Hur startar man företag?

Det här är andra delen i serien företagardrömmen som kommer handla om hur man konkret gör när man startar företag. Hur går man rent praktiskt tillväga för att starta eget företag?

Jag har själv startat enskild firma två gånger (i Sverige 2015 och i Finland 2019) och kommer främst utgå från perspektivet ”starta enskild firma”. Vad beträffar andra företagsformer så som aktiebolag, handelsbolag eller föreningar är jag mindre insatt i. Vissa saker är gemensamma, men detaljer kan skilja sig åt. Inlägget gäller främst att starta företag i Sverige, men mycket går att applicera på en företagsstart i Finland och jag nämner även en del Finland-specifik info.

Utöver att ha startat två företag i olika länder har jag dessutom jobbat två år (2015-2017) på ett faktureringsprogram där målgruppen var entreprenörer och småföretagare. Företagande är alltså något jag ägnat mig en hel del åt.

Här kommer mina tips och erfarenheter gällande hur man startar företag!

En kort sammanfattning om vad du måste veta om att starta företag innan vi går djupare in på ämnet:

  • Det är enklast att starta en enskild firma (om du är ensam), det gör man hos Verksamt.se och det kostar 1100 kr (kostnaden är för att registrera företaget/ett specifikt namn hos Bolagsverket och inte något du måste göra)
  • Bokföring är idag lätt att göra online och det finns till och med program som är gratis – fler tips för din bokföring här!
  • Årsbokslut – kan du tänka på senare när det blir dags.
  • Skatteverket är inte en ond makt som strävar efter att sätta dit dig, de finns där för att vägleda och se till så att allting blir rätt.
  • Det mesta du behöver veta finns i det här inlägget, hos Skatteverket och hos Verksamt.se – om du kör fast kan du alltid ringa exempelvis Skatteverket eller få rådgivning hos NyföretagarCentrum.

Så startar du företag – en steg för steg-guide

Jag kan börja med att säga att det är inte så svårt eller krångligt som det först kan verka – det kan vara lite rörigt och känns svårt innan man vet var man ska börja och vad man behöver göra. Och var inte rädd för att göra fel, det går att rätta till.

I slutet av inlägget hittar du svar på vanliga frågor som du kan tänkas ha när du går i starta eget-tankar.

Vad som kan vara bra att veta är också att det inte egentligen finns någon självklar ordning för vad man ska göra först, men jag ska försöka gå igenom alltihop i en någorlunda logisk ordning.

I den här guiden går vi igenom:

  1. Vad kostar det att starta företag?
  2. Måste du göra en affärsplan?
  3. Ansök om starta eget-bidrag!
  4. Registrera ditt företag hos Verksamt.se
  5. Vanliga frågor om att starta företag

1. Vad kostar det att starta företag?

Att registrera företaget kostar i dagsläget 1100 kr. för enskild firma och 1900 kr. för aktiebolag. Kostnaden gäller registrering av företagsnamnet hos Bolagsverket och är inte obligatorisk för alla.

Verksamt.se (som drivs gemensamt av Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Skatteverket och Tillväxtverket) har en lista där de specificerar exakt vad som kostar och hur mycket. I listan (bilden nedan) kan du dessutom se att alla ”extra” saker du kan tänkas behöva göra, alltid är lite dyrare för aktiebolag – men det är sådant man inte gör särskilt ofta. Observera även att det alltid är billigare (och smidigare) att göra direkt online via e-tjänsten än att göra via en fysisk blankett.

verksamt.se

Vad som kallas ”särskilt företagsnamn” i listan hette tidigare bifirma. Alltså om du har något företag/varumärke som ligger under det som är ditt huvudsakliga företag och utgör en egen gren.

Andra kostnader vid företagsstart

Beroende på exakt vad du ska göra i ditt företag kan det förstås krävas andra kostnader vid start. Om det är tjänster du säljer kan det till exempel vara:

  • Lokal/kontor
  • Marknadsföring (t.ex. hemsida och visitkort)
  • Verktyg så som mobil och dator
  • Nödvändiga program (t.ex. Adobes program)
  • Bokföring och fakturering (t.ex. ett program eller en byrå som hjälper dig)

2. Måste du göra en affärsplan?

Det korta svaret är: nej.

Det något längre svaret är: det kan vara en jättebra idé att faktiskt göra en affärsplan för att gå igenom allt det som är bra att tänka på när man drar igång. Dessutom får du chans att konkretisera det du tidigare kanske bara tänkt i dina egna tankar och även om det här ofta är en utmaning är det otroligt viktigt. Om du inte kan formulera för dig själv ens på papper vad din produkt/tjänst är, vem som ska köpa den och hur det ska gå till – hur ska du då kunna förvänta dig att sälja något?

Om du startar företag vid sidan om din anställning är det kanske inte lika viktigt att göra det här direkt vid start, utan du kan mycket väl börja smått och ta fram en affärsplan senare.

Om du däremot säger upp dig och satsar allt – då skulle jag nog råda dig till att göra en affärsplan för att ha koll på vad det är du ska pyssla med!

Se inte affärsplanen som något jobbigt och tråkigt du gör för någon annans skull – utan se den som ett verktyg som hjälper dig sortera tankarna och idéerna runt ditt företag.

Tips: använd NyföretagarCentrums tjänst Affarsplanen.com för att skapa din affärsplan!

Tidigare kunde man göra detta hos Verksamt.se men det är en tjänst som stängs ner under 2020. Affärsplanen är indelad i dessa kategorier som du går igenom när du skapar ett konto och loggar in:

affarsplanen.com

3. Ansök om starta eget-bidrag!

Innan du startar företag är det värt att kolla upp om du har möjlighet att få starta eget-bidrag. Det kan vara bra att göra det innan du registrerar företaget.

* Från Arbetsförmedlingen har du chans att få ekonomiskt stöd när du startar företag. Enligt deras hemsida ska du bara ”kontakta dem” och vara förberedd på att ”motivera varför stödet kan öka dina möjligheter till jobb.”

» Läs mer om starta eget-bidrag hos Arbetsförmedlingen.

* Bor du i norra Sverige ska du även ta en titt på de regionala investeringsstöd Tillväxtverket erbjuder! Läs mer här.

* Om du är i behov av kapital redan från start kan du vända dig till Almi som erbjuder företagslån (de är helt statsägda).

* I Finland kallas starta eget-bidraget för startpeng och verkar vara lättare att ansöka om direkt online (och vara mer förmånligt än motsvarigheten i Sverige). Men förbered dig på att göra en ordentlig affärsplan och budget (det viktiga är att du gör affärsplan och budget och tänker till lite, snarare än att det blir perfekt). Läs mer här.

4. Registrera ditt företag hos Verksamt.se

Det är hos Verksamt.se du startar upp och registrerar ditt företag ”på papper” (men går alltså att göra helt och hållet online)! Det kan vara bra att veta att det kan dröja lite innan du får det godkänt (F-skatten du ansöker om från Skatteverket) beroende på hur hög belastning de har.

Du kan sätta igång processen här så snart som möjligt, men det kan hända att det uppstår frågor längs vägen som du behöver ta beslut kring.

Verksamt.se

Välj bolagsform: enskild firma, aktiebolag eller något annat?

Det här är det första du ombeds välja och kanske är det redan tydligt för dig vad du startar.

Många som jobbar själva och t.ex. frilansar eller är konsulter driver enskild firma. Så fort det är fler personer inblandade kan det vara klokt att fundera på aktiebolag (eftersom enskild firma är direkt kopplat till dig som person).

Den främsta skillnaden vid start, mellan enskild firma och aktiebolag, är att ett AB kräver startkapital. Summan för startkapitalet har nyligen sänkts och från och med i år (2020) är beloppet som krävs 25 000 kr. Kom dock ihåg att det här inte är en kostnad du betalar åt någon annan, utan kapital – alltså pengar, du kan använda i företaget.

Att driva aktiebolag innebär dock alltid mer admin och kan pga. detta bli något dyrare än en enskild firma.

Generellt rekommenderar man att gå över till AB om man går över en viss omsättnings/intäktsgräns. Från 200 000 och upp till 440 000 kr. per år så kan man väga för och nackdelar, och efter 440 tkr är det nästan alltid bättre med AB. De kan därför vara en bra idé att starta enskild firma först, det går alltid att omvandla företaget till ett AB senare.

» Hos Bolagsverket finns en bra jämförelse mellan olika företagsformer.

I Finland krävs inget startkapital alls i dagsläget för att starta aktiebolag. Här kan du läsa mer om att starta företag i Finland!

Vanliga frågetecken vid registrering av företag hos Verksamt.se:

  • Momspliktig verksamhet? Det är det vanligaste som företagare, att man ska betala in moms. Men om intäkterna är väldigt små (under 30 000 kr.) kan man slippa betala momsen.
  • Hur ofta betala in moms? Om din omsättning är mindre än 1 miljon kronor/år får du välja att redovisa momsen en gång om året, kvartalsvis eller månadsvis. Har du inte mycket aktivitet i företaget kan det vara skönt att bara redovisa årsvis, men när du har mer intäkter kan det vara bra att redovisa oftare för att inte hamna och betala massor av moms i slutet av året. Jag började årsvis men betalar nu in moms en gång per kvartal.
  • Hur ska moms bokföras, genom faktureringsmetoden eller kontantmetoden (också kallad bokslutsmetoden)? Kontantmetoden är enklare och får användas om man har en årlig omsättning under 3 miljoner SEK. Skatteverket förklarar detta närmare i den här videon!
  • Hur mycket i omsättning? En anledning till varför du ska fylla i det är för att din förskottsskatt beräknas på detta. Om du inte har mycket intäkter i början kan du därför sätta en lägre summa här (men var då beredd på att du kan behöva betala skatt i efterhand, alltså restskatt!) Om du har väldigt lite aktivitet i företaget kan du till och med sätta belopp 0 kr.
  • Du kan också få dra av kostnader som uppkommit innan du startat företaget. Läs mer här.

» Här kan du göra din egna checklista för företagsstarten!

5. Några vanliga frågor om att starta företag

Vad måste jag göra först?

Här är ett förslag:

  • Informera din arbetsgivare ifall du är anställd
  • Ansök om starta eget-bidrag (tror dock det är svårt att få om du samtidigt är anställd, så gäller främst om du kör all in på en gång) – och gör samtidigt en affärsplan
  • Registrera företaget hos verksamt.se (ansök om att bli godkänd för F-skatt och moms) och invänta beslut

Kan jag starta företag som anställd?

Du kan absolut driva enskild firma som anställd. Det du behöver då är en FA-skattesedel (istället för endast en så kallad F-skattesedel).

Som jag nämnde ovan kan det vara bra att informera sin arbetsgivare om att man startar upp enskild firma. Antar att de flesta arbetsgivare är ok med det så länge det inte rör sig om direkt konkurrerande verksamhet.

Måste jag registrera och skydda mitt företagsnamn hos Bolagsverket?

Att registrera företagsnamn är något jag själv inte gjort, men jag har också bara mitt egna namn.

Elin med bloggen Teknifik har skrivit en riktigt bra guide som går djupare in på företagsnamn, varumärke och varför man kan behöva skydda det: här hittar du den!

Hur fungerar det med Skatteverket, ska jag skicka in en månadsrapport eller behöver jag göra något annat efter registreringen?

Det viktigaste är att du kommer behöva betala in moms på det du fakturerar (när du säljer något tar du ut en momsdel som du sedan betalar in till Skatteverket) samt skatt på de pengarna du tjänar. Efter avslutat företagsår behöver du också deklarera till Skatteverket, precis som du gör som privatperson.

Tre viktiga saker att hålla koll på är:

  • Årsbokslut
  • Deklaration till Skatteverket (någon gång i maj, året efter gällande företagsår)
  • Momsdeklaration
  • Läs mer hos Skatteverket

» Här hittar du viktiga datum att hålla koll på!

Om du startar företag i mitten av året kan det också hända att du får ett förlängt räkenskapsår. Exempel: du startar företag i juni 2020, förlängt räkenskaps år så ditt första företagsår sträcker sig juni 2020 – december 2021. Då behöver du inte tänka på årsbokslut och deklaration förrän 2022 (och det är alltså ingen idé att sätta sig in i det redan nu, en sak i taget!)

Tips: Skatteverket ordnar även webbseminarier på temat starta eget!

Årsbokslut – krävs speciella program för det eller är det något som jag enkelt kan göra själv?

Med enskild firma är det lätt och du rapporterar det hos Skatteverket. Det finns mycket info att läsa om det online och du behöver inte oroa dig för det redan nu. För om du skulle lära dig exakt hur du gör det NU, då kommer du ändå ha glömt det när det väl är dags!

Jag kommer inte ha så mycket intäkter men vill ändå ha en enskild firma. Visst kan man ha det eller blir man ändå skyldig Skatteverket något?

Yes, det kan man! Om du efter något år inte har några intäkter kan de hända att de kontaktar dig och ber dig avsluta din enskilda firma. Men du blir aldrig skyldig någonting. Fyll bara i att du beräknas omsätta 0 kr och ha 0 kostnader. Det kostar alltså ingenting att ha ett företag.


Läs också: Annikas fantastiska tips för att komma igång när du ska starta företag! Hon presenterar flera bra källor och tips du kan ta hjälp av för att komma igång.

Vad är nästa steg när jag startat företaget?

Då ska du skaffa dig koll på ekonomin, läs mer här: 10 tips för din bokföring


Läs mer om företagande:

* Hur tjänar man pengar på att blogga?
* Två år som företagare – inte expert på något
* Halvårsavstämning: lyckat och mindre lyckat
* Bloggar om företagande & marknadsföring

Följ:
Jennifer Sandström
Jennifer Sandström

Jag hjälper jag dig öka din trafik med SEO. I bloggen får du läsa om marknadsföring, företagande, foto, skrivande, böcker och resor. Gällivare är min hemstad/favoritplats, bor i Helsingfors pga kärleken.

12 Kommentarer

  1. 29 februari, 2020 / 10:51

    Så bra och konkret inlägg! Kan tipsa om att det på Y-Studios webbsida finns massa tips om det praktiska kring att starta eget – om man vill ha mer specifik information om hur det funkar i Finland.

    Till exempel artiklarna här: https://y-studio.fi/sv/starta-foretag/foretagsformer/

    • Jennifer Sandström
      Författare
      1 mars, 2020 / 10:28

      JA – bra tips Kugge! Tack! ☺️ De dyker faktiskt ofta upp om man googlar på något kring att starta företag i Finland har jag märkt.

  2. 29 februari, 2020 / 11:24

    SÅ BRA guide, kommer länka vidare till alla jag känner som funderar över #Företagardrömmen!

    • Jennifer Sandström
      Författare
      1 mars, 2020 / 10:27

      Tack bästa bloggkollega! 🙌

  3. 1 mars, 2020 / 09:00

    PERFEKT inlägg för mig just nu, går i ”starta eget tankar” och försöker förstå om det för mig är bättre att vara egenföretagare eller lätt-företagare. När man är ny gällande allt detta känns det som hebreiska, men ju flera gånger jag läser allt destomer förstår jag. Tack för ett informativt inlägg!

    • Jennifer Sandström
      Författare
      1 mars, 2020 / 09:28

      Att börja som lättföretagare (där man fakturerar genom ett annat företag väl?) är faktiskt en bra idé om man har väldigt lite intäkter i början och kanske inte gör det på heltid. Eller om man vill komma igång först och sen ta tag i allt admin med företagande senare. Jag använde en sån tjänst i början i Sverige ☺️

      Och tack – vad kul att höra!

  4. Vilken toppenguide till att starta företag du skrivit! Massa bra tips!

    Jag uppmärksammade ett fel i början av guiden. Du skrev att det kostar 1100 kr att starta en enskild firma via Verksamt.se. Det är fel, det kostar ingenting att starta en enskild firma.

    Det som kostar 1100 kr är om man vill registrera ett företagsnamn, men det är inget krav utan det är gratis att ansöka om att bli godkänd för F-/FA-skatt vilket också är det enda som oftast behövs för att man ska kunna starta en enskild firma.

    När jag själv var i startgroparna så var jag först väldigt osäker på vad det kostade och hade väldigt svårt att bestämma mig för ett namn. Tills jag förstod att jag inte alls behövde välja ett bolagsnamn vid registreringen och alltså behövde jag heller inte betala något alls för att starta företaget.

    Däremot så kan det ju vara bra att registera bolagsnamn av andra anledningar. Men, om man inte har något namn alternativt inte kan bestämma sig så kan man ju alltid registrera det i efterhand. Och då kan det vara bra att veta att det inte kostar något att starta sitt företag ifall man vill börja med det.

    • Jennifer Sandström
      Författare
      2 mars, 2020 / 06:43

      Ja det stämmer! Måste uppdatera! Även min pappa upplyste mig om detta. Tack för att du var så uppmärksam och påpekade ☺️ Det var nog inte helt tydligt hos Skatteverket (eller inte vad jag hunnit se) så kan ju vara värt att förklara det närmare.

      Och måste nu ta reda på om samma gäller i Finland 😉

    • Jennifer Sandström
      Författare
      18 maj, 2020 / 17:48

      Tack ska du ha Elin! ☺️

  5. Eve
    26 juni, 2020 / 17:50

    När köper man in produkter, före eller efter registrering?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Söker du efter något?