Bloggar och statistik.

God morgon onsdag! Jag studsade nästan upp i morse när klockan ringde. Vilket i mitt fall betyder att jag 1. Inte snoozade och 2. gick upp redan efter 7 minuter. 7 minuter tog det att kolla mail, snaps och svara på ett par bloggkommentarer. Men jag snoozade i alla fall inte och det börjar bli fler och fler sådana framsteg. Idag kommer det vara lugnt på jobbet då hälften av kollegorna är på Slush. Känner ni till det? Nordens största event här i Helsingfors för startups och investerare. Hade gärna varit där! Men jag lottade och drog inte mitt eget namn så…

Som rubriken lyder så är det just vad jag sitter och funderar över. Det är väldigt intressant vad som driver läsare till en blogg och hur de stannar kvar. Sen att det blir som ett mål att hela tiden få fler och fler läsare, samt någon sorts intern tävling bland bloggare, är ju kanske lite löjligt. Men bekräftelsebehovet behöver hela tiden mer och mer för att mättas. Och bättre blogg-statistik innebär också bättre möjligheter till samarbeten med företag som betalar en – så även om det kanske inte egentligen är ditt mål med bloggandet så är det häftigt att kunna tjäna lite pengar på något som mestadels är en hobby!

Hur vet man hur många besökare en blogg har?

Det finns ett portal i Sverige där de flesta bloggar är samlade, bloggportalen. Som för ett tag sedan gick ut med att de lägger ner för att senare bli uppköpta och nu kommer fortsätta rulla. Där kan du se till exempel besök per IP-adress och timme senaste 7 dygnen. Som till exempel min blogg, den ligger på 5 plats bland mest besökta privatbloggar för kategorin Svenskar boende i utlandet. Det ger en någorlunda bra indikation om hur många besök en blogg har.

blogg statistik

Sen finns ett annat verktyg som jag använt en hel del när jag, framför allt tidigare, jobbat med bloggar – alltså på jobbet. Det är Similarweb. Där får man också en idé om besökarantalet. Om man vill kan man koppla datan till Google Analytics för att få den verifierad, det har jag gjort och den ska alltså vara lite mer trovärdig.

statistik för blogg

Annars är det Google Analytcis som visar de mest korrekta siffrorna. Och detta eftersom du klistrar in en specifik kod på din blogg i html, som direkt mäter trafiken. GA är i övrigt sjukt intressant att kika runt i. Du kan till exempel se vilka som är dina mest lästa inlägg, vilka andra bloggar som folk har hittat till din blogg via eller via vilka sociala medier där du delat din blogg. Jag kan bara en bråkdel av allt man kan göra i GA men kan ändå lätt fördriva en timma där då och då.

Här är en printscreen från GA, förra året i november då jag hade ett rejält besöksrekord. Allt tack vare det populära blogginlägget som blev viralt. 121 679 sidvisningar den månaden.

besöksrekord

Betterbloggers har skrivit en guide till Google Analytics för den bloggaren som är intresserad.

Sidvisningar eller unika besökare?

Det är en återkommande fråga som förvirrar och ska man räkna per dag, vecka eller månad? Det finns egentligen inga regler för detta och det blandas hejvilt i bloggbranschen. Unika besökare kan vara det bästa måttet och brukar som FreedomTravel upplyste i en kommentar till det här inlägget, skilja en hel del från antalet sidvisningar. Det viktigaste är att man är noga med att specificera om det är unika och per dag, vecka eller månad.

Tydliga tecken på missvisande statistik

Anledningen till att jag ville skriva om detta här och nu denna onsdagsmorgon var för att jag kikade runt på lite olika bloggar och insåg att det irriterar mig när bloggare vill verka mer attraktiva och populära än de egentligen är. ”X-stads mest besökta blogg”, ”x besökare i månaden” – siffror som inte har någon egentlig källa. För att 1. bloggen finns inte listad på bloggportalen – ett medvetet val kanske? Om du säger dig ha hundratusentals beöksare – varför skulle du då inte kunna visa din statistik? Samt att verktyg som similarweb indikerar en betydligt lägre siffra.

Ingen verifierad statistik är alltså första tecknet på att statistiken är missvisande. Det andra man kan kolla på är antalet kommentarer. En blogg med hundratusen läsare i veckan/månaden – har flera kommentarer på varje inlägg. Det är ett ”ratio” utan undantag.

Så godmorgon på er och varsågod för den lilla lektionen i bloggar och statistik!



Svensk resebloggare, expert på att flytta och bo utomlands. Skriver även om egetföretagande och vardagen. Alltid ärligt, med glimten i ögat. Bloggen är mitt jobb och min passion.



13 kommentarer
  1. Sånt här är ju intressant för oss bloggnördar. Vi använder Google Analytics och refererar alltid till siffror därifrån. Men vad menar du med att unika besökare och sidvisningar inte skiljer så mycket?? Enligt GA har vi drygt 10.000 unika besökare/månad och drygt 44.000 sidvisningar/månad. Det är ju väldigt olika siffror? Förresten då verkar det som att man kan fuska med statistik också. Har du sett Svenska Resebloggen i listan på Bloggportalen? Han ligger skyhögt över alla andra resebloggare, men har startat nyligen, har relativt lite innehåll på sidan och ytterst få kommentarer. Realistiskt…??? Knappast…

    1. Oj!! Okej – my bad. Mina skiljer sig nämligen inte så mycket. Undra vad det beror på, att era läsare går in mer ofta på er blogg? Kommer inte ihåg exakt nu, men det var bara ett par tusen i skillnad. Men det är enligt GAs ”sessioner” (som ibland skrivs som sidvisningar) och ”användare” – om jag fattat det rätt? Jag är lite förvirrad också som sagt.

      Joo minns att vi pratade om det i Svenska ResebloggAR – det kan också vara värt att belysa ja. Och då är det som sagt bra att kika på, hur många kommentarer finns egentligen på bloggen? Är alla hundratals anonyma och små tysta möss?

      1. Nej, session och sidvisning är inte samma sak. När du är inne i GA kan du välja t.ex. användare (unika besökare), sessioner eller sidvisningar (och lite andra mått). Att sidvisningar blir fler än unika användare är inte så konstigt. Jag har t.ex. knappen ”läs mer” på varje inlägg – om en läsare klickar på den är den redan två sidvisningar (men bara en unik besökare). Sessioner tycker jag är ett knepigt mått och det brukar jag inte använda. Jag har försökt googla på det men har inte förstått exakt… Men ingen brukar fråga efter det måttet… Så kolla upp hur många sidvisningar du har – det bör vara betydligt mer än sessioner tror jag!

        1. Jaaa, nu är jag med! Och du har rätt Helena – tack! :)
          Jag skulle anta att 1 besökare kan ha 2 sessions under en dag och kanske 3 sidvisningar per session – skulle det vara logiskt?

          1. Ja, kanske nåt sånt (som ett exempel) skulle jag kunna tro… På min GA står det att vi den senaste månaden haft i snitt 2,11 sidor/session.

            Jag brukar bara redovisa unika besökare och sidvisningar (och ibland % återkommande besökare).

  2. Jag tycker att det är så himla olika. Jag har lite över 600 följare, drygt 1200 sidvisningar (dvs två inlägg om dagen) men Ämdå mindre än 20 kommentarer. Så kommentarer beror nog inye alls på följare. Men tack gör Google analytics, ska registrera mig där! X

    1. Fast det är ju ganska bra med kommentarer? Tänker mer på 1200 sidvisningar per dag och nästa inga kommentarer – då är det misstänksamt ;)

  3. Här kommer jag 1 år senare och har en liten fråga, haha! Tycker du att man ska gå på unika besökare i månaden eller per dag när någon frågar hur många unika man har? Jag är nybörjare och vill egentligen bara göra rätt för mig. Kram!

    1. Hej Julia! Vilken bra fråga. Egentligen spelar det inte jättestor roll, jag skulle säga unika i veckan eller månaden fungerar (så länge du specificerar vilket när du nämner det), men inte unika läsare per dag. Om du bara kollar per dag kan det vara lite missvisande då enstaka dagar kan ha mer/mindre medan per vecka eller månad ger en mer rättvis bild.

      Kul att du hittade till det här inlägget! Kram

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *