Hur är det att åka nattåg i Finland?

Jag har åkt nattåg tur och retur Kolari-Helsingfors en gång förut. Sommaren 2011 när min mormor tog med mig och mina två småkusiner på en resa till hennes hemland. Aldrig hade jag kunnat ana att det bara några år senare skulle bli mitt hem.

Nu när jag skulle hem till Gällivare för ett par veckor sen så bestämde jag mig för att resa med det finska nattåget igen. Slutdestinationen Kolari ligger nämligen bara två timmars bilresa från Gällivare, och både min mormor och pappa var snälla och hämtade/skjutsade tillbaka mig. Det är nämligen en knepig historia att försöka ta sig över till svenska gränsen och till Pajala för att sen därifrån försöka ta en buss som inte går så ofta.

Senast jag åkte upp till Gällivare åkte jag nattåg från Göteborg.

Hur är då de finska nattågen?

Kort och gott ganska trevliga. Mormor har alltid pratat varmt om de finska tågen och jag vet nu inte om skillnaden är så gigantisk, men det finns faktiskt några detaljer som utmärker sig. Sen kan man faktiskt till och med ta bilen med på tåget, hur coolt är inte det?

* Bättre sovkupéer

Två eller tre bäddar, med eller utan wc/dusch

Det här är kanske det bästa med de finska nattågen. Konceptet liggvagn existerar inte i Finland. Ni vet de kupéer i de svenska tågen som har 6 bäddar? De är riktigt jävliga att sova i. Trångt, ganska obekväma sängar och inget riktigt täcke utan bara en filt ovanpå lakanet. Och bädda får man göra själv.

Även om det finns bättre komfort även på de svenska nattågen så blir de dyrare. Medan i Finland är det enda alternativet dessa “lyxigare” kupéer. Du kan välja mellan två eller tre bäddar men prismässigt är det ingen skillnad. Två bäddar får du på de svenska tågen bara om du bokar första klass och det är ofta rätt dyrt.

För några euro extra kan du dessutom få en kupé med egen wc och dusch. Jag valde att boka det på hemvägen nu för att testa och det kostade bara 5 euro mer. Ganska prisvärt. De utan egen dusch har tillgång till det i korridoren.

Kupé som inte har wc/dusch har istället ett litet tvättfat som ni ser där till höger.

Jag testade dock aldrig duschen på hemvägen, men det är ganska skönt att inte behöva gå ut i korridoren när man behöver gå på toa. Duschen var någon sorts funktion så man kunde vinkla hela “tvättfatet” mot toaletten så att toaletten blev gömd och där bakom tvättfatet gömde sig någon typ av dusch. Det känns dock mer som en nödlösning än en skön dusch, så om man t.ex. är riktigt illaluktande och ska på sitt livs viktigaste jobbmöte eller nåt, hehe.

I Sverige får man en liten kartong med vatten som inte går att återförsluta, ganska opraktisk när man vill ha till att borsta tänder både morgon och kväll. Å andra sidan har jag alltid med mig eget vatten. Den lilla handduken var också en “lyx” som inte finns i vanliga kupéer i Sverige.

Om du reser som familj kan du dessutom boka två kupéer som har en dörr emellan sig, hur smart tilltänkt av VR? Läste det nu i efterhand på deras hemsida och insåg att det var den funktionen den random dörr som fanns i kupén hade. Dörren på bilden ovan går dock till toaletten som den här kupén som jag testade på hemvägen hade.

Prisvärt

Så med tanke på allt detta känns det otroligt prisvärt att åka nattåg i Finland. Dessutom, om du bokar i god tid kan du knipa en sparbiljett. Det är något det finska tågbolaget VR erbjuder för alla resor men bara säljer ett begränsat antal av.

Så för min resa tur och retur Helsingfors-Kolari (en resa på omrking 14 timmar) betalade jag 100 €, som var priset för en sparbiljett. Den resan bokade jag 3 månader i förväg.

Skönare sängar

Jag sov ganska gott bägge nätterna på nattåget i Finland. Visserligen sover jag oftast ganska bra på tåg, men det kändes som jag sov ännu lite bättre här. Och undrar om det kunde vara så att sängen faktiskt är snäppet bredare? Jag upplevde nämligen att jag inte vaknade för att vända på mig lika ofta som jag brukar göra på de svenska tågen.

* Men inte bara positivt…

Den största nackdelen är faktiskt att sovkupéerna inte är anpassade för att kunna sitta i. Det finns en stackars liten nedfällbar pall, men utöver det inga egentliga sittplatser. Sängarna är nämligen redan nere (de går inte att fälla upp som i de svenska tågen) och uppbäddade, och ska man sitta här får man göra det väldigt ihopsjunken…

Jag tror att de gamla sovvagnarna (de här är nämligen ganska nya) möjligen hade uppfällbara sängar? Men nu verkar idén vara att man får gå och hänga i restaurangvagnen, vilket kändes helt okej då den inte var för full (fanns nog fler platser än de svenska restaurangvagnarna har på nattågen).

Sen tror jag också att sittplatsen i sovvagnarna inte är lika viktig eftersom de finska nattågen kör kortare sträckor. I Sverige kan du liksom åka från Göteborg till Narvik, en resa på typ ett dygn?! Så då är det ganska viktigt att kunna sitta skönt i den där sovvagnen. Medan maxtiden för en resa i Finland sträcker sig till typ 14-15 timmar.

Försökte sitta uppe på min säng en stund, men som ni ser tar huvudet liksom i taket (och då är jag ganska kort).

Den lilla pallen och det lilla bordet. 

* Mysig restaurangvagn

Med tanke på hur trevlig restaurangen på tåget är så gör det kanske ingenting att man tvingas hit pga. avsaknaden av sittplatser i kupén.

Den är gammalt inredd men känns ny och fräsch. Så kanske har man bara velat fånga upp det gamla känslan av att åka tåg förr i tiden? Kaffe serveras i riktiga koppar och maten serveras vid borden. Närmast kassan är några bord med lite barkänsla. Väldigt bra om man reser ensam då det är lätt att slå sig ner där och börja prata med andra gäster.

Åt dock ingenting här, vi åkte så sent på kvällen (20.30) och på morgonen drack jag bara en kaffe till frukost. Så kan inte redogöra närmare för hur maten är.

Herrarna som satt längst bort frågade om jag var journalist när jag gick runt och fotade, nej men bloggare svarade jag, och gav dem mitt visitkort. En kamera är en väldigt bra icebreaker.

* Utsikten då?

Nja, alltså, nu satt jag ju inte uppe hela natten och försökte se ut i mörkret. Men det känns som om det är mest skog som fladdrar förbi utanför tågfönstret den här sträckan Helsingfors-Kolari (ungefär som bilden ovan). Det kanske mest spektakulära var de kilometerlånga travarna med nyhuggna träd som låg längs med järnvägen uppe i norr.

Och gissar att det mesta av det finska tågnätet går genom skogarna, men kanske finns det någon sträcka längre österut som går igenom landskap fulla av sjöar?

Solnedgången när vi lämnade Helsingfors var i och för sig vacker.

Och helhetsbetyg? Jag ser fram emot nästa nattågsresa norrut och hoppas att någon vänlig själ (pappa? mormor?) vill hämta mig från Kolari. Kan alltså tänka mig att resa till Gällivare denna väg igen, även om det tar ganska många timmar.

För att ni alla ska få en uppfattning om vilka avstånd det rör sig om, så här ser det alltså ut på kartan:

En ganska bra promenad om man skulle vilja.

FÖLJ:

10 svar

  1. Haha promenaden!! Duschen är faktiskt överraskande okej och rymlig. Inte mycket sämre än en dusch på båten tycker jag. Åh, älskar verkligen tåg. Nästan lite synd att jag inte ska åka nattåg under min interrail!

    1. Bra att veta. Och är ju bra om man ska fram till något särskilt och vill vara fräsch. Man känner sig alltid liten smutsig efter att ha rest tycker jag ☺️

  2. Wow, jag är imponerad av deras sovkupéer och att det där är standard! Deras restaurang vagn ser så himla mysig ut också, och jag Älskar att de serverar kaffet i riktiga muggar. Men alltså… ta med bilen på tåget? what?!

    1. Visst?! Du måste testa detta! :)
      Jag undrar också lite vem det är främst som tar med bilen på tåget… Om man har sin sommarstuga där uppe? Ska på skidsemester med familjen? Ja måste undersöka detta närmare tror jag…

  3. Vi ska åka nattåg till Italien i sommar, egentligen inte jättelångt men väljer ändå att åka på natten. Ser så mycket framemot det. DB ser ut agg ha jättefina tåg.

  4. Det är ju ett riktigt bra inlägg om resande! Länge sedan jag själv åkt tåg. För oss österbottningar är tåget till H:fors ett bra alternativ oberoende om vi skall vidare via Vanda flygplats eller till stan. Däremot tror jag det är ganska få som reser norrut. Fast det borde vi kanske göra? Och ja, visst finns det mycket skog här i landet. Inte många oooh och aaah med den utsikten.

    1. Ja det är nog en vanlig tågsträcka för er. Kanske nästa gång du är i Helsingfors kan du sen ta nattåget norrut på en liten avstickare? ;)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.