Vad är sökmotoroptimering (SEO)?

En kompis till mig hörde av sig och var intresserad av att lära sig om SEO och mer specifikt den kurs i sökoptimering jag erbjuder och frågade:

“Är det hur man lär sig att få sin hemsida att komma upp först på Google?”

Vilket egentligen sammanfattar sökmotoroptimering bra. SEO handlar kort och gott om hur man dyker upp i Googles (eller andra sökmotorers) sökresultat. Ju högre placering desto bättre.

Och detta för att få trafik och besökare förstås! (Och i förlängningen: relevanta besökare som kan konvertera enligt de uppsatta nyckeltal man eftersträvar som bloggare eller företag).

Jag har pratat en hel del som SEO de senaste åren, men jag vet inte om jag tagit det helt från början – så nu kände jag att det var dags. Det första inlägget jag skrev om sökmotoroptimering handlade faktiskt om hur man skulle tänka inför julen – tips som går att använda inför egentligen alla säsonger/högtider.

Vad betyder SEO?

SEO är en förkortning av search engine optimisation från engelskan som direkt översatt blir sökmotoroptimering. Vanliga ord att använda i svenskan är SEO eller sökoptimering.

Det handlar alltså om att optimera en hemsida (göra den så bra som möjligt) för sökmotorerna. Google är den vanligaste och den de flesta använder, men det finns också till exempel Yahoo och Bing. Eftersom Google är den största pratar vi ofta om hur just Google fungerar – och vi sökoptimerar med den här sökmotorn i åtanke.

» Läs också: SEO-ordlista med ord som är bra att känna till

Det här är sökoptimering 2021

Det handlar om att dyka upp först på Google. Men vad sökoptimering år 2021 däremot inte handlar om är att försöka lura Google. Det var populärt i begynnelsen och visst finns det ännu de som försöker manipulera sökresultatet på olika sätt, men för dig och mig handlar det snarare om att förstå Google och vad som är viktigt när vi publicerar något på internet. Dessutom kan du straffas om du pysslar med saker som enligt Googles regler inte är okej.

Så vad det främst handlar om är relevans och användarvänlighet. Sökmotorerna vill visa så bra och relevant innehåll som möjligt, och när vi googlar vill vi ha resultat som besvarar våra funderingar. Vi vill dessutom ha en så bra upplevelse som möjligt (INGEN gillar en långsam sajt, för att ge ett av de mest tydliga exemplen).

» Vikten av relevans och användarvänlighet för SEO

Eftersom det finns MASSOR av innehåll ute på internet har Google behövt skapa system för att avgöra vad som är relevant för olika sökningar; avancerade algoritmer som hela tiden ändras och blir bättre.

Så här beskriver Wikipedia SEO: ” […] webbplatsägarna försöker att finna och implementera metoder, metoder för sökmotoroptimering, för att göra att deras webbsidor av algoritmerna uppfattas som mer relevanta. […] Sökmotorerna strävar numera efter att belöna sådana saker som är till nytta för surfaren, såsom god kvalitet, fyllighet, unikt och omfattande material samt användarvänlighet.”

Fördelarna med sökoptimering

Jag har skrivit om varför man ska jobba med SEO och där tar jag upp flera fördelar.

Men den främsta fördelen med sökoptimering är att du har chans att nå ut till fler och inte till vem som helst, utan till rätt målgrupp. Det är en ypperlig marknadsföringskanal – som du inte behöver betala för, mer än din egna tid och engagemang förstås.

Det här är några av fördelarna med sökmotoroptimering som borde kunna övertyga dig om lära dig mer om ämnet:

  • Det är långsiktigt! Att publicera inlägg i sociala medier eller betala för annonser kan förstås också vara nödvändigt, men det innehåll du sökoptimerar är gratis och det lever vidare av sig själv under flera år.
  • Du når din målgrupp, bortom din vanliga publik. Istället för att bara skriva för din nuvarande publik skriver du för en publik som aktivt själva söker efter det du skriver om/erbjuder. Folk googlar på allt och du har chans att fånga in dem!
  • Bli intervjuad / föreläsa! Journalister googlar i research-syfte. Skulle du vilja bli intervjuad och få chans vara med i radio, tidning eller tv så kan SEO vara nyckeln! Och det gäller också arrangörer som letar passande föreläsare.
  • Är du företagare? Dina kunder googlar, hjälp dem hitta dig.
  • Det är gratis. Du behöver bara betala med din egna tid.

För att ta reda på hur du ligger i sökresultatet behöver du installera Google Search Console och Google Analytics. Att själv googla olika nyckelord kan ge en fingervisning (googla då i inkognito), men ingen exakt bild eftersom ett sökresultat anpassas efter den som googlar.

Search Console är också bra för att sökoptimera gamla inlägg.

Exempel på sökoptimerade inlägg i min blogg

Inlägget jag publicerat om tips på barer i Helsingfors är förhoppningsvis användbart för någon som besöker Helsingfors (eller bor här) och söker efter just detta på Google. Och det är också det som är sökoptimering. Att skriva ett inlägg som ger något av värde för den som söker på en fras relaterad till det inlägget handlar om.

Skriver du om något som kan vara värdefullt också för någon som inte följer din blogg är det klokt att pyssla med sökoptimering, helt enkelt för att flera ska kunna hitta till inlägget, och till dig.

För att ge ett exempel: jag kan skriva en fantastisk reseguide till Gällivare, men om jag väljer att ha ett gulligt citat som titel till guiden (istället för den mycket beskrivande titeln och vanliga frasen många söker på “Vad kan man göra i Gällivare?”), är det inte lika många som kommer att hitta till inlägget via Google. Och jag går miste om relevant trafik och besökare som flera år senare skulle kunna ha nytta av min Gällivare-guide.

Vad sökoptimering är – en sammanfattning

  • Sökoptimering handlar om att relevant innehåll visas åt en publik som söker den typen av innehåll.
  • Sökoptimering handlar om att underlätta för Google och med små knep förklara vad innehållet på din hemsida eller i dina blogginlägg faktiskt handlar om.
  • Sökoptimering handlar om att din sajt är tillgänglig, användarvänlig och trovärdig.
  • Sökoptimering är dessutom ett riktigt bra verktyg när det kommer till marknadsföring. När du en gång sökoptimerat är det sedan gratis marknadsföring, år efter år (well, nästan, lite underhållningsarbete krävs förstås).

Hur man sen ska förvandla den där besökaren till något som är mer värdefullt än endast en förhållandevis betydelselös siffra i Google Analytics, DET är något jag hoppas vi får chans att prata mer om någon gång.


Vill du lära dig mer om sökoptimering?

FÖLJ:

10 svar

  1. Ja det är en hel vetskap det med SEO, man försöker göra googleanpassade inlägg, men har förstått att det är extremt mycket jobb med SEO

  2. Hej Jennifer! Bra skrivet inlägg och fin hemsida! Tycker det är sjukt svårt med SEO och skapa trafik till sin hemsida. Startade nyligen en hemsida om mitt liv i Tyskland. Det konstiga är när jag söker på mitt namn Ettliviettannatland.com kommer din sida före min. Så på något sätt har du lyckats riktigt bra! Har du några tips hur jag får mer trafik till min sida, lossnar inte riktigt för mig? Kom gärna med feedback på min sida! Med vänliga hälsningar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.