Innan du sätter igång med det praktiska arbetet med sökoptimering och börjar optimera hemsida, blogg och blogginlägg – måste du kolla hur sajten ser ut och hur den presterar idag (eller du måste inte, men det underlättar). Kanske finns det missar som du måste åtgärda för att ditt SEO-arbete överhuvudtaget ska ha effekt. Eller så kanske du redan har massor av Google-trafik som kommer in till din sajt.
I det här inlägget kommer jag gå igenom två saker som är det första du ska göra när du börjar jobba med sökmotoroptimering: 1. kolla på den data som finns (eller installera de verktyg som krävs om du inte har dessa) och 2. en teknisk analys av din hemsida.
Läs också: Varför ska jag bry mig om SEO?
1. Kolla Google Analytics och Search Console
När du jobbar med sökoptimering måste du kunna följa upp resultaten för att se hur det går och för att kunna avgöra vilka inlägg som går bra och om din hemsida får trafik för de sökord du har tänkt dig. För detta behöver du Google Analytics och Search Console.
Vad ska jag göra om jag inte har GA eller SC?
Läs guiden för att installera Analytics och Search Console
Det här är något man ska installera så fort man skapar en ny hemsida eller blogg för att kunna samla data redan från start. Datan börjar nämligen samlas först då du installerar det.
Kolla om du har någon Google-trafik:
* Börja med att kolla datan här, gå in i vänsterspalten under Förvärv > All trafik > Källa/medium.
* Välj ett längre tidspann än senaste veckan, till exempel senaste året.
* Hur ser din lista ut? Dyker google / organic alls upp som källa här?
Det är alltså här du kan följa upp allt eftersom och se hur det går med ditt SEO:ande.
Kolla vilka inlägg som har Google-trafik:
* Gå in i vänsterspalten under Beteende > Webbplatsinnehåll > Alla sidor.
* Välj ett filter för att se varifrån besökarna kommit till just det inlägget: Sekundär dimension > Förvärv > Källa/medium.
* Nu kan du se om du har trafik från Google, andra hemsidor eller kanske sociala medier. Du kan också ha direkt-trafik och det är besökare som gått in direkt på hemsidan.
Här kan du gå in då och då för att kolla vad som händer med din Google-trafik för specifika inlägg.
2. Gör en teknisk analys av din sajt
Sökoptimering handlar inte bara om vilket innehåll du har på din hemsida, det handlar också om hur din sajt är uppbyggd. Det finns några faktorer som Google kollar på lite extra och vissa är rentav nödvändiga att ha för att Google ska visa ditt innehåll.
Jag vet, det här är jättetråkigt och drygt. Men om du vill ha en bra grund för ditt SEO-arbete är det tyvärr nödvändigt.
Är din sajt bra rent tekniskt?
Några grejer som är viktiga att ha koll på är till exempel dessa:
Har din sajt https i början av webbadressen?
Att det står https i början betyder att sajten har ett SSL-certifikat som försäkrar att sajten är säker. Det är högst rekommenderat att du skaffar detta (även om många sajter ännu saknar det idag). Den här artikeln beskriver ganska bra vad det är, varför du behöver det och hur du gör. Förvirrande? Kontakta din IT-support, genast! Eller kontakta min IT-support som kan hjälpa dig för en billing peng.
Har du en sitemap?
Det här är något som bland annat pluginet Yoast (för WordPress) tillhandahåller. Om du inte redan har Yoast, installera det nu! Det heter sedan XML-webbplatskartor och aktiveras under Yoast > Allmänt > Funktioner.
Har du en cache-lösning?
Det här är ett plugin som gör sajten snabbare att ladda. Min IT-support rekommenderar pluginet W3 total cache (för WordPress) installera det och aktivera sen: Page cache, Minify Database Cache, och Object Cache.
Hur snabbt laddar din sajt?
Det här kan du kolla upp med hjälp av det här verktyget. Tycker själv att datan kan vara lite svår att tyda om man inte är särskilt teknisk, men om det visar sig att din sajt laddar förvånansvärt långsamt kan du ta hjälp en teknisk kunnig för att reda ut vad det beror på och hur det kan åtgärdas. Även verktyget Pingdom kan ge en överblick om hur din sajt laddar, som är lite lättare att tyda.
Är din sajt mobilanpassad?
Majoriteten av alla googlingar sker via mobil och Google visar mobilanpassade sajter först. Punkt.
Vill du få koll på din SEO?
Det kan kännas överväldigande med allt, men sökoptimering är något man gör som har långvarig effekt – och det krävs tid och energi för att komma igång.
Fördelen med sökoptimering är också att när du väl är igång, har en bra sajt och sökoptimerat innehåll – så kan trafiken rulla in år efter år!
15 svar
Är så glad att du vill skriva om det här just nu, eftersom jag har gått och funderat på SEO några månader. Ser fram emot fortsättningen 😊
Oh, vad kul och passande! Tack för uppmuntringen! :)
Nu blev det verkligen kött på benen och inlägget kräver också sin man och kvinna för att hänga med. Många termer och funktioner att sätta sig in i. Jag ser fram emot fortsättningen!
När jag kom till “Kolla vilka inlägg som har Google-trafik” och kommit rätt i sökvägen stod det stilla en stund innan jag kom på att man skulle markera en rad/sida med kryssrutan och sedan trycka på “Placera sida” för att se en speciell sida i grafen. Eller?
Min blogg visar 10 inlägg per sida. Är det för många med tanke på sidans laddning? Jag menar att det översta/nyaste inlägget laddar hyfsat snabbt ändå. SeoSiteCheckup klagade också på att jag har för många H2-taggar med rubriker till alla tio inläggen samt i sidopanelen. Är det en viktig sak att hålla ned antalet H2-taggar? Det går ju genom att visa färre inlägg på ingångssidan om man vill ha färre H2 men helst har jag 10 inlägg/sida
Du lyckas alltid med så bra, och kluriga, följdfrågor. Haha!
I GA ser du siffrorna till höger om respektive inlägg, alltså varje rad visar siffror. Men för att se grafen där uppe för respektive inlägg så måste du klicka på dom, det stämmer! :) Alltså du kan bara klicka direkt på inläggs-urlen så kommer du in på datan bara för det inlägget. Om det makes sense?
Nja, 10 inlägg är nog okej! :) Och skulle inte säga att det är ett jättestort problem med för många H2-taggar heller. Så ingenting att oroa sig över.
Men vad passande. Repetition och fördjupning. :)
Läxa ett avklarad – nu har jag https
Bara att börja beta av resten av listan.
Tack igen för igår.
HURRA – bra jobbat! Nu kan Google-trafiken snart börja strömma in ;) Tack själv, så kul att få hjälpa!
Tack, det här kom lägligt nu när jag själv har börjat gå igenom SEO för bloggen! :) påverkar nofollow länkar negativt med tanke på SEO? När skall man använda nofollow? I nedre delen av mina blogginlägg länkar jag t.ex. till min facebook-sida, bloglovin-sida och blogit.fi-sida – det här upprepas ju i varje inlägg så har många gånger undrat om det är nofollow som gäller här eller inte. Lots to think about :)
Men så bra och vad kul att du börjat kika mer på det! Jättebra fråga också, jag tar med mig den och ska försöka besvara på den senare i ett eget inlägg när jag får tid! :)
Vill verkligen komma igång med det här, men det känns lite överväldigande måste jag säga. Känner mig ungefär som när min mamma fick en smartphone för första gången och hade en mängd ”dumma frågor”. 😆 Till att börja med undrar jag om det går att sökoptimera när man har en WordPress.com blogg, eller måste man ha egen domän för att det ska funka? Det verkar ju som att det krävs att man har WordPress.org?
Tänker lusläsa dina inlägg framöver så jag kan lära mig lite nytt i den här djungeln! 😊
Oj nej, men jag förstår – och det är okej att det känns så! Hehe. Vi har alla varit där. ;)
Och jaaa, det går absolut bra att sökoptimera med en WordPress.com-blogg, hittade faktiskt en jättebra artikel om detta: https://en.blog.wordpress.com/2013/03/22/seo-on-wordpress-com/
Gällande Yoast som plugin så går det att använda om man uppgraderar (men är inte nödvändigt för att få en sökoptimerad blogg, utan bara ett verktyg som underlättar): “The basic WordPress.com plan does not allow plugin installation. Upgrading to the WordPress.com Business Plan allows you to install plugins from the official WordPress repository, like Yoast SEO, or upload custom plugins, like Yoast SEO Premium.”
Tack för lästipset! Jättebra artikel! 👍
Vilket superbra och matnyttigt inlägg! Dessvärre uppstod problem ganska snart för min del… haha, jag hittar inte ens i vänsterspalten förvärv? Översikt, resultat med mer, men inte förvärv? Help a sister out, please :)
Haha åhnej! Men kan det vara… När du klickar på Målgrupp så expanderas den, och underflikar kommer upp. Men skrolla ned, så nedanför ska du ha Förvärv som också är expanderbar. Och undrar den Beteende. Funkar det??
Det ska alltså överlag finns 5 knappar:
– realtid
– målgrupp
– förvärv
– beteende
– konverteringar
Tusen tack för snabbt svar. Joråsåatt… Jag var på fel sida, om man har flera sidor inlagda här så måste man givetvis in på själva sidan det gäller först… Hmpf… jorå… kan nog lära mig jag med en vacker dag :)
Haha små missar som vi alla gör gång på gång 😉