16 tips för att ta betalt och förhandla som frilansare

Hur tar man betalt som frilansare eller företagare som gör konsultuppdrag?

Att förhandla är något jag gjort hyfsat regelbundet sedan 2015. Det började med bloggsamarbeten och idag handlar det oftare om att förhandla de frilans- eller konsultuppdrag jag gör. Alltså att sälja in mig och min kompetens till kunden. Det är definitivt något som kräver sin övning – och det är tyvärr enkelt att hamna i en sits där du som frilansare tar alldeles för lite betalt.

Jag har lyckats förhandla upp ett större jobb från ett tidigare pris på 40 euro i timmen till 65 euro – och lärt mig en hel del av det. För de flesta uppdrag är dock mitt timpris som standard 95 euro (ex. moms) sen en tid tillbaka.

Men jag har också många olika typer av uppdrag och inkomstkällor – är inte bara frilansare (utan bloggar ju också och säljer mina egna saker). Ibland blir timpriset högre, ibland lägre – det är mycket som väger in. Därför är det också omöjligt att direkt jämföra dina priser mot en annan frilansares priser.

Så vad jag vill göra i det här inlägget är att öppna upp för hur du kan tänka när du sätter dina priser eller förhandlar med en kund. Min förhoppning är att du med hjälp av de här tipsen ska få lite bättre koll på hur du kan ta betalt som frilansare och känna dig trygg i din prissättning.

Vad är du värd och hur mycket du ska ta betalt som frilansare?

Att jobba som frilansare och företagare skiljer sig på många plan från att vara anställd. Lön och arvode är en typisk sådan sak, som dessutom är svår att jämföra mellan frilansare och anställda.

När du är anställd står din arbetsgivare för allt. Som frilansare och företagare faller alla kostnaderna på dig. Till exempel: kontor, utrustning, programvara, utbildningar, försäkring, pension och semester.

Utöver det är det också du som ansvarar för allt. Du har ingen skild ekonomiavdelning eller marknadsföringsavdelning – du gör allt och det ska också vara inräknat i ditt pris.

Det här innebär att du bör fakturera ett högre belopp månatligen än vad en anställds månadslön är. Det ska du ha med dig när du sätter dina priser och förhandlar med dina kunder. Så när man väl börjar prata siffror inser man snart varför 150-300 euro faktiskt kan vara en rimlig timpenning.

Men att ta betalt som frilansare beror också på vad du gör för typ av jobb, hur länge du jobbat och hundra andra små faktorer som kan spela in när du sätter ditt pris.

Min företagarvän och branschkollega Malin lyfter också något jag skriver under på till hundra procent

“Det är alltid utifrån kundens perspektiv du måste utgå när du ska sälja in dig.”

Malin nämner att kunden faktiskt inte bryr sig om vad du behöver ta betalt för att gå runt som frilans – utan endast tittar på vilka alternativ det finns till att ta in dig, till exempel att göra det själva eller göra något annat som kan ge dem mer värde för pengarna. Det är värt att komma ihåg i förhandlingar!


16 tips för att ta betalt och förhandla som frilansare – så får du betalt det du är värd

1. Ditt bästa förhandlingsläge: var aldrig desperat

Ditt bästa förhandlingsläge är att inte vara desperat.

I början av en frilansarkarriär är det naturligt att vara mer desperat efter jobb. Särskilt om man satsar på att bygga upp sin portfolio eller kanske överhuvudtaget behöver uppdrag för att få mer erfarenhet och bli trygg i sin roll. Det kan därför få speglas i priset (precis som om du som junior har ett lägre precis än någon som är mer senior).

Ett annat tips för att inte behöva hamna i ett desperat läge där du är villig att gå ner i pris – är att ha en buffert.

Tredje tipset är att försöka ha igång fler än en förhandling/diskussion med potentiella kunder, så att allt inte hänger på en enda stor offert.

2. Kunden vill anlita just dig

Ibland kan ett företag tar in offerter från flera aktörer, och här har du inte övertaget. Men när det däremot är uppenbart att kunden vill ha och behöver just dig – då ska du förstå värdet i det du erbjuder. Fundera på varför de vill anlita just dig? Vad har du som inte någon annan har?

Och: ta betalt för det!

3. Det är okej att kunden tackar nej

Jag brukar tänka – om ni kan hitta någon som gör det här lika bra eller bättre, till ett bättre pris – fine by me. Det betyder inte att jag är bäst, eller dyrast, men det betyder att jag förstår att jag kanske inte är en rätt match alla gånger. Och jag vill (och behöver inte) sänka mitt arvode bara för att vara snäll – eller för att få jobbet.

Om det finns någon som gör jobbet lika bra som jag, men billigare, då är det väl fullt rimligt att företaget bör anlita den billigare? Det skulle jag gjort om jag var kunden. I verkligheten kan dock pris ofta spegla kvalitet, men inte alltid.

Precis som Malin nämner i sitt inlägg så är det inte heller någon idé att ödsla tid på att övertyga kunden om varför de borde betala för dig. Läs hennes fantastiska tips om vad du bör fokusera på i stället!

4. Paketera ditt erbjudande

Det är alltid lättare för kunden att ta ställning till ett konkret paket, istället för en luddigt formulerad offert. Då kan du också dela upp det på ett sätt som får kunden att ta ställning till vilket paket de vill ha beroende på deras behov och budget.

Två exempel, kort förklarat:

Otydligt exempel: Jag kan skapa innehåll för er hemsida. Timpris 85 euro ex. moms.

Tydligt exempel: Jag skriver texter för er hemsida. 800 ord vardera till fem undersidor. Ett första utkast kan levereras den 20 november och slutgiltiga texter en vecka efter första feedbackrundan. Totalpris: 950 euro ex. moms. Samt, föreslå ett alternativ som är större eller mindre och som kunden kan ta ställning till.

5. Vad vill DU göra och HUR?

Vad vill du helst göra och hur vill du jobba? Kom ihåg att formulera ditt erbjudande enligt det.

Du måste inte göra allt bara för att kunden skulle önska att få allt. Och om du hellre jobbar med långsiktiga kunder – formulera ditt erbjudande enligt en modell som uppmuntrar långsiktighet.

Jag erbjuder exempelvis ett lägre timpris om man bokar in flera timmar under ett visst antal månader, än om man bara vill ha ett par timmar här och där. Detta eftersom det ger mig som frilansare en trygghet och säkerhet, samt besparar mig tid från att sälja in andra projekt.

6. Anpassa pris efter kund

Om du vill vara stenhård på ditt timpris och aldrig kompromissa – fine. Men det kan finnas lägen då ett lägre, eller högre, pris kan vara lämpligt.

Det är förresten alltid lättare att ta fram ett pris och offert om du vet kundens budget – våga fråga redan i ett tidigt skede för att inte slösa med varken deras eller din tid.

Jag har varit schysst och gett ett lägre pris till någon som varit i startfasen av sitt projekt. Har till och med erbjudit något gratis för någon som studerat. Kanske är det en särskild bransch du vill stötta, som du vet jobbar med tajt budget för ett gott syfte?

Men ett företag som är vinstdrivande och kanske har höga marginaler, finns det ingen anledning att gå ner i pris för.

Jobba dock inte gratis bara för att det är en kompis eller familj. Varför inte? Läs mer här: hur tar man betalt av vänner och familj?

8. Är ditt pris för högt? Lägg till något.

Jag har diskuterat med många frilansar- och företagarvänner om vad man ska göra när kunden tycker att ens pris eller offert är för dyr. Många menar att man inte ska sänka arvodet, eller ens plocka bort något för att kunna erbjuda ett lägre pris – utan istället ska man lägga på något extra.

Vad för mervärde kan du erbjuda? Som kanske inte tar jättemycket mer tid för dig men är betydelsefullt för kunden.

Om du ändå vill ge en rabatt av någon orsak, var tydlig med att det är just en rabatt och ett undantagsfall.

9. Du sätter ribban – den är svår att höja

Var medveten om att det pris du sätter kommer påverka vad kunden är villig att betala framöver. Det här är alltid sant. Har du en gång satt ett lågt pris så kommer kunden aldrig förstå varför du “plötsligt” vill ha mycket mer betalt. Även om det går att förstå rent intellektuellt, så kommer det ändå vara svårt att acceptera.

Om de tidigare fick dig för ett rabatterat pris kommer de antagligen inte vilja betala ditt standard-arvode. Lite som att köpa kaffe på ICA, det säljs alltid på extrapris med jämna mellanrum och det finns alltså ingen anledning att betala fullpris för det.

Med det sagt, om du en gång lagt dig på en låg nivå, kommer det vara svårt att höja priset med just den kunden.

Hälsningar, talking from experience.

10. Ge aldrig ett pris på stående fot

Om ni har ett möte och prisfrågan kommer upp, be om att få återkomma med en konkret offert. Eller om kunden berättar sin budget eller erbjuder ett pris, be om att få sova på saken och återkomma. Det här gäller också erbjudanden från försäljare på telefon eller på gatan, be alltid om betänketid – du ska kunna ta ditt beslut i lugn och ro utan press från någon annan.

11. Var tydlig i din offert

Vad ingår? Vad händer om projektet tar längre tid? Hur många feedback-rundor ingår? Var så tydlig och specifik som möjligt för att undvika problem senare tillföljd av missförstånd – så att du inte hamnar i att göra flera extra timmar som du inte räknat med för att kunden förväntat sig något mer.

Till exempel: om du ska fota porträttbilder, hur många bilder levererar du till kunden? Eller om du ska bygga en hemsida åt någon, hur länge kan de ta hjälp av dig för support?

12. Var transparent

Kopiera inte byråernas stil med att sälja dyra paket där det är oklart hur många timmar som jobbas eller överhuvudtaget vad byrån pysslar med. Jag brukar ibland ange mitt timpris för att kunden ska förstå hur mycket jobb som ligger bakom något också. Om du inte vill ange ditt timpris ska du åtminstone räkna ut det för dig själv – och registrera dina arbetstimmar med Toggl så att du hela tiden lär dig hur mycket tid ett jobb tar och kan skapa offerter som baserar sig på tidigare erfarenheter. Det är trist att hamna i ett läge där man jobbar mer än vad tanken var för att man felbedömt uppdraget från start.

Det finns en diskussion där man menar att man inte ska sälja timmar, utan paket – men även om du säljer ett paket, så lägger du ju ner arbetstimmar på det. Så min åsikt är att det alltid finns ett timpris och jag förstår inte varför man ska hymla med sånt. Är ditt timarvode dyrt? Grattis, du är bra på det du gör och förtjänar betalt där efter.

13. Tro på dig själv och din kompetens (eller: have some balls)

Det finns flera strategier för hur man ska tänka kring att “våga skicka sin offert”. Det är lätt att sänka sitt pris för att man känner sig lite obekväm i att ta betalt… Och vill vara snäll… Så typiskt kvinnor (ja faktiskt!) att inte vilja vara till besvär och ta “för mycket” betalt.

Så det sägs att man ska ha lite självförtroende, eller rentav SKÄMMAS när man skickar offerten. Då vet man att den är bra. Eller så applicerar man tänket “vad skulle en medelålders snubbe begärt”? Medelålders snubbar är aldrig blyga vad gäller pris och vet (läs: överskattar) alltid sitt värde.

När du blir bättre på att räkna in värdet och den faktiskt tiden för det arbete du gör kommer det också vara lättare att have some balls… :)

14. Kunden kan alltid förhandla

En annan bra anledning till att inte vara rädd för att skicka iväg din offert är förstås att kunden kan återkoppla och eventuellt förhandla. Det finns förstås de gånger du skickar en offert som tävlar med andra, och då finns kanske inte samma utrymme. Men i andra fall – det är inte på liv och död!

Du kan även öppna upp för det genom att lägga till ”är det något ni önskar komplettera eller har frågor kring, säg bara till” i din offert eller mejlet.

15. Is i magen

Kom ihåg, igen, det är okej om kunden tackar nej. Börjar därför inte kompromissa med ditt pris bara för att du är rädd att tappa kunden. Utan ha is i magen.

Det finns exempel på förhandlingar (när man ses fysiskt) där motparten tystnar när du säger ditt pris, för att du till slut inte ska orka stå ut med tystnaden och utan att tänka dig för slänga ur dig ett lägre pris. Detsamma gäller om du får ett förslag på pris från kund, var tyst – och se hur de reagerar.

Dessutom, om du står på dig med ditt arvode finns alltid chansen att de kommer tillbaka senare och behöver dig. Kanske när de har bättre budget eller har prioriterat om och inser att de trots allt vill ha och behöver just dig!

16. “Income opportunity” – den inkomsten du går miste om

Det här är viktigt: när du tackar ja till ett uppdrag som egentligen betalar för lite, är det tid från annat du skulle kunna göra för att tjäna bättre.

För mig handlar det till exempel om att inte ta på mig för lågt betalda jobb för det tar tid från arbete jag skulle kunna lägga på SEO-kursen jag håller i eller att till exempel utveckla produkter för egenföretagare.

Om du inte har “egna projekt” du jobbar på skulle det i stället kunna handla om arbete du kunde lägga på marknandsföring och att sälja in dig själv till bättre betalande kunder.

Hur dyr kan man vara?

Men hur mycket kan man egentligen höja sitt pris? Är det verkligen etiskt okej att ta nästan orimligt höga, kanske rentav ockerpriser? Det här är aningen komplicerat och samtidigt ganska enkelt: din tjänst eller produkt är bara värd så mycket någon är villig att betala.

Många som bloggar tycker att de minsann borde vara värda si eller så mycket för ett bloggsamarbete. Men samtidigt sker fortfarande mängder med influencersamarbeten på en basis där företagen enbart skickar ut produkter som betalning. Hur kan det få fortgå? Well, så länge någon accepterar det – pågår det.

Du driver ett företag och dina kunder är antagligen vuxna och förmögna att tänka själva.

När jag tycker det är fult att ta höga priser är om man är i ett läge att utnyttja kunden, som kanske är desperat och “gör vad som helst” för att få hjälp. Bröllop och begravningar är exempel på tillfällen där priset ofta är dyrare för att det är speciella tillfällen där man “förtjänar det bästa”.

En annan bransch som är ganska bra på att utnyttja desperata människor är hälso- och skönhetsbranschen.

Men om du är en jäkligt bra och eftertraktad översättare, höj ditt pris så länge kunden accepterar det.

3 tillfällen då du bör ta mer betalt som frilansare

Och så tre sista tips jag inte kan låta bli att nämna. Nämligen tre tillfällen då du kan passa på att höja ditt arvode:

▷ Tiden går och du blir bättre. Att höja sina arvoden årligen eller vartannat år kan vara en idé. Eller har du varit frilansare i 5 år och aldrig höjt dina priser? Då är det dags.

▷ Har du för mycket jobb? Höj dina priser. Om du har för mycket att göra och aldrig hinner med, då tar du antagligen för lite betalt. I praktiken innebär det att alla kanske inte kommer acceptera ditt höjda pris, och på så sätt kan du jobba med färre uppdrag men ändå tjäna tillräckligt.

▷ Har din kund en tajt deadline? Höj priset! Du kan säga att du har ett tillägg för jobb med kort deadline, det kan också göra att kunden nästa gång är ute i bättre tid och lär sig respektera din tid. Och du slipper stressa sönder bara för att någon annan haft dålig framförhållning.


Förhandling och att ta betalt är något du övar på hela tiden som frilansare. Och jag tycker själv att det blir lite lättare med tiden. Men det är också bra att prata om för att just bli bättre och veta hur man ska prissätta sitt arbete!

Och du, årsskiftet är snart här. Börja redan nu förbereda ett mejl till dina löpande kunder där du förklarar att du i och med det nya året har en uppdaterad prislista!

Lycka till! ☆

FÖLJ:

9 svar

    1. Ja det också – även om jag upplever att det vid anställning ofta finns lite redan satta mallar att förhålla sig till ☺️ men vissa saker gäller såklart ändå.
      Och tack!

    1. Så roligt att höra! Hoppas du som skribent och frilansare fick lite inspiration och tips för att ta rimligt betalt! :)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.