Föreställ dig att du som företagare checkar ut från jobb, dator och sociala medier under ett halvår. Du ägnar dig i sex månaders tid åt någonting helt annat. Kanske dina favorithobbyer, resor, välgörenhet – ja egentligen vad som helst.
När du kommer tillbaka efter den här evighetslånga tiden utan någon kontakt med internet-omvärlden eller tidigare kunder, är det med viss panik i bröstet. Hur ska det nu gå? Kommer jag behöva börja från ruta ett?
Du plockar fram datorn, slår dig ner i din favoritfåtölj och tar ett djupt andetag innan du börjar logga in på konto efter konto.
Vad har hänt sen sist?
Det som möter dig överstiger allt du någonsin kunnat drömma om. Din mejlinkorg fullkomligt svämmar över av vad som efter en snabb skanning ser ut att vara intressanta förfrågningar?! På Instagram finns ett par hundra nya följare och antalet som prenumererar på ditt nyhetsbrev har fördubblats (där finns nu över 2000 stycken).
SÅ VAD ÄR DET SOM HAR HÄNT?
Ditt innehåll har jobbat åt dig, medan du varit ledig och totalt frånkopplad. Ditt innehåll har jobbat åt dig för att det varit sökbart så att vem som helst har kunnat hitta dina smarta ord, behändiga guider och pedagogiska kunskap – när som helst. Ditt innehåll har helt enkelt på egen hand skött all marknadsföring och försäljning åt dig.
Du börjar inte på ruta ett igen. Det är som om du aldrig varit borta. Och det är bara att börja beta av mejlen.
Det här är den otroliga kraften i att skapa något som inte bara lever för stunden. Det här är orsaken till att jag själv publicerar otaliga mängder inlägg till den här bloggen. Och det är anledningen till att jag länge saknat motivation för att lägga krut på andra kanaler.
Men! Nu är det snart inte längre bara din hemsida som är sökbar (även om du som företagare absolut bör ha en hemsida också!) – utan det händer grejer på sociala medier-fronten.
Och att det är en efterlängtad uppdatering från Instagrams sida finns det inga tvivel om. När jag själv försökt hitta matinspiration via Instagram har jag tyckt att det är ganska svårt. Vilka hashtags ska jag söka efter? Eller namn på konton? Det jag lyckats få fram är inte jätteimponerande och det är lättare att fråga sina följare efter tips.
Så hur funkar det då, i praktiken?
Innehåll
SEO på Instagram – hur fungerar det?
Genom att optimera ditt konto och dina bilder på Instagram kan du dyka upp för olika sökningar som är relevanta för dig. Det här är alltså ett sätt att låta en publik som är inom din målgrupp hitta dig. På så sätt kan du nå ut till fler (få bättre reach!) och potentiellt öka ditt följarantal.
För mig kan det handla om att jag gärna syns om någon söker på SEO, marknadsföring eller företagare. Har du ett konto om mat vill du kanske synas på sökningar runt recept, matinspiration och liknande.
OBS! Värt att notera är att Instagram alltid rullar ut funktioner stegvis. När detta kommer till Sverige och Finland vet man inte ännu. Just nu är det USA, Storbritannien, Irland och Kanada som får njuta av de nya sökbara funktionerna.
Vi här i Norden har alltså inte sett hela bilden av hur sökningar på Instagram kan komma att fungera. Här kan du se printscreens på hur sökningar ser ut i USA. Det ger en inblick i vad vi antagligen har att vänta så småningom.
Jag vet inte när de mer ordentliga sökfunktionerna kommer finnas på plats (likt de i exemplet ovan) och jag misstänker att det kommer ta ett tag innan vi kommer in i det här beteendet och börjar söka mer frekvent på Instagram. Det kan också dröja innan vi faktiskt kommer hitta värdefullt och bra innehåll som matchar våra sökningar – för att alla kreatörer också kommer behöva anpassa sig efter det här. Men just därför, är det på sin plats att börja redan nu, ju förr desto bättre.
Instagramma istället för att googla?
Ärligt talat är det en ganska spännande tanke att fundera på om inte Instagram rent av skulle kunna överta en hel del sökningar från Google? Många använder redan Instagram som inspiration för till exempel mat, inredning och resor… Så varför skulle vi inte hellre kunna använda Instagram för att söka på “hur lagar man en punktering” och genast få en snyggt illustrerad guide att följa? Precis som YouTube är vår näst största sökmotor efter Google.
Det finns ju den typen av information vi kanske hellre konsumerar i ett Instagram-format än i en text på Google. Det kan till exempel vara mer grafiskt tilltalande, så om vi är ute efter inredningstips, kläder eller något annat som vi vill SE på för att få inspiration, idéer eller tips så är Instagram antagligen helt rätt plattform. Vilka sökvanor vi kommer ha på Instagram vs Google kan endast tiden utvisa.
En annan fördel på Instagram är att det går att spara inläggen du hittar (lite som att pinna pins på Pinterest för att spara ner bra grejer eller bara göra inspirerande boards för något projekt) – eller enkelt skicka till en kompis eller partner. Dessutom, om vi hittar något som faller oss i smaken är det ju också enkelt att direkt börja följa personen på Instagram och på så sätt fortsätta “hålla kontakten”.
Allt det här förutsätter förstås att Instagram överlever. Vem vet var nästa generation kommer hänga? Och därför måste du givetvis även ägna dig åt vanlig SEO för din hemsida!
Uppdatering! Instagram själva om sökfunktionen (25 augusti 2021)
Nu precis har Instagram själva släppt mer information om hur sökfunktionen fungerar i en artikel av Adam Mosseri, Head of Instagram. Här går han tydligt igenom vad som gäller för dig som vill söka och dig som vill bli hittad.
Det är egentligen inga konstigheter men för dig som är intresserad kan det ändå vara värdefullt att läsa igenom deras ord. Han berättar också lite om hur sökfunktionen ska hållas trygg och säker, samt nya funktioner som är på gång.
Två viktiga saker jag vill highlighta från artikeln (och som jag lagt in i nedan tips) är:
- “If your account is location-specific, like for a small business, sharing your location in your bio can make it easier for people in your area to find you.” – Så kom ihåg att få med din plats och stad om det är relevant för dig!
- “For a post to be found in Search, put keywords and hashtags in the caption, not the comments.” – Det här kommer nog ge många lite ångest, men kan tycka att den var ganska väntad och jag har själv försökt skriva hashtags i caption pga. tycker det känns lite fånigt att försöka “gömma” dem i en kommentar.
Här berättar Adam Mosseri även i en video på Instagram om sökfunktionen.
Vad innebär detta för dig som kreatör?
Jo, du har äntligen chansen att skapa innehåll på Instagram som inte BARA DÖR PÅ EN GÅNG. Alltså halleluja. Kan vi stanna upp en sekund och känna lite tacksamhet över detta? Än finns det hopp.
OBS! Det är som alltid också ett strategiskt val från Instagram. Dels för att få oss som kreatörer att vilja fortsätta lägga ner tid på att skapa material för plattformen. Och dels för att göra det enklare för användarna att hitta good stuff och inte bara det trendigaste som algoritmen vill pusha åt oss.
Att innehållet lever längre innebär alltså att det kommer bli lättare för användare att hitta till allt ditt fantastiska material. Vilket i sin tur kan leda till fler följare, fler kunder och fler interaktioner. Det gör ju, som Instagram vet, att vi kreatörer kommer lägga ännu mer tid på vårat innehåll.
Även om funktionen kring sök inte helt rullats ut än globalt så kan du redan nu satsa på att göra ditt Instagram-innehåll så sökbara som möjligt. Då är du redo när det väl gäller.
Vad kan du göra redan nu?
Överlag handlar det om att börja fundera, precis som med SEO för Google, vilka sökord du vill synas på och som är viktiga för din business. Vilken är din målgrupp på Instagram och vad kan de tänkas söka på?
Men här får du också åtta konkreta tips för hur du kan gå tillväga.
Så här sökmotoroptimerar du din Instagram
- Gör en sökordsanalys för att ta reda på vilka sökord/nyckelord du bör satsa på. Här skulle jag rekommendera att utgå från Google eftersom det inte finns data att hämta från Instagram, mer än att du kan studera vilka hashtags som är populära. Din nisch/bransch och det huvudsakliga du pysslar med är kanske redan tydligt så för dessa behöver du antagligen inte göra desto mer research.
- Använd gärna ett relevant användarnamn. Även om hela sökordsfunktionen inte nått Sverige än, är fortfarande ditt användarnamn och bio sökbar och kommer högst troligt vara det som fortfarande rankar en profil högt. Och se till att det namn folk känner till dig med också finns antingen i ditt användarnamn eller som namn i profilen.
- Inkludera dina viktigaste nyckelord i din bio – det kommer hjälpa Instagram att förstå vad ditt innehåll handlar om. Är din plats viktig för dig ska du också gärna inkludera till exempel stad eller ort i din bio, så folk kan hitta ditt konto om de söker på X + stad.
- Inkludera nyckelorden i din caption. Kom ihåg att även använda synonymer. Det här sker ofta naturligt – skriv bara en beskrivande text så kommer nyckelorden oftast med.
- Dra nytta av hashtags för att inkludera sökord och fraser som är svåra att få in i din caption. Enligt Adespresso är 11 det optimala antalet hashtags, men se till att de är anpassade efter varje enskilt inlägg så att du inte använder samma på alla bilder. Hashtags kan, som du säkert vet, också få ditt innehåll att synas åt folk som inte redan följer dig, men som följer relevanta hashtags. OBS! Enligt Instagram själva ska du lägga hashtags i CAPTION och inte i en kommentar på inlägget för att de ska kunna dyka upp i söket.
- Skriv en beskrivande alt text för varje bild, något som beskriver bilden och gärna innehåller något av dina viktigaste sökord. Det här gör du när du lägger upp ett inlägg längst ner under “Avancerade inställningar” > “Alt text”. Du kan också redigera ett inlägg du redan postat och klicka på “Redigera alt text” i nedre högra hörnet av bilden (när du är i redigeringsläge).
- Skapa Instagram-guides. Det är oklart exakt hur dessa kommer värderas i det framtida sökresultatet för Instagram, men det är oavsett värdefullt för besökaren. Tänk dig att du kommer in på en profil som verkar intressant, men här finns mängder av Instagraminlägg, live-sändningar och reels – hur ska du navigera? Om du genom att klicka dig in på fliken för “Guider” snabbt och enkelt kan få “det mest värdefulla” innehållet strukturerat och presenterat i form av guider – då blir du säkert ganska glad. Chansen är större att du hittar det du söker efter, fattar tycke för instagrammaren och kanske till och med klickar på följ. Jag har börjat med guider litegrann, här kan du se hur jag gjort.
- Sist men inte minst: gå igenom arkivet med dina viktigaste gamla inlägg och uppdatera caption + alt text även där.
Känns det överväldigande? Precis som innehåll på din hemsida så måste inte ALLA dina Instagram-inlägg vara sökoptimerade. Fokusera på det som känns viktigt och kom ihåg att något är bättre än inget alls.
Jag måste dock erkänna…
Att skapa innehåll för Instagram tycker jag redan är nog tidskrävande som det är. Och därför måste jag erkänna att jag själv varit lat när det kommer till att fundera på relevanta sökord eller skriva in alt text för varje bild…
Men, om man tar sitt innehållsskapande på allvar och vill göra ett så bra jobb som möjligt – kan det ju vara värt ett par extra minuter att faktiskt go all the way. Annars är det kanske du och jag som sitter där om ett halvår och går in och redigerar gamla inlägg till förbannelse? 😉
Vill du ha fler SEO- och marknadsföringstips fram över? Skriv då upp dig på mejllistan!
Ett svar
Går det endast att göra alt text till bilder och ej reels?
Ser andra användare om jag skriver en alt text eller är det endast jag som “ser” vad jag skriver?