Starta företag & säga upp sig

Hur gör man för att starta företag? Och hur säger man upp sig från sitt jobb för att kunna satsa helhjärtat? Om du vet att du vill, om du har en idé: då är det bara att köra.

Rent konkret för att starta företag så bör du leta upp den sajt i ditt land som kan hjälpa dig med att grunda företaget och komma igång. Verksamt i Sverige och i Finland finns en helt nystartad sajt suomi.fi (även på svenska, var tidigare FöretagsFinland / YritysSuomi). Dessutom finns det redan massor med information online om att starta företag och driva företaget. Jag vet att det kan kännas överväldigande, med till exempel bokföring och fakturering, och jag vet att du förmodligen bara känner dig mer förvirrad om du försöker prata med Skatteverket. Men ta en sak i taget – det är inte omöjligt, jag lovar. Jag kan dela med mig av fler konkreta och praktiska tips i ett eget inlägg senare.

starta företag och säga upp sig från jobb

Det här ska du tänka när du startar företag – 3 tips


1. Börja i liten skala

Har du testat din idé – hur vet du att den håller? Mitt bästa tips är att dra igång företaget vid sidan om ditt vanliga jobb – så börjar många. Det ger dig förutsättningarna för att kunna börja i liten skala och prova dig fram innan du kör all in. Du får ägna tid under kvällar och helger och allt eftersom växla upp medan du testar din affärsidé, kanske hittar du din första kund, ser efter vad du kan finjustera och undersöker om idéen överhuvudtaget håller. Vill du börja frilansa kan du exempelvis scanna marknaden inom det du vill göra och se – finns det ett behov? Hur ska du hitta kunder? Har du några kontakter som är relevanta?

Om det rör sig om att till exempel ta fram en produkt eller starta upp en butik – något som dels tar tid och dels kostar pengar så kan du börja med att:

  • Researcha marknaden ordentligt. Hur ser konkurrensen ut? Hur ser det ut långsiktigt? När Isabella Löwengrip grundade sin tidning 2011 var det till exempel helt fel tid att starta just en tidning.
  • Gör en undersökning mot målgruppen för att få bättre förståelse och kunna ”testa” idéen som finns i ditt huvud innan du lägger massvis med tid och pengar på att ta fram den.
  • När du är redo att komma igång, kom ihåg att första resultatet sällan bör eller behöver vara perfekt. Börja med en MVP (Minimum Viable Product) som betyder ungefär att man gör produkten/tjänsten så minimal som möjligt för att kunna släppa den så snabbt som möjligt och på sätt börja testa direkt mot kunden och sedan förändra, förbättra och lägga till.

2. Spara till en buffert

Det är klokt att inse att du kanske inte kommer tjäna pengar från dag 1 och därför är det både guldvärt och smart att ha en liten säck med pengar för den första tiden. Den ekonomiska trygghet som en buffert ger, minskar lite på den pengastress som många egenföretagare dras med.

Så om du går i tankar om att starta eget, eller har en dröm – starta upp ett sparkonto och börja lägga in pengar redan nu! Den dagen du vill förverkliga din dröm kommer du vara tacksam för dina ihopsparade slantar.

Kom ihåg att det här inte är något måste utan bara ett tips – alla har inte möjligheten att spara och det går att starta företag utan sparpengar också. 

3. Inspireras och nätverka

På jobbet har du kollegor som du kan utbyta idéer med och kanske går du på olika event inom branschen. Som egenföretagare får du ordna detta på egen hand. Och det kan du börja med redan innan du startat upp ditt företag. Hitta likasinnade som kan stötta dig i processen och som kan dela med sig av alla lärdomar och tips de lärt sig längs med vägen.

Omge dig av människor som gör det du vill göra! Det kommer göra vägen mot målet så mycket enklare och också roligare. Hur gör man då detta kanske du undrar? För dig som har blogg-drömmar rekommenderar jag dessa nätverk för bloggare. Och om det rör sig om en annan bransch så finns det garanterat en Facebook-grupp på ämnet som du kan gå med i, och kanske bloggar eller poddar som handlar om just det och som du kan börja följa?

Obs, var inte rädd för att be om hjälp, människan delar gärna med sig av sin kunskap – men var också försiktig med att slänga ur dig frågor som enklast hittas via Google. Googla först, fråga sen.

starta företag tips

Så startade jag mitt företag och sa upp mig från jobbet:

Jag fick en fråga nyligen om just detta och mer om hur jag gjorde när jag startade mitt företag. Personen undrade också vilka tankar och förutsättningar jag hade när jag startade mitt företag. Så låt mig berätta, enligt en tidslinje.

2006 – bloggen föds. Det startade som en dagbok visserligen, men ändå, det här var startskottet för vad min blogg är idag och att jag gör det jag gör. Jag har skrivit dagligen under så många år och det är förmodligen en bidragande faktor till att jag orkar och vill fortsätta även om man dippar ibland – det är en del av mig.

2010-2013 – studier, resor, blogg & marknadsföring. Under 3 år läser jag en kandidat i företagsekonomi och riktar in mig på marknadsföring. Ett intresse för marknadsföring väcks och samtidigt bloggar jag och hänger mycket på sociala medier. Är dessutom ett helt år utomlands, blir bekväm med engelska och hittar lite mer av en rese/utlands-nisch för min blogg.

2015 – grundar enskild firma. Efter att ha jobbat i Indien, Tyskland och även i Åbo så spenderar jag 6 månader i Sverige och här startar jag min enskilda firma. Det finns inga tankar om att satsa heltid på företaget, men jag behöver skicka några fakturor och tänker inte desto mer på om det är krångligt eller svårt utan kör bara igång.

Fick ganska snart ett samtal från Skatteverket, något gällande F-skatt vs. FA-skatt och det var lite förvirrande. Blev också chockad när ett brev dök upp i brevlådan där jag skulle betala massor av pengar i preliminärskatt. Det löste sig dock lika snabbt, (tips: man kan helt enkelt ange väldigt låg omsättning och inte behöva betala preliminärskatt, men obs! håll koll på att du då måste betala den i efterhand).

2015 – börjar jobba på en startup. I september börjar jag jobba i Helsingfors med marknadsföring mot Sverige och har hand om alltifrån blogginlägg och Facebook-annonser till mejlutskick, mässor och kundkontakt.

hur startar man företag

Kom ihåg: it always seems impossible until it’s done. Det är lite knivigt, framför allt när man gör något första gången. Men det är inte omöjligt. Tänk på hur många som lyckats starta upp sina egna företag?

2016 – gick ner i arbetstid. Den enskilda firman tickar på, jag klarar av ett bokslut (även om det var lite svettigt) och skickar några fakturor då och då. Men hösten 2016 föds idén om att få mer tid för bloggen. Så jag går ner till 80% på mitt jobb. När man jobbar på en startup som har entreprenörer som målgrupp så har man möjligen en väldigt förstående chef, det har jag. En dag i veckan oktober-maj ägnar jag helt och hållet åt bloggen (och lite mer resande).

2017 – året då allt hände 

I maj går jag ner till 40% och i slutet av augusti säger jag upp mig helt. Mer tid åt bloggen och företaget började ge resultat och jag kände att det är det här jag vill göra. Det var nu eller aldrig. Att jobba deltid när man driver företag kan vara svårt, då man står med varsin fot på olika platser och hjärtat kanske drar mer åt ett håll.

När jag slutade på mitt jobb hade jag varit där 2 år och lärt mig massvis. Dessutom jobbade jag med en produkt som var fakturering och bokföring för egenföretagare. Så under den här tiden konsumerade jag så mycket inspiration och kunskap inom inte bara det men också entreprenörskap och företagande generellt, och producerade själv den typen av innehåll i olika kanaler.

Hur startar man företag – en intervju i radio

Anledningen till att jag skriver om detta idag är faktiskt för att jag var med i en radiointervju idag här i Finland på Yle X3M, om att starta företag. Jag delade bland annat med mig av de tre tipsen jag nämner ovan och lite av vad som varit mest utmanande den här hösten.

Inslaget finns att lyssna på här och jag är med vid 1:12:50 till 1:34:44. Tyvärr kan du bara lyssna om du befinner dig i Finland. Så om du är till exempel i Sverige får du slå på din VPN (t.ex. Freedome om du råkar ha det).

säga upp sig starta företag

Att få vara med i radio och prata om att starta företag var en dröm som gick i uppfyllelse! Jag har tidigare varit med och pratat om både kärlek och Finland – och ett par andra saker… Så kändes fantastiskt att få prata om något som är 100% relevant och ligger närmare hjärtat – att driva företag som bloggare och frilansare!


Lycka till med ditt företagande! Vill du följa min resa som egenföretagare kan du göra det på Facebook och Instagram. Samt följa bloggen på Bloglovin.



Svensk resebloggare, expert på att flytta och bo utomlands. Skriver även om egetföretagande och vardagen. Alltid ärligt, med glimten i ögat. Bloggen är mitt jobb och min passion.


12 kommentarer
  1. Det lät ju riktigt bra i radion! Jag tror inte att jag kommer att starta något företag men det finns annat i mina tankar som får inspiration och näring av din blogg, föreläsning och din resa till egen företagare. Att våga och att planera, förbereda sig och starta upp etappvis. Jätteviktigt är, som du också säger, att omge sig med rätta människor. Man blir den man umgås med, brukade salig mor säga, och något stämmer det.

  2. Bra tips! Håller med ovan om att omge sig med ”rätt” människor, jag råkade gifta mig med en entreprenör som har peppat mig att starta eget i flera år. Jag var VÄLDIGT svårövertalad, jag älskade min trygghet med fast anställning och kan fortfarande se många poänger i att ha en anställning. För mig var friheten den överlägset största anledningen till att jag startade eget, det här året har jag behövt kunna sätta min egen agenda utan någon chef som ska tycka till om vilka dagar jag ska vara ledig och inte. Love it – men det har också sitt pris i form av en helt annat ekonomisk situation än tidigare.

    God jul!

    1. Alltså du ser – guldvärt att få en partner som kan peppa en så. För man influerar ju absolut varandra. Och ja, förstår det med ekonomiska situationen, men vänta bara – snart är du uppe i nya nivåer med din egna business.

      God jul Annika, hoppas du får en fin ledighet med nära och kära <3

  3. åh vad kul att få läsa! extra kul för mig med små detaljer även från finska systemet. Har haft enskild firma i Sverige samt fakturerat via sån här faktureringstjänst i nåt skede, alltså typ Firmify tror jag det var, där de tar en procent men man slipper sköta bokföring etc som med enskild firma.
    och nu sakta börjat grotta ned mig i finskt system. har ju bara enskilda fakturor då och då än så länge men viktigt att kunna ta betalt för det man gör på ett vettigt sätt och kunna växa vid behov.

    1. Åh – tänker ibland när jag nämner finska detaljer som i detta sammanhang att det inte intresserar svenskarna – så kul och värdefullt att höra att det kan vara till nytta. Vad är det för finskt system du använder, if I may ask? Och hur kommer det sig att du kikar på Finland affärsmässigt? :)

      1. Åh med ”finskt system” menar jag bara myndigheterna etc. har ju flyttat till Åland sen snart två år tillbaka så därför är min verksamhet baserad här (även om jag fakturerar svenska företag för skrivande så är det ju i Finland jag jobbar…).

        1. Dåå förstår jag. Lite jobbigt att behöva lära sig ett nytt land när man lärt sig ett redan, eller hur? Och hur är det med Åland, har förstått att det är lite av ett specialcase… Jag jobbade ju på ett faktureringsprogram innan som hade separata inställningar för Åland :)

  4. Bra inlägg, kort och koncist! En sak att se upp med: om man jobbar samtidigt som man startar firma måste man kolla upp så de två inte krockar, dvs inte konkurrerar med varandra. Ett enkelt sätt är att helt enkelt fråga arbetsgivaren om verksamheterna ligger näa varandra.

    1. Jättebra poäng! Det kan vara bra att nämna för sin chef att man startar företag ja – tack för tipset Ia! :)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *