När träningen går på rutin.

Vädret är fortfarande så pass varmt att man kan springa utan jacka utomhus. En underställströja och en tunn tröja över är en perfekt kombo + något över öronen. Och när solen kikar fram och förstärker trädens gyllene färger så är det rentav en sjukt fin höstupplevelse, att promenera eller ta en löptur någonstans bland alla höstlöv. Morgnarna är också fina nu, när solen går upp och färgar allting lite rosa.

Mumin föreslog löptur igår direkt efter jobbet, bra val!

Att träna på hösten & få in träningen på rutin

Det är dock lite motigt den här årstiden att upprätthålla eller komma igång med träningen. Det handlar ju lite om att få in det på rutin och göra det oavsett yttre omständigheter. Eller som mantrat Sofia på Uppochhoppa upprepade i sin video igår, jag gör det ändåDet är lite kallt ute och ska det kanske börja regna? Jag gör det ändå. Soffan, Netflix och tända ljus lockar extra mycket… Jag gör det ändå. 

Mitt knep för att få in träningen på rutin har nog varit att inte ta den på dödligt allvar. Att göra sådant jag känner för och som känns bra för kroppen. Att tänka att den bästa träningen är den som blir av. En löptur en onsdag, nästa tre veckor senare. Lite styrka där emellan. Något zumba-pass här och där, kanske en promenad med vänner. Under sommaren hade jag inget gym att gå till men försökte få in lite styrka ändå (tips: försvarsmaktens träningsklubb!).

Dessutom har jag insett hur stor inverkan träningen har på mitt psykiska välmående – wow alltså. För att inte låta höstdeppen ta över tror jag träning i någon form är rätt viktig. För många av oss har träningen en magisk inverkan på hur vi mår, faktiskt.

Upprätthålla tränings-motivationen

Det här är en utmaning som man ständigt får kämpa med. Jag vet hur svårt det är. För mig är det lite av en fälla så fort något oförutsett sker och står i vägen för träningen när man väl lyckats komma in i ett flow. Det kan vara till exempel en förkylning eller resa. Efter ett ofrivilligt uppehåll kan det hjälpa att bara göra något litet, gå till gymmet och köra ett lugnt pass, gå på ett gruppass eller ta en skön promenad.

En annan grej för att hålla uppe motivationen medan man tränar om man märker att man börjar bli lite uttråkad av till exempel styrketräningen, är att mäta sina resultat. Och nu snackar jag inte om vikten på din kropp utan snarare vikterna du orkar lyfta.

I juli gjorde jag tre utmaningar från FMTKs app och gjorde samma utmaningar igen nu 3 månader senare. Du ska göra så många du orkar i antal (armhävningar och burpees) eller minuter (plankan) på raken Det här var min förbättring:

Burpees: från 22 st till 35
Plankan: från 1.10 minuter till 1.45
Armhävningar: från 13 st till 17

Det är ganska häftigt att se förbättringen så svart på vitt, som ett kvitto på att träningen faktiskt ger resultat även om det inte alltid känns så. Sen är ju faktiskt endorfinerna efter ett pass ett direkt-resultat och en bra belöning i sig!


Hur tränar du i höst? Och märker du av om träningen har en positiv inverkan på ditt välmående?



Svensk resebloggare, expert på att flytta och bo utomlands. Skriver även om egetföretagande och vardagen. Alltid ärligt, med glimten i ögat. Bloggen är mitt jobb och min passion.



5 kommentarer
  1. Jag tränar 2-3 pass i veckan på gymmet, TRX, gympa och numera ett tabatapass med. Men så blev jag såklart döförkyld i slutet av förra veckan så nu är det en vecka sen jag var på gymmet :( Hatar när jag tappar rutin. Men eftersom jag har hundarna så rör jag ju på mig oavsett hur förkyld jag är, de måste ju ut även om jag är döende. Så det blir ju minst 30 minuter om dagen, oftast mer, även de dagar jag är sjuk. Det är ganska skönt, alla rutiner försvinner inte.

    När jag är sjuk blir jag alltid jättesugen på att träna så nu tänker jag att jag ska ta upp löpningen igen när jag är frisk :D

    1. Det är sjukt hur träningssugen man kan bli efter några sjukdagar – såklart att det lockar extra mycket då, när man inte kan. Låter i övrigt som att du har ett riktigt bra träningsupplägg. Och så mycket vardagsmotion – vad härligt!

      Krya på dig Åsa! <3

  2. Vilka träningsframsteg du gjort! Lätt att känna att man aldrig utvecklas, så vad kul att du skrivit upp. Heja dig!

  3. Jag gråter en skvätt för jag tränar inget alls. Helt bedrövligt omotiverad och har knappt fått in några som helst rutiner sedan semestern började i början av juli. Räknra snart in ett halvår av träningskaos. Skämmes, jag. Skämmes.

    Allt det här TROTS att jag vet hur sabla skönt det är att vara ute i höstvädret och träna, något som dina bilder bekräftar till 100%.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *