Restaurang Tårget.

I lördags var vi som sagt på restaurang Tårget – mat & vin bar, jag, min pojkvän och så mamma och mormor – som var på besök. Vi hade en utsökt middag och fick ett, överlag, gott intryck av restaurangen. Trevlig inredning, trevlig atmosfär (kanske lite högljutt?) och det är nog en plats jag skulle kunna tänka mig komma tillbaka till för en drink eller ett glas vin. Mycket tjejer som var där, även om det var väldigt blandade sällskap och åldrar.

Till förrätt åt vi en antipasto-tallrik som bestod av kallrökt renstek, någon salami, parmaskinka, parmesan-ost och blåmögel-ost. Rätt gott. Men riktig renstek är förstås godare i hemma Norrland!

IMG_1288.JPG

Vi hade dock ”turen” att bli bjudna på förrätterna på grund av ett misstag från köket. Och det är här kritiken till restaurangen Tårget kommer in i bilden. Efter vi hade beställt fick vi vänta nästan 40 minuter och precis när jag ska fråga den som serveras oss hur länge tar det innan vi får förrätten? Ja, jag har inga gränser för sådant – undrar jag så frågar jag! Så kommer de och säger att det blivit ett fel och köket först börjat med vår mat nu. Okej? Hen fortsätter att hen kan ta in två förrätter istället för bara en som vi egentligen beställt – och jag frågar om det är som kompensation? Det stämmer. Sådant smakar ju alltid bra så vi tycker det går okej och känner oss inte alls irriterade över att vi fick vänta lite längre.

Till varmrätt åt tre av oss oxfilé med potatismos, rödvinssås, brysselkål och någon baconliknande skinka. Allt var givetvis beskrivet betydligt mer fancy. Men gott var det! Extremt mycket kött. Mums! Den fjärde av oss åt någon sorts pulled pork och det var tydligen också väldigt delicious.

IMG_1331.JPG
Oooh! En bild på mig och fina Mumin!

Men, som sagt – att behöva vänta lite för länge på restauranger tycker jag inte direkt förhöjer stämningen eller upplevelsen…. Och när vi läste fler recensioner på nätet så verkar flera klaga på just väntetiden hos Tårget. Det är också en anledning att jag kan tänka mig komma tillbaka för en drink, men kanske inte middag. Det har uppenbarligen några issues mellan köket och serveringspersonalen som de borde ta tag i.

Vill dock ge en eloge för att de kompenserade väntetiden! Sådant borde kanske vara självklart? Men jag tycker det är oftare man upplever snäsig personal, som knappt ber om ursäkt och som inte föreslår någon kompensation alls. Och grejen var att vi kunde se att hen som serverade oss var irriterad på köket – förmodligen de som gör fel och serveringspersonalen som får ”ta hand om skiten” och möta, kanske, irriterade kunder.

Nu är jag en person som känner mycket för andra människor. Serveringspersonalen må vara där för att serva oss, men de är också mänskliga varelser med känslor. Så jag gick fram när vi skulle gå, lämnade dricksen i hens hand och sa att jag förstår att det var en stressig kväll men att vi uppskattade hur situationen hanterats. Och vilket leende! Både mamma och Mumin var så stolta över mig och jag kände att jag gjorde en god gärning.

Så för er som besöker eller bor i Åbo – jag skulle rekommendera restaurang Tårget, men kom inte för hungriga eftersom ni kan få vänta lite. Själv vill jag gå tillbaka och prova deras hjortron-mojitio! Hur spännande låter inte det?

IMG_1354.JPG

Såhär ser det ut utanför!

Följ:
Jennifer Sandström
Jennifer Sandström

En personlig blogg om resor, företagande, marknadsföring, skrivande, böcker, foto och annat som rör vardagen i Helsingfors (ibland i Gällivare och Göteborg) och på resande fot.

5 Kommentarer

  1. 14 november, 2014 / 15:25

    Oohhh kul! Vad vi alla har väntat på, en bild på dig och mumin:D

    Kitos eller vad man nu säger. hehe

    Kram!

    • jennifer
      Författare
      18 november, 2014 / 11:16

      Hihihi. Kiitos ;)
      Kram!

  2. 14 november, 2014 / 22:54

    Passande namn på en restaurang med lång väntetid, tåget *SJ*, höhöhö ;-)
    Nej men jag håller med, skittrist om man får vänta oberättigat länge, även om maten sen är jättegod. MEN, sättet de hanterade det hela på tycker jag nästan kan göra intrycket bättre; visst, de gjorde fel, men genom att visa att de beklagade det o kompenserade det, det kan helt klart göra ngt potentiellt dåligt till ngt bra =)

    O väldigt moget/bra av dig att gå fram efteråt tycker jag. Tänk vad glad den kyparen var sen resten av kvällen.

    Snygga ni är, du o Mumin. Har du också ngt smeknamn?

  3. asd
    15 november, 2014 / 19:58

    Jag kan rekommendera deras lunchbuffe! Supergod mat, bra alternativ och ingen kö kl 11. Lite under 10 euro.

    • jennifer
      Författare
      18 november, 2014 / 11:15

      Tack Anna för tipset! Det lät överkomligt och deras meny på hemsidan ser god ut :)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Söker du efter något?