”Var dig själv! Hitta dig själv! Ta fram ditt inre jag! Men var rolig. Ta plats. Gör något som folk minns. Få folk att gilla dig.”
Och det är jättefint att du skickade flaskpost som barn. Men idag är liksom allt jag kan tänka på vilken… miljöförstörelse det är? Samma med ditt råd att shoppa. Känns inte superfräscht.
Så känner jag med mycket av boken. Att den är ganska rå, motsägande och provokativ. Att den går in på ämnen som kanske egentligen inte riktigt hör hemma här (till exempel: kostråd). Att den var en bestseller redan innan den publicerats säger kanske en hel del. Det hade kunnat stå precis vad som helst på de här sidorna.
Men mellan allt det där så finns en hel massa viktiga och bra poänger. Om att njuta, leva idag, dela med sig, hjälp andra, unna sig själv, släppa avundsjukan, känna tacksamhet och så vidare.
Så jag kan välja att ta med mig just det, och det gör jag.
En annan lärdom är också att man måste vara bold om man vill få fram och sälja sitt budskap. Att vara 100% inkluderande blir ofta ganska tråkigt. För kom ihåg att 100% inte är din målgrupp. Prata till din målgrupp istället. (Här hade jag kunnat lägga till att nej man måste inte vara bold, du ska göra precis som du känner och vad som funkar för dig, men då blir ju det här också jätteplatt, hehe.)
I övrigt skulle jag säga att den passar för dig som är företagare eller på annat sätt vill “avancera i din karriär” och behöver “sälja dig själv”, if that makes sense.
Jag lyssnade på boken och tyckte det var rätt nice men skulle också kunna tänka mig att läsa den för att kunna stryka under och vika in hörn som man skulle kunna gå tillbaka till framtiden när man behöver den där extra peppen.