Growth Hacking is a mindset

För ett tag sedan var jag på en intressant föreläsning på kontoret där jag sitter, om growth hacking. Jag blev påmind om hur mycket jag gillar just det och vill göra mer av det. Det handlar i grunden om att jobba för att få tillväxt, alltså inte enbart ägna sig åt t.ex. marknadsföring eller sökoptimering – utan att kunna se helheten, vad som drar in kunder och pengar, samt hur detta kan förbättras.

Jag gillar att förstå hur företaget hänger ihop och vad det är som gör det lönsamt. Att inte bara jobba på med min specifika uppgift, utan analysera och titta på siffror och den data som finns för att få bättre förståelse. Var finns största vinsten, och flaskhalsarna? Var bör fokus ligga och vad bör vi helt skala bort? Det är också anledningen till att jag själv klockar alla mina arbetstimmar, för att kunna analysera mitt egna företagande. Om jag lägger 500 timmar på bloggen och bloggen står för 50% av mina intäkter så är det ganska bra, men jag bör också fundera på – hur många timmar lägger jag på sälj, och vad händer om jag ökar de antalet timmarna och minskar timmarna på att producera innehåll?

Growth hacking handlar också, kanske egentligen främst, om att experimentera. Att hela tiden testa nya grejer och aldrig någonsin vara rädd för misslyckanden. Och det är just detta som är ett mindset. Något många (företag) nog önskar att de hade, men få faktiskt har. För att få inspiration kan man t.ex. spana in killedbygoogle.com där Googles ALLA misslyckade och nedlagda projekt finns listade.

Det är också något man ska komma ihåg, bakom de flesta succéer finns massor av mindre lyckade försök. Ett annat exempel är booking.com, av hundratals grejer de testat så var den röda texten som säger “bara x rum kvar” avgörande. Och hur kom de fram till det? Genom att testa, testa, testa. Att få ut någonting snabbt istället för perfekt kan många gånger också ha stor betydelse här. Done is better than perfect.

Jag måste dock tillägga att jag under föreläsningen kände hur skeptikern i mig vaknade till liv och ville lämna rummet. Många företag som ägnar sig åt growth hacking är också värsta sortens kapitalister som bara ser money and fame. Företag där man inte bryr sig om vad det faktiskt är man indirekt säljer/bidrar till. Men, jag tror förstås att det är applicerbart på massor av branscher och skulle alltså själv gärna jobba med det för något mer hållbart företag.

Growth hacking för bloggen, ja det är också något jag skulle vilja testa lite mer…

Vill man har mer inspiration kring detta kan jag tipsa om att googla på följande:

  • 6 principals of influence
  • Takeru Kobayashi (kolla hur han experimenterat sig fram till att slå världsrekord!)
  • T-shaped skills
  • Andrew Chens “The law of shitty clickthroughs”

FÖLJ:

12 svar

  1. Ah, men spännande det låter! Jag jobbar nog lite så, men kanske lite utan att tänka att jag gör något specifikt av det. Funderar en hel del på hur jag kan effektivisera saker och göra det jag gör på ett bättre sätt, vilket jag tolkar det här som lite grann? Eller?

    1. Jaa nu när jag tänker på det så är det säkert något som är gemensamt för många företagare och entreprenörer, att mycket av detta liksom kommer naturligt. Och som egenföretagare tvingas man ju mer eller mindre ha hand om “allt” och ständigt söka efter lönsamhet. ;)

    1. Tack Corinne!! Och jaa, superkul. Skulle vilja dyka in i ämnet ännu mer, tänk att gå en kurs i detta? Dröm!

  2. Älskar detta! Det är en anledning till att jag mer eller mindre lade ner idén om att jag skulle bara jobba uppgiftsorienterat med mina uppdrag. Det är inte det jag brinner för och jag är mycket bättre på att vara “down and dirty” så att säga haha. Att jobba mycket mer med tillväxt och projekt för de jag jobbar med. Känner redan att den här kommentaren kan bli milslång för att jag kan prata om det här för alltid haha! Så jag rundar av, men så bra inlägg! Jag tycker att vi tar tillbaka det här arbetssättet och gör bra saker för bra företag med det nu :D

    1. Det tar ju oftast lite tid att komma fram till vad det är man brinner för – men fantastiskt när man gör det. Så härligt att höra att du hittat hem i detta!! :) <3

    2. Håller med dig, Jacqueline, om att inlägget är fantastiskt! Och ditt resonemang lyfter det verkligen ännu ett snäpp högre. Down and dirty är så rätt och hellre jobba lösningsfokuserat än uppgiftsbaserat!

  3. Hmm, en sak du får förklara för mig är detta med booking.com som du har som exempel. Den röda texten, skulle det vara något revolutionerande? Handlar det inte om det gamla kända tricket att stressa kunden till köp? Röd text, bara ett rum kvar, boka nu annars missar du rummet! Den röda texten finns ju i alla deras hotellförslag och även långt fram i tiden när det rimligen borde finnas gott om rum. Åtminstone jag har blivit immun mot deras röda text.

    1. Du har rätt i att det inte alls är något revolutionerande – men det är alltså även små skillnader som kan ha stor effekt. Som jag förstod det så har de liksom testat massor av olika funktioner på sin sajt, men den röda texten som många säkert ignorerar, har tydligen haft som störst effekt. Det här är också varför det är så viktigt och testa och kolla på data, kanske ett helt team skulle känna som du “men man blir ju immun mot en sådan text” och besluta att inte implementera den – och således aldrig veta vad man går miste om.. :)

  4. Å vilket intressant inlägg! Aldrig hört termen innan, men som någon tidigare skrev så är det nog sättet jag tänker kring mitt företagande utan att ha ett namn på det. Tycker det är viktigt att våga prova, ändra, pröva nytt, annars stagnerar man, både företaget och sig själv. Jag tror dessutom att det går att applicera på företag som inte har vinstmaximering som huvudsyfte :)

    1. Jaa det verkar komma naturligt för många företagare ☺️ Sen är man ju alltid begränsad som egenföretagare kan jag känna, man skulle vilja experimentera och testa mer men måste inse att man inte har ett helt team runt sig 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.