Sju olika sätt att resa till Gällivare – utan att flyga

5 resor till Gällivare under 2019. Det är nytt rekord, så här många gånger har jag inte besökt hemstaden Gällivare under ett och samma år ända sen jag flyttade hemifrån 2010. Och jag har inte bara rest fram och tillbaka till Gällivare fem gånger under året – jag har dessutom gjort det på sju helt olika sätt och inte en enda gång med flyget.

Hur är det möjligt? Well, det ska vi ta reda på. Alla dessa olika och fantastiska (vissa mer fantastiska än andra) sätt man kan ta sig genom vårt avlånga Norden.

Med tåg och bil till Gällivare (inom Sverige)

* Nattåg från Göteborg/Stockholm

Mitt kanske absoluta favoritsätt att färdas på. Både från Göteborg och Stockholm kan man ta tåget hela vägen till Gällivare. En tågresa kan nästan aldrig vara för lång, särskilt inte en resa på nattåget. Att gå ombord vid halv sju på kvällen och inte vara framme förrän efter lunch nästa dag är inga problem. Tåget vaggar en till sömns och så sker ju alltid de som mest spännande mötena i en tågkupé någonstans mitt ute i ingenstans.

Det var så jag reste min första resa till Gällivare under förra året, och sen nattåget ner till Stockholm när jag skulle hem mot Finland igen.

Priser och avgångar hittar du hos SJ.

Tågbyte i Boden. Äntligen framme i vinterlandet!

* Med bil (två övernattningar)

Sommarens Gällivareresa bjöd på en roadtrip som började en bit norr om Uppsala. Vi övernattade en natt i Sundsvall och en natt utanför Luleå – och det är möjligen lite segt att bila så långa sträckor. Det är värt att ta många pauser på vackra platser (som det lilla caféet Sörmjöle Bryggcafé), ha bra musik och bra sällskap.

Hem från Gällivare den gången hoppade jag av i Umeå och tog färjan + tåget till Helsingfors, mer om det längre ner.

Med tåg och bil till Gällivare (från Finland)

* Via Åbo med färja och nattåg

Från Helsingfors kan man ta tåget raka vägen till Åbos färjeterminal och sedan kliva på den väldigt moderna båten Grace (som också är den mest miljövänliga). Och från Stockholm kan man sedan ta tåget norrut. Men det här är också en väldigt tidsdryg resa. Först tåg till Åbo, sen en natt på båten (som avgår ganska sent och är framme supertidigt) och sen vänta en hel dag i Stockholm innan man tar tåget upp.

Men det var faktiskt så jag tog mig hem i januari när jag varit uppe i Gällivare. Hängde en dag i Stockholm, gick på nattfärjan (och blev så sjösjuk och hade mitt livs värsta båtresa någonsin), kunde inte sova och var framme vid 07 på morgonen. Fick vänta en timma på tåget och sen åka ett par väldigt sega timmar innan vi var framme i Helsingfors.

* Tåg till Vasa, färja till Umeå och bil norrut

Det här är ett sätt som kan fungera om man råkar ha skjuts till eller från Umeå, och om tiderna med tåg, båt och bil klaffar rätt.

Vi sov dock över utanför Umeå och sen fick jag skjuts till hamnen på morgonen och kunde ta dagsbåten (som tar cirka 4 timmar) över till Vasa och sen hann jag med kvällståget hem till Finland.

* Tåg till Kemi och hyrbil till Gällivare

I höstas testade vi ett nytt alternativ under vår roadtrip genom Norden (1300 km genom tre länder – här är hela sammanfattningen av den resan) och tog tåget till Kemi (under dagen) för att sedan fortsätta med hyrbil. Men här övernattade vi också i pappas sommarstuga i Tornedalen, både på ditvägen och hemresan.

* Nattåg till Kolari och 2 timmar i bil

Går nästan att jämföra med att ta nattåget från Göteborg eller Stockholm, men skillnaden är att man inte kommer hela vägen fram om man tar nattåget från Helsingfors. Det närmsta man kommer är till Kolari, som ligger precis på gränsen och är en två timmars bilresa från Gällivare. Så då krävs det att man tar med bilen på tåget, hyr bil eller har någon som kommer och hämtar en. Jag har blivit hämtad och fått skjuts, men i vinter ska jag faktiskt testa det här med biltåg – spännande!

En ovanligt charmig och retro sittvagn på nattåget i Finland.

Helsingfors järnvägsstation, härifrån kan man åka hela vägen upp till Kolari i finska Lappland.

Som jag önskar att det fanns en buss man kunde ta från Kolari till åtminstone Pajala (bara över gränsen i princip)… Alternativet är kanske att ta en taxi, eller lifta? Någon gång ska jag testa det också.

Priser och avgångar för tåg i Finland hittar du hos VR.

* Med bil genom Finland

Och så slutligen, det färdsätt vi testade på i julas tillsammans med min killes familj. Vi bilade hela vägen upp till Gällivare från södra Finland – en enkelresa på cirka 1000 km. En övernattning är mer eller mindre nödvändig, särskilt om du bilar på vintern då det blir mörkt snabbt och dålig sikt om det snöar (+ alla renar och älgar längs med vägarna). Så vi sov över på lägenhetshotell (det mest prisvärda) i Uleåborg, både på upp- och nervägen. Skulle kanske inte säga att man är jättepepp de där sista 3 timmarna i bilen på resdag nummer 2. Men det går. Och det är bra om man är flera chaufförer.

Flyga till Gällivare?

Varför känns inte det här som ett rimligt alternativ? Det beror nämligen inte bara på det faktum att flygandet är extremt otrendigt just nu (Sverige var förresten det kanske enda(?) land där flygandet faktiskt minskande under 2019, vilket antagligen beror på flera orsaker). Utan det beror snarare på att det är krångligt och dyrt att försöka flyga till Gällivare.

Tidigare flög Nextjet till Gällivare, men de gick ju i konkurs. Så nu har det estniska bolaget med namnet Nordica hand om flygtrafiken.

Det bästa vore att lägga ner Gällivares flygplats och ha en shuttlebuss direkt till Kirunas flygplats. Det skulle vara mer ekonomiskt och pålitligt för alla inblandade. Men ibland känns det som om småkommunerna har för mycket prestige för att ens tänka tanken på att åka till en annan kommun för att ta flyget?

Nordica flyger dessutom via Arvidsjaur, så det innebär en mellanlandning till och från Stockholm (du behöver inte stiga av, men ändå). Och tydligen har det funnits problem då flyget inte kunnat landa och fått vända, eller blivit inställt den kortare sträckan och det t.ex. gått bussar från Arvidsjaur till Gällivare (en resa på 3 timmar).

Alternativen är alltså att flyga till Kiruna eller Luleå, vilket är mer prisvärt och betydligt mer pålitligt. Men då är man däremot beroende av att tåget (och flyget visserligen) går som det ska och måste matcha in tågtiderna med flygtiderna.

Så om flyget blir försenat, går man eventuellt miste om sin redan bokade tågbiljett, och vice-versa.

Jag har tidigare skrivit om tips för vad man kan göra om flyget blir inställt eller försenat. Det skönaste är att vända sig till en tredje part så som Flightright och låta dem ta hand om ärendet för att få ersättning vid försenat flyg. Men även om en ekonomisk kompensation är nice, är det ju sällan kul att missa sin planerade resa – eller missa sin planerade hemkomst.

Det är dock alltid en risk man tar när man reser. Även tåget till och från Gällivare är opålitligt. Glömmer aldrig den vintern vi skulle mötas i Stockholm och pappa skulle ta tåget från Gällivare. Men pga. extrem kyla och tidigare problem i tågtrafiken ställdes tåget in – och då är man plötsligt ganska fast där 100 kilometer norr om polcirkeln. Det är inte bara att hoppa in i bilen och köra ner till Stockholm, 120 mil… Eller ta första bästa flyg. Det är helt enkelt sånt som händer ibland och som tur är mer undantag än regel.

Men kanske ska det inte vara helt enkelt att bo på eller besöka exotiska platser som vårt midnattssols- och norrskensland.

FÖLJ:

11 svar

  1. Jag har ett ärende hos flygförseningar just nu efter min hemresa som blev 12 timmar försenad, vore kul att få en liten grundplåt till nästa resa :)

    Och det där med att det blir inställt pga väder, det är man van vid när man kommer från en ö. Senast förra nyår var jag instormad på Åland.

    1. Håller tummarna!

      Och kan tänka mig att det varit frustrerande en del gånger, när vädret ställer till det… Man är ganska maktlös då.

        1. Ja det är en skön frihet, särskilt om man tar tillräckligt många stopp så man inte måste köra i ett ;)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.