För en vecka sedan publicerade jag ett inlägg där jag förklarade varför man ska jobba med sökoptimering och innan vi går in på hur man börjar, tänkte jag ta upp några ord och begrepp inom sökoptimering som är bra att känna till och förstå.
Det kan nämligen vara lite förvirrande när man börjar läsa och lära sig om SEO och det är flera återkommande termer som används och som kanske inte är helt tydliga eller självförklarande. Så låt oss gå igenom några av de grundläggande begreppen.
Sökoptimering – bra ord att känna till
SEO – förkortning för search engine optimsation och översätts alltså till sökmotorsoptimering, men kallas även ofta SEO på svenska.
Sökresultat – när du gör en sökning på Google så är alla hemsidor som dyker upp i listan där vad man kallar för sökresultat. Det resultat du får av en sökning.
Ranka – man brukar prata om att ranka högt på Google och det betyder alltså att man vill synas bland de första sökresultaten. Ju högre upp man syns desto större chans att någon klickar sig vidare till ens hemsida.
Nyckelord / sökord – ibland används också engelskans keyword, och det är det ord som man “vill synas på” och alltså optimera sin text för. Det är inte alltid bara ett ord utan ibland en fras. Exempel: ett inlägg jag skriver inför julen kanske jag bestämmer att använda sökordet “julklappstips” men en sökfras skulle också kunna vara “tips på julklappar”. När jag optimerar för det här nyckelordet vill jag alltså att mitt inlägg ska dyka upp när någon googlar de orden.
Long tail – det är vad man brukar beskriva en sökfras som är ännu mer specifik och alltså har en “long tail” (en lång svans). Enligt exemplet ovan kan vi till exempel optimera för “tips på julklappar till pojkvän“. Genom att rikta in dig på något mer nischat kan det vara enklare att synas högre upp i sökresultatet.
Rubrik, H1 – varje sida på din hemsida eller i din blogg ska ha en H1:a. Det är så huvudrubriken på varje sida definieras i koden, alltså det som Google läser. För ett blogginlägg är det till exempel titeln på inlägget, i det här fallet “SEO-ordlista: bra begrepp att känna till”. Det ska alltid bara finnas en H1:a för varje sida.
Underrubriker, H2, H3 osv. – det här är de underrubriker du använder i ett blogginlägg eller i den löpande texten på din hemsida. De kommer alltså efter huvudrubriken och av dessa kan de finnas flera. Det är ett sätt att strukturera upp texten som både Google och ofta också läsaren gillar. I WordPress ändrar du detta uppe i vänstra hörnet där det vanligen står Stycke som den vanliga texten kallas.
Metabeskrivning – det här är den text som syns i sökresultatet på Google (se nedan), överst står inläggets titel, nedanför den url:en och sen kommer en lite längre text som är metabeskrivningen för just den sidan/det inlägget. Google plockar själv ut en metabeskrivning och väljer ofta bara början på texten som finns på sidan, men med verktyg som pluginet Yoast kan du själv välja din metabeskrivning.
Här ser du ett exempel som kommer från mitt inlägg om hur man börjar blogga.
ALT-text – texten som används för att beskriva för Google (och synskadade) vad som finns på bilden. Det är Googles sätt att “läsa bilden” och viktigt om du vill dyka upp bland bildsökningar. I WordPress skriver du in den här texten under Alternerande text när du lägger till en bild. I Squarespace måste du lägga in den som caption-text, men du kan välja att inte ha den visad.
Follow- / nofollow-länkar – det här är ett begrepp som beskriver två olika typer av länkar man kan använda sig av när man länkar till något. Om jag länkar till någon annan sajt så skickar jag nämligen iväg något som kallas “länkkraft”. Sidan jag länkar till tjänar alltså på att jag länkar till den, eftersom Google kollar på vilka sidor som får många länkar in till sig (det är nämligen ofta ett bra och positivt tecken, tyder på att det är en bra/viktig/populär sajt). Om jag inte vill ge någon länkkraft kan jag istället använda en nofollow-länk. Standard är att en länk är follow och ofta behöver du gå in i textredigeraren för att i koden ändra manuellt till nofollow. Vissa sajter har nofollow som standard, till exempel Wikipedia.
Interna / externa länkar – interna länkar är när du länkar till din egna sajt, alltså till andra undersidor eller blogginlägg som ligger på din sajt. Externa länkar är när du länkar till en helt annan sajt. Google gillar bägge typen, både att du länkar till dig själv, men också till andra relevanta sidor.
Ankartext – det är länktext, alltså de ord som du länkar. Hela den här meningen är ankartext och länkar till min blogg.
Kanske lite knepigt till en början, men ju mer du läser om sökoptimering, desto tydligare kommer det att bli. En sak i taget.
Följ mig här på Facebook eller på Instagram under @jennsandstrom.
12 svar
Tack för detta👍🏼
:)
Intressant!
Jo, två frågor:
Google tar inte hänsyn till att viss text, t.ex. inledande mening i ett stycke har fet stil? Jag inleder ibland ett nytt ämne i inlägget med fet text i början på första stycket för att markera en övergång.
Nyckelord/sökord är alltså taggar man anger i redigeringsläget i WordPress?
Kul!
1. Vanligtvis används fetstil för att markera ut att något kanske är extra viktigt. Men jag skulle inte säga att det gör så mycket om inledningen är fetstilad av estetiska skäl – det är en så pass liten grej :)
2. Nja, inte riktigt så. Kan ha varit så förut men inte längre. Utan taggarna man anger i WordPress är för att man ska kunna sortera innehållet på sin egen sajt. Och när jag till exempel nu använder taggen SEO, då kan jag senare hänvisa till den tagg-sidan: https://jennifersandstrom.se/tag/seo/ (bra struktur på sin sajt, typ) men det är också en undersida som har chans att ranka på Google. Det beror lite på vad för ämnen man skriver om, jag har få tagg-sidor som drar trafik men en som faktiskt gör det är till exempel mina boktips: https://jennifersandstrom.se/tag/boktips/
Är du med på hur jag menar? :)
Japp, jag förstår.
Följdfrågan blir naturligtvis: var skriver man då in nyckelord/sökord?
Åh, hm, i texten. Jag får ta och utveckla detta i ett inlägg :D
Detta är verkligen någonting jag måste börja lära mig mera om så det här inlägget var helt super. Tack! :)
Så bra, tack!! :)
tycker detta är så bra! håller på och planerar massor kring var och hur jag ska använda SEO och olika strategier i mitt bloggande. de flesta inlägg är ju sådant som inte kommer att dra läsare genom google (jag skriver ju sånt som kanske inte besvarar en fråga någon googlat sig till, det är så mycket fokus på text och ton och stämning, mer som när man läser en bok tänker jag). Men har planerat tex en krönikeskrivandeguide framöver och en del andra liknande inlägg där jag förväntar mig lång livslängd och att folk som inte är min vanliga läsekrets kanske kommer in. åååh blir så pepp vill bara ha lite mer tid och komma igång med att flytta till egen plattform osv.
skriver en roman som kommentar som vanligt men ville egentligen bara säga att jag uppskattar dina guidande inlägg kring de här bitarna supermkt, tack!
Jaaa, du tänker helt rätt – just den typen av inlägg som en guide för hur man skriver krönikor skulle passa bra att ha lite sökoptimering i åtanke ;) Låter för övrigt väldigt spännande.
Och de fina texterna som kommer inifrån, de är inget som behövs optimeras. Däremot bloggen överlag för folk som är intresserade av att hitta bloggar som din! :)
Gillar kommentarsromaner <3 Tack!
Åh älskar dina SEO-inlägg! Detta var väldigt bra som upprepning. Fastän man kan orden så är det najs och fräscha till minnet. Ser så mycket fram emot nästa inlägg! :D
TACK CORINNE! Behövs lite uppmuntring för att få ihop dessa inlägg, känns som om det finns så mycket att skriva om sökoptimering, haha!