt och även mindre översättningar. Men det här året har jag faktiskt gjort ganska mycket (och också svåra) översättningar. Från engelska till svenska. Det skönaste är att det är ett jobb med tydliga ramar. Min främsta styrka som översättare är jag har ett marknadsföringstänk och tar hänsyn till både mottagaren och användarupplevelsen. Dock inser jag att min bror alltid kommer vara snabbare och bättre än mig (och får ständigt ställa upp på att ge input när jag tvivlar på något), så ibland känns det som om jag borde ägna mig åt något annat, haha.

Apropå kunduppdrag har jag också gjort ett fotouppdrag och har ett par andra fotouppdrag på g.

* Bloggen

Det känns som om bloggen fått så lite fokus i år jämfört med alla tidigare år, men egentligen har den inte fått lite fokus utan mest annorlunda fokus. Precis enligt plan. Inläggen som numera dyker upp här är kanske lite längre, mer genomarbetade och fyller ett tydligare syfte. En medveten strategi – som dessutom verkar fungera bra. Jag upplever att varje inlägg får mer synlighet och kärlek när de inte publiceras lika ofta. MEN det har helt enkelt också att göra med att jag inte haft tid för en högre publiceringstakt.

* SEO-kurs: lansering och utförande.

Ja och så förstås har vårens SEO-kurs tagit upp en stor del av min tid och mitt engagemang. 100 % kul. Vi är nu strax inne på sjätte veckan av kursen och det är fantastiskt att få följa allas framsteg och att få höra att de är nöjda! Blev extra glad när resebloggaren Anna-Clara skrev ett mejl med dessa ord: “Jag tycker du är så rackarns bra; positiv, chosefri, ödmjuk och otroligt kunnig och ambitiös.”

Vad gäller Let me create har vi också lyckats spika vad vi vill få gjort under året. Och man kan säga att mitt ledord för 2021 märks även här. Vi har gjort en lång INTE göra-lista som är lika viktig som den faktiska ATT GÖRA-listan.

Inkomster & utgifter

Det har varit ett helt okej kvartal rent ekonomiskt. Men “problemet” med perioder som har ett större tillflöde med pengar, är ju att det också ska täcka upp för andra mindre lukrativa perioder.

Inkomster totalt under första kvartalet landar på knappt 13 000 euro. Om varje kvartal skulle se ut så skulle jag faktiskt nå mitt nuvarande ekonomiska drömmål. Chansen är dock liten eftersom juni–augusti ofta är betydligt lugnare. Dessutom ska man komma ihåg att det här är inkomster för jobb som fortsätter genom hela april och även in i maj.

Utgifterna landar på totalt drygt 4000 euro. Det är, precis som intäkterna, också lite högre mot vad det brukar vara.

Det tycker jag är värt att komma ihåg, ökade inkomster innebär inte alltid ökad vinst, för det kan ju nämligen också innebära ökade kostnader.

Siffror i euro, utan moms.

Kvartalets bästa beslut?

Jag vågade satsa på att anlita en assistent så fort januari inleddes. Det är alltid läskigt att lägga ut pengar på något utan att veta hur ens intäkter kommer se ut. Men det var en väl värd investering, inte bara för mitt företag – utan också för mig själv. När jag såg över min planering redan i december insåg jag nämligen att om jag ska orka och hinna med allt det här, då måste jag ta hjälp. Alternativet är att jag 1. inte hinner med allt och resultatet blir därefter eller 2. jag bränner ut mig totalt.

Kände mig därför väldigt smart som la lite pengar på att få hjälp med grafik, skapa nyhetsbrev och återanvända innehåll mellan olika kanaler. Dock upplever jag inte att det direkt “frigör tid”, för jag behöver ändå lägga en del tid på att både förbereda uppgifter och sen ta det vidare när någonting levereras. Men vi kommer helt klart framåt i ett snabbare tempo och dessutom tvingar det mig att prioritera marknadsföringen, som annars blir så lätt att skjuta på.

Kvartalets största överraskning?

Alla förfrågningar som kommit in. Det borde egentligen inte komma som en överraskning – men det gjorde det. En klok kvinna skrev till mig på Instagram, dagens träning är morgondagens motivation, och ja det har det här kvartalet bevisat för mig. Så som jag satsat på marknadsföring, det har verkligen gett resultat.

Uppenbarligen glöms det lätt bort i jobbvardagen av uppdrag, att göra-listor och skapandet av nya produkter – men innehållsmarknadsföring är den bästa, mest effektiva och härligaste typen av marknadsföring vi har.

Mest stolt över?

Att lansering av SEO-kursen för tredje gången gick så bra. Mitt mål var att komma upp i 25 deltagare och det gjorde vi. Det är en himla nice grupp som går kursen just nu och jag blir som vanligt inspirerad av att få se andra ta till sig kunskapen och göra framsteg. Många idéer om framtida utveckling av kursen (och uppdrag jag vill göra) har också dykt upp.

Planer för Q2

Jag har börjat jobba på en mindre produkt som komplement till den större SEO-kursen. Tanken var att jag skulle kommit betydligt längre med den. Men när ett lägenhetsköp plötsligt och oplanerat dök upp kan man säga att det tog en del fokus, tid och energi. Så av fullt förklarliga skäl fortsätter jobbet med produkten under april månad. Kan vi tro på en lansering under maj kanske? För att gå i mål ska jag ta hjälp av yoga/coach-Amanda, Kugge, och Gve-Amanda – tre damer som jag jobbat med gemensamt senaste tiden och som hjälper mig framåt. Även Malin är en stjärna som jag bollar och jobbar med!

Utöver det förbereder jag i detta nu ett par offerter som handlar om strategiarbete för både innehållsmarknadsföring och att skapa ett varumärke. Detta är jag eeeenooooormt taggad på! Offerter ros ju inte alltid i land, men jag håller tummarna.

Och med Let me create ska vi redan innan sommaren börja förbereda lite inför hösten och nästa lanseringen av årsrapporten och årsplaneringen.

Det är ju förresten helt och hållet tack vare LMC som bland annat det här inlägget blir av. Eller inte helt och hållet, men när vi nu ständigt predikar om vikten av att se tillbaka och REFLEKTERA och ANALYSERA för att kunna PLANERA FRAMÅT blir det ju desto viktigare att göra det själv också.

Här berättar Kugge om sitt företags Q1 och hur det gått med bl.a. hennes lansering av skrivkursen.

Du som också är företagare, vad tycker du om januari–mars – hur artade det sig?


FÖLJ:

7 svar

  1. Mitt Q1 har gått bra. I februari skrev jag på ett konsultuppdrag på 50% vilket var mitt årsmål. Hade inte tron på att det skulle gå så fort. Så nu tar jag småuppdrag här och där som blir ”extra” inkomst eller vad man ska säga då jag inte vill att det större ska bli lidande. Men det känns kul och rätt att vara 100% egenföretagare. Kul att läsa om ditt första kvartal! Kram

    1. Men grattis Emma vad roligt! Det låter riktigt bra ju :) Att det gick så snabbt och att du nu har den tryggheten också. Bra jobbat! Kram

      1. Ja, det gick så fort! Hade tänkt ha 2021 som ett “stressa inte in i något”-år. Så tryggheten är skön nu när bröllopen blir avbokade och ombokade titt som tätt just nu :(

        1. Det kan jag tänka mig. Men klokt att du hade den inställningen om att inte stressa in i något ändå :) Ibland dyker ju möjligheter man inte vill tacka nej till upp.

  2. Jag är så imponerad av att du är så transparent med dina inkomster och utgifter. Modigt och snyggt!

    Mitt Q1 blev inte som jag hade tänkt eftersom jag blev gravid i starten av Q1.

    Har tänkt om för de nio månaderna som jag kommer jobba det här året, men jag har faktiskt redan lyckats uppnå de tre målen som jag satte i LMC:s material. Det är skoj! :-) Kram

    1. Tack Pernilla. Uppskattar själv transparens och tror på det! ☺️

      Och ja, förstår att det blev en helomvändning i och med allt. Men stort att du gått i mål med de 3 saker du listad i början av året. Grattis! Och stooor kram ❤️

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.