Min fall back kommer alltid vara att starta eget! Om jag en dag står där arbetslös och inget jobb i sikte – då kommer det vara ett ypperligt tillfälle att ta tag i saken. För jag tror många gånger det handlar om just det, för många som går i tankarna om att starta företag, att man inte riktigt vågar säga upp sig. Kanske trivs man på sitt jobb? Eller så är det bara en enorm trygghet att ha den trygga anställningen och den stabila inkomsten varje månad. Det tycker jag man hör i alla intervjuer med entreprenörer, tillslut tog jag steget och sa upp mig – och det var skrämmande!
Det är särskilt när jag läser saker som blogg-kollegan som drar utomlands på workation i Palma som det känns lockande att starta eget och då särskilt ett företag som kan skötas varsomhelst i världen (typ som en plats nedan). Men frilansandet har ju givetvis baksidor det också – men vilket jobb har inte det ärligt talat?
Jag är inte säker på vad mitt dröm-företag om jag skulle starta något egentligen skulle vara. Det skulle vara fint att göra något som “gör skillnad” – klyschigt, jag vet! Anyways, vad jag egentligen ville prata om var ett av mina favoritintressen: marknadsföring.
Idag finns fantastiska sätt för att marknadsföra sitt företag – men i och med att kanalerna och verktygen har ökat och förbättrats så har även konkurrensen det. Jag tror inte på reklam på företagens villkor – jag tror på reklam på konsumentens villkor. När konsumenten vill ha den eller är mottaglig för den. Till exempel Google Adwords. Tv-reklam funkar, absolut, men jag gillar inte idén. Eller banners på hemsidor? Jag ser inte ens dem när jag surfar, surfar man så många timmar om dagen som jag gör så blir man selektiv – reklamen försvinner i periferin. Och gör den inte ärligt talat det för de flesta av oss som dagligen använder en dator? För att inte tala om popup-annonser, de hinner stängas innan man ens hunnit se hälften av budskapet.
Det här är också varför så kallade influencers har blivit en mer betydande marknadsföringskanal. Det är dessutom viktigt att “reklamen” är relevant, eller genuin. En bloggare får jättegärna tipsa mig om en ny spännande tjänst eller produkt som hen “gillar” – den nya och lite otydliga formen av marknadsföring… Men när jag hör om något på radion så kunde jag ofta inte bry mig mindre? Det kan dock vara värt att tänka på att om inte reklamen fungerat skulle den inte finnas…
Oavsett vad så tycker jag det här ↑ är väldigt sant.
5 svar
Bra om marknadsföring! Så intressant hur det utvecklas. Alla pratar om den “kreativa revolutionen” inom reklambranschen men jag tycker man bör prata om den “digitala revolutionen” också. För det är ju verkligen det. Och jaaaa starta eget ;-)
Man märker ju att alla företag vill att man skriver om deras produkt. Nästan ingen som vill ha banners… Jag kan förstå det, men det är ju klurigt eftersom det ofta blir otydligt vad som är reklam och inte…
Jaa! Håller verkligen med. Tänkte nästan gå in på diskussionen men inlägget skulle blivit så långt då ;) Man känner sig tveksamt till allt de större bloggarna gör… Gillar dem som är tydliga med att det är ett samarbete. Gillar också dem som följer principen att bara samarbeta med sådant de stödjer.
Håller med! Jag lägger alltid in etiketten “företagssamarbete” under om det är sponsrat på något sätt. Var länge stenhård med att aldrig länka till spelföretag och liknande. Sedan blev jag plötsligt erbjuden en (för mig) stor summa för ett inlägg som hade ett ganska bra innehåll MEN länkade till ett spelföretag. Eftersom vi inte har några inkomster under resan spelar extra pengar roll… och plötsligt hade jag tummat på min princip :( Inte lätt det där…
Jag skulle kunna tänka mig att ha ett vanligt jobb fast på deltid och vid sidan om långsamt starta upp nåt eget :) Eller så försöker jag mig direkt på freelancande ifall jag inte genast hittar ett jobb efter att mina studier är färdiga, då har man ju inte så mycket annat val heller.