Dålig Airbnb-upplevelse: vad gör man när boendet inte möter förväntningarna?

När Airbnb dök upp som ett alternativ på boende under resan så tyckte jag det lät både spännande och som en bra idé. Men förstås också lite läskigt när man testar något för första gången. Hur går det till? Tänk om personen inte dyker upp eller lägenheten är jättedålig? De första gångerna jag bodde med Airbnb var i Spanien, och jag och min kille hade flyt med 3 olika riktigt bra boenden under våra resa. De höll alla lite olika standard, men allting flöt på smidigt. Sen dess har jag använt det lite då och då.

Men, när jag för första gången skulle introducera det för mina vänner som inte testat Airbnb innan – då gick allting fel. De hade kommit från Sverige för att hälsa på mig i Helsingfors och jag tänkte att det kunde vara nice att vi alla 6 fick plats i en och samma lägenhet och kunde bo ihop istället för att jag skulle bo ensam hemma (och de skulle inte alla rymmas hemma hos oss ändå).

Den här gången då allt gick fel med vår Airbnb-upplevelse så lärde jag mig dock flera saker och fick en ordentlig inblick i hur kontakten med Airbnb fungerar. Därför vill jag dela med mig av några tips.

Läs också: Att bo med Airbnb – så funkar det

Vill av respekt inte lägga ut bilderna på boendet (och de var inte vackra att se på så lika bra det). Så här är istället en fin bild från Unsplash, hehe.

När Airbnb-boendet inte möter förväntningarna – vad ska man göra?

1. Om något är fel måste du rapportera detta inom 24 timmar.

Mitt tips är därför att direkt kolla om boendet ser ut som utlovat och om allting som ska finnas på plats finns där. Hur är sovplatserna? Finns det handdukar? Schampoo och tvål? Är det städat?

Om du upptäcker att detta inte motsvarar förväntningarna, vilket man nog gör ganska snabbt om det är något som inte verkar ligga helt rätt till, då ska du genast informera din värd om det som sedan har chans att lösa problemet.

2. När du rapporterar något till Airbnb/din värd så har värden 1 timma på sig att svara och agera.

Om du till exempel upptäcker att det inte finns handdukar, och din värd kommer med detta, så anses ju problemet vara löst. Och därför kan det vara bra att prata med värden på en gång om hen fortfarande är där och till exempel släpper in er och visar er runt – om något är fel, tala om det direkt. Men om värden, som i vårt fall, inte först dyker upp (det var en “medhjälpare” som släppte in oss) och sen inte svarar – uppstår en ny situation…

dålig Airbnb upplevelse - kontakt med Airbnb

Mejl från Airbnb när vi rapporterade problemet. 

Man får förresten välja ett område och det var här jag tyckte det var lite svårt när det var flera saker som inte var som utlovade. Men vi valde att rapportera under “cleanliness”.

3. Om värden inte svarar inom en timma så kan du be om en återbetalning (refund).

Men dilemmat som då uppstår är att du måste ta beslutet om huruvida du vill 1. be om en fullständig återbetalning och hitta ett nytt boende. eller 2. begära att få endast hälften (eller mindre) återbetalat och bo kvar på boendet.

Jag skulle gissa att de flesta har svårt att hitta ett nytt boende med så kort varsel, och om man är iväg på semester vill man knappast ägna massor av tid åt att försöka hitta ett nytt boende och sen ta sig dit.

I vårt fall var boendet riktigt illa, det var smutsigt och äckligt, ospolat i toaletten… Alltså det var egentligen så att man inte vill krypa ner mellan lakanen. Men, vi skulle inte spendera mycket tid i lägenheten ändå så beslutade att vi bor kvar här och ska för alltid minnas denna hemska upplevelse samtidigt som vi hoppas på en refund från Airbnb, eller egentligen först och främst från värden.

Airbnb har också ett problemhanteringscenter där du kan begära om pengar om det är något som blivit fel. Så här skriver de i sitt hjälpcenter: 

“Om du har haft problem (t.ex. att ditt wifi inte fungerade) på ett ställe där du har bott kan du begära en delvis återbetalning från värden via vårt Lösningscenter.

Om du och din värd inte kan komma överens inom 72 timmar visas alternativet för att be Airbnb om hjälp med att medla.

Notera: Du har upp till 60 dagar på dig efter bokningens utcheckningsdatum för att skicka in en förfrågan via vårt Lösningscenter.”

4. Håll alltid en trevlig ton!

Vår värd som till slut svarade var inte alls trevlig eller lösningsorienterad. Hen var snarare otrevlig, och det var många frågetecken på raken tillsammans med uttryck som “this request is a joke”.

Men jag försökte hålla mig saklig och inte bli otrevlig. Jag insåg att detta också blir viktigt om Airbnb kommer in i bilden och granskar ens konversation för att avgöra om du ska få tillbaka pengar eller inte. Jag kan tänka mig att det var till vår fördel att vi höll oss till ämnet, medan värden förnekade och komma med otrevliga ord. Fast mest kollar det nog på den fakta som finns.

Fick vi tillbaka pengarna från Airbnb?

Vi bad om pengar från värden, och hen nekade men återbetalade till slut tillbaka 289 SEK för att det inte var städat. Men vi överklagade detta och då kommer Airbnb in i bilden.

Så vi rapporterade incidenten till Airbnb, och skickade med bildbevis på hur illa det faktiskt var (kom ihåg att ta bilder!)

Vi rapporterade det dock först morgonen efter, eftersom det tog en stund innan jag insåg vad vi ens skulle göra. Det var då jag lärde mig att vi givetvis skulle kontrollerat allt genast då vi checkat in och sedan rapporterat det på en gång – och att man alltid ska göra detta. Men vi kom in, lämnade våra väskor och kom tillbaka sent på kvällen och gick och la oss direkt. Därför rapporterade vi problemen först morgonen efter.

Vårt meddelande till Airbnb:

dålig airbnb-upplevelse

Efter att ha konverserat fram och tillbaka med värden, som vägrade vara hjälpsam eller tillmötesgående, fick vi till slut dra in Airbnb i ärendet och eftersom de valde att återbetala en del av summan fick vi bekräftat att vi blivit “orättvist behandlade”. 

Våra två nätter för 6 personer kostade 2565 SEK och vi begärde först att få alla pengar tillbaka, fick 289 SEK av värden och Airbnb gick till slut med på att ge ytterligare 900 SEK. Vilket kändes förhållandevis lite, men ändå bra som plåster på såren. Dessutom, vad som gjorde mig åtminstone lite gladare, var att de också gav en voucher på 850 SEK. Och med tanke på att det normalt är väldigt strikta kändes det trots allt bra att ha “vunnit striden” och fått bekräftat att vårt Airbnb-boende var under all kritik.

Varför vi inte fick tillbaka mer pengar var för att vi ändå valde att bo kvar en andra natt trots att vi hade alternativet att lämna och försöka hitta ett nytt boende. Och det tycker jag känns rättvist.

Mina tips för att förebygga en dålig Airbnb-upplevelse

Vad den här händelsen lärt mig, det är att vara noggrannare vid själva bokningen. För när jag efteråt gick tillbaka och läste annonsen, och framför allt läste recensionerna och såg betyget – så kunde man förstå att detta inte var en toppen-upplevelse. Jag hade inte kunnat gissa att det skulle vara  dåligt, men jag har lärt mig att vara uppmärksam på om någon lämnat en kommentar om att det till exempel inte var städat eller uttrycker några andra mindre positiva kommentarer. Det man också kan vara uppmärksam på är ifall det är flera dåliga kommentarer, då är risken stor att boendet inte är jättebra.

Här är några tips på vad du ska tänka på när du bokar ditt boende med Airbnb:

  • Hur är beskrivningen av stället? Får du ett bra intryck?
  • Kolla på de omdömen och betyg (reviews) som finns. Verkar de tveksamma? Är det mycket folk har klagat på? Har värden/boendet fått dåligt betyg? Då kan du leta efter ett annat. Kolla alltid efter riktigt bra omdömen och bra betyg, det är det bästa för att hitta ett bra Airbnb.
  • Hur svarar värden vid bokning? Får du en bra känsla?
  • Tips: boka Airbnb-boenden som har en superhost. Detta är något jag börjat göra nästan uteslutande, ibland är dessa boenden kanske lite dyrare men det är marginellt och dessutom blir man nästan garanterad en bra upplevelse. Risken finns nämligen också att din värd avbokar boendet en tid innan, superhosts gör väldigt sällan detta som jag förstått det.
  • Men kom ihåg, man har inte alltid flyt – om du stöter på problem, försök göra det bästa av situationen och kom ihåg att de gånger som inte allting går som planerat blir roliga minnen!

Följer du dessa tips har du alla förutsättningar för att få en härlig Airbnb-vistelse i en drömmig lägenhet som typ denna:

Denna bild är också från Unsplash, fotad i Kraków.

Har du råkat ut för en dålig upplevelse med Airbnb? Vad hände? Och blev du avskräckt från att bo med Airbnb igen eller vad lärde du dig?

FÖLJ:

19 svar

  1. jag fick en HEMSK lägenhet på ibiza som lukta mögel och inte alls såg ut som på bilden men fick fan iinte tillbaka nåt från air bnb UCH! nä d företaget är som TRISS man drar mest nitlotter

    1. Hur gick den processen till? Rapporterade du inom 24 timmar till värden osv? Och hade allting verkat bra med reviews och betygen?

      Tänker att man har otur ibland men du gav antagligen ett rättvist omdöme för det boendet så antingen ändrar de något eller så kommer nästa gäster inte dit med samma förhoppningar. Det är ju lite det hela konceptet bygger på :)

  2. Men fy vilken otrevlig värd ni verkar ha fått! och dessutom helt oacceptabelt bemötande! Tur att ni stod på er och fick tillbaka lite pengar.
    Jag har bokat via Airbnb flertalet gånger och tursamt nog *ta i trä* alltid fått topp bemötande. Men har alltid bokat superhost och är jättenoga med att läsa recensioner, så jag tror att man kommer lång på det!

    1. Jaa bra att du alltid varit noggrann! Det är jag också hädanefter – verkar löna sig. ☺️

  3. Usch vilken otur ni hade! Bra att ni ändå till sist fick tillbaka lite pengar. Jag har hittills alltid haft tur när jag bokat boende via Airbnb och hoppas att jag aldrig behöver vara med om något liknande. Jag brukar vara väldigt noga med att läsa recensioner och är det minsta lilla grej som jag känner mig tveksam över så brukar jag välja bort det boendet. Jag brukar också försöka att boka hos Superhosts.

    1. Ja det kändes skönt ändå! Även om det var lite struligt och kanske framför allt att behöva ägna energi åt det. Men men.
      Skönt att du haft bara bra upplevelser – och visst känns det tryggt att boka airbnb som har en superhost ☺️

  4. Usch vilken otur! Vi har bott hos samma värd vid ett par tillfällen och han var mycket påstridig och blev värre med tiden kunde vi läsa i recensionerna, så vi letade reda på andra boenden efter andra besöket hos honom. Har även haft lite oflyt med ett par sena avbokningar från värden, men då har vi fått pengarna tillbaka utan problem och en liten extra slant dessutom. Problemet är att hitta något nytt när det är kort tid kvar…
    Det är så viktigt att läsa recensioner, beskrivning och testa att kontakta värden med en fråga eller två. Troligen därför vi inte haft mera problem

    1. Oj vilken intressant upplevelse med att bo hos samma och sen vilja byta.

      Och vilket supertips om att testa kontakta med ett par frågor också.

      Just sena avbokningar tycker jag känns som största risken, så där brukar jag tycka att det känns tryggast att inte boka Airbnb för lång tid i förväg.. vilket ju kan vara svårt om man vill planera och om allt hinner bli fullbokat.. Och kan ju bli avbokat ändå pga oförutsedd händelser visserligen.

  5. Vi har anvant oss av Airbnb manga ganger och har haft mestadels positiva upplevelser. Ett tips ar att Airbnb kan see vad som skrivs i deras chat program sa jag forsoker alltid anvanda mig at detta kommunikationssatt sa att ALLT ar dokumenterat (vissa hosts vill anvanda whatsapp men jag nekar). Och det gar bra att ringa Airbnb customer service, mycket smidigare an att kontakta online. Jag maste faktiskt ge en eloge till Airbnb da det varit problem av den sorten att vi valt att inte bo pa stallet vi hyrt: de har genast gatt med pa att ge alla pengarna tillbaka och jag har kravt extra kompensation och fatt 20% i vouchers. Numera bokar vi nastan bara med superhosts och tittar valdigt noga pa reviews (och att det finns 10+ sadana). Men aven da kan det ga fel, bara har om helgen var det dodsfall hos var host och vi blev utan boende en timme fore vi skulle anlanda mitt ute i ingenstans… men booking.com kom till undsattning :)

    1. Åh tack för att du delar med dig! Bra tips. Att ringa Airbnb var ju också bra – visste inte att det gick. Kanske har de till och med ändrat sen detta hände 2017? ☺️

      Och sant att det kan gå fel ändå. Även hotell gör misstag, dubbelbokar eller ett hotell skulle ju om man har otur typ kunna brinna ner? Går inte att skydda sig mot allt ;)

  6. Jeg har vært veldig heldig utenom én gang! Vi var 7 jenter som skulle til New York, og trengte en stor leilighet. Vi fant en kjempefin med takterasse og det virket for godt til å være sant. 2 dager før ankomst fikk vi melding om at mafiaen hadde truet huseieren fordi de ikke vil ha konkurrerende business. Så den ble kansellert og vi fant ikke noe annet enn et litt kjipt hotell istedet. Veldig nedtur!

  7. Jag har inte ännu provat airbnb men vill nog göra det i något skede. Mycket bra tips här som jag definitivt skalö försöka komma ihåg 🙂

  8. Vi fick ett mail i natt från Airbnb där de har avbokat vår bokning. Vi gjorde vår bokning i somras, och ska resa nu på fredag. Värden hade bara fått bra omdöme. Vi ska få tillbaka pengarna och en värdecheck på 1900kr vilket inte alls kompenserar att vi nu ska resa på fredag utan någonstans att bo! Vi är 8 vuxna och 4 barn varav jag och min man står för boendet. Jag tycker att de ska hitta ett likvärdig boende till oss alla och bekosta mellanskillnaden med tanke på att det är så nära inpå. Vi har inte heller fått veta anledningen till vår att vårt boende avbokades. Värden har tagit kontakt med oss och sagt att dom kan fullfölja sin del och att vi får bo där vilket vi nog måste nappa på men det känns inte helt ok. Har ni några tips åt oss? Vad bör vi göra/kräva?
    Något desperat!/
    Yvonne

    1. Oj! Det här var jättemärkligt och jag vet att det alltid är en riskfaktor med Airbnb. Men om värden hört av sig, uppger inte de var anledningen är att det blivit avbokat? Har inte hört om något liknande.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.