Halvårsavstämning i företaget: lyckat, mindre lyckat & ekonomin

Innan jag gick på semester satte jag mig ner tillsammans med Kugge och gjorde en halvårsavstämning i företaget. Hur har det gått så här långt? Är jag på banan och på rätt spår mot målen för det här året?

Mindre lyckat

* Jag testade ta in en säljare men det fungerade tyvärr inte. Jag gillar att jobba med sälj (även om det är självdestruktivt emellanåt) men drömmen skulle ändå vara att hitta en grym säljare! Men vem drömmer inte om det?

* Årets första månader hade ganska deppig bloggtrafik. Januari och februari hade totalt 27% färre bloggläsare än året innan för samma tidsperiod. Känslan: äh fan, nu lägger jag av.

* Ett företag som jag frilansade för under 2018 (som jag tyckte det var ganska nice att jobba med) ghostade (ni vet, bara försvann, slutade svara på mejl osv.) och jag är mest förvånad över hur man inte kan tycka att det är viktigt att avsluta en relation snyggt? Det är sånna gånger jag tänker “åh detta är så typiskt finskt!” – men hade förstås säkert lika gärna kunnat vara en svensk, haha.

Lyckat

* Personlig utveckling – Friday Lab, som började med 90 dagars-kursen och slutade i ett community som nu löper under hela året.

* Planerade blogginlägg. Jag ville skriva en reseguide i månaden, några recept (apfelstrudel, semmelkladdkaka och kaiserschmarrn) och om läsning/böcker.

Reseguiderna hittills i år:

* Löpande uppdrag. Förutom att jag har en större kund som rullar på varje månad har jag också haft ett par samarbetspartners här på bloggen som kommer komma tillbaka igen under hösten. Långsiktiga samarbeten känns bra för alla parter, inklusive ni som hänger här.

Här är några av årets lyckade bloggsamarbeten:

* Bloggtrafiken sedan maj. Om första månaderna var deppiga så har det från maj tills idag varit 18% FLER bloggläsare än samma tidsperiod förra året. Än finns det hopp! Och om ni är nyfikna på att veta mer om bloggstatistiken får ni säga till.

* Coworking-kontor! Hurra för Wonderland Work där jag suttit ett par gånger per vecka under året. Utan detta vet jag inte hur jag skulle överlevt i min bottenlösa ensamhet som egenföretagare.

Företagets ekonomi

Det har gått bra! Inte förvånansvärt bra utan snarare enligt plan. Fakturerat i genomsnitt 3500€/mån (ex. moms).

Och det är jag överlycklig över. Att det kommer fortsätta så här stabilt har jag dock inte vågat tro ännu, så jag lägger in mycket av pengarna på sparkontot, just in case liksom.

Mina kostnader är fortfarande ganska låga i företaget, men jag försöker investera i sådant som kan ge något. Så som kompetensutveckling och även att våga lägga pengar på marknadsföring (alltifrån uppdrag till min bror som hjälper mig med det tekniska på bloggen, till Facebook-annonser).

Det kanske svåraste jag upplever som egenföretagare just nu är att inse sina begränsningar. Både det att man bara har ett visst antal timmar att jobba med och när man är ensam hinner man inte med så mycket som man kanske skulle vilja. Men också det att, precis som på vilket företag som helst, måste man ibland ha tålamod och planera saker på lång sikt snarare än att de måste hända NU GENAST.

Mot oändligheten och vidare!

FÖLJ:

32 svar

  1. Tycker dessa inlägg är SÅ BJUSSIGA! Tack för det. Blir inspirerad och känner mig normal (som att vilja lägga av ibland osv). Väldigt skönt. Tack för det.

    1. TACK ska du ha – extra kul ju om det uppskattas ☺️ Och håller med dig om den där känslan att vara normal, skönt att påminnas om att vi alla är mänskliga!

    1. Älskar när vi kan påminna varandra om saker – du mig om att ens ha en halvårsavstämning, och jag dig om att blogga om den – haha! ;)

  2. Ääälskar såna här inlägg! Jag är vanligtvis inte intresserad av ”business-snack” och entreprenörers ekonomi men du får det att bli spännande. Jag hittade ju hit i maj typ och har faktiskt inte riktigt förstått exakt vad du jobbar med utöver bloggen. Finns det något inlägg om det? Annars får du gärna berätta mer om det i ett inlägg framöver! Mvh en som är en typisk 9 till 5-jobbare

    1. Oh, vilken fin komplimang ändå! Tack! Och kul att du frågar – inser att det kanske inte är helt tydligt. I mitt företag är det 50% blogg och 50% andra frilansuppdrag inom marknadsföring, typ. Men ja, jag ska nog ta och skriva ett inlägg om det – tack för inspirationen ;)

  3. Hej fran Amsterdam ocksa! Laeste just detta och blev glad, tack att du alltid aer sa aerlig. Det aer guld vaert. Det kaenns bra att laesa dina aerliga tankar och det normaliserar ocksa arbetslivet – egenfoeretagare eller arbetstagare, alltid finns det ups and downs och saker man aer glad foer och saker man vill foerbaettra! Ser framemot naesta inlaegg! Kramar :)

    1. Heeej Lelle <3 Och tack så mycket för din fina kommentar. Saknar djupa konversationer med dig!! Kram

  4. Så oproffsigt att ghosta en affärskontakt. Ett kort och vänligt “Tack men nej tack” kan man väl I alla fall kosta på sig? Kul att det är så mycket som gått bra i företaget i alla fall! Du är så modig som vågar hoppa ut i det okända 👏🏼🙂

    1. Tack Linda! Vet inte varifrån behovet av denna transparens och ärlighet kommer ifrån – men det är kul att det uppskattas <3

    1. Fråga mig om du undrar något mer – kan i alla fall verkligen rekommendera Friday Lab-kursen! Och tror att du skulle gilla den! :)

    1. Ja det är så lätt att glömma bort, vid typ nyår brukar det komma ganska naturligt att man kanske funderar på året och det nya året. Men är ju bra att stämma av också lite under tiden… :) Tack själv Sus!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.