Jennifer sandström

2018 i resor

Ett år som rusar förbi och man hinner glömma bort allt vad man har upplevt. Det här året blev ungefär som jag önskade – men också lite bättre. Det dök upp ett par resmål som jag inte hade planerat och jag fick överraskas av städer både i Finland och Sverige. Sommarens roadtrip blev en succé och avsluta året fick jag göra i Alperna. Ingen kunde vara lyckligare.

Jag har hållit mig innanför Europas gränser, för här finns ju massor att se. Det känns som att jag kommer hålla mig här ett tag till. Vi får väl se.

Såhär såg mitt reseår 2017 ut

Mina resor 2018

Europa

Riga, Balkan, Tallinn, Österrikiska Alperna

RIGA

Årets första utlandsresa var en överrasknings resa för min kille som fyllde 30. Jag hade planerat allt och han visste bara att vi skulle iväg någonstans. En billig destination som Riga innebar maximalt med lyx och det var en så bra helg.

Min guide till Riga

Dessutom åkte jag på en konferensresa med båt från Stockholm till Riga bara ett par veckor senare. Förutom att jag fick lära känna staden ännu lite bättre så fick jag också lära känna Silja Line och sen dess har vi haft ett samarbete ihop. Och morgonen när vi åkte in mot Lettlands kust var en av de vackraste jag upplevt på havet. Februari med ett lätt täcke av snö, isflak som flöt omkring och soluppgången.

→ Med färja till Riga: att göra under en dag i staden

BALKAN

Årets bästa resa var en roadtrip på Balkan (Bosnien-Hercegovina, Serbien och Montenegro) som avslutades med en vecka på en ö i Kroatien. Länderna och städerna jag fick uppleva under vår bilresa, de har satt sig djupt inom mig. Det var längesen jag gjorde en resa som gjorde sånt intryck och jag har fått en helt annan förståelse för historien.

Den mest magiska stunden fick vi uppleva i Serbien, Mokra Gora. Vi hade köat i flera timmar för att korsa landsgränsen samtidigt som Kroatien förlorade i fotbolls-vm (en match vi gärna hade sett, men där stod vi, helt utan internet utanför EUs gränser), och så kom vi fram till detta. Total stillhet mitt bland bergen där en liten musikfestival just denna helg råkade ta plats. Musiken de spelade var så vacker, maten smakade så gott i våra hungriga magar och när vi somnade i den enkla sängen med träram visste jag att vyn av berg skulle möta oss när vi vaknade nästa morgon.

Alla inlägg från vår Balkan-roadtrip

TALLINN

Min bror och hans sambo kom på besök i Helsingfors och vi tog med dem på en dagstur över till Tallinn. Båtresan tar bara ett par timmar och sen hängde vi en hel dag i staden innan vi tog båten tillbaka på kvällen. Jag har varit där ett par gånger tidigare men är alltid en trevlig dagstur, särskilt i gott sällskap.

Min guide till Tallinn

ÖSTERRIKISKA ALPERNA

Och så fick jag avsluta året med en drömresa till Alperna. Jag har drömt om skidåkning nästan varje natt sen dess. Längtar redan till nästa backe och nästa åk.

Finland

Jyväskylä, Tammerfors, Vasa, Borgå, Fiskars, Brännskär, Nyslott

Inte visste jag att 2018 skulle bli året då jag fick se såhär mycket av Finland. Inte mig emot, snarare tvärtom. Give me more.

Jyväskylä var snötäckt och vi fick bland annat upptäcka staden genom Alvar Aaltos verk. Jag var här på en bloggresa tillsammans med några andra utländska bloggare och vi hade några fantastiska dagar ihop. Det coolaste jag fick göra var så kallad arctic floating där vi klädde på oss våtdräkter (torrdräkter?) och gick ut på den tunna isen tills den sprack. Då var det bara att glida ner i vattnet och flyta. En så galen känsla.

Resan till Tammerfors var också en del av bloggresan och det visade sig vara kanske Finlands charmigaste stad, också kallat Finlands Manchester. Jag skrev även ihop den här guiden till Tammerfors. Tipsar bland annat om cafét på bilden nedan, charmigt på både utsidan och insidan, liksom ett café med själ.

Även Vasa, som jag passade på att stanna till i när jag var på väg hem från Gällivare tillbaka till Helsingfors, överraskade. Längs kusten finns ett otroligt naturvärldsarv (Finlands enda): Kvarkens skärgård. Dessutom fick jag bo mitt i stan i skärgårdrummet på Sokos Hotel.

Och för varje liten upplevelse lär jag mig lite mer om Finlands historia.

Borgå var inte något nytt resmål för mig men i år besökte jag den här charmiga staden två gånger (varav en bloggresa) och övernattade dessutom en natt. Här finns mycket av den finska historien (det är en av Finlands sex medeltida städer) och jag hade turen att få vandra på gatorna här tillsammans med en guide!

→ Min guide till Borgå

Dessutom blev det en utflykt till Fiskars, det är inte bara ett finskt företag utan en faktisk by, väl värd ett besök om du är i krokarna. Midsommar firades ute på en ö i den finska skärgården och kanske Finlands charmigaste lilla ö: Brännskär. I juli väntade också en släktträff i Savonlinna / Nyslott som ligger i östra Finland – så kul att få hänga med mormor och släkten.

Och pga. jobb (två föreläsningar som jag gjorde i början av året) hann jag med två snabba visiter i Jakobstad och på Åland (det senare skulle jag vilja se så mycket mer av).

Sverige

Gällivare, Umeå, Örebro, Stockholm, Göteborg

Jag var ganska duktig på att besöka Sverige i år. Det blev så mycket som två besök i min kära lilla hemstad och jag skrev äntligen ett inlägg med tips på saker att göra i Gällivare som blev himla populärt. Jag spenderade några dagar i Umeå och fick uppleva Rex Rådhus som jag blev lite extra förtjust i. Under hösten var jag i Örebro tillsammans med bloggvänner (vilken stad!). Och efter ett längre Göteborgsuppehåll blev det så mycket som tre besök här under hösten och vintern och det resulterade i ett inlägg med 9 vintriga Göteborgstips.

Tillsammans med pappa uppe på Dundrets topp i Gällivare. Mitt i natten för att se midnattssolen på bästa sätt, i juni månad.

Mer om resor från 2018:

* Alla länder jag besökt
* Hur jag packar min necessär
* 7 anledningar att åka på kryssning från Stockholm
* Det jag saknar mest med Sverige
* Smarta tips för att förbereda sig inför resan
* Resa utomlands med barn (gästinlägg från min kompis Emma)

Det blev i alla fall ganska många resdagar det här året. Särskilt eftersom jag ofta reser ganska långsamt. Det har varit flera rundor med färja och tåg. Men nog blev det ett gäng flygresor också. Om jag lyckats räkna rätt har jag flugit 6 gånger (varav fyra är t-o-r och två är enkelresor).

Men det är ju inte antalet resdagar eller resor som räknas, det vet säkert ni också.

Och nu ska jag fundera lite på vilka resor jag drömmer om att göra under 2019.

FÖLJ:

2 svar

1. Kul att du frågar! Jag har tänkt skriva ett inlägg 😉 Men först ut nu i januari är Krakow som jag ser fram emot!