Inlägget innehåller annonslänkar
Har du som företagare också tänkt tanken att du skulle kunna göra mer än bara kunduppdrag och att konsulta? Att du har både kunskapen och idéerna för att ta fram något som du kan sälja i obegränsade mängder? Något som, när det väl är live, inte kommer kräva desto mer jobb från dig?
Kanske har du nått ett stadium där du känner att du inte längre vill byta din tid mot pengar. Du är redo för nästa steg i ditt företag. Du vill skapa digitala produkter som kan sälja i stora volymer helt oberoende av din tidsinsats.
Eller så har du en så fantastisk idé att du helt enkelt måste satsa på den?
Det var vad som hände mig och Kugge när vi grundade Let me create. Initialt hade vi kanske någon förhastad vision om att sälja volymer. Men snabbt insåg vi att det inte var det viktiga.
Det viktiga var vår idé. En enkel men snygg arbetsbok som egenföretagare själva kan fylla i vid årsskiftet för att reflektera över året och planera framåt. Det var produkten vi själva saknade och behövde (vi gjorde ju redan hela grejen med en årliga konferens innan jul, men behövde ett underlag att jobba med som vi kan komma tillbaka till varje år).
Idéer är sällan unika eller särskilt värdefulla i sig själva. Idéer blir spännande först när de förverkligas och när du lyckas ta idén till slutfärdig produkt. Vem som helst kan komma på något, men att utveckla idén, att faktiskt skapa en digital produkt av den – och att sen lyckas sälja den till kunder, DÅ har du något att värde.
Genom det här inlägget vill jag guida dig på vägen och ge dig en inblick i processen bakom den digitala produkt jag och Kugge tillsammans tagit fram med Let me create.
Innehåll
8 steg för att lyckas med din digitala produkt 💡
1. Idén – vilken typ av digital produkt?
Vad är du riktigt bra på? Vilka produktidéer har du? Och hur kan du omvandla detta till en smart digital produkt?
Men framför allt: vilka problem och utmaningar ser du hos din målgrupp – och hur är din produkt lösningen här?
Att ta fram en produkt som du kan distribuera och sälja digitalt handlar om att förpacka din kunskap och expertis på ett smidigt och lättillgängligt sätt. Istället för att du erbjuder skräddarsydda produkter, privata konsultationer eller tar uppdrag på beställning – säljer du något som alltid finns tillgängligt direkt för kunden att ladda ner. Men det handlar lika mycket om att se ett behov hos kunden. Produkter som bara är “nice to have” och inte erbjuder en lösning på ett problem är betydligt mer svårsålda.
Kanske har någon redan sagt till dig: du borde sälja det här? Och där har du i så fall början på en lysande idé.
Exempel på hur en digital produkt kan se ut:
- Pdf:er, e-böcker eller digitala arbetsböcker att läsa eller fylla i digitalt. Till exempel: träningsprogram eller annat utbildande material.
- Färdiga mallar. Till exempel: Lightroom-presets för bilder, budgetmall eller sociala medier-innehåll. Något kunden direkt kan använda, antingen en färdig mall som ett preset eller något som kan anpassas såsom ett ramverk för sociala medier-inlägg.
- Tryckfiler kunden själv skriver ut. Till exempel: teckningar att färglägga och stickmönster.
- Videomaterial. Till exempel en föreläsning, workshop eller kurs.
- Ljudfiler. Till exempel: meditationsövningar, löpträningsprogram eller någon form av exklusiv podcast.
Är du med på hur en typisk digital produkt kan se ut nu? Fick du några nya idéer?
Om du behöver mer inspiration så kommer här några exempel tagna ur verkligheten.
Verkliga exempel:
- Mitt Företagsår – arbetsbok för företagare (produkten vi tagit fram, finns även som fysisk tryck-produkt)
- E-bok om foto – för att ta bättre bilder
- Kickstarta din kreativitet (egentligen en kurs, men du går den när du vill och utan handledning)
- Olika typer av stickmönster
- Fler stick- och sömnadsmönster
- Digital målarbok
Mitt Företagsår riktar sig exempelvis till den egenföretagaren som vill investera i sin företagsutveckling och inte låta slumpen avgöra hur det går eller vilka uppdrag hon jobbar med. Problemet är att hon saknar ett ramverk för hur hon ska gå tillväga – lösningen är arbetsböckerna Mitt Företagsår som låter henne reflektera och analysera för att kunna planera framåt.
2. För vem – målgrupp och persona
Som alltid vid framtagning av en produkt behöver du fundera på vem produkten är ämnad för.
”Den här produkten passar verkligen ALLA!”
Ja jo, så kan det kanske vara. Men jag vill att du ska bli mer specifik. När man utvecklar produkter och tjänster är det vanligt att tänka både på målgruppen och en persona.
Det här är otroligt viktigt för att du ska ta fram en digital produkt som tilltalar någon. Vi tenderar att intressera oss för sådant som känns som om det är framtaget exakt för oss, och inte för sådant som är för ALLA.
Formulera följande:
- Vem är din målgrupp? (Ett större perspektiv, den grupp av människor du riktar dig till.)
- Till exempel: ålderspann, stad/plats, intressen, utmaningar.
- Vem är din typiska kund – beskriv din persona! (Du målar upp en person framför dig som är din idealkund.)
- Vad gillar hon att göra? Hur gammal är hon? Vad heter hon och hur hon ser ut? Var någonstans bor hon (stad och villa/lägenhet)? Och så vidare.
Läs mer om skillnaden mellan målgrupp och persona.
Prata med och lär känna din målgrupp
Här kan det vara bra att göra både en kvantitativ undersökning bland målgruppen i form av ett frågeformulär – och även en kvalitativ undersökning där du intervjuar ett par utvalda personer.
Anledningen är att det är lätt att fastna i sina egna tankar och tro eller gissa hur andra tänker. Bara för att du tycker att någonting är jättekul eller asjobbigt – tycker kanske inte alla andra det. Det viktigaste är att tar reda på vad idealkunden tycker och tänker! Att prata med andra hjälper en att komma ur sina gamla vanliga tankemönster.
Fråga runt bland vänner och bekanta eller vänd dig till en Facebook-grupp för att hitta personer i din målgrupp.
Verkligt exempel – Mitt Företagsår:
- Målgruppen: företagare som vill utvecklas, jobba smartare och har mål de vill uppnå.
- Persona: Egenföretagare, 34 år, som drivit företag i 2–4 år och känner att hon står och stampar. Hon vill utveckla företaget och ta sig framåt, men vet inte hur. Just nu jobbar hon med tråkiga kunduppdrag och gör inte det hon egentligen vill. Hon tjänar inte heller så mycket som hon skulle vilja – eller jobbar för mycket. Hon vill skapa den där drömvardagen som företagare som hon såg framför sig när hon först startade eget.
Vi vänder oss alltså inte egentligen till den som är helt nystartad (även om de också tyckts uppskatta produkten) och inte till dig som känner att du har koll på allt, redan driver ditt absoluta drömföretag och inte har några problem med att nå målen du sätter upp.
3. Göra själv, köpa en mall eller anlita någon?
De här är de tre alternativen beroende på din ekonomi och dina skills:
- Budgetversion: gör allt själv.
- Medium: köp åtminstone en mall.
- Lyx: anlita en livs levande designer.
Beroende på din produkt har du olika behov för vad du ska göra själv och vad du kan ta hjälp för. Om du ska sälja presets eller teckningar som kan färgläggas kommer du antagligen att designa dessa på egen hand – det är ju det din expertis bygger på.
Men om du däremot vill ta fram en snygg arbetsbok (ifyllningsbar pdf) där kunden går igenom materialet, lär sig något och själv fyller i – då behöver du inte designa det själv.
Jag rekommenderar att ta en titt på Creative Market för snygga mallar – där hittade vi mallen vi använt för att skapa arbetsböckerna i Canva.
Om pengar inte är ett problem eller om det här är en större investering du gör i ditt företag kan du välja att leta upp en designer (efterlys till exempel i Facebook-gruppen Kreatörsgäris) som kan hjälpa dig ta fram materialet.
Vi körde alltså på mediumversionen för Mitt Företagsår och köpte en mall till Canva som vi utgick från.
Läs mer om Canva som verktyg och hur du använder det.
4. Testkunder
Givetvis ska du testa din produkt på en vän, kollega eller random person som kan komma med vettig input. Det här är ett av de viktigaste stegen i din process!
När du fått ihop ett första utkast av din digitala produkt kan det vara bra att samla in feedback innan du vidareutvecklar. Kanske kolla med samma personer du intervjuade i början av processen? Se till att hitta testkunder som vågar vara ärliga. Det är också bra att låta någon som kanske inte helt är inom målgruppen titta på materialet för att kunna få ett extra kritiskt utifrånperspektiv.
Efteråt kan du jämföra den feedback du fått från målgruppen och från de som inte är inom målgruppen. Någon som är i exakt målgrupp blir kanske lätt blind av förälskelsen ifall det är en riktigt bra produkt och riskerar att inte vara lika klarsynt i sin feedback. Medan en annan person med ett utifrån-perspektiv kan ge mer kritiska synpunkter.
Tänk även på att inte bara samla feedback på innehåll utan också design, layout och funktionalitet.
Verkligt exempel – Mitt Företagsår:
Vi bad några företagsvänner (i olika åldrar och branscher) gå igenom Mitt Företagsår innan vi lanserade och tog till oss deras feedback om både innehåll och tonalitet. Sen samlade vi in feedback efter förra året som vi nu vidareutvecklat hela produkten baserat på. En feedback vi inte fick direkt men själva insåg var bland annat att namnet var helt fel och förvirrande (årsrapport och årsplanering kallade vi dem, folk fick uppfattningen att de hade med bokföring att göra) och därför ändrade vi i år namnet till Mitt Företagsår.
5. Sälj via en webbshop – din egna (t.ex. Woocommerce) eller Etsy?
Den webbsida du har erbjuder förhoppningsvis ett verktyg där du kan sätta upp din egna webbutik! Det kan vara nice att ha din shop på din egna hemsida då allt är ihopkopplat och du har full kontroll över design och inställningar.
WordPress & Woocommerce
Om du har WordPress rekommenderar jag att du installerar Woocommerce och kopplar Stripe till det (för kortbetalningar). Woocommerce är gratis (men det finns mängder med betal-tillägg som kan kopplas på senare vid behov) och Stripe är bland de mest prisvärda alternativen för betalningar som du kan hitta (de tar en låg procentuell avgift för varje köp). Att sätta upp både Woocommerce och Stripe är förhållandevis smärtfritt och det finns flera bra kom igång-guider.
Tips för din Woocommerce-butik
- Virtuell vs nedladdningsbar produkt? Om du säljer en produkt som är både fysisk och nedladdningsbar klickar du i alternativet “downloadable / nedladdningsbar” i Woocommerce (då kan du t.ex. ha ett visst antal i lager). Om produkten däremot är helt virtuell och kan laddas ner i obegränsad upplaga, då väljer du “virtual / virtuell”.
- Ladda upp din produkt som en zip-fil. Om produkten ska laddas ner efter köp och du har flera filer (såsom pdf:er), kan du spara och ladda upp dem som en zip-fil. På så sätt kan du också inkludera annat du vill få med – kanske ett “intro-dokument”, en hälsning eller någon typ av instruktioner?
Det är så här vi säljer Mitt Företagsår i vår egna webbutik om du vill ta en titt (där Kugge också säljer sin andra delvis digitala produkt: skrivboken).
Ett annat alternativ är att sätta upp en butik hos Etsy.com. Det är populärt och används av både många kreatörer och kunder.
Stella som driver Hildebrandt Sustainable Living har både sin egna webbutik och en butik hos Etsy. Jag frågade henne om för- och nackdelarna med Etsy då jag inte själv testat verktyget.
Fördelar med en Etsy-butik
- Enkelt att komma igång, kräver inte att du har en egen hemsida
- Du kan nå ut till en bredare och internationell målgrupp (bra om din produkt är på engelska eller inte kräver något språk)
- De tar givetvis en avgift för varje produkt/köp, men den är bara på några procent (och en egen hemsida kommer ju också med omkostnader)
Stella säger själv så här om sin butik: “Från Etsy handlar nästan uteslutande personer från andra länder, främst USA. De hade aldrig hittat mig om det inte var på Etsys plattform. Fördelen är att man når ut via folk som aktivt söker på Etsy.”
Nackdelar med en Etsy-shop
- Det är lätt att försvinna i mängden
- Det finns många som gör liknande/samma saker
- Du har inte själv kontroll över butiken och designen på samma sätt som med din egna hemsida
- Det kan vara bra att ha ett antal produkter, samt få några försäljningar och reviews för att lättare ranka för olika sökningar
6. Prissättning – hur sätter man rätt pris?
Att sätta priser är en egen konstform. Bakom priser finns både psykologi och strategi. Det handlar inte så mycket om någonting är billigt eller dyrt – utan om hur det upplevs. Dessutom är det viktigt att du täcker dina kostnader.
Vad är din digitala produkt värd?
- Bygger din produkt på kunskap och erfarenhet som tagit dig år att få? Det är bra att beakta när du funderar på vilket värde du ger och vad priset ska vara.
- Vilka är dina omkostnader? Här är exempel på vad ditt pris ska täcka:
- Hemsida/webbutik och transaktionsavgifterna där.
- Program du använder för att kunna skapa din produkt. Jag använder exempelvis Adobes program som kostar några tusen svenska kronor per år.
- Hur mycket tid har du lagt på att ta fram produkten?
- Hur mycket tid behöver du lägga på administration och marknadsföring när din produkt väl är live?
- Ska du investera tid i vidareutveckling av produkten?
- Hur priskänslig är målgruppen du vänder dig till? Vad är de villiga att betala? Vad säger ditt pris om produkten och vilka förväntningar kan det ge kunden (samt möter du de förväntningarna)?
Tips: tracka dina timmar med Toggl för att hålla koll på hur mycket tid allt jobb tar.
Du kan räkna med att du ska komma upp i volym med din försäljning. Men för att göra det kommer du kanske behöva lägga tid och pengar på marknadsföring, om du inte redan är en sorts influencer i din bransch med en köpredo publik.
Det finns mycket kunskap att ta in på det här ämnet också och jag skulle rekommendera dig att läsa en bok på ämnet. Här är en på svenska: Ta betalt! : hur pris påverkar allt.
Verkligt exempel – Mitt Företagsår:
Som referens sålde vi 75 stycken Mitt Företags-arbetsböcker förra året. Priserna vi tar för dem är 49:90 € (inkl. moms) för de tryckta som skickas hem direkt till kundens brevlåda, och 39:90 € för den digitala produkten som vi också erbjuder.
39:90 € kan upplevas både som billigt och dyrt, beroende på vem du frågar. För oss har det varit viktigt att erbjuda en produkt som speglar kvalitet och professionellt företagande. Det är en arbetsbok vi lagt ner själ och hjärtan i – och som finns till för att hjälpa dig framåt i ditt företagande. När du upptäcker vad produkten kan göra för dig, känns det garanterat som en blygsam investering.
7. Marknadsför din digitala produkt
Var ska vi börja? Du behöver nå ut med din produkt. Den kommer inte sälja sig själv.
Det absolut bästa är dessutom om du byggt upp din publik innan du lanserar en digital produkt som du vill sälja. Vi köper av folk (och företag) vi gillar, och det är inte säkert att vi gillar folk som försöker sälja oss något första gången vi träffas.
Vänta hellre med din lansering tills att du byggt upp en kanal (hemsida/blogg, Instagram, LinkedIn, YouTube) med ett gäng engagerade följare. Gänget behöver inte vara stort, men det behöver finnas.
En bok jag kan rekommendera på det här temat är Oversubscribed. Den är något extrem, men har många väldigt bra poänger runt hur man bygger upp sin målgrupp och även får den att konvertera.
Verkligt exempel – så här såg vår enkla strategi ut när vi lanserade Mitt Företagsår:
Marknadsföringsstrategi för sociala medier
– Skapa värde
– Vad får en företagare ut av att följa oss?
– Satsa på att skapa innehåll/tips direkt på insta, inte försöka “länka vidare”
– Sådant vi borde dela:
> Tips, vara bjussiga
> Kunskap
> Behind the scenes, öppna med processen
> Påminnelser om aktuella saker just nu
Och konkreta saker vi gjort för att marknadsföra Mitt Företagsår:
– Vårt nätverk – givetvis delar vi till våra vänner och bekanta i sociala medier och de nätverk som vi är med i. Majoriteten av våra kunder första året var mer eller mindre bekanta. Deras stöd har varit och är ovärderligt.
– Egen Instagram. Vi startade Let me creates insta för att kunna marknadsföra oss där – vilket förstås innefattar att dela innehåll av värde kontinuerligt hela året och inte bara när vi vill sälja.
– Även det månatliga mejlet till vår mejllista med företagare är en del i marknadsföringsstrategin!
– Blogginlägg på relaterade teman, för att prata mer om ämnet och produkten i ett lämpligt sammanhang:
> 7 orsaker till varför du misslyckas med dina företagsmål
> Julklappar till egenföretagaren & entreprenören
> Konferens för egenföretagare – så ordnar du en själv
– Relevanta Facebook-grupper. Om du har en bra och unik produkt med en tydlig målgrupp kan det faktiskt uppskattas om du delar med dig i en relevant Facebook-grupp.
– Vi tänkte också skicka pressmeddelande till branschorganisationer och liknande, men prioriterade bort det.
– Vi kontaktade även några influencers och det gav en del exponering!
Den här strategin är under ständig förändring – vi lär oss hela tiden lite mer om oss själv och företagarna som följer oss. Och till veckan tänkte jag presentera några nya idéer jag fått till Kugge och Alva, efter att ha läst ännu en inspirerande bok, haha.
Andra sätt?
- Att sälja via Etsy som vi pratade om i punkt 5 kan vara ett sätt att nå ut.
- Annonsering i sociala medier – om du har kunskapen, orkar lära dig eller har budget att ta in hjälp.
- Jobba med affiliates. Du kontaktar andra med nätverk som tror på och gillar din produkt, för varje produkt de säljer får de sen provision.
- Skriv sökoptimerat innehåll som är kopplat till produkten (men ändå är värdefullt i sig) och kan dra in rätt målgrupp. De blir intresserade och vill köpa.
8. Fortsätt testa, vidareutveckla och finjustera
Det här arbetet slutar aldrig.
Lyssna på feedbacken du får från dina kunder. Agera inte genast på varenda kommentar du får, men lyssna in och se om du kan upptäcka mönster. Vad uppskattas? Vad fungerar sämre? Hur kan du utveckla din befintliga produkt? Eller hur kan du utveckla ytterligare en produkt som kompletterar den du redan har?
Om allt rullar på bra kan det vara bra att då och då, till exempel en gång om året, ta en titt på din digitala produkt och se om du kan förbättra den och se till att den håller sig uppdaterad? Vi får ju hela tiden mer kunskap och lär oss nya saker, så när du ser på din produkt med nya ögon kan du upptäcka en hel del som kan göras bättre.
Verkligt exempel – Mitt Företagsår:
- I år säljer vi inte de två arbetsböckerna separata som vi gjorde förra året. Det var dels lite förvirrande men dels också gjort att vi nu kan få innehållet att höra ihop ännu bättre. Dessutom måste du göra en tillbakablick för att kunna planera framåt!
- Namnet ja. “Årsrapport och Årsplanering” = långt, klumpigt och fel associationer. “Mitt Företagsår” = förstår direkt vad det handlar om, enkelt att säga och komma ihåg.
- Vi passade också på att skala av och förbättra designen tack vare att vi såg på allt med nya ögon.
- Efter den feedback vi fick har vi också lagt till och förfinat de uppgifter som finns med. Samt utökat med en uppföljning på slutet av mål och planer som kan följa med under hela året.
Är du nyfiken på slutresultat av vår digitala produkt Mitt Företagsår? Då ska du ta en titt på det här smakprovet som vi bjuder på!
Men va, ger ni bort en del av innehållet helt gratis?! Ja, jo. Vi är övertygade om att det är helheten du har nytta av, så att ge bort ett smakprov – det har vi inget att förlora på. Varsågod!
Är det här garantin för att verkligen lyckas?
Ja i rubriken till det här inlägget utlovar jag 8 steg för hur du LYCKAS med din produkt. Lyckas i den här bemärkelse handlar inte så mycket om att få din produkt såld, utan snarare att du överhuvudtaget lyckas utveckla den.
Men du vill förstås att den ska sälja också, och jag hoppas att tipsen i det här inlägget hjälper dig att lyckas även med det.
För sannningen är att det knappt går en vecka utan att jag ser en företagare i mitt nätverk förbluffas över att saken/produkten/kursen de skapat inte säljer.
Men va, folk BEHÖVER detta och har uttryckligen efterfrågat det? Inser de inte hur bra det är? Är priset för dyrt? Är tajmingen fel? Vad beror det här förvånansvärt dåliga resultatet på?
Orsakerna till varför någonting inte säljer är ofta flera. Men låt det här bli en påminnelse innan du sätter igång: har du realistiska förväntningar och vet du vad din egentliga målsättning är?
Och kanske kan jag dela med mig av fler lärdomar och gyllene nycklar om hur du faktiskt SÄLJER något, om något år – för vi är inte riktigt där ÄN. 😉
Fokus för det här inlägget har varit på digitala produkter som du kan sälja ett obegränsat antal av. Alltså produkter som inte kräver någon egentlig input av dig – utan när de skapats och finns i din butik så är ditt jobb klart (förutom marknadsföringen då, hehe).
Tips! Du som funderar på att även skapa en tryckprodukt ska läsa den här guiden hos Kugge: Hur skapar man en tryckprodukt? Det här behöver du ha koll på.
Och du som funderar på att skapa en kurs ska läsa om hur du bygger en webbkurs här.
Lycka till med ditt produktutvecklande! ⭐️
Och vad undrar du över efter att ha läst det här inlägget? Lämna gärna en kommentar här nedan 👇 eller hör av dig till mig 💌
4 svar
Superbra!!!! 👌👌👌
Tack Elin!! Du har ju din Teknifik-klubb som väl är någon form av digital produkt. Fast ett sorts medlemskap är antagligen en helt egen kategori när det kommer till utveckling och marknadsföring?! 😃
Tack för grym och bjussig guide!
Tack Johanna 🧡