Utgifter som egenföretagare – vilka kostnader har en frilansare?

En fördel med att driva företag som frilansare och att jobba hemifrån är att man egentligen har ganska låga utgifter. Om man till exempel säljer produkter och har någon form av tillverkning/produktion så har man ju genast mer omkostnader i företaget. Men som frilansare kan man hålla nere på kostnader – och först när man har tillräckligt med intäkter börja öka på och investera i sådant som kan gynna en.

Men allting är ju relativt. Det är definitivt inte gratis att driva företag och efter alla kostnader blir det inte mycket kvar av alla de där tusentals kronorna man fakturerar.

Så för att ni ska få en inblick i hur kostnaderna för en företagare, eller ja för en frilansare, kan se ut – tänkte jag ta och lista alla utgifter jag har just nu.

Obligatoriska utgifter

  • Moms
  • Skatt & egenavgifter
  • Pensions- och sjukförsäkring

Så när jag berättar att jag fakturerat 40 000 SEK är det liksom inte 40 papp min ficka (dessutom fakturerade jag bara hälften av det månaden efter, så att, ja…). Långt ifrån. Ungefär hälften går bort till ovan. Det är också därför man som frilansare och egenföretagare måste ta vad som kan verka som ganska höga priser. Men ett pris på 950 SEK per timma (ex. moms) är inte så mycket om du tänker på skatt och avgifter, och sen att du som frilansare inte kan fakturera alla dina arbetstimmar. Du måste till exempel sköta det administrativa, samt försäljning, marknadsföring och allt sådant runt ditt företag.

Min pensions- och sjukförsäkring ligger även på 15 000 sek per kvartal. Det ni, inte min favorit-faktura.

Verktyg

  • Dator
  • Kamera
  • Webbhotell, domännamn, bloggtema
  • Program så som Adobes program (Lightroom, photoshop etc.)
  • Hemmakontor, t.ex. laptopstöd och höj- och sänkbart skrivbord
  • Hårddiskar och andra tekniska tillbehör
  • Bokföring

Min dator kostade 21 000 sek, men det är också mitt främsta arbetsverktyg. Och min kamera 5000 sek. Nu är det förhoppningsvis prylar jag inte behöver förnya allt för ofta.

Vi pratade nyss om webbhotell och jag betalar till exempel 2500 sek om året för mitt. För Adobes programpaket har jag studentrabatt (fantastiskt!) och betalade 2300 sek för första året, nu nästa år lite mer – och då är det ett BRA pris. För mitt bloggtema betalade jag 620 sek.

Min bokföring kostar runt 500 sek/månaden, väldigt billigt – i Finland är priserna det dubbla.

» Läs också: tips för att frilansa som marknadsförare

Annat

  • Utbildning, t.ex. fotokurs och medlemskap i Influencers of Sweden
  • Marknadsföring
  • Resor

De här kostnaderna är inte jättehöga för mig. Som resebloggare kan jag förstås inte ta alla resor som en företagskostnad utan jag har gjort det de gånger som jag rest för jobb. Marknadsföring testar jag lite med att boosta inlägg på Facebook just nu – det är nämligen svårt att nå ut där även med bra material och 50-100 sek kan vara värt för att få bättre spridning.


Så varsågod, you do the math – men nej, man samlar inte pengar på hög under första tiden som egenföretagare (även om det indeed ser ut så i de här bilderna). Jag går i alla fall runt just nu, men vet aldrig varifrån pengarna kommer in nästa månad. Det är som att ständigt befinna sig i en bergochdalbana som man aldrig vet om den kanske kommer ta slut en dag och man störtar ut i det tomma intet. Inte konstigt man känner sig lite åksjuk ibland.

» 12 bloggar om företagande och marknadsföring

FÖLJ:

12 svar

  1. Mitt tips är lägga ca 40-50% av arbetstiden på löpande uppdrag för att slippa oroa sig för ekonomin varje månad. Så har jag haft det senaste åren och kan verkligen rekommendera! Dvs jag har uppdrag där vi har ett avtal på att jag ska jobba X antal timmar och samtidigt fakturera x antal kronor varje månad.

    1. Tack – blev så glad av den kommentaren! Tror nog också att det är bra att kunna vara öppen med sånt här! :)

  2. Det här är så bra att du delar! Dels för såna som mig, som också frilansar så att jag inte tar underbetalt.
    Men även bra för de som anställer frilansande och inser vad pengarna går till och då även förstår varför det kostar som det kostar.

    1. Jaa, det är otroligt bra att ha förståelse från båda håll! :) Och tack – superkul att du uppskattade inlägget!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.