Googles nya uppdatering BERT – hur påverkar den din blogg och SEO?

Visst är det för sällan vi pratar sökoptimering på den här bloggen? Det är ju ändå ett av mina favoritämnen. Därför vill jag nu ta upp med er en nyhet från Google och flagga för att ett nytt inlägg i min SEO-serie är på gång.

Googles nya uppdatering

I förra veckan gick Google ut med en ny uppdatering som de själva uppger är en av de största på länge och en av de största någonsin när det handlar om sök.

“With the latest advancements from our research team in the science of language understanding–made possible by machine learning–we’re making a significant improvement to how we understand queries, representing the biggest leap forward in the past five years, and one of the biggest leaps forward in the history of Search.”

– Källa: Google

De uppdaterar sina algoritmer kontinuerligt, men då och då kommer större och mer betydande uppdateringar. Detta hände alltså under förra veckan då de rullade ut sin senaste som de namngett BERT. Vad det står för är egentligen oviktigt och vad det innebär kommer inte direkt som någon överraskning.

Jag har pratat lite om det här förut, att kontrollera att ditt innehåll faktiskt motsvarar de sökningar som leder in trafiken (det kan man gör via Google Search Console). Och vad det i det stora hela handlar om för dig är att se till att ditt innehåll möter de frågor som din målgrupp har!

När jag själv ser Googles exempel (du kan se fler i artikeln de publicerat) på hur uppdateringen kommer förbättra sökresultaten känner jag HALLELUJA. Det är faktiskt ganska ofta när jag googlar något mer komplicerat än vad klockan är i Kanada som jag känner att resultatet inte är jättebra. Ibland är det kanske för att det inte finns något innehåll som faktiskt besvarar frågan, men ibland bara för att Google inte förstår mig och kan matcha sökresultatet med min fråga.

Vad innebär uppdateringen?

Att Google på sikt kommer bli bättre på att förstå din exakt sökning, genom att hela tiden lära sig och bli bättre på att analysera språk och dess nyanser (med hjälp av AI). Du kommer inte längre behöva söka “Paris guide blogg” utan istället kanske skriva in “bästa sakerna att göra i Paris enligt bloggare”. Precis som när jag skriver ut frågan “what time is it in Canada” och får klockslagen enligt de olika tidzonerna direkt presenterade. Det är också det Google vill uppmuntra, att våra sökningar ska bli mer “naturliga” och inte så stolpiga.

Nedan är kanske ett bättre exempel, istället för att generellt söka på hur visum till USA fungerar och få fram massor med info som kanske inte alls är relevant, ska man t.ex. kunna söka “how do Swedish people apply for visa to USA”.

Här ser du ett exempel illustrerat, läs sökningen och se hur de två olika resultaten skiljer sig innan och efter BERT-uppdateringen:

Bild från Googles artikel om uppdateringen

Vad menar jag med att de kommer bli bättre på sikt? Jo, det är en uppdatering som först går ut på engelskspråkiga marknaden (USA först) och senare till övriga länder. Svenska (och t.ex. Nordens övriga språk) är förhållandevis små språk och därför kan det dröja innan vi ser resultat här. Men jobbar man med innehåll som ska leva vidare i flera år och få relevant söktrafik från Google finns all anledning att tänka långsiktigt. Hur stor skillnad vi kommer se är det dock ingen som vet exakt utan det återstår att se.

Men det är en uppdatering som igen bekräftar det som alla tjatat om ganska länge, att det är ditt innehåll som spelar roll – inte egentligen vilka sökord du använder dig av.

Det här är dock ingen uppdatering som egentligen går ut för att straffa några sajter, utan det handlar om att bli ännu bättre på att matcha rätt sökresultat med varje sökning. Och vi som innehållsskapare är ju minst lika intresserade av att få relevant trafik till oss, som man som besökare är av att hitta “rätt svar”.

Vad behöver du som bloggare göra?

Alltid när Google gör nya uppdateringar kan man hålla lite koll på sin söktrafik under de kommande veckorna/månaderna och se om det är stora förändringar. Men det kan faktiskt lika gärna vara förändringar till det positiva! Så desto mer behöver du inte göra.

Det jag rekommenderar är att du har koll på din search console och loggar in där för att se vilka sökfraser som leder till dina mest lästa blogginlägg och om ditt innehåll motsvarar dessa.

Och som alltid – fortsätt producera fantastiskt innehåll som någon vill läsa och kan ha nytta av!


Senare i veckan ska jag publicera steg 5 i min pågående SEO-guide där jag pratar mer om hur du optimerar din blogg/hemsida och enskilda inlägg. Håll utkik!

Prenumerera på bloggen via Feedly eller Bloglovin' för att inte missa nya inlägg

FÖLJ:

6 svar

    1. Det finns inte direkt någon info, som jag hittat, som berättar när BERT-uppdateringen skulle komma till Sverige eller för svenska. Kanske testar de den ett tag och beroende på hur den fungerar så kör de ut i fler länder. Jag vill tro att det är snart, men samtidigt känner jag ibland att svenska, finska osv. måste ligga ganska långt ner på Googles priolista ;)

  1. Denna uppdateringen beror ju också på hur vi skriver artiklar och hur vi bemöter dessa frågor i blogginlägg som svarar på den frågandes svar. Är det kanske så att Google med förändringen måste indexera om artiklarna till potentiella bra svar på folks frågor för att det ska fungera ännu bättre? Mycket spännande i alla fall och en anpassning till hur folk använder sök såklart.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.