Därför ska du ha en strategi för Instagram

Instagram har gått bananas under 2017 och de har fått många att tröttna. Jag befinner mig lite i en bubbla av influencers och har jag läst mycket om hur folk är less på Instagram, känner att det är meningslöst och ångestframkallande. Jag har funderat över varför känner vi såhär – och framför allt, vad kan vi göra åt det? Om man känner att Instagram inte längre ger den inspiration som det en gång brukade – då måste man ta action. Antingen måste man därifrån, eller så kan man kanske ändra sin strategi och sitt syfte med Instagram?

Det senare slog mig några dagar innan julafton. Jag kände noll inspiration för mitt egna Instagramkonto så började analysera och gräva djupare i dessa känslor – vad beror min brist på motivation på egentligen, förutom Instagrams egna märkliga algoritmer?

Svaret visade sig vara enkelt: jag visste inte mitt syfte med Instagram. 

strategi för instagram

Vad är ditt syfte med Instagram?

Det började som något, kanske följde man mest sina vänner, började hitta inspirerande konton, lärde känna nya människor. Och så har man hållit på år efter år och inte funderat mer över det. Men plötsligt växer inte ens konto längre, man tappar följare och engagemanget dalar som aldrig förr. Trots att man egentligen inte är sämre, eller är man det? Det är lite oklart. Och det är framför allt omotiverande att försöka bli kompis med den knepiga algoritmen som jobbar mot en.

Läs också: så marknadsför du din blogg och får fler läsare

Här är några frågor att fundera på:

  • Vad är din vision? Varför hänger du på Instagram? Vad vill du få ut av det? Idag och på långsikt? Varför är det inte ett alternativ att sluta?
  • Vilka konton följer du? Ger de dig vad du vill ha? Är det dags att gå igenom de du följer, rensa lite och hitta nya friska fläktar som kan fylla ditt flöde?
  • Behöver du rensa i ditt egna flöde? Är det så att du känner dig oinspirerad när du skrollar igenom ditt egna flöde och undrar varför du har bilder på höstlöv, kaffekoppar och solnedgångar när du egentligen bara vill lägga upp bilder på vackra hus? Du behöver inte radera gammalt – men tänka efter innan du lägger upp vilken bild som helst framöver.
  • Har du för höga krav? Måste ditt konto växa och engagemanget öka? Och måste du ha perfekta bilder – vad ger det dig? Kanske kan du sänka kraven litegrann.

instagram strategi

Gör en strategi för Instagram!

Här är 3 saker som jag funderat på när jag gjort min Instagram-strategi och för att känna mig inspirerad på Instagram igen: 

INSTAGRAM-NISCH

Jag kan posta bilder på höstlöv och kaffekoppar, men då ska bildtexten vara relevant och inte bara “Höstfint.” eller “Caféhäng.” Min Instagram kommer följa samma teman som min blogg: resor, bo utomlands, bloggande och företagande – med och motgångar. Och för mig är bildtexten nästan lika viktig som bilden – här får jag utrymme att uttrycka mig och gå in på djupet även om det är en ytlig/fin bild. Jag försöker också variera mina bilder och inte ha allt för “stökiga” bilder (med stökiga menar jag inte ett stökigt hem).

Om du behöver tips och idéer kan jag rekommendera att göra en ny board på pinterest och börja pinna allt som du skulle vilja ha i ditt instaflöde, med känslan/färger/motiv/perspektiv. Hur ser det ut? Bra? Då kan du låta det inspirera dig framöver!

Vilken är din nisch?

SYFTE

För mig är Instagram en kanal att nå ut med mitt budskap för att inspirera, men också dela med mig av det jag gör och det jag kan (och min fotoutveckling). Samt en plats för andra att hitta till mig. Men det här är också a two way street – lika mycket som jag kan nå ut, kan jag också hitta andra att inspireras av, connecta och hålla kontakten med. Detta är mitt syfte. Mitt syfte är inte att ha ett perfekt flöde som visar upp en skev verklighet eller att maxa antalet följare. Jag behöver inte pyssla med sjuka strategier som att följa och sedan avfölja för att samla folk till mitt konto.

Vet du ditt syfte?

MÅL & KONTINUITET

Tidigare har jag bara postat på Instagram på känsla och när det fallit mig in. Mitt mål för det här året är att lägga upp något varje dag och helst gör jag det direkt på morgonen – på så sätt får jag in det på rutin. Stories blir mer spontana, men följer samma teman som min nisch följer. Jag behöver inte låta insta-stories följa mina hela dagar och fånga ALLT jag gör – utan istället dela glimtar inom mina ramar och som kan vara av intresse!

Vad har du för mål och vilka rutiner följer du?

EN HÄLSOSAM STRATEGI

Det är okej att vilja växa, förbättras och känna att man avancerar i sitt instagrammande – MEN, låt inte jakten på likes och följare ta över. Låt inte Instagram bli ångestfyllt och ett stressmoment. Du kommer inte må bra av det och det kommer ta mer av din energi än det ger. Låt Instagram vara en plats som ger dig något, där du kan hämta energi och inspiration! Istället för att jämföra dig med alla andra och följa deras spår – fundera på vem du är, vad du vill och låt din Instagram spegla detta!


Följ mig på Instagram:@jennsandstrom

syfte med Instagram


Hur känner du för Instagram – pepp eller grawwwrrhååhh?

Och har du en strategi och ett syfte?

FÖLJ:

20 svar

  1. Intressanta tankar och precis något jag går igenom just nu. Har tänkt att jag ska växa på mig på Instagram, tycker mig ha en strategi för vad jag vill men det är ändå svårt. Jag känner ett krav att posta ofta för att hålla mig “intressant” och att snabbare få fler följare, vilket ställer väldigt höga krav på mig själv. Är man dessutom nischad som jag är så blir det svårt att producera bra content, helst med kvalitet, som jag har som ett grundkrav.

    Det blir lätt att man vacklar lite i sin övertygelse, att man funderar på att testa nya saker eller bara lägg av men det vill man ju egentligen inte…

    1. Vad passande Henrik! Det som jag måste säga är positivt med att du har en så pass tydlig nisch är att du kan locka exakt den typen av följare som är intresserade av ditt innehåll och det du gör. Du lyckas variera innehållet väldigt bra och har sjukt snygga bilder – så märks att du har lagt ner tid och energi! Kanske kan du förbereda några bilder i förväg och planera, kan det hjälpa? Eller det kanske du redan gör? ;) Kan förresten tänka mig att det är en utmaning att pyssla med sociala medier när man är idrottare/tävlingsmänniska då man tenderar att just vilja prestera på topp!

      1. Tack Jennifer :)
        Det jag nog kan tycka är lite jobbigt är att jag ser en tydlig tendens för vilka bilder som jag får mest engagemang på, bilder som jag kanske inte alltid tycker är roligast att lägga upp, bilder där produkter står i fokus. Så frågan är om strategin ska vara att möta efterfrågan så att säga, eller göra det man egentligen tycker är roligast och strunta i engagemanget :)

        1. Hmm. Jag förstår! Jag tycker du kan tänka 50/50 med bilder som du gillar och bilder som blir mest uppskattade. Ungefär som jag brukar rekommendera för blogginlägg: skriv inlägg för dig, för läsaren, och för Google!

  2. Jag har ingen specifik strategi för Instagram, men däremot har jag gjort en mer allmän social media-strategi. Så på ett sätt har jag funderat på och formulerat mål, vilka slags inlägg, hashtags och kategorier som passar mig, bra tider att uppdatera osv, som är till hjälp. Annars så har jag faktiskt inte märkt av det här kaoset på Instagram som många influencers pratar om just nu, men jag har ett väldigt litet konto än så länge så det skulle nog inte göra så stor skillnad ;)

    1. Det är ju jättebra att ha en övergripande strategi för sina sociala medier – också ett bra tips! Och lyllo dig! Har du som mål att växa med Instagram eller hur tänker du där? :)

      1. Ja, absolut, det vore roligt! Indirekt är det kanske ett mål men det är inget jag fokuserar så mycket på just nu. Jag ser bloggen som huvudkanal och vill rikta uppmärksamheten till den. De övriga sociala medierna ser jag lite som komplement till bloggen, med lite andra syften och typer av inlägg.

        1. Jag förstår! Det låter som en bra strategi just nu då! :) Det är kul att följa dig och tycker alltid du kommer med så bra blogginlägg!

  3. Så bra inlägg! Jag tar lite hjälp av statistiken som jag har till gång till när jag gjort det till “företags”konto. Där syns det ju bland annat när mina följare är mest aktiva. Men annars känner jag mig nog lite lost faktiskt.. Har tänkt fundera över det där med IG men har aldrig riktigt energi och lust att göra det.

    1. Tack! En sak i taget helt enkelt, fokusera på det som ger mest just nu och ta tag i det längre fram när du har tid att prioritera (och lust/energi!) kanske? :)

  4. Superbra inlägg Jennifer❤️, man bli peppig att gå o fila på sin instagram direkt! Strategi har jag för platformen och det är det som får mig att komma tillbaka också de dagar jag inte har tid eller lust. Planen däremot fattas mig och den borde jag se över snarast..

    1. Tack <3 Och hey Malin du är ett proffs - och inspirerar mig i mitt instagrammande! Keep up the good work ;) Ser så framemot uppdateringar här kommande veckor också!

  5. Bra inlägg! Viktigt att fundera på mål och mening och strategier för alla sina sociala medier. Själv använder jag Instagram och även Facebook för att tala om att jag postat ett nytt blogginlägg då min blogg är mitt huvudsakliga sociala media/kanal. Mitt dilemma är att många i min målgrupp, kvinnor som är fiftyish (40-60 år) läser inte bloggar…därför är en strategi extra viktigt!

    1. Tack så mycket Anna! Jag använder också sociala medier mycket av den anledningen. Ibland känns det trixigt att sprida sina blogginlägg med tillräckligt intressanta rubriker och captions ;) Min mamma, kategorin 50+, är mitt största fan och vet att flera av hennes vänner och kollegor brukar titta in här också. Så tror nog absolut att den åldersgruppen läser bloggar, det gäller bara att hitta och nå ut till dem – och du har rätt, viktigt med en strategi där :)

    1. Tack Josefine – vad härligt att du gillade det! Hoppas du fick lite inspiration för ditt instagrammande :)

  6. Hej! Precis vad jag ville läsa just nu!! Bor ungeför halva året utomlands, och resten i Sverige. Gift, sålde hus och alla ägodelar, köpte en villavagn i Skåne, reser mycket.
    Säljer och marknadsför numera villavagnar för det företag som levererade vår villavagn och är deras inspirationskälla att nå ut till det kundsegmentet jag representerar………..
    Tog vara på mitt driv och intresse för resor och driver nu en liten resebyrå – med resor och personligt engagemang och inspiration.
    Tycker om att skriva, med lite twist och typ kåseri. Får OFTA frågan när jag skall ge ut min bok……..
    Nu skall jag på något sätt få ihop det här tre-hövdade äktenskapet med villavagnsprofilerandet ihop med mina reseberättelser och mitt liv i allmänhet – skrivet med inspirationsfokus och hur livet kan var IRL som vandrande pinne ut i värla :). Det är mitt eget önskemål och ett önskemål från min villavagnsuppdragsgivare, som älskar mitt sätt att berätta och inspirera. Jag får draghjälp med det tekniska och liknande.
    Jag har inte haft en struktur hittills – bara att få “genuina” följare och följa några jag själv tycker om.
    Nu blir det annat ljud i skällan. Jag skall få ihop dessa 3 ben.
    Därav mitt intresse för det du uppnått. Jag skall sätta mig in i detta nu när jag nått dit jag är nu – att få inspirera till handling av både villavagnar och resor och det själviska i att få skriva och dra människor att följa och tycka om det jag skriver.

    1. Hej Annicka! Tack för din kommentar och vilket spännande liv du har. Hade inte riktigt koll på vad en villavagn var för något men googlade nu – kul koncept!

      Tycker det låter som om du har ett trevlig ihopsatt trehövdat äktenskap också ;)

      Lycka till med alltihop och hör av dig om du önskar mer hjälp inom något särskilt som rör bloggande.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.